Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Motorhome

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    857
    Antall liker
    503
    Sted
    Sunndalsøra
    Det sier seg selv at en bil utviklet og produsert i California kommer dårligere ut enn europeiske kvalitetsmerker med mye erfaring mht hvordan man skrur sammen en bil. Spesielt mht bruk på vinteren. Tesla har også etterhvert et imageproblem i Norge.

    Det beste for bruk i hele Norge i dag er Diesel / bensin. På en andreplass er europeisk el så lenge du er i urbane strøk og/eller er så heldig at ladenettverket er ok mellom to byer. Å beholde og stelle godt med gammel diesel i påvente av mer funksjonelle elbiler er en svært fornuftig tilnærming.
    Det er en europeer som står bak selve TESLA konseptet. Er ikke noe uramerikansk bil!
     
    Sist redigert:

    Cyber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2005
    Innlegg
    9.730
    Antall liker
    3.002
    Torget vurderinger
    5
    Det bør du ikke si så høyt at husvaranen (min) hører det!
    Friendly warning!
    What's written on HFS stays on....

    Skjønner bare ikke motivasjonen for å rakke ned på noe man er i mot og ikke vil ha. Hvis elbil er så drit som en vil ha det til så vil det dø ut naturlig. Mennesker er laget slik.

    Man må jobbe med de som er positive til noe. Skal du redde verden bør du mye heller få med deg de andre som mener det samme og skape en bra greie fremfor å skyve miljøsvina foran deg opp bakken med håndbrekket på.

    Likeledes, vil du promotere fossilt drevne biler så få med deg de som er enige og kos deg.
     

    Motorhome

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    857
    Antall liker
    503
    Sted
    Sunndalsøra
    Har hørt litt av hvert om kvaliteten på Tesla bilene. Sånn som utettheter og lakkproblemer og garanti. Når de skal kombinere plast, aluminium og kanskje stål, så vil det bli problemer med de forskjellige lakktypene. Alu er ikke greit å reparere (rette ut)!
    Amerikanerne har ikke vært noen millimeter petometre når de gjelder sammenføyninger, men det holder :giggle: Det er noe helt annet med nyere biler, da jeg ikke er noe fan av det som blir laget i dag. Det blir for mye pastikkcrap og elektronikk på nyere biler.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    10.995
    Antall liker
    931
    Torget vurderinger
    4
    Muligens, med unntak av at gubbebilen har mindre feil og er skrudd sammen av folk som vet hva de driver med, og kan design og kjøreopplevelser og vet hvordan de staver vinter. Ellers enig 😅 Hvis man vil ha noe mindre gubbete så har vi e-tron da.
    Børsverdien gjenspeiler vel hva de vet om bil?
     

    RuneRaskeReven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.08.2014
    Innlegg
    5.448
    Antall liker
    2.166
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Børsverdien gjenspeiler vel hva de vet om bil?
    Neppe. Å få overført verdier fra amerikanske petroilumsheads er noe helt annet enn å skru sammen bil og fremme kvalitet.

    Jeg elsker tysk kvalitet - om det er Porsche, VW, Mercedes eller Audi. Amerikanere har en lang vei å gå, selv om de er gode på software. Her er Tesla gode!! Joda VW har hatt noen problemer på veien - men jeg stoler mye mer på dem i lengden.
     

    RuneRaskeReven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.08.2014
    Innlegg
    5.448
    Antall liker
    2.166
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken kvalitet?
    Mener du at tyske biler ikke har kvalitet? Hvis ikke tror jeg vi har et veldig forskjellig utgangspunkt. Og, hva skal man kalle Tesla sin produksjon om tysk produksjon skal vurderes som middels?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    1.658
    Antall liker
    930
    Med så mye drit som har kommet ut av Tyskland på bilfronten de siste 20 årene så er det nesten fascinerende at så mange fortsatt holder dette synonymt med kvalitet. Det var nok riktig på et tidspunkt men det begynner å bli lenge siden nå, selv om noen har tatt seg sammen litt.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    945
    Antall liker
    178
    Sted
    Tranby
    Unnlate å varme opp batteriet mens bilen er tilkoblet, er jo ikke særlig energiøkonomisk, da bilen vil lade seg ut fortere og kreve mer strøm til å lade opp igjen senere. Skjønner ikke sjefen for Statnett det?
    Lad når bilen er varm nå man kommer hjem er bra råd.
     

