Reavon - Ny 4K UHD-spiller aktør på markedet

regeli

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.09.2012
Innlegg
55
Antall liker
53
Sted
Middle of Nowhere
Torget vurderinger
1
Som vi alle nok vet, så la Oppo ned sin optisk disk leser avdeling eller hva en vil kalle det for en god stund siden.
Markedet for Universal Disc Player ser ut for å ha blitt krympet veldig de siste årene og den "vanlige mann" i gata streamer nok mer og mer.
Selv har jeg en Pioneer UDP-LX500 som jeg kjøpte i desember 2018 og etter x antall firmware oppgraderinger, så er den stabil. Denne har også ikke vært mulig å kjøpe det siste året, men siste firmware oppgradering kom i slutten av mai 2021 fra Pioneer, så support siden lever enda videre heldigvis.

For en del måneder siden, så dukket det opp en nytt merke på nettet, Reavon, et fransk firma fra Paris.

Dem annonserte med følgende modeller:

- Reavon UBR-X100 (Link)
- Reavon UBR-X200 (Link)

Støttende formater:

Capture.PNG

* I begynnelsen, så støttet begge modeller alle formatene, men SACD støtte er nå tatt bort fra X-100.

Videomagasinet/JB Forlag har sikret seg enerett som importør i Norge og kom med følgende nyhet i dag:
https://videomagasinet.no/artikkel/na-kan-du-bestille-reavon-i-norge/

REAVON-dobbeltside-NY2-1000x600.jpg


Din filmsamling fortjener den beste spilleren. Nå kan du forhåndsbestille de helt nyutviklede 4K UHD-spillerne fra franske Reavon.

Etter at Oppo forsvant fra markedet har filmelskerne som vil ha det aller beste savnet et godt alternativ. Nå kommer Reavon.

Det er med stor glede vi kan avsløre at utgiveren av Videomagasinet.noJB Forlag – har fått norsk enerett på de to splitternye modellene fra franske Reavon.

Det settes snarlig opp en egen nettside hvor modellene presenteres i detalj, og hvor man kan forhåndsbestille dem for levering medio september/oktober 2021.

Dette er multidiscspillere – som spiller alt fra CD, DVD, Blu-ray, Blu-ray 3D med 4K-oppskalering – til det beste formatet, 4K UHD!

(NB: Merk at kun toppmodellen – Reavon UBR-X200 – kan avspille SACD.)

Det er Ethernet-tilkobling, så du må ha spilleren tilkoblet med kabel fra ruteren for firmwareoppgraderinger.

Det er mulig, via en gratis firmwareoppgradering, å gjøre spilleren sonefri for Blu-ray. 4K UHD-formatet er, som de fleste vil kjenne til, sonefritt.

Reavon UBR-X200 (21.990 kroner *)

• FLAGGSKIPMODELL! Spesielt egnet for profesjonelt bruk med blant annet: Analog phono • XLR • RS-232C • To utganger-innganger (audio/video og audio only) • Ethernet
Priser hos Audiocom (23.06.2021):

- Reavon UBR-X100: 582£ (https://audiocomav.com/reavon-ubr-x100.html)
- Reavon UBR-X200: 1249£ (https://audiocomav.com/reavon-ubr-x200.html)

* Forventer nok at prisene hos dem og vil stige med tiden, da nettsiden deres ikke er oppdatert angående disse spillerene.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg er nysgjerrig. Hva er det man får med disse spillerne som man ikke får med en Sony eller Panasonic til firetusen, hvis man kjører digital lyd ut uansett?
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
En pen front med faktiske knapper så den kan betjenes direkte på spilleren?
Det har jo litt verdi det og.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
For meg er ikke det verdt 10 - 15 tusen ekstra, så lenge det følger med en fungerende fjernkontroll. :) Tenkte mest på ytelse, og hvor mye bedre lyd & bilde det f.eks. er på disse.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.709
Antall liker
7.815
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Jeg er nysgjerrig. Hva er det man får med disse spillerne som man ikke får med en Sony eller Panasonic til firetusen, hvis man kjører digital lyd ut uansett?
Lydmessig er det sikkert minimalt å hente om du uansett tar det via HDMI, men bildeprosesseringen burde jo også være noen hakk opp. Men den dyreste modellen kan du nok se bort fra (med mindre du trenger støtte for SACD) da mye av den økte prisen trolig er gått til den analoge delen av spilleren.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Lydmessig er det sikkert minimalt å hente om du uansett tar det via HDMI, men bildeprosesseringen burde jo også være noen hakk opp. Men den dyreste modellen kan du nok se bort fra (med mindre du trenger støtte for SACD) da mye av den økte prisen trolig er gått til den analoge delen av spilleren.
Kanskje det dukker opp noen tester etterhvert som kan gi svar på hvor mye bedre disse er på lyd og bilde enn standardspillere. Jeg er som sagt bare nysgjerrig, ikke noe mer.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.709
Antall liker
7.815
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Kanskje det dukker opp noen tester etterhvert som kan gi svar på hvor mye bedre disse er på lyd og bilde enn standardspillere. Jeg er som sagt bare nysgjerrig, ikke noe mer.
Ser den. Personlig vært veldig glad i spillerne jeg har hatt fra Sony og Denon når den gjelder "vanlig bluray" så ikke sikkert det er så voldsomt mye å hente med mindre man AB-tester frem og tilbake etter småforskjeller.

Foreløpig har jeg ikke kjøpt noen UHD-spiller da jeg har håpet Denon skal ta steget..
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Ser den. Personlig vært veldig glad i spillerne jeg har hatt fra Sony og Denon når den gjelder "vanlig bluray" så ikke sikkert det er så voldsomt mye å hente med mindre man AB-tester frem og tilbake etter småforskjeller.

Foreløpig har jeg ikke kjøpt noen UHD-spiller da jeg har håpet Denon skal ta steget..
Samme her, jeg har en Sony selv som jeg har vært veldig godt fornøyd med på nesten alle måter. Veldig bra bilde fra DVD, Bluray, og selvsagt 4K. Og ikke minst lyd fra CD. Så når jeg får så bra ytelse for så lite penger, lurer jeg bare på hva man får mer av med spillere i denne prisklassen. Er de kanskje først og fremst for de som bruker prosjektor, hvor man tydeligere ser forskjeller på et stort bilde?
 

regeli

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.09.2012
Innlegg
55
Antall liker
53
Sted
Middle of Nowhere
Torget vurderinger
1
DVD-Audio og SACD støtte avgjørende for min egen del, men litt høyt mellomlegg kun for det kan jo diskuteres da en kanskje ikke bruker analog delen i spilleren.
Uansett, blir spennende og se hva omtaler sier.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.167
Antall liker
2.101
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Etter litt research så virker det som Reavon i hovedtrekk er rebranding av en Panasonic modell og en annen kinesisk blu-ray spiller.
Må si jeg er litt skeptisktil Reavon - spørsmålet er selvsagt om dette faktisk bare er eksisterende modeller fra andre produsenter i ny boks og høyere pris.
 

regeli

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.09.2012
Innlegg
55
Antall liker
53
Sted
Middle of Nowhere
Torget vurderinger
1
Reavon fikk minus poeng fra meg med en gang de fjernet SACD støtte på den minste modellen. Det har gjorde ikke Oppo eller Pioneer når dem hadde spillere til salgs.
 
Topp Bunn