RB 300 arm trenger tips ang montering evt teknisk sjekk

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.536
Torget vurderinger
10
Jeg er nå ferdig med min Lenco spiller og skal montere armen.
Har skjært ut hull i platen slik at den får en avstand på 222mm til senter på tallerken.
Armen er klar for å bli skrudd fast.

Før jeg gjør det lurer jeg på om jeg bør gå over den teknisk? Skal den smøres eller børe noe annet gjøres?

Deretter skal jeg montere enten en AT95 eller en Ortofon 2M Black. I og med at armrøret er svakt konisk så er det vanskelig å måle VTA korrekt, noen forslag? Ellers har jeg kjøpt en Rega filtmatte slik at jeg får et par mm ekstra.

Er complianse mellom RB300 og 2M Black på stell?

Tilslutt tar jeg i mot forslag på en god MM riia til dette prosjektet.

:)

lenco 1.jpg

lenco 2.jpg

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.173
Armen skal ikke smøres, eller på noen annen måte "tukles" med. Dog er det enighet om at internkablingen på RB300 ikke er armens sterkeste kort. Finnes mange utbydere av bedre kabling på bay'en, og mange fine sider med guides til hvordan det gjøres best. Selv var jeg svært fornøyd med ekte sølv på min P3.
Mht VTA, så kan du som utg.p. starte med armens overrør i vater, men sjekk Bay'en igjen for de nye USB mikroskoper. Under 200 kroners grensen for en liten nett sak, hvor du kan sjekke SRA, som egentlig er mye viktigere enn VTA. Michael Fremer er for tiden helt hekta på 92 grader:)
Når det gjelder filtmatta, så prøv deg fram. Ikke helt sikker på at det er beste alt. på dinnydelige Lenco
Steen

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.536
Torget vurderinger
10
Takk :)
PS! Ellers leste jeg et intervju (siste Fidelity mon tro) med Rega og de anbefalte ikke rewiring?

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.173
PS! Ellers leste jeg et intervju (siste Fidelity mon tro) med Rega og de anbefalte ikke rewiring?
For mitt vedkommende var kabelbyttet et vellykket forsøk på å bli kvitt litt jordingsbrum. RB300 ble levert uten noen form for jordingskabel, og det kan bøtes på når det skal trekkes nye kabler.
Steen

iconserv

Medlem
Ble medlem
24.10.2010
Antall liker
3
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Hi HEL

Good to see that you are also playing with a lenco - just a couple of things: I found for the RB300 with a Goldring2400 - that the arm has to be set lower than the metal plinth in order to get the correct VTA - mine is on the wood to the side - if I had mounted mine on the metal Lenco plinth the armlift wouldnt go low enough for the stylus to make contact with the record (definitely the wrong VTA.

Question: have you done the Nantais mods on the lenco? = weight instead of spring, more rigid plinth etc

I am rebuilding and modifying another RB300 - I will sandblast the paint off, drill holes in the armtube, rewire, remove totally the plastic spring weight adjustment, plus new counterweight (like the michell but home-made). I will not replace the stub because I cant get it off without damage - but will design in decopling to the new counterweight.

The forums seem to suggest that the greatest benefit is got from rewiring and replacing the weight.

Let me know if you need any help - because I owe you a favour - Keep in touch...
Jeremy

S

Stereo_Mono

Gjest
Største årsaken til dette er at noen brukere har ofte brukt en kabel til rewiring som er langt stivere en det som sitter originalt. En slik type kabel er helt klart ikke å anbefale da den forandrer egenskapene til armen. Som regel i negativ forstand såvidt jeg har hørt.

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.536
Torget vurderinger
10
@ Jeremy

I know the challenge with VTA. I bought a Rega felt mat but thats not enough. One solution is to put a rubber gasket between the cartrigde and the headshell. Or maybe i use a double platter, i have one extra.
Never heard about Nantanis but i will do some research now.
THX for your offer of help, i will probably remain :)

Topp Bunn