RB 300 vs Ittok LVII

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Er i ferd med å bytte ut min trofaste RB 300 med en strøken og lite brukt Linn Ittok LVII. Er det noen som har erfaring med disse to armene kanskje også testet dem mot hverandre?
RB 300 armen fikk et betydelig løft da den ble flyttet fra en Planar 3 over til en Oracle Alexandria MK III. Ittok skal også få prøve seg på deette drivverket, faktisk så er denne Alexandriaen originalt levert med denne armen. Kanskje en bra kombo - når en ser på hva denne komboen kostet i sin tid så bør det kanskje bli bra?

Noen som kan gi noen innspill rundt det jeg kanskje vil oppleve?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Linn og Rega har helt forskjellig monteringsavstand/lengde, men dette er du selvsagt klar over og tar høyde for? Det nytter i alle fall ikke å bare slippe Ittok ned i hullet der rega-armen sitter montert i dag. Da vil du i så fall oppleve godt med forvrengning. ;)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Jada, er klar over dette. Har ordnet med både original og div nettutgaver av innstillingsverktøy for begge armene. Har også fått noen hint fra det jeg leser på vinylengine.com. Skal brukes sammen med en AT33EV pu.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Godt. :) Er det løst armbord på denne spilleren, eller må du rett og slett bore et nytt hull?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Det er løst armbord som er laget slik at det kan justeres mht plassering. Selve hullet for armen kan da være slik det er. Ser nå på vinylengine.com at RB 300 på Oracle (og andre spillere med den type flytende oppheng) ikke er særlig god match. Linn og Jelco armer får bedre skussmål. Det øker forventiningene mine ørlitegrann... ;-)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Spennende. Husk å poste bilder og rapporter! :)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Etter 3 kvelder med iherdig montering og justering av arm, platespilleroppheng og pu så kan jeg nyte livets otium - eller skal vi si opium...? For det første er pickupen en AT33EV svært god i mine ører, for det andre så fikk jeg til å justere det flytende opphenget ala LP12 slik at det ble korrekt, for det tredje så er Ittoks rytmiske kontroll over hele frekvensbåndet svært vanedannende, derav opium...:)

Ittok i forhold til RB300; dynamikk, finesse, "nøytralitet i farger" - mot RB300 sin "nøytralitet i sort/hvitt" og litt mere livløs, mindre kontrastrik, litt anonym, litt for "korrekt"...

Oracle Alexandria MK3 i forhold til Rega Planar 3 - Mere musikalsk. Kan ikke beskrives med annet ord.

Neste nå er platerensemaskin.......det baller på seg det her ;-)

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Har hatt begge armene og prøvd at33ev på dem begge. Slik jeg opplevde disse armene mot hverandre er det her snakk om to forskjellige ligaer.
Nå kjenner ikke jeg til Oracle, men på LP12 var det i hvert fall rått parti.

Kan vel egentlig søtte Kabeldragerns vurdering 100%.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.021
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Har hatt begge armene og prøvd at33ev på dem begge. Slik jeg opplevde disse armene mot hverandre er det her snakk om to forskjellige ligaer.
Nå kjenner ikke jeg til Oracle, men på LP12 var det i hvert fall rått parti.

Kan vel egentlig søtte Kabeldragerns vurdering 100%.
Tilsvarende inntrykk her. Med Denon DL160 og Ortofon MC20S, i de samme to armene på LP12.
Denon 304 rotet til inntrykket, den er jo litt sær og funket dårlig på Ittok. Kjent problem, dårlig match, ikke noe å bruke tid på.

Topp Bunn