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    392
    Antall liker
    126
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Med så mye drit som har kommet ut av Tyskland på bilfronten de siste 20 årene så er det nesten fascinerende at så mange fortsatt holder dette synonymt med kvalitet. Det var nok riktig på et tidspunkt men det begynner å bli lenge siden nå, selv om noen har tatt seg sammen litt.
    Hvem lager gode biler nå da ?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    10.995
    Antall liker
    931
    Torget vurderinger
    4
    Hva som er en god bil er vel avhengig av hvilke egenskaper man legger vekt på og avhengig av vektingen kan nær hvilket som helst merke komme best ut.

    Personlig tror jeg at hvis man ser på kvalitet som få feil så bør man se på asiatiske biler.
     

    Motorhome

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    857
    Antall liker
    503
    Sted
    Sunndalsøra
    Kan bare se på Merzedes Sprinter som brukes i ambulansetjenesten. Mye trøbbel og ofte på værksted. Når de skal bruke en mere ''persjonbil¨til dette som må kjøres på høyt turtall med tung last, da vil det ikke holde i lengden. Har en kamerat som har vært i tjenesten i over 40 år, og vet hva som skal til for at det skal holde. Før ble det brukt amerikansk ford, med mere lastebilstyrke. Og det holdt 🙂 I europa har de ikke noe alternativ. Heller ikke Iveco har noe, og slett ikke VW eller Fiat.
    Man må høre på de som reparerer og de som er ute i bergings tjenesten.
    Det hjelper ikke hvor fint det er skrudd sammen, hvis det ikke holder. Lite tro på holbarheten til det som blir laget idag. Blitt for koplisert unødvendig my elektronikk i bilene, så ingen kan gjøre noe selv uten å ty til kostbare verksted reparasjoner. Ser heller ikke bra ut for USA biler heller.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    10.124
    Antall liker
    4.005
    Sted
    Trondheim
    Ja, traktorer holder gjerne lenger enn det meste. Så vi får kjøre traktor da.

    For meg er kvalitet en blanding av holdbarhet, kjøreegenskaper, materialbruk og mye annet. Min SAAB 9000 ble 23 år gammel. Min BMW 530 ble 20 år. Ingen av dem måtte skrapes da de med relativt små reparasjoner hadde de holdt i flere år til, men da var det på tide å bytte dem. Det synes jeg var kvalitet. På BMWen måtte turboen byttes etter 6 år. Det gjorde BMW uten omkostninger. Og da den var 18 år måtte den få ny bensinledning (og jeg tror et bremserør ble byttet en gang). Det kaller jeg kvalitet. Andre har sikkert andre kvalitetskriterier.
     

    Voff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    8.586
    Antall liker
    3.837
    Torget vurderinger
    1
    Audien min kjørte jeg 534 000km med. Den er fremdeles total fri for skrangel på vaskebrett. Skiftet stort sett bare slitedeler. Ikke så mange av dem heller. Bare et hjullager f.eks. Begynt på andre runde av forstillingsledd. Støtdempere bak på 350 000km. Foran på 489 000km. En drivknute. Den står i hagen til pynt nå. Mulig jeg setter den i eu-godkjent stand igjen. Må ha nye skiver og klosser bak. Ett nytt stag foran + ny turbo. Turboen varte bare 533 000km.


    AMGP0001.jpg
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    857
    Antall liker
    503
    Sted
    Sunndalsøra
    Ja, traktorer holder gjerne lenger enn det meste. Så vi får kjøre traktor da.

    For meg er kvalitet en blanding av holdbarhet, kjøreegenskaper, materialbruk og mye annet. Min SAAB 9000 ble 23 år gammel. Min BMW 530 ble 20 år. Ingen av dem måtte skrapes da de med relativt små reparasjoner hadde de holdt i flere år til, men da var det på tide å bytte dem. Det synes jeg var kvalitet. På BMWen måtte turboen byttes etter 6 år. Det gjorde BMW uten omkostninger. Og da den var 18 år måtte den få ny bensinledning (og jeg tror et bremserør ble byttet en gang). Det kaller jeg kvalitet. Andre har sikkert andre kvalitetskriterier.
    Det er forskjell på old school, og det som blir laget dag. Kjøre egenskapene er bedre på nyere biler, Men holbarheten er dårligere! Du har vel behandlet bilene dine pent og passet på? PÅ nyere biler så er det ikke så mye en kan gjøre selv uten kodeleser og god innsikt 🙂
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    10.124
    Antall liker
    4.005
    Sted
    Trondheim
    Uten at det har så veldig mye med el-bil å gjøre.
    Jeg synes ofte det skorter på materialvalg på moderne biler. Og når noe går galt er det lite man kan gjøre selv da teknologien er blitt såpass avansert. Jeg synes også at det er for mange ting som krever oppmerksomhet. Min nye bil har en trykkfølsom skjerm, men alt som er der kan styres fra knapper og håndbevegelser der man får nytte av det taktile - man behøver ikke se på skjermen eller trykke på den for å gjøre noe. I tillegg er den plassert slik at du ikke behøver ta øynene bort fra veien for å se på den.

    PS: Jeg husker min fars gamle 1964 Cortina der olje måtte skiftes hver 3000 km, og han hadde oppe forgasseren for rensing flere ganger. For ikke å snakke om justering av tenningstidspunkt med fordelerlokk og stroboskop. Og smørepukter som måtte ettersees flere ganger i året. Det var tider det :). Men bilene holdt - det som måtte byttes kunne man stort sett bytte selv. Og veiene ble ikke saltet så det ble ikke så mye rust.
     

    Motorhome

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    857
    Antall liker
    503
    Sted
    Sunndalsøra
    Lite el-bil hær nå 🙂 Man må bare vente og se hva som skjer. Har ikke vært så fornøyd med det politikkerne driver med bilpolitisk hær i landet i mange år! Det vil bli dyrt uansett hva man kjører! De unner oss ikke noen fordeler! Det er bare Danmark som er værre!
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    1.658
    Antall liker
    930
    Ja, traktorer holder gjerne lenger enn det meste. Så vi får kjøre traktor da.

    For meg er kvalitet en blanding av holdbarhet, kjøreegenskaper, materialbruk og mye annet. Min SAAB 9000 ble 23 år gammel. Min BMW 530 ble 20 år. Ingen av dem måtte skrapes da de med relativt små reparasjoner hadde de holdt i flere år til, men da var det på tide å bytte dem. Det synes jeg var kvalitet. På BMWen måtte turboen byttes etter 6 år. Det gjorde BMW uten omkostninger. Og da den var 18 år måtte den få ny bensinledning (og jeg tror et bremserør ble byttet en gang). Det kaller jeg kvalitet. Andre har sikkert andre kvalitetskriterier.
    Din BMW var jo en av de siste generasjonene med skikkelig gode biler, hadde du kjøpt en 7 serie i 2003 hadde du neppe hatt den enda.
     

