RCA Living Stereo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    583
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    Denne serien er jo en legende. Personlig kjenner jeg den kun av omtale, har ikke hørt noen av platene. Serien foreligger nå som SACD. Noen som ha erfaringer med disse?
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    RCA Living Stereo har en flott katalog. Jeg kjenner til mange av innspillingene med klassisk musikk, mange av dem udødelige. Dessuten samler jeg på Chet Atkins, legendarisk produsent og gitarist med et utall album.

    Jeg har ikke SACD-spiller, men kunne ikke unngå å legge merke til at du har en fin analog-rigg. LP er nok plomma i egget her, hvis det er amerikanske presninger vel å merke. Særlig fra perioden 1956 - 1967. Populærmusikken går an å få tak fra USA for greie summer, mens førsteutgavene av klassiske innspillinger har fått ublu priser etterhvert. Her kan mange nyopptrykk være attarktive. Bruker forresten Benz Reference jeg også, og den stortrives i sort gull av dette kaliberet.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg kjøpte Puccini, Madama Butterfly plata på anbefaling. Veldig flott "analog" lyd. Ja, kom med andre tips folkens.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Ja!, fikk hjem Puccini´s Turandot fra 59 md bl.a Birgit Nilsson og Jussi Bjørling, meget god innspilling med tanke på musikkens kompleksitet og da tidens utstyr (noe å lære for dagens lyd-teknikere?!!...)
    Samt noen vinyl greier jeg ikke har oversikt over pr dd, men, som regel ett godt kjøp...

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.678
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Må vel nevne Harry Belafonte at Carnegie Hall og Returns to Carnegie Hall
    mvh
     

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    583
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    Finnes serien i opptrykk på LP? Har kjøpt de første 10 på SACD.

    tkr: Harry i CH har jeg. En av mine favoritter. I dårlig humør en dag, så setter jeg på den. Du kan høre at han har det fantastisk moro på scenen.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    "Madame Butterfly" kan fort vekk være et hett tips. Takknemlig for det. Ellers er Reiner/CSO alltid bra, i likhet med Heifetz.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    "Madame Butterfly" kan fort vekk være et hett tips. Takknemlig for det.
    ?
    Ellers er Reiner/CSO alltid bra, i likhet med Heifetz.
    Reiner/CSO?

    Heifetz har jeg kjøpt også, men har ikke hørt den ennå.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    1954. To mikrofoner. To monobåndopptakere:



    Du vil ikke tro det før du hører det.
     
    N

    nb

    Gjest
    Man trår svært sjelden feil med Heifetz, det er i alle fall min erfaring. VidarP er jo spesialist på dette reportoaret, får se om han kommer med litt synspunkter her etter hvert.
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    Synes denne er bra, har endel versjoner av dette verket etterhvert, men denne er fortiden favoritten.



    Billig også, £ 5.97 hos amazon.co.uk
     

    Morten_Lindberg

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    202
    Antall liker
    13
    I tillegg til at denne serien favner legendariske utøvere og fremførelser, så er den også lydmessig spennende. Mange av opptakene er gjort i diskret 3-kanal med mikrofonene plassert i en forløper til "Decca-tre" eller "Mercury" med L-C-R i en "halvmåne". Dette gir en flott opplevelse i multikanal på SACD :)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.118
    Antall liker
    2.648
    I tillegg til at denne serien favner legendariske utøvere og fremførelser, så er den også lydmessig spennende. Mange av opptakene er gjort i diskret 3-kanal med mikrofonene plassert i en forløper til "Decca-tre" eller "Mercury" med L-C-R i en "halvmåne". Dette gir en flott opplevelse i multikanal på SACD  :)
    Jeg forstår det slik at multikanalslyden på mange av disse SACD'er er mixet på følgende måte: høyre/venstre frontkanaler + at den tredje kanalen er mixet inn på en diskret måte i senterkanalen. D.v.s. at den lydmessige forskjellen på å lytte til stereoversjonen og multikanalsversjonen er at rom og ambience er tydeligere/større på multikanalsversjonen kontra stereoversjonen, og at de utøvende står mere "fjellstøtt" plassert i stereobildet på multikanalsversjonen.
    Dette ser jeg på som en slags stereo+ lyd, og kanskje er dette den ideelle lydopplevelse for de som ikke ønsker at bak-kanalene benyttes og følelsen av å ta dirigentens plass i konsertlokalet, men derimot ønsker å være blant publikum.

    Er jeg inne på noe her, Morten?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.118
    Antall liker
    2.648
    Må vel nevne Harry Belafonte at Carnegie Hall og Returns to Carnegie Hall
                                   mvh
    Syns det er fryktelig rart at disse to ikke er utgitt i denne serien. Disse er blant de absolutt mest etterspurte, mest kjente, og alle audiophiles "dreams comes true". Rett og slett fryktelig frustrerende. :mad: Tviler sterkt på at det er noe rettighetsproblematikk det står på.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Man trår svært sjelden feil med Heifetz, det er i alle fall min erfaring. VidarP er jo spesialist på dette reportoaret, får se om han kommer med litt synspunkter her etter hvert.
    Ikke bare sjelden, jeg vil nesten egentlig si aldri :)
    Når det gjelder LSP og LSC, (Living Stereo "Classical" og "Popular") så har Valentino rett; Strauss med Reiner/CSO innspilt i 1954 er den første LSC.
    Jeg er glad for at jeg eier alle LSC-platene som Classic har gitt ut på LP, jeg er tvilende til varigheten av sacd-formatets støtte (hardware/software), men det er vel en annen sak. LP'ene låter uansett bedre, så har man en platespiller av god kvalitet så er vel dette det mest varige format å velge disse platene på. De vil, i motsetning til de forgjengelige sacd-plettene, gå i arv til barn og barnebarn også :)

    Når det gjelder originalpressinger, så er dette en egen vitenskap; det går i første rekke på å identifisere presseren (nasjonalitet; US, UK, Vest-Tyskland etc); blant US-pressingene (som er bedre enn de relativt vanlige Teldec-pressingene i Norge) så er det greit å velge enten hjemmemarked US eller eksportplater (hvor Nipper er tapet over pga EMI's rettigheter til den i Europa) fordi de er typisk masteret fra en svært tidlig generasjon master, ofte den første, og ikke nok med det; det er snakk om hvilken stamper fra hvilken tape. 1S-pressinger og relaterte er selvsagt de som låter best. Dette kunne man skrevet en hel bok om; men jeg synes i grunnen at de fleste originale US-pressinger (før DynaFlex rundt oljekrisa på 70-tallet) låter evig bra nok til å inkludere i samlinga.

    Poenget er vel imidlertid ikke hvordan de låter, det er imo en grov skivebom. Poenget her er at man treffer på musikere som gjør musikk på en ekstraordinært givende måte; mange av disse LSC-skivene er (i likhet med f.eks samtidige SR, ASD, SXL og DGG138 ) av utenomvanlig høy musikalsk kvalitet, og der kan man bl.a stole på Classic... de har gjort hjemmeleksen sin, og vet hvilke skiver som er verdt å gjenutgi; bl.a basert på nitidig research av samlermarkedet, og av en up-to-date vurdering av de musikalske kvaliteter.

    Musikk var ikke i samme grad en forbruksvare på den tiden; en LSC kostet fort en liten ukeslønn for en arbeider, og mye av innspilingene man gav ut var preget av et uhyre kompetitivt kvalitetsstyrt marked i motsetning til dagens prissensitive marked, hvor kun de aller beste fikk noe som helst salg.

    Mvh Vidar P
     

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    583
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    OK. Var ikke klar over at de var utgitt på Classic. Har noen SACD'er, og så blir det å handle noen av LP'ene ut i fra anbefalingene her. Takk for det.
    PS: Sønnen min skal arve både LP'ene og SACD'ene mine.:)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Jeg har et par Teldec-pressinger som ikke gjør seg bort som trådpryd synes jeg:



    Det er vel en LSP til venstre og en LSC til høyre dette da Vidar P? Helt til venstre noe Tandberg, selvfølgelig.
     

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    583
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    Da er
    Fritz Reiner Rimsky-Korsakov: Scheherazade
    Fritz Reiner Tchaikovsky: 1812 Overture
    Fritz Reiner Tchaikovsky: Violin Concerto/ Heifetz, violin
    Charles Munch Beethoven: Violin Concerto in D - Jascha Heifetz, violin
    Fritz Reiner R. Strauss: Also sprach Zarathustra
    200g vinyl fra Classic på vei:). Ikke 45 rpm utgavene.
    Takk for råd og tips og introduksjon til forhåpentligvis noen fantastiske timer foran anlegget.
     

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    583
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    Vet ikke. Handlet disse på Acoustic Sounds. Elusive hadde kun 45 RPM boxen på vinyl, ellers bare SACD
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Da er
    Fritz Reiner Rimsky-Korsakov: Scheherazade
    Fritz Reiner Tchaikovsky: 1812 Overture
    Fritz Reiner Tchaikovsky: Violin Concerto/ Heifetz, violin
    Charles Munch Beethoven: Violin Concerto in D - Jascha Heifetz, violin
    Fritz Reiner R. Strauss: Also sprach Zarathustra
    200g vinyl fra Classic på vei:).  Ikke 45 rpm utgavene.
    Takk for råd og tips og introduksjon til forhåpentligvis noen fantastiske timer foran anlegget.
    En av de råeste av alle LSC'er er Sibelius'en til Heifetz, se om du ikke får med deg den også på et tidspunkt.

    Mvh Vidar P
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke.  Handlet disse på Acoustic Sounds.  Elusive hadde kun 45 RPM boxen på vinyl, ellers bare SACD
    Elusive har en del flere fra Classic også; bruk browseren opp til venstre på startsiden. Linken er kun til 200g Classic klassisk vinyl;

    http://www.elusivedisc.com/products.asp?dept=448

    De har forresten "Tax relief sale" akkurat nå, 10% off.

    Mvh Vidar P
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke har jeg Berlioz' Symphonie Fantastique. Ikke eier jeg noen 200g-plater heller.
    Kan du anbefale denne innspillingen med Munch, Vidar?
    http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=LSC1900QP
    I prinsipp så synes jeg personlig to ting om disse platene; først og fremst, ALLE de nye høykvalitets utgivelsene av RCA Living Stereo, Mercury Living Presence, EMI ASD, Decca SXL osv utgitt av Classic, Speakers Corner, EMI et al er anbefalelsesverdig. De er alle svært gode, og det faktum at de i det hele tatt er utgitt av disse selskapene er i seg selv en indikasjon på (tidligere) høy samleverdi og høy musikalsk kvalitet.

    Dernest mener jeg at de ikke nødvendigvis behøver å være den eneste innspillingen av verkene man skal eie; jeg ser på de som en egen samling i samlinga; og føler at disse gamle innspillingene komplementerer nyere innspillinger av samme verker. Tenk på at de er rundt 50 år gamle, og motene, trendene og båndene mellom artister, komponister etc var noe helt annet. Mange av de dirigentene som var aktive dengang hadde faktisk personlige forhold til mange av komponistene de dirigerte.
    Kulturen, eller orkestrene som samfunn om du vil, var også typisk helt annerledes enn idag; med f.eks dirigentene som mer diktatoriske typer. Mange av dirigentene, og artistene, hadde allerede tilbakelagt flere tiår med aktiv karriere når disse platene ble laget, og følgelig er mange av de oppvokst med musikk fra mellomkrigstiden.

    Disse platene er gjerne annerledes enn nye innspillinger i kraft av å være fra en annen æra, og i den form de fremstår fra Classic, Speakers Corner osv så gir de en vidunderlig innsikt inn i musikk slik den ble levd og spilt gjennom disse artistene fra en annen tid.

    Mvh Vidar P
     

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    583
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    En av de råeste av alle LSC'er er Sibelius'en til Heifetz, se om du ikke får med deg den også på et tidspunkt.

    Mvh Vidar P
    Skal sjekke ut den. Fant vinylene på Elusive også.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Takk for svar, Vidar.
    Jeg har ønskelistet (skal flytte og grammofonen min er hos theStig de neste par tre månedene) Munchs Symphonie Fantastique og hans Sibelius med Heifetz hos Elusive. Jeg er svært glad i Heifetz og Munchs Beethoven, så det kan ikke bli for ille vil jeg tro.
     

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    583
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    Kuuuult. "a miracle":). Og siden har det ikke skjedd så mye. OK, litt fremgang på materialteknologisiden, litt bedre toleranser på maskinering, etc. Men prinsippene er de samme. CD kom og klarte ikke å konkurere på kvalitet. Nå, mer enn 50 år etter denne filmen ble laget, sitter vi på internett og diskuterer hvor fantastisk opptakene i "Living Stereo" serien er. Fantastisk.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    De er jo henimot poetiske i markedsføringen:

    You are going on a ride – a ride on a diamond tip of RCA Victors new "Living Stereo" stylus, as it plunges down through a canyon of sound, where music is made.

    Love it!
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    hei.

    noen som har skaffet seg denne?


    hvor er denne boksen med 60 cder billigst?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.040
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den boksen har vært omtalt før i en annen tråd, da ble det vist til Korea og HMV Japan (har ikke sjekket igjen), og vi håpet at boksen skule spre seg til resten av verden. Hvor kommer bildet fra?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.040
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En rask sjekk viser at jeg har kanskje 12-13 av disse på hybrid SACD, og jeg antar at denne boksen er redbook CD identisk med redbook-laget på hybridene. Prisen på amazoncom skulle bli ca 15kr pr CD pluss avgifter og frakt, og hvis dette ikke er juksekopier er det grei skuring for meg. De jeg har av disse har jeg betalt 120-140kr for enkeltvis.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Jøgga skrev:
    Hvor kommer bildet fra?
    bildet kommer fra naims forum.
    amazon eneste stedet?

    har et par av disse fra før og det frister å få tak i hele sulamitten med en gang,
    topp lyd og framføring virker det som.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hadde ville vært meget varsom og skeptisk dersom det er japanske remastere!
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Vidar P skrev:
    Hadde ville vært meget varsom og skeptisk dersom det er japanske remastere!
    en rask googling viser at de er produsert i korea, utgitt av sony, men ingen opplysninger om at det er hybrid-sacd, så det er mulig at det er lurt å styre unna.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.040
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Hadde ville vært meget varsom og skeptisk dersom det er japanske remastere!
    Jeg er også skeptisk, til den prisen. Piratkopier er det vel ikke på amazon.com, da er det kanskje andre mastere.
    Label: 101 DISTRIBUTION
    Disse skulle vel vært bokført som RCA. Hvordan finne ut sånt?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.040
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Svar på en liten oppfordring i en annen tråd:

    Supertramp skrev:
    .... 110% bankers Living Stereo som er et "must have" ?
    Hører meg opp på det nå via Spotify - det jeg finner. Send gjerne PM på tips.
    LS tåler stadig offentlig oppmerksomhet, så gode ting kan ikke nevnes for ofte. Så her er noen høyst personlige tips fra meg hvis du ønsker å kjøpe noen få:
    -Serien er så god at du kan velge etter musikkstykkene du liker best, ingen av platene har skuffet meg
    -Bartok-platen som leon viste
    -Zarathustra/Burleske(Strauss) med Chicago/Reiner fra 1962, evt. den første fra 1954
    -Alt med Jasha Heifetz
    -Russisk musikk med CSO/Reiner
    -Richard Strauss med CSO/Reiner
    -Debussy og Ravel. Charles Munch var fransk og fikset det bra.
    Hvis du har SACD-spiller vil du gjerne prioritere SACD, merk at ikke alle er det, men du ser lett forskjell på coveret.

    Jeg har ikke alle i serien, kanskje 30 og flere på vei, og andre har sikkert andre tips og prioriteringer.
    Se også den på store 60 CD-boksen som er omtalt tidligere i tråden her, den er vel kjent for de fleste nå.

    Jørgen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn