RBN trenger seg på...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Hei
    Har lenge tenkt å starte en tråd med bilder fra hjemmebesøk fordi det er både spennende og lærerikt med slike besøk. Det er dessuten fare for å treffe mange hyggelige mennesker som deler denne kanskje litt sære lidenskapen. Hvis man er litt åpen og nysgjerrig vil man få mange gode impulser fra andre, samt ikke minst å få oppleve hvordan andre tilnærmer seg sitt lydideal. Det virker som om de fleste av oss har mange av de samme mål og preferanser, men tilnærmingen og utstyr kan være svært forskjellig. For meg har det vært litt spesielt å ta med kamera på lyttebesøk, høy nerd faktor, så dette har som regel blitt hjemme. Jeg har derimot hørt mye bra musikkformidling, som aldri vil bli dokumentert hvis ingen drar frem fotoapparatet og det er litt synd. Derfor vil kameraet fra nå av være med litt overalt. Det finnes utrolig mye bra utstyr, kunnskap, erfaring og et lidenskapelig forhold til musikk ute blant folk, men veldig få er interessert i å delta aktivt på HFS. Jeg regner derfor med at flere vil være anonyme, noen plasser får jeg ikke lov til å ta bilder og andre plasser presenteres stolte eiere med nick. Håper også å komme over litt spesielt utstyr som ikke er dusinvare. Vintage og kanskje noe hjemmesnekret etter hvert? Vi får se hvordan dette utvikler seg.
    Vet ikke hvor mange besøk det blir eller hvor hyppig det blir lagt ut noe i tråden, småbarnsfar med en hektisk hverdag osv, men jeg skal da prøve å få skriblet noe innimellom. Dette er vel også et spark i baken til meg selv for å komme ut blant andre med samme lidelse.
    Regner med at det blir mange blitsbilder på kveldstid uten etterbehandling. Håper dere tilgir det. Håper også jeg klarer å formidle litt av den entusiasmen og iveren som finnes rundt omkring både når det gjelder elektronikk og musikk.

    Da kan vi begynne med en herremann med laaaang fartstid som jeg besøkte for fire dager siden. Han er bransjemann og har derfor hørt/hører vanvittig mye forskjellig utstyr. Her et bilde tatt for en stund siden



    Kid Cowboy (kc) er vel et passende navn på mannen.

    Han har også en vakthund på lytterommet.





    Før utstyrsbildene kommer kan jeg fortelle at vaktbikkja passer på et dedikert lytterom på ca 23 kvm bygget med to lag 15 cm isolasjon med ca 10 cm luft imellom. Yttervegg i betong og innerveggene i 25 mm ubehandlet villmarkspanel. Tregulv (parkett?) og taket henger i spesielle plastoppheng. Lydtett dør.

    Det kommer mer senere og håper dere vil like tråden.

    RBN
     

    Vedlegg

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Spennende, følger med på fortsettelsen !
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Gode greier RBN, dette liker vi!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    "Naboen" oppi i lia du har besøkt RBN? Topp fyr med briller... ? Dette blir trivelig å følge med på :)
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    håper bildene tar seg oooopppp rbn :-[, kanskje mere hifirelaterte? ::)

    glemte du bilder av hifi`n kanskje :eek:

    mvh
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Glem kwil'ern RBN! ...hehe.
    -Alt fra halvnakne soveromsbilder til avslørende cowboyfetish duger som innledning.

    Supert dette 8)
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    Grumpy skrev:
    Glem kwil'ern RBN! ...hehe.
    -Alt fra halvnakne soveromsbilder til avslørende cowboyfetish duger som innledning.

    Supert dette 8)
    Ikke at jeg har peil ::), men finnes det ikke andre nettsamfunn for slikt? :p

    kjør HIFI

    mvh
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ...men her får vi alt på ett sted kwil ;).
    Vær nå snill med RBN. -Han kan bli "skjør som en hund".
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Dette liker vi RBN :)
    La oss få treffe mang en entusiast m/bilder ;)

    gismo
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    Glemte han er en sart sjel, skinnet bedrar, ser frem til fortsettelsen jeg, regner med han våkner til liv utover kvelden, i mellomtiden får dere glede dere over innledningen :)

    Ikke for å ødelegge forventningene her, men siden jeg vet hvor han har "trengt seg på", regner jeg det overveiende sansynlig med pen og pyntlig fortsettelse. Lyttrommet ligger strategisk ved inngangsdøren og husets mer private rom trengs ikke besøkes for en lytteseanse.

    mvh
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    kwil skrev:
    Glemte han er en sart sjel, skinnet bedrar, ser frem til fortsettelsen jeg, regner med han våkner til liv utover kvelden, i mellomtiden får dere glede dere over innledningen :)

    Ikke for å ødelegge forventningene her, men siden jeg vet hvor han har "trengt seg på", regner jeg det overveiende sansynlig med pen og pyntlig fortsettelse. Lyttrommet ligger strategisk ved inngangsdøren og husets mer private rom trengs ikke besøkes for en lytteseanse.

    mvh
    Går du rett frem og ikke inn til venstre havner du vel på det mest private rommet...
    Men du har vel selskapsblære og har kanskje ikke oppdaget det ;D ;D
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Grumpy skrev:
    Glem kwil'ern RBN! ...hehe.
    -Alt fra halvnakne soveromsbilder til avslørende cowboyfetish duger som innledning.

    Supert dette 8)
    Det er en ting jeg lurer på:
    Hvordan ser halvnakne soverom ut...??

    Å e di slik møblert...?

    ;D ;D ;D :eek: 8)

    Je berre lure nå på je... 8)
     

    Vedlegg

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Flott trådinitiativ! Faktisk innhold hadde gjort den enda flottere.. :D
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Dette kan bli riktig så hyggelig. Hastverk har vi heller ikke. Det er lenge til sommeren.
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Heisan
    Her er det liv ser jeg.
    HCS, innertier.
    Kwil, visste ikke du var puritaner :eek:
    Grumpy har skjønt det.
    Jeg vet at Fredd var på Gjøvik for å hente bil for ikke lenge siden, men at han hadde vært innom soverommet vårt visste jeg derimot ikke :mad: Vakkert bilde da 8) Du er jo ekspert på "naturfotografering".
    Marsboer, jeg vet hvor du bor.
    Mteinum, takk for forståelsen. Fikk akkurat kjeft for at jeg bare sitter ved pc'n.
    Jeg fortsetter med tråden med fare for liv og helse
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    """"Det er en ting jeg lurer på:
    Hvordan ser halvnakne soverom ut...??

    Å e di slik møblert...?"""""




    Hmmmm,
    "Hornsenter" er ikke at forakte, bildene kan muligvis avsløre horn må vite, overasket om ikke i langt mindre rafinerte former (ikke i senter heller;))
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Ja da får vi tråkke litt videre.
    Her på tronen ble jeg plassert. Støtte for rygg er fy, fy. Ingenting skal komme i veien for godlyden. Skulle vært obligatorisk med fysikalsk behandling etter sånne utskeielser. Heldigvis har jeg en kropp som er lagd for å sitte.



    Hvor skal man begynne? Tror vi begynner med kilden. Meridian 588. Det har blitt testet utrolig mange drivverk og dette er favoritten for øyeblikket
     

    Vedlegg

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    dCS får dedikert ren og herlig strøm fra denne lekre saken, Accuphase DS 500 V (500V og 50000 kr) Her ser vi også en kabel. Det er mange av dem og det kan nevnes Synergistic Research Reference, Silversonic, Oblivion i mange varianter, Isotek’s nye strømkabel, Argento, Acoustic System Liveline, Audioquest Sky og den berømte ”hjertestarterkabelen”. I tillegg er det flere, men jeg ga opp.



    Videre kryper signalet videre via trådene til en passiv forforsterker, nemlig StereoKnight. Dette er kobbervarianten.
     

    Vedlegg

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    For de fleste hadde dette vært slutten på frontrekka, men ikke her. Vi må jo ha en forforsterker til. StereoKnight’n blir nemlig bare brukt til å ”rense” lyden. Signalet går nemlig videre til denne lille rakkeren. VTL TL 7,5 Series 1. Denne har tatt midlertidig plass for en ny og interessant forforsterker fra Opera Consonance vi kan kikke på litt senere. Det kan jo også hende VTL blir i anlegget. Det vites ikke på nåværende tidspunkt. Jeg vet derimot om en plass den kan å residens en periode.
     

    Vedlegg

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig mye pent. Skal vel ikke si det samme om koppen ;D
     

    Vedlegg

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Haha, jeg digger dette! Konge å se på de som drar det så uendelig mye lenger enn jeg selv i det hele tatt kunne komme på å gjøre!
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Dette er komponentene sine det...
    Vakkert!!! :D
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    mteinum skrev:
    Utrolig mye pent. Skal vel ikke si det samme om koppen ;D
    Du skulle sett hva som var oppi ;D
    marsboer skrev:
    Haha, jeg digger dette! Konge å se på de som drar det så uendelig mye lenger enn jeg selv i det hele tatt kunne komme på å gjøre!
    Vi har enda ikke begynt å dra'n
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Dette var kjempespennende :)
    Jeg har en viss anelse om hvor du har vært....
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    marsboer skrev:
    Haha, jeg digger dette! Konge å se på de som drar det så uendelig mye lenger enn jeg selv i det hele tatt kunne komme på å gjøre!

    Det blir nok langt mere uten om det helt hverdagslige etterhvert som tråden skrider frem ;)
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Nederst i racket til frontrekken så vi en interessant sak med 35 år på nakken, FM Acoustics FM 600A Laboratory Power Amplifier. Puhhh, kunne de ikke bare kalt den FM 600?
    Denne forsterkeren kjører bare diskantene. Ikke noe annet. De drar vel 70-80 w fra denne mens hovedhøyttalerne cruiser på ca 1 W.
     

    Vedlegg

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    Forstår jeg rett (det HÅPER jeg at jeg gjør) Står den TVC`n FØR VTL`n i signalveien.

    Forsøkte dere volumstyring med TVC`n som alternativ til VTL`n?

    mvh
    Kjetil
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Før vi går videre mot hovedhøyttalerne kan vi ta en kikk bakover. Det er viktig. Der finner vi en Osborne sub med en 16 tommer som pumper inn i bakvegg ca 20 cm fra denne.



    Vi kikker litt på strømtilførsel og renselse også
     

    Vedlegg

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Vi har kommet til motorene i anlegget. Dette er originale Quad 2 monoblokker fra ca 1957, 15W i 15?. Disse passer perfekt til høyttalerene som også er på 15W og 15 ?. Rørene er originale Haltron KT 66 fra 60 tallet. Her er lekkerbiskene.
     

    Vedlegg

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Det begynner å bli sent så jeg fotsetter med høyttalere og annet i rommet i morgen.
    Godnatt

    RBN

    PS: Trykk gjerne på bildene hvis du er nærsynt.
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    kwil skrev:
    Forstår jeg rett (det HÅPER jeg at jeg gjør) Står den TVC`n FØR VTL`n i signalveien.

    Forsøkte dere volumstyring med TVC`n som alternativ til VTL`n?

    mvh
    Kjetil
    TVC'n (= transformer volume control) står før VTL'n. Følg med da.
    TVC ble rattet til fast plass og vi styrte med VTL'n. Jeg er da forsiktig og høflig, så det falt meg ikke inn å foreslå noe slikt Kjetil :D

    RBN
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    gismo skrev:
    Be eier å dra til løse skruer ;)
    Kjør på ;D
    Skal si du følger med Gismo. Rørene i VTL'n ble byttet kvelden før til anbefalt type da forrige eier hadde byttet til noe ukurant som låt flatt og kjedelig i følge KC. Hadde mistet 10 dB gain på dette rørbyttet. Skruene ble vel glemt..
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    RBN skrev:
    gismo skrev:
    Be eier å dra til løse skruer ;)
    Kjør på ;D
    Skal si du følger med Gismo. Rørene i VTL'n ble byttet kvelden før til anbefalt type da forrige eier hadde byttet til noe ukurant som låt flatt og kjedelig i følge KC. Hadde mistet 10 dB gain på dette rørbyttet. Skruene ble vel glemt..
    Mannen jobber jo i EL bransjen er ikke annet å forvente ;D Fin lesing RBN ser fra til resten !
     

    svingen68

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Innlegg
    1.302
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, vi gleder oss til fortsettelsen på dette :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Quad fra 1957! Herlig! :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn