Forsterkere Rar lyd fra nyervervede brukte forsterkere

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Heisann godt folk!

Jeg har nettopp fått noen brukte Electrocompaniet AW-180 i hus, og det er noe som skurrer.
Lyden høres ut som om den kommer fra inni en foret kasse. Lydbildet er diffust og grøtete. Stemmer er svake og rare.
I tillegg kommer det en veldig rar klikking når de skrus på. det høres ut som reléene sliter litt med å slå inn.

Er det noen der ute som har noen idé om hva som er galt?
Forslag til tester for å finne ut hva som er problemet?

Mvh Pabbe
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Diffust og grøtete lydbilde kan være at noe er i motfase, men det høres ut som det er mer i veien her.
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Diffust og grøtete lydbilde kan være at noe er i motfase, men det høres ut som det er mer i veien her.
Ja jeg lurte litt på dette med motfase. Noen måte å få sjekket dette? Jeg har gått over hele kabelsulamitten og finner ikke at noe er satt inn feil.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Bytt om pluss og minus på den ene høyttaleren.
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ja nettopp. Det kan tenkes at noe er på kryss i forsterkeren?
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
katta I sekken desverre
Håper virkelig ikke det. Kjøpte de av en kar som har vært her på sentralen i åresvis. Hadde håpet å unngå den slags ved å kjøpe av folk her inne.
Får inntil videre satse på at det ikke er lureri dette her, og at dette kan fikses uten alt for mye problemer.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Er mye feil på disse dessverre. Soft-start kretsene er underdimensjonerte og må oppgraderes/overhales. Kjøpte et sett billig for ikke lenge siden med viten om påkost da jeg har en lokal tekniker som overhalte disse og ble veldig bra. Det med grøtet lyd etc kan jo henge sammen med at ikke de slår seg helt på uten at jeg kan gi oppskrift på dette. Søk her på hfs f.eks om det finnes en lokal "guru" som kan se over dem. Kan fort bli dyrt hos EC.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Er jumperne i xlr utgangene på plass?
Trengs ikke hvis du kjører Xlr fra forforsterker.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Er jumperne i xlr utgangene på plass?
Trengs ikke hvis du kjører Xlr fra forforsterker.
Dette var min første tanke også. Hvis man kjører ubalansert drift av balanserte forsterkere hender det at man må kortslutte jord og minus (sannsynligvis pin 1 og 3) for at det skal fungere ordentlig og uten støyproblemer.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Er jumperne i xlr utgangene på plass?
Trengs ikke hvis du kjører Xlr fra forforsterker.
Dette var min første tanke også. Hvis man kjører ubalansert drift av balanserte forsterkere hender det at man må kortslutte jord og minus (sannsynligvis pin 1 og 3) for at det skal fungere ordentlig og uten støyproblemer.
Trenger man å gjøre dette hvis man bruker en slik RCA->XLR-overgang?

electrocompaniet_ecp5xlr_rca-til-xlr-adapter.jpg


Jeg har i hvert fall brukt slike overganger uten problemer - og uten spesielle tiltak for å kortslutte noe som helst.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Er jumperne i xlr utgangene på plass?
Trengs ikke hvis du kjører Xlr fra forforsterker.
Dette var min første tanke også. Hvis man kjører ubalansert drift av balanserte forsterkere hender det at man må kortslutte jord og minus (sannsynligvis pin 1 og 3) for at det skal fungere ordentlig og uten støyproblemer.
Trenger man å gjøre dette hvis man bruker en slik RCA->XLR-overgang?

Vis vedlegget 404551

Jeg har i hvert fall brukt slike overganger uten problemer - og uten spesielle tiltak for å kortslutte noe som helst.
Nei. :) Når man bruker en sånn overgang, eller bare lager en kabel med XLR og RCA i hver sin ende, så er jord og minus i XLR koblet sammen i RCA enden og dermed kortsluttet allerede. Det jeg snakker om er hvis man bruker en kabel med RCA i hver ende inn i en balansert forsterker.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Husker jeg lånte AW180 monoblokkene og sammenlignet med min AW120, blokkene låt som om jeg hadde puter foran høytalerne.
Brukte rca, og hadde ikke fått med jumperne.
Dette var på slutten av 90 tallet og jeg var rimelig fersk i dette prisnivået:)
Skaffet meg den overgangen på bilde, og har den enda i en av hifi eskene på loftet.....godt og ha noe og sortere når man blir pensjonist ;)
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er mye feil på disse dessverre. Soft-start kretsene er underdimensjonerte og må oppgraderes/overhales. Kjøpte et sett billig for ikke lenge siden med viten om påkost da jeg har en lokal tekniker som overhalte disse og ble veldig bra. Det med grøtet lyd etc kan jo henge sammen med at ikke de slår seg helt på uten at jeg kan gi oppskrift på dette. Søk her på hfs f.eks om det finnes en lokal "guru" som kan se over dem. Kan fort bli dyrt hos EC.
Det er rart det der. Jeg hører mange som sier at det er få feil på disse, mens andre sier det er mye feil. Uansett, kan det være soft-start som lager den infernalske lyden under oppstart?
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er jumperne i xlr utgangene på plass?
Trengs ikke hvis du kjører Xlr fra forforsterker.
I følge Electrocompaniet selv, og manualen til aw-180, skal ikke xlr-inngangene kortsluttes når man benytter seg av rca-inngangene, men det er 2 rca-innganger, og minus av disse skal være kortsluttet. Og, nei, det er det ikke her. kanskje jeg skal prøve en sånn adapter til xlr for å se hva det gjør med lyden.
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er jumperne i xlr utgangene på plass?
Trengs ikke hvis du kjører Xlr fra forforsterker.
Dette var min første tanke også. Hvis man kjører ubalansert drift av balanserte forsterkere hender det at man må kortslutte jord og minus (sannsynligvis pin 1 og 3) for at det skal fungere ordentlig og uten støyproblemer.
Det er vel kun hvis du kjører rett inn i xlr? Det er to separate inngangs-sett og ifølge de jeg har snakket med hos ec så trenger jeg ikke kortslutte noen av de balanserte inngangene, men jeg må kortslutte den negative rca-inngangen.
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg ser at de overgangene koster 200 kr stykket, de vet å ta seg betalt. Det er ikke noen i bergensområdet som har slike og som kunne vært behjelpelig med utlån så jeg kan få testet om det er dette som er problemet? Jeg har ikke lyst til å betale 400 hvis det viser seg at det ikke gjør noe, og jeg faktisk må ta de på service uansett.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Er jumperne i xlr utgangene på plass?
Trengs ikke hvis du kjører Xlr fra forforsterker.
Dette var min første tanke også. Hvis man kjører ubalansert drift av balanserte forsterkere hender det at man må kortslutte jord og minus (sannsynligvis pin 1 og 3) for at det skal fungere ordentlig og uten støyproblemer.
Det er vel kun hvis du kjører rett inn i xlr? Det er to separate inngangs-sett og ifølge de jeg har snakket med hos ec så trenger jeg ikke kortslutte noen av de balanserte inngangene, men jeg må kortslutte den negative rca-inngangen.
Jeg har bare erfaring med å kortslutte XLR inngangen hvis man bruker RCA inngangen, og da med kortslutsningsbøyler som fulgte med forsterkeren. Hvis produsenten av forsterkeren din sier noe annet så må du nesten bare høre på dem. :)

Det jeg mener ser omtrent sånn:


Og sånn ut:
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
^Noen forsterkere har også en bryter på baksiden hvor man kan velge om man vil bruke XLR eller RCA, og da slipper man hele problematikken med jumpere og spesialkabler og overganger.
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
^Noen forsterkere har også en bryter på baksiden hvor man kan velge om man vil bruke XLR eller RCA, og da slipper man hele problematikken med jumpere og spesialkabler og overganger.
Det er det jeg er vant med, disse greiene med jumpers og kortslutningsplugger er stress:)
Spesielt siden jeg ikke vet helt hva som trengs.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Kan ikke skjønne annet enn at det skal gå like greit å bare kortslutte to av punktene i XLR inngangen også, hvis EC allikevel sier at du må kortslutte den negative RCA inngangen (hva nå de mener med det). Hvis du får tak i et par sånne overganger som Ulf-B viste fram så burde jo det funke.
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kan ikke skjønne annet enn at det skal gå like greit å bare kortslutte to av punktene i XLR inngangen også, hvis EC allikevel sier at du må kortslutte den negative RCA inngangen (hva nå de mener med det). Hvis du får tak i et par sånne overganger som Ulf-B viste fram så burde jo det funke.
De har et artig sett med doble rca-innganger, altså noe som blir en slags balansert system hvis pre støtter dette. Hvis det skal være rein ubalansert må man kortslutte minus-inngangen til jord for at det ikke skal skje rare ting med lyden.
Med sånne overganger trenger jeg ikke å kortslutte noe som helst, da minus allerede er kortsluttet i rca-delen av overgangen.

Og det funker! Det er utrolig hva litt jord kan gjøre:)
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Nå ser det ut til at det ordner seg her. Skaffet noen sånne overganger og nå er lyden super! Skal prøve med noen modifiserte rca-plugger for å se hva som skjer hvis jeg går den veien og.

Takk for alle svar!
 

malla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.01.2006
Innlegg
170
Antall liker
189
Sted
Bergen
Torget vurderinger
6
Jeg ser at de overgangene koster 200 kr stykket, de vet å ta seg betalt. Det er ikke noen i bergensområdet som har slike og som kunne vært behjelpelig med utlån så jeg kan få testet om det er dette som er problemet? Jeg har ikke lyst til å betale 400 hvis det viser seg at det ikke gjør noe, og jeg faktisk må ta de på service uansett.
Disse kan du få låne overganger av meg.
Bor ved Nesttun

mvh. Rolf.
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg ser at de overgangene koster 200 kr stykket, de vet å ta seg betalt. Det er ikke noen i bergensområdet som har slike og som kunne vært behjelpelig med utlån så jeg kan få testet om det er dette som er problemet? Jeg har ikke lyst til å betale 400 hvis det viser seg at det ikke gjør noe, og jeg faktisk må ta de på service uansett.
Disse kan du få låne overganger av meg.
Bor ved Nesttun

mvh. Rolf.
Tusen takk for tilbudet, men har allerede fått tak i et par! Det gjorde susen:)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Fulgte med i spenning. Godt det løste seg så enkelt. Selv fikk jeg også litt verdifull informasjon om om integrering av balanserte utganger i et vanlig stereoanlegg med RCA-plugger. Har nemlig grublet litt på å koble Abrahamsen A-DAC i headfi-riggen til hovedriggen direkte via de balanserte utgangene. I dag går jeg via headampens rca-utganger.
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ja, bra det ikke var verre. :)
Ja jeg ble overrasket over hvor mye den kortslutningen hadde å si. Men det har visst noe med at de er bygget opp som stereoforsterkere, og at ting rett og slett ikke spiller sammen inni der uten. Har hatt et par informative samtaler med fagfolk i dag:)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Nå ser det ut til at det ordner seg her. Skaffet noen sånne overganger og nå er lyden super! Skal prøve med noen modifiserte rca-plugger for å se hva som skjer hvis jeg går den veien og.

Takk for alle svar!
Så var det ikke katta i sekken allikevell,men en uslepen diamant istedet, flott at det løste seg..
 
Topp Bunn