    RuneRaskeReven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.08.2014
    Innlegg
    5.448
    Antall liker
    2.166
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Europeiske biler har flere feil enn Japanske over tid, men de er skikkelig skrudd sammen når du får dem levert, med et godt hådtverk. Ikke minst klarer å de å lakkere en bil, og håndtakene fryster ikke fast etc. Uansett - det er mye følelser i biler, og alle kommer med sine pros and cons. Toyota har først og fremst en forretningsmodell som gir et inntrykk av få feil - da de kan bytte motoren din ++ uten at du vet det under en service. Det er en god kundeopplevelse, der de gjør alt de kan for å redusere belastningen på kundene ved å ta i bruk predikativt vedlikehold.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    10.124
    Antall liker
    4.005
    Sted
    Trondheim
    Jeg har en BMW igjen nå, så vi får se hva som skjer. Jeg har fremdeles problemer med ladeinfrastrukturen for lengre turer. Jeg er ikke så opptatt av rekkevidde egentlig. Det er viktigere at man kan stole på lademulighetene og at lading ikke tar alt for lang tid. For daglig kjøring er uansett rekkevidden god nok, og ladekostnaden er lav så lenge man kan lade hjemme. I og med at jeg i hovedsak bruker bilen på langkjøring og da ofte i utlandet skal det mer til enn at dette bygges ut i Norge for at det skal bli aktuelt for meg. Nå kommer jeg sikkert til å kjøre mindre i utlandet om 5 år, så min neste bil blir vel en elbil, men foreløpig er det en plug-in hybrid som dekker mitt behov best.
    Et annet problem for meg er jo at jeg ikke vil ha en SUV. Samtidig trenger jeg ofte bedre bagasjeplass enn det man får i en sedan, så det er stasjonsvogn som gjelder (gjerne en der man sitter litt lavt), og da er utvalget begrenset.
    Jeg har hatt VW plug-in hybrider i det siste, og de bilene har vært helt greie. Imidlertid liker jeg ikke Møller og vil helst slippe å ha noe med dem å gjøre, så den kommende VW el-stasjonsvogna er litt uaktuell. BTW - jeg har også brukt en VW-forhandler i Praha til noe reparasjoner, og fikk litt den samme følelsen for dem som jeg har for Møller her. Er VW rett og slett for store?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    15.848
    Antall liker
    4.435
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Interessant ytring fra en med erfaring, som trekker frem noe jeg har vært inne på flere ganger:

    https://www.nrk.no/ytring/elbil-er-fremtiden_-men-hva-gjor-vi-i-mellomtiden_-1.15360447

    "Hurtiglader-kapasiteten langs veiene øker, men er fremdeles langt under pari i forhold til økningen i el-bilparken.

    Her er virkeligheten: En hurtigladestasjon oppgis kanskje å ha 16 ladestasjoner. Men, kablene er for korte og plassen for liten til at det er plass til mer enn 4–5 biler samtidig. Og standardiseringen er ikke på plass – min bil kan kun bruke 8 av de 16 laderne.

    I tillegg er kun en av tre superraske. Så det blir fort kø og lange ventetider. Det er som om en bensinstasjon med 16 pumper var så trang at det kun var plass til fire biler samtidig, der kun to av de tilgjengelige pumpene passet til din bil."'

    Mange andre interessante refleksjoner i artikkelen.

    Skulle jeg hatt bare en bil, er hybrid eneste mulighet. Den ville likevel sørget for at rundt halvparten av mine mil var elektriske, og at jeg kjørte utslippsfritt i byen. Helelektrisk er glitrende dersom man har to biler, men det vil jo være lite miljøvennlig å holde seg med to, dersom behovet strengt tatt bare er en bil.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    10.124
    Antall liker
    4.005
    Sted
    Trondheim
    Jeg leste en test av Mustang Mach-e (finner den selvfølgelig ikke nå) der de hadde prøvd den i vinterkulde og ikke disse standardtestene der temperaturen er rundt 0°C. Det var reelle kuldegrader (ca -10° hvis jeg husker rett). De startet med fulladet bil i Oslo. De kom så vidt fram til Lillehammer (de siste km viste bilen tomt batteri). De kjørte E6 - ca 18 mil. Det er rett og slett for dårlig.
    Jeg har bare en bil (og skal ikke ha mer enn den ene), og pr. i dag er en elbil rett og slett ikke aktuell med mitt kjøremønster. Derfor kjøpte jeg en plug-in hybrid mens CO2-avgiften fremdeles ikke er økt. Betalte ca 5000 i avgift (+ mva). Da har jeg grei klimasamvittighet, da all lokal kjøring går på strøm. Selv i -17° har den godt over 2 mil elrekkevidde, og det holder stort sett. Om sommeren går den over 5 mil på strøm.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    872
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg leste en test av Mustang Mach-e (finner den selvfølgelig ikke nå) der de hadde prøvd den i vinterkulde og ikke disse standardtestene der temperaturen er rundt 0°C. Det var reelle kuldegrader (ca -10° hvis jeg husker rett). De startet med fulladet bil i Oslo. De kom så vidt fram til Lillehammer (de siste km viste bilen tomt batteri). De kjørte E6 - ca 18 mil. Det er rett og slett for dårlig.
    Jeg har bare en bil (og skal ikke ha mer enn den ene), og pr. i dag er en elbil rett og slett ikke aktuell med mitt kjøremønster. Derfor kjøpte jeg en plug-in hybrid mens CO2-avgiften fremdeles ikke er økt. Betalte ca 5000 i avgift (+ mva). Da har jeg grei klimasamvittighet, da all lokal kjøring går på strøm. Selv i -17° har den godt over 2 mil elrekkevidde, og det holder stort sett. Om sommeren går den over 5 mil på strøm.
    Det er vel ett av problemene - det er ikke gitt at ditt kjøremønster er ok i fremtiden...

    Hadde en i3 som gikk rundt det halve mellom lading - synes det var helt greit. Bjørn Nyland hadde en betrakting til dette i en av sine youtube videoer. Når han flådde mil så var han opptatt av ladehastighet, men i praksis spilte det ingen rolle da han stort sett var ferdig ladet før hadde spist ferdig, og tatt den pausen han trengte. Få kjører vel mer enn han.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    10.995
    Antall liker
    931
    Torget vurderinger
    4
    18 mil med 88 kWh netto batteri har jeg vondt for å tro på. Ser for meg at man gjentatte ganger varmer opp kupé og batteri eller tilsvarende for å få det ekstremforbruket.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    10.124
    Antall liker
    4.005
    Sted
    Trondheim
    Det har du helt rett i. Så langt har vi bestemt hvordan og når vi vil reise. Nå er vi på vei inn i en periode der det er bilen som skal bestemme hvordan og når vi skal reise.

    Jeg bor i Trondheim og har familie i Bruxelles, Praha, Bergen, Oslo og på Andøya. Hittil har det vært greit å besøke dem med bil. Det blir det ikke etter hvert. Da må jeg fly og antagelig ha leiebil når jeg kommer fram. Er det så mye bedre?
    Jeg har ikke regnet på det, men hvis jeg skal besøke familien i Bruxelles og Praha har jeg hittil kunnet kjøre til Bruxelles, så til Praha og så hjem (i underkant av 500 mil - mindre hvis jeg setter bilen på ferge mellom Norge og Danmark/Tyskland). I tillegg kan jeg da besøke familie og venner i Oslo-området, og jeg kan f.eks. besøke Alsace, Mosel og andre spennende steder på veien.

    Nå må jeg fly til Oslo, så til Bryssel, deretter til Praha og så hjem via Oslo. Det blir dyrt og stressende og jeg går glipp av mange fine opplevelser underveis samtidig med at jeg ikke får besøkt venner som bor på Lillehammer og i Fredrikstad. Ikke tror jeg det blir så veldig mye mindre forurensning heller (når jeg er i Praha og Bryssel bruker jeg selvfølgelig kollektivtransport).

    Alternativet er selvfølgelig å ikke besøke familien.
     
    Sist redigert:

    RuneRaskeReven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.08.2014
    Innlegg
    5.448
    Antall liker
    2.166
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg leste en test av Mustang Mach-e (finner den selvfølgelig ikke nå) der de hadde prøvd den i vinterkulde og ikke disse standardtestene der temperaturen er rundt 0°C. Det var reelle kuldegrader (ca -10° hvis jeg husker rett). De startet med fulladet bil i Oslo. De kom så vidt fram til Lillehammer (de siste km viste bilen tomt batteri). De kjørte E6 - ca 18 mil. Det er rett og slett for dårlig.
    Jeg har bare en bil (og skal ikke ha mer enn den ene), og pr. i dag er en elbil rett og slett ikke aktuell med mitt kjøremønster. Derfor kjøpte jeg en plug-in hybrid mens CO2-avgiften fremdeles ikke er økt. Betalte ca 5000 i avgift (+ mva). Da har jeg grei klimasamvittighet, da all lokal kjøring går på strøm. Selv i -17° har den godt over 2 mil elrekkevidde, og det holder stort sett. Om sommeren går den over 5 mil på strøm.
    De fleste gode elbiler kommer seg et godt stykke lenger enn til Lillehammer på minus 10. Viktig å huske på :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    10.124
    Antall liker
    4.005
    Sted
    Trondheim
    18 mil med 88 kWh netto batteri har jeg vondt for å tro på. Ser for meg at man gjentatte ganger varmer opp kupé og batteri eller tilsvarende for å få det ekstremforbruket.
    Det var nå det de skrev. Oppvarmet bil, mye kjøring på motorvei i 110+ km/t. Det går nok noe strøm på det. Jeg ser at TU oppgir et forbruk på ca 3 kWt/mil ved -5° og 100 km/t. Det burde tilsi en rekkevidde på ca 28 mil.
    Hvordan det blir med fullastet bil, takboks og -20° (som man ofte får i enkelte deler av landet) er litt uvisst (da jeg kjørt Østerdalen Oslo-Trondheim i 1997 var den laveste temperaturen termometeret i bilen viste på veien -42°C).

    NB: Jeg er ikke negativ til elbiler, men ladeinfrastrukturen og ladehastigheten er rett og slett ikke god nok. Ikke i Norge og slettes ikke i resten av Europa.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    10.995
    Antall liker
    931
    Torget vurderinger
    4
    Du har mindre batteri i din bil RRR...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    15.848
    Antall liker
    4.435
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var nå det de skrev. Oppvarmet bil, mye kjøring på motorvei i 110+ km/t. Det går nok noe strøm på det. Jeg ser at TU oppgir et forbruk på ca 3 kWt/mil ved -5° og 100 km/t. Det burde tilsi en rekkevidde på ca 28 mil.
    Hvordan det blir med fullastet bil, takboks og -20° (som man ofte får i enkelte deler av landet) er litt uvisst (da jeg kjørt Østerdalen Oslo-Trondheim i 1997 var den laveste temperaturen termometeret i bilen viste på veien -42°C).

    NB: Jeg er ikke negativ til elbiler, men ladeinfrastrukturen og ladehastigheten er rett og slett ikke god nok. Ikke i Norge og slettes ikke i resten av Europa.
    Leste den testen jeg og. Var muligens i TEK.no.

    Det er snodig dette hvordan biltrafikken skal strupes, mens billige helgeturer med fly land og strand rundt, for ikke å si internasjonalt, er helt OK. Jeg vet selvsagt at en fossilbil slipper ut dobbelt så my Co2 pr km som et flysete (litt avhengig av) om man er alene i bilen, men så er det da heller ingen som kjører til New York for å shoppe, til Dubai for å få seg litt sol og avveksling, eller til diverse europeiske storbyer flere ganger i året for å nye sin caffe latte. Men det er visst viktig å pøse milliarder av statlige midler inn i flyselskapene slik at det skal være mulig å fortsette med dette.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    10.124
    Antall liker
    4.005
    Sted
    Trondheim
    Den testen i tek.no er her:


    Den viser en rekkevidde på 37 mil på flat vei ved 0° og snitthastighet rundt 60 km/t. Pris på drivstoff pr. mil ved bruk av hurtiglader er kr. 10,50
    Det var ikke den testen jeg viste til.

    Det du viser til med dobbelt så mye utslipp pr flysete er sikkert riktig. Så hvis flyet er halvfullt er det samme utslipp å fly som det er å kjøre bil. Er det færre enn det på flyet er det bedre å kjøre.

    PS: Jeg var på Korsika for 4 år siden. Fløy med Norwegian - en 737. Nedover var det ca 20 stk ombord, på returen var vi 3...
     

    Cyber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2005
    Innlegg
    9.730
    Antall liker
    3.002
    Torget vurderinger
    5
    Jeg leste en test av Mustang Mach-e (finner den selvfølgelig ikke nå) der de hadde prøvd den i vinterkulde og ikke disse standardtestene der temperaturen er rundt 0°C. Det var reelle kuldegrader (ca -10° hvis jeg husker rett). De startet med fulladet bil i Oslo. De kom så vidt fram til Lillehammer (de siste km viste bilen tomt batteri). De kjørte E6 - ca 18 mil. Det er rett og slett for dårlig.
    Jeg har bare en bil (og skal ikke ha mer enn den ene), og pr. i dag er en elbil rett og slett ikke aktuell med mitt kjøremønster. Derfor kjøpte jeg en plug-in hybrid mens CO2-avgiften fremdeles ikke er økt. Betalte ca 5000 i avgift (+ mva). Da har jeg grei klimasamvittighet, da all lokal kjøring går på strøm. Selv i -17° har den godt over 2 mil elrekkevidde, og det holder stort sett. Om sommeren går den over 5 mil på strøm.
    Høres veldig rart ut. Kommer jo godt over 10 mil med en gammel Leaf 30 som har 1/3 av batterikapasiteten til Mach-E på vinterstid. Mach-E har jo 88 kw/t.

    Plug-in er greit kompromiss, men både best-of og worst-of both worlds i min verden. Kan ikke dra "skikkelig henger" stort sett, dyrere servicer, bensinmotor å drasse på mens man kjører elektrisk++. Endel hybrider liker også å kjøre fossilmotoren når det er kaldt selv om man har strøm.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    15.848
    Antall liker
    4.435
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener å ha lest at om man er 2 i bilen på en lavforbruks diesel så er utslippet omtrent som 2 flyseter pr km. Korriger meg gjerne om jeg tar feil. Poenget er at det ikke nødvendigvis er fossilbilen som er problemet i Co2 sammenheng, men antall reiste kilometer. Og så skal vi gjerne ha partikkelfrie byer, men det fikser hybridene. Og min nabos 2,5 tinns modell X med piggdekk graver opp like mye partikler som min piggdekkfrie Euro6 diesel lager.

    Ikke enkelt dette. Mitt største problem med elbildebatten er de grove forenklingene som gjøres på alle sider i debatten.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    15.848
    Antall liker
    4.435
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Plug-in er greit kompromiss, men både best-of og worst-of both worlds i min verden. Kan ikke dra "skikkelig henger" stort sett, dyrere servicer, bensinmotor å drasse på mens man kjører elektrisk++. Endel hybrider liker også å kjøre fossilmotoren når det er kaldt selv om man har strøm.
    Jeg er også noe skeptisk til kompleksiteten, men som jeg nevnte, da ender man fort opp med det ikke spesielt miljøvennlige alternativet å ha to biler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn