RBN trenger seg på...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Folk som bruker dem ennå??
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Flott bildetråd dette, litt for mye furupreg for min smak, men kunne gjerne tenkt meg og fått oppleve denne reisen 40-60år tilbake i tid.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Fin tråd. Mye fint utstyr du har tatt bilder av.

    Godt jobba, RBN
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.904
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Veldig moro med bildetråd, RBN. Bra jobba!!
    Selv synes jeg dette første anlegget du har besøkt ser helt forferdelig rotete ut, men det ser også ut som det er jobbet frem over lang tid med masse utprøving og eksperimentering.
    Så jeg er ikke overrasket om det låter knall.
    Dessuten kan man jo lukke øynene mens man hører på musikk, litt verre å lene seg tilbake med den "stolen" kanskje ;D ;D


    Mvh
    Rolf
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger rolfozzy og pahf. Følger selvsagt med på Halden tråden din rolfozzy. Vil aldri komme i nærheten av den.

    RoDa skrev:
    Veldig moro med bildetråd, RBN. Bra jobba!!
    Selv synes jeg dette første anlegget du har besøkt ser helt forferdelig rotete ut, men det ser også ut som det er jobbet frem over lang tid med masse utprøving og eksperimentering.
    Så jeg er ikke overrasket om det låter knall.
    Dessuten kan man jo lukke øynene mens man hører på musikk, litt verre å lene seg tilbake med den "stolen" kanskje ;D ;D


    Mvh
    Rolf
    Takker Rolf. Dette anlegget er det jobbet med over lang tid og jobbes med kontinuerlig. Du skal ha peiling med tunga rett i munnen når man kombinerer så mange forskjellige komponenter. Det skal jo tross alt spille musikk ogdet gjør det definitivt.
    Man bør lukke øynene og glemme plassering av sub og diverse annet. Det følger ikke normen for å si det sånn. Når det gjelder stolen så har jo jeg en kropp som er skapt for å sitte. Det gikk bra denne gangen, ingen kraniebrudd el.l

    Beklager at lytteinntrykkene ikke er tastet ned enda. Litt hektiskt om dagen.

    RBN
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Ja, da er det på tide å få skrevet ned noen lytteinntrykk her i tråden etter en dag i Kvitfjell.

    Da man setter seg ned i dette rommet er det like bra å legge alle fordommer på hyllen, lukke øynene, glemme oppstilling av sub klint inn i bakvegg og alder på enkelte komponenter. Glem derimot ikke at stolen mangler ryggstøtte. Det kan få fatale følger.
    Det som slår en aller først er KROPP. Her er det ingen anorektiske synge damer med pipestemmer. Det tar litt tid før massen mellom ørene blir vandt til lyden, siden det er stor forskjell fra hva jeg hører til daglig. Lyden er forholdsvis mørk, utrolig myk og ren. Jeg liker rør veldig godt, men opplever ofte å høre forvrengninger og støy. Her er dette absolutt fraværende. Tror det har å gjøre med at rørene ikke presses og høy oppløsning fra kilden. Denne kroppsligheten fortsetter å fascinere meg. Jeg sitter hele tiden og venter på at detaljer i kjente og kjære sanger skal drukne. Det gjør de ikke. Alt er der, men som sagt annerledes enn det jeg er vant til.
    Vi sitter i nærfelt, det gjør jeg ikke hjemme. Likevel er lydbildet stort, bredt og mektig med dyp bass sømløst integrert i lydbildet. En annen ting som er utrolig fascinerende med lydbildet er hva som skjer på sidene. På noen sanger hører jeg lyden som jeg er vant til å høre langt ut på sidene hjemme, komme ned langs sideveggene. Dette gjør at lyden blir særdeles intim. Man sitter nesten inne i musikken. Spilte Tom Waits og det var som å være på intimkonsert med han. Får nesten tårer i øynene av sånt, samtidig som det er vanvittig tøft og vanedannende. Satte på Loreena McKennitt og kirkerommet brettet seg ut rundt meg. Stemmen hennes ble gjengitt mykt, organisk og kroppslig. Det er det langt fra alle anlegg som klarer. Uansett hva jeg satte på så gikk rockefoten og det er et godt tegn.
    Må innrømme at jeg ble tatt på senga av lydgjengivelsen, så derfor vil jeg prøve å formidle den i dette tilfelle. Skal prøve ikke å gjøre for mye av det senere i tråden da mange jeg kjenner tester mye utstyr og lyden i heimen forandrer seg.
    Kunne noe forbedres? Jo da, jeg kunne tenkt meg litt mer trøkk og fandenivoldskhet. Det ble litt snilt, men allikevel uten å miste detaljer. KC kunne fortelle at Consonance forforsterkeren hadde nettopp dette, men bredden på lydbildet var litt mindre enn VTL’s.
    Jeg snakket med KC i går og han kunne fortelle at VTL’n responderte særs godt på tuberolling. Han hadde byttet Telefunken rørene som satt i da jeg var der til RCA ECC 83/12AT7 fra 1960. Dette hadde endret forforsterkeren fra en sømmelig, litt snill herremann til et villdyr. Trøkk, luft og livlighet hadde forandret seg vesentlig. Nå blir det et oppgjør mellom VTL og Consonance. Ny lytt?
    Takker for lytten, kaffen og den gode opplevelsen. Dette var annerledes, lærerikt og morsomt.

    Ærbødigst
    RBN
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Takker for en fin tråd!

    mvh
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Bare hyggelig bia.
    Har vært ute en tur i kveld med kamera og ryggsekk.
    Det ble en koselig kveld og bilder kommer.
    Fikk middag til og med. Standarden høyes.

    RBN
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Hei
    Da er det på tide med et besøk igjen.
    Dette anlegget er i den andre enden av skalaen. Her snakker vi KISS, så det var kanskje derfor den romantiske stemningen med levende lys og fyr i ovnen føltes så riktig. Kan jo også hende det hadde å gjøre med de 24 blå på utsiden :-\



    Vi besøker Bekkern
     

    Vedlegg

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Artig dette at du tar deg tid til å dokumentere fra "dalstrøka innafor" RBN... Mye som er gjemt mellom nisser og fjell her oppe :)
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    HCS skrev:
    Artig dette at du tar deg tid til å dokumentere fra "dalstrøka innafor" RBN... Mye som er gjemt mellom nisser og fjell her oppe :)
    Besøkstur til Gjøvik i dag. Nisser der også 8)
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Ahhhhh, selvfølgelig Du BÅDE fryser (varmepumpa funker ikke) OG er sulten (kjæringa er på tur), passelig med et hifibesøk. :)

    mv
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    kwil skrev:
    Ahhhhh, selvfølgelig Du BÅDE fryser (varmepumpa funker ikke) OG er sulten (kjæringa er på tur), passelig med et hifibesøk. :)

    mv
    Vil du påstå at det ikke var kaldt å spise middag hos deg?
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    RBN skrev:
    kwil skrev:
    Ahhhhh, selvfølgelig Du BÅDE fryser (varmepumpa funker ikke) OG er sulten (kjæringa er på tur), passelig med et hifibesøk. :)

    mv
    Vil du påstå at det ikke var kaldt å spise middag hos deg?
    middag og middag, vi kaller vel en spade en spade imo::)

    Et par blå stopper ikke en ekte viking :)
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Da får vi begynne før det sporer helt av her.
    Første biten er en jeg kjenner veldig godt. Bladelius Embla Classic



    Det kan jo bli litt ensomt, så det er bra å ha en god makker man kjenner godt og er som skapt for. Sjelevenner.
    Her er grommingen Bladelius Ymer
     

    Vedlegg

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Skjønner KISS når jeg ser dette...Og vakkert er det okkesom... :)
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Så et lite oversiktsbilde av dette velkomponerte og velspillende anlegget. Less is more



    Til slutt vil jeg takke Bekkern og Madammen for at de turde å slippe inn en gråsprengt, kald og forlatt liten nisse. Mat fikk jeg også. Kalkun med herlig brun saus. Rene nyttårsaften dette.
    Avslutter med et bilde av husspøkelset litt ute på høyrekanten som prøvde iherdig å bli med på et bilde.
     

    Vedlegg

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    HCS skrev:
    Skjønner KISS når jeg ser dette...Og vakkert er det okkesom... :)
    Vakkert, for de som ikke er helt i KISS modus så betyr det altså: Keep It Simpel Stupid :eek:
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    HCS skrev:
    Skjønner KISS når jeg ser dette...Og vakkert er det okkesom... :)
    Kanskje "eneste kiss"som vanker for middelaldrene menn på Hamar dette eller..., synes som påtrenger`n selv har mye samme tilnærming som bekkern.

    mvh.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Ser forresten flott og stemningsfult ut dette. takk til RBN og bekkern for å dele med oss andre her.

    Flotte produkter IMO!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvordan låt dette da ? Synes kreasjonene ifra "down-under" står farlig nære bakvegg/glassrute...Men kan hende det er bildene som lyver litt... :)
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    HCS skrev:
    Hvordan låt dette da ? Synes kreasjonene ifra "down-under" står farlig nære bakvegg/glassrute...Men kan hende det er bildene som lyver litt... :)
    Jeg kommer ikke til å kommentere lyden så mye hos de som slipper meg inn. Jeg gjør unntak hvis utsyret eller filosofien er laaangt utenfor normen. Slik som førstemann ut i tråden. Ikke mange som kjører med to forforsterkere i serie og blander så mye gammelt og nytt.
    Hensikten med tråden er å vise litt av det som står rundt hos hifinteresserte. Eierne av begge anlegg så langt har lang fartstid og har eid utrolig mye forskjellig utstyr. Det sier seg selv at man da har en viss erfaring og det er sjelden man bytter seg ned i lyd. De fleste som dukker opp her er i den kategorien. Jeg har ikke lyst til å "dømme" over andre og deres valg.
    Dette blir altså en bildetråd uten så mange lytteinntrykk. Håper det er ok :)

    Mvh
    RBN
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.956
    Antall liker
    28.029
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    To flotte reportasjer RBN!

    - og to meget spennende anlegg, i hver sin ende av (en-eller-annen) skala.
    Morsomt, lærerikt og inspirerende å få se andres løsninger.

    Er enig i at lytteinntrykk kan droppes, ikke bare fordi manges anlegg er i en
    "konstant" forandring, men enda mer fordi lytteinntrykk er relevante kun for den ene
    personen som faktisk opplever dem..... ::)

    Flotte bilder, gleder meg til neste runde. :D

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    RBN skrev:
    HCS skrev:
    Hvordan låt dette da ? Synes kreasjonene ifra "down-under" står farlig nære bakvegg/glassrute...Men kan hende det er bildene som lyver litt... :)
    Jeg kommer ikke til å kommentere lyden så mye hos de som slipper meg inn. Jeg gjør unntak hvis utsyret eller filosofien er laaangt utenfor normen. Slik som førstemann ut i tråden. Ikke mange som kjører med to forforsterkere i serie og blander så mye gammelt og nytt.
    Hensikten med tråden er å vise litt av det som står rundt hos hifinteresserte. Eierne av begge anlegg så langt har lang fartstid og har eid utrolig mye forskjellig utstyr. Det sier seg selv at man da har en viss erfaring og det er sjelden man bytter seg ned i lyd. De fleste som dukker opp her er i den kategorien. Jeg har ikke lyst til å "dømme" over andre og deres valg.
    Dette blir altså en bildetråd uten så mange lytteinntrykk. Håper det er ok :)

    Mvh
    RBN
    Jeg synes det er en klok tilnærmingsmåte RBN. På det viset er dørstokken lavere og hyggefaktoren høyere. Og når sant skal sies bør en heller høre ting selv enn å lese seg til ting en tror en kan høre... Men bilder lyver aldri, bare litt, så de er vi glade for.

    Keep up the good work! :)
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Hei
    Da er det kanskje på tide med et nytt besøk?
    Da jeg ved forrige besøk fant ut at det bydes på middag hvis man møter opp rett etter jobb, tenkte jeg å fortsette med det. Var jo gressenkemann og mat trenger man jo.
    Ga beskjed til neste besøkende at jeg ønsket audiens. Beskjeden var som jeg hadde tenkt "Dæ går bra. Du ska få mæddan." Den neste setningen gjorde meg litt mere skeptisk. "Ta noe varnt på bena å varme klær"
    Da nesa på bilen vendte oppover i fjellheimen tenkte jeg for meg selv: Det er da ikke mulig. Det er like mange minus grader som det er plussgrader på en varm norsk sommerdag..
    Varmedressen lå bak i bilen, i tilfelle.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Han trodde du vel måtte dytte ris-kokeren opp bakkene der han bor da sikkert... :)
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    De har jo fått en riskoker i familien som sikkert kunne dratt meg løs. Den skal vel spares.

    Da jeg kom frem møtte dette synet meg.



    Det var altså sant: VI GRILLER. Her er to blad kwil, en yngre herremann og en som fortsatt tror han er det.



    Fantastisk utsikt og maten smakte godt. Det går fint å grille med naturlig is i brusen og frost på ketchup og sennep.
     

    Vedlegg

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Takker tkr.

    Etter noen pølser, hvem holder vel telling på kvalitetsmat, og noen varme marshmallows bar det inn i varmen.

    Der stod disse glass duppedittene for en stor del av oppvarmingen



    Vi begynner med det som troner øverst på alteret og regnes som hovedkilden for velvære i dette huset.
    Platespilleren.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn