Realistisk bruktpris for Scoutmaster?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg sitter her og dagdrømmer (ikke helt urealistisk) om en platespilleroppgradering til sommeren. Noen tanker om hva jeg realistisk kan få igjen for min Scoutmaster?

Den er utstyrt som følger:
Scoutmaster (Scoutmaster II med JMW 9T $2.800)
JMW 9 signature (prisdifferanse fra 9T) + $400
HR-X Center weight $150
Periphery ring clamp $700
HR-X Mini feet $360

Det skulle gi en totalpris på $4410, eller ca. NOK 25.800,- pluss MVA. Jeg ser at min modell på er 'erstattet', både av Scoutmaster II og Classic I. Jeg er litt usikker på hvor mye bedre de er, men regner med at det uansett vil ha en negativ innvirkning på min bruktpris.

Noen tanker?

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Tror nok du må ennu litt lenger ned. 17, 18k. Hadde en "Scout", som jeg byttet inn da jeg kjøpte Avid. Kan finne ut hva OHFC ga meg.

mvh

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.510
Torget vurderinger
4
Tror de 2 forslagene er veldig optimistiske. Regn med halv pris på spilleren, og kanskje mindre på tilleggene. Har selv prøvd å selge spiller til halv pris uten hell, men det var ikke en VPI.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Takker for innspill. Det er bare å mene noe. Husk at vi ikke pruter her. Jeg er ute etter realistiske tall til budjettet. :)

En tanke om tilleggene, forresten. Center weight og Periphery ring clamp er fullt kompatible med nye spillere unntatt Traveler og Scout. Så der tror jeg det er mange som kan bruke dem, også på nye spillere.

Sist redigert av en moderator:

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Mener du det, Minutten?
Mitt innledningsvise tips gikk mye på det meste av tilleggsutstyret som følger med, og som aldri vil bli preget av slitasje.
En spiller i den prisklassen ville jeg forventet at har blitt godt tatt vare på, så derfor ville i alle fall jeg ha reflektert over prisen.

Men bevares, du kan meget vel ha rett.
Som en liten digresjon: Jeg har et relativt sjeldent maleri på min hånd, som er taksert til mellom 50- og 70000,- hos Blomquist.
Høyeste bud er 38000,-
Uten sammenlikning forøvrig!

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.510
Torget vurderinger
4
Bare basert på egen erfaring, og litt på hvilke priser som ligger på børsen.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Halv pris på brukt synes jeg er optimistisk i utgangspunktet og dette er forrige modell. Som et utgangspunkt er det kanskje greit men jeg ville forberedt meg på lavere bud.

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
77
Torget vurderinger
7
Averterte ikke OHFS en på Finn.No for 7500,- for tre- fire uker siden ? Den forsvant fort :)

Ekstrautstyret er det jo i mange tilfeller lang ventetid for å få, så jeg regner med du kan oppnå bra interesse for det separt. Jeg har f.eks ventet i snart fire mnd. På ring og lodd...

mvh.
Stian

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.855
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Og ikke minst veldigt spennande hur dine dagdrømmer ser ut Zomby
er det 3 bokstaver i drømmeverket også:rolleyes:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nokon som har prøvd AB-testing av Classic og dei tradisjonelle modellane? Rimdrive er flott, men litt plundrete å få optimalisert. Elles er sidene til VPI nede no. Det er elles sjeldan å finne dei større vpi-spelarane på brukten, men ein HRX averterast no på Audiogon for $ 7500.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.160
Solgte en mint condition Classic1 for halvpris for litt siden. Halvpris på brukt hifi er optimistisk på bruktbørsen for tiden. Jeg pleier å regne 1\3 om varen er noen år gammel. VPI burde dog være lettsolgt, så det er vanskelig å si.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Den er vel sånn sett også "erstattet" av Classic II og III også, hvis man skal se sånn på det? Men da kan du jo reklamere med "en genuin førsteutgave", "den originale Scoutmaster" eller noe sånt. Jeg ville ha prøvd 50% av nypris, ikke under. Har du en eller to armrør til spilleren? Litt synd at det ikke er p.u. med på handelen; man må jo ut med tilsvarende beløp som det du kan forvente å få for spilleren, for en p.u. som rettferdiggjør denne spilleren. Og RIAA, hvis man ikke har det.

Ja, jeg er også spent - hva skal du ha i stedet? Hvis du skal ha ny spiller, hva med innbytte? Hadde det ikke vært at jeg er så fornøyd med Scout'en, ville du garantert fått et bud fra meg...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Dagdrømmen er en SME 312S på en Feickert Woodpecker.

Men det forutsetter at det kommer noen kroner inn også, selv om jeg har sett armen brukt til overkommelige priser.

Nå ser det ut som om det meste selges med 30% rabatt nytt om dagen (ikke VPI, så vidt jeg vet). Og dermed er vi kanskje der, med halvparten av det kjøper tror er reell nypris.

Jeg ga forresten 25k for min da dollaren var under 5 kroner. Prisene til VPI har også gått en del opp siden den gang.

Sist redigert av en moderator:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Så du vil oppgradere, Zombi?
Frå tid til anna vurderer eg å skifte ut JMW9sig-armen. Han er god nok, eigentleg, men litt dillete. Men kva har like gode lydeigenskapar, kan setjast i same holet, og skifte armrør/pickup på under minuttet? Ny komplett spelar som er betre, kjem eg neppe til å få råd til. Sjølv om rimdrive er litt småkrøkkete å halde i orden heile tida.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er tanken, ja. Det blir ikke mitt vanlige hopp til litt over dobbel pris, men det får stå sin prøve. Jeg tviler egentlig på at drivverket er så himla mye bedre. Men det er fortsatt betalbart, og kan det jeg vil det skal kunne. Jeg har lenge hatt lyst på en 12", enda lenger en SME. Det er noe ved dem som apellerer sterkt, byggekvalitet, utsøkt gjennomtenkt eleganse i designet. Jeg vil anta at 12" med absolutt presisjon og repeterbarhet i alle innstillinger vil bære skarpere slipninger bedre (lyst på en Orto' PW, men beholder nok Jubilee en stund til). Ellers er det ingen ulempe at dette blir langt penere å se på, eller at man kan svitsje mellom hastigheter ved å trykke på en knapp, eller at spilleren starter og stopper som en direktedrevet DJ-spiller.

Jeg får se om det blir noe av, men det er ikke usannsynlig at noen gjør et knakende godt VPI-bruktkjøp til sommeren. :D

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.510
Torget vurderinger
4
Dagdrømmen er en SME 312S på en Feickert Woodpecker.

Men det forutsetter at det kommer noen kroner inn også, selv om jeg har sett armen brukt til overkommelige priser.

Nå ser det ut som om det meste selges med 30% rabatt nytt om dagen (ikke VPI, så vidt jeg vet). Og dermed er vi kanskje der, med halvparten av det kjøper tror er reell nypris.

Jeg ga forresten 25k for min da dollaren var under 5 kroner. Prisene til VPI har også gått en del opp siden den gang.
Jeg var ganske nær å kjøpe en Woodpecker sist sommer, men endte opp med en TW Raven.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg ser de har svingbare armbaser, så de tar vel en 12". Det er sikkert kanallgode spillere, men jeg insisterer på et 'klassisk full size plinth'.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.510
Torget vurderinger
4
Var planen min og, men ville prøve en som var helt enkel i design prinsippet. (og så gikk jeg for en Garrard 401 med full plint også da)

Topp Bunn