Ragwos stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Ambisiøst prosjekt og spennende å se om dette lar seg gjøre uten å gå på bekostning av kosmetikken på det blanke egget.
    Men du har vel i grunn lite å tape på å gi det et forsøk ;) :coffee:
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.707
    Sted
    London
    Herlig prosjekt - håper du har bedre fremdrift enn jeg har med mine Ellam 😀
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Ambisiøst prosjekt og spennende å se om dette lar seg gjøre uten å gå på bekostning av kosmetikken på det blanke egget.
    Men du har vel i grunn lite å tape på å gi det et forsøk ;) :coffee:
    Kosmetikk er for folk med godt opplyste rom, noe jeg ikke kan skryte av å ha. Gjør livet mye enklere!

    Herlig prosjekt - håper du har bedre fremdrift enn jeg har med mine Ellam 😀
    Det du holder på med er presisjonshåndverk, det jeg bedriver er på grensen til vandalisme. Det tar lengre tid å lage et glassmaleri enn å knuse et.
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Lørdag, øl, mørk sjokolade, rennende nese og hodepine. I påvente av morgendagens pestilenstest for å få bekreftet at det kun er runde 65 med barnehagesnørr i år og ikke reell pest, kan tiden før sengetid brukes til neste del av fantomfiklingen.

    Først er det greit å legge diskusjonen angående solid core vs flertrådet høyttalerkabel død. Da Devialet alltid har rett blir deres gjøren og laden fasit. De hevdet tross alt at Phantom ikke kunne repareres.
    PXL_20210616_192809530_compress81.jpg


    Som dere ser av bildet er basselementet koblet til forsterkerdelen med to metallstenger. Det burde definitivt avgjøre den saken, men med nærmere gransking av bildet sees flertrådet kabel mellom spole og printbrett der metallstengene er loddet fast. Vi er altså like langt unna en fasit og folk kan fortsatt krangle inn i evigheten rundt dette temaet. Metallstengene har også en praktisk implikasjon. Det er fullt mulig å bomme på terminalene, som sees på bildet under og dermed bøye stengene med de komplikasjoner og påfølgende ukvemsord det vil medføre. Devialet har heldigvis laget en guidekopp rundt hvert tilkoblingspunkt og jeg kan med stolthet si at jeg heldigvis ikke køddet det til på det punktet.
    PXL_20210616_194705531_compress64.jpg


    Noe annet å bite seg merke i er at boltene som fester eggeskallet er utstyrt med et individuelt antall skiver, sannsynligvis for å sikre perfekt fit. En høyttaleren hadde tre skiver på ene siden og to på den andre, den andre hadde to på begge sidene. Det er en god idé å spandere på seg et par tapebiter så skivene ikke stikker av.
    PXL_20210616_193000742_compress56.jpg


    Biltemas maskeringstape gjorde jobben med bravur. Forøvrig den eneste jobben den tapen er brukende til.
    PXL_20210616_194715717_compress6.jpg


    Nå er klokken over 22 og alle med tendensene til manflu burde ta kvelden, inkludert undertegnede. Fortsettelse følger når bihulene er mindre oversvømte.

    Til sist en liten advarsel til allmennheten
    The_Bright_Side_Man_Flu_Sign_1024x1024.jpg

    Sees på andre siden!
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Endelig fredag!
    Jeg har greid kunststykket å smitte fruen med mannfluensa, så nå har hun influensa. Rart hvordan sykdommen endrer navn når hunkjønnet blir smittet. Uansett; i anledningen har jeg fyrt i peisen, satt strøm på ventearmen og snurret litt vinyl. Litt beskjemt må jeg innrømme at det er første gang på månedsvis. Jeg lover bot og bedring; kors på halsen, Tidal og Qobuz i døden.
    PXL_20210924_202044591.jpg

    Ja, jeg skal gjøre opp for mine unnlatelsessynder og få på plass de siste dekalene på spilleren og få oljet armbordet i passende farge. Og polere chassiset til drivverket. Og montere bremsebåndet. Og mase på fyren i US of Americana som fortsatt ikke har fikset tonearmen.
    Ser ut til å bli en travel høst.
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Det er på tide å komme med fortsettelsen på Phantomslaktesagaen.
    Printbrettene er festet med utallige skruer dynket i fransk høykvalitets skruelim. Det positive er at skruene er laget av en myk metallegering, så runde skruehoder er en sannsynlig komplikasjon. Etter litt møye og svette så det slik ut.
    PXL_20210616_200812050.jpg


    PXL_20210616_195436215.jpg


    Grunnen til at høyttaleren var tyst.
    IMG_20210617_120020_01_compress48.jpg


    Printbrettene satt som limt selv etter fjerning av skruene. Venstre side var verre enn høyre. Grunnen viste seg å være utstrakt bruk av varmeledende, rosa kliss.
    PXL_20210616_203900316.jpg


    Høyttaleren har et par smarte løsninger innabords, som multikontakten som forbinder høyre og venstre printbrett. Her sett fra høyre side.
    PXL_20210616_202933372.jpg


    Under venstre printbrett skjuler det seg nok et printbrett og multikontakt.
    PXL_20210616_203923411.jpg


    Printbrettet sørger for kontakt med de bakre parter av høyttaleren, dvs nettverkstilkobling, optisk inngang og strøm.
    PXL_20210616_204319002_compress87.jpg


    I tillegg er sikringene for strøminntaket på printet. Litt keitete å måtte demontere nesten hele høyttaleren for å bytte sikringer.
    PXL_20210616_204335296_compress77.jpg


    Når første høyttaler var slaktet sto neste for tur. Her er begge demonterte.
    PXL_20210617_190728796.MP.jpg


    Neste; montering. Dette ble ikke dokumentert da jeg er lat, så vennligst se på foregående biler i omvendt kronologisk rekkefølge for montering. Det jeg derimot tok bilder av er det som viste seg å være det vanskeligste, å få støvkoppene på plass. Det kommer etter ungene er i seng.
     
    Sist redigert:

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.707
    Sted
    London
    Lurer på hvordan Devaliet forholder seg til alt skal kunne repareres i fremtiden. Gjetter at de må få tak i bedre skruer og satse på litt mindre limbruk….
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Lurer på hvordan Devaliet forholder seg til alt skal kunne repareres i fremtiden. Gjetter at de må få tak i bedre skruer og satse på litt mindre limbruk….
    De har brukt bedre skruer på den nyeste høyttaleren, så noe har de lært. Devialet reparerer jo høyttalerne og selger dem som refurbished eller tilbyr dem som byttehøyttalere, de vil bare ikke reparere for kunder. Kjip policy, men men. Hadde jeg hatt tilgang til ubrukte støvkopper hadde jobben vært svært enkel. Jeg har ikke funnet ut hvordan diskanten og mellomtonen er festet, men jeg har en mistanke om at de er limt på plass. Håper Devialet reduserer limbruken.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Da er det på tide med bilder av badeballen.
    PXL_20210817_091821389_compress16.jpg
    PXL_20210817_091756054_compress27.jpg


    Vises at det er heimmekk men det er helt greit. Høyttaleren er nå solgt med en grundig gjennomgang av hva den har gjennomgått.
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Nytt fra nord!
    I min søken etter nye prosjekter snublet jeg over en gylden svane i Tyskland.
    Screenshot_20211009-164557.png


    Så hvordan kan er en pen Phantom Gold bli et prosjekt? Det er en dummyhøyttaler. Hva skal jeg med en dummyhøyttaler? Jo, min teori er som følger: Devialet gidder ikke å lage en dummyhøyttaler da det er mye enklere og billigere å røske ut innmaten i en vanlig høyttaler og sende den avgårde som en dummyhøyttaler. Eneste måte å prøve teorien på var å kjøpe høyttaleren. Etter et par uker dukket denne pakken opp.
    PXL_20211004_151612984_compress25~2_compress41.jpg


    Noe sier meg at den er fake. Selv serienummeret slutter på FAK1, selv om det strengt tatt skulle vært FAK3.
    PXL_20211008_201131879~2_compress14.jpg



    Da høyttaleren så ut som en Phantom, føltes som en Phantom og veide det samme som en Phantom, plugget jeg like gjerne i høyttaleren.
    PXL_20211011_110227926_compress0.jpg


    Voilà! It's alive!
    PXL_20211011_110228738_compress57.jpg


    Det var en gledelig overraskelse! Kunne det virkelig hende at det var en fullt fungerende høyttaler jeg hadde kjøpt?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    @t-roten Både ja og nei.
    Over gjennomsnittet nysgjerrig åpnet jeg appen for å finne ut hva dette var. Dette bildet dukket opp.
    Screenshot_20211011-130443.png


    Phantom Silver? Men det er da vitterlig en Phantom Gold dummyhøyttaler jeg har kjøpt? Høyttaleren trenger uansett en oppgradering av programvaren for å funke med appen, så det var bare å trykke på knappen. Det resulterte i enda en overraskelse.
    Screenshot_20211011-130534.png


    Innmaten var altså en hauggammel Phantom Silver. Da var eneste løsningen å finne fram den gode, gamle Spark-appen. Det elendige men velkjente brukergrensesnittet dukket opp med litt mer info om høyttaleren.
    Screenshot_20211011-130342.png


    Musikk måtte spilles! En Chromecast Audio ble dratt frem og koblet til høyttaleren, og det ble lyd! Det låt bare helt fantastisk dårlig. Pusting, pesing og piping fra en trykkammerhøyttaler som var lekk som en sil. Skjøten mellom høyttalerhalvdelene var definitivt ikke tett. Hadde Devialet ikke montert gummilistene for å gjøre høyttaleren ubrukelig? Ti minutter senere fikk jeg svaret.
    PXL_20211005_112641844_compress83.jpg


    Ikke en gummilist å se. Hvorfor i alle dager hadde de tatt seg bryet med å putte elektronikk i høyttaleren, og til og med valgt noe som ikke matchet elementene, når de likevel skippet tetningslistene så høyttaleren var ubrukelig? Jeg aner ikke, spekulasjoner og teorier mottas med takk. Uansett, gummilister finnes som metervare, så i går dumpet et assortert utvalg ned i postkassen.
    PXL_20211015_161929281_compress54.jpg


    Sjansen for at en av dem funker burde være tilstede, så nå trenger jeg bare litt egentid for å få Frankenphantom tett. Forhåpentligvis låter det helt greit når jobben er gjort.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Må si dette var en merkelig måte å lage en dummyhøyttaler, skulle jo tro det var et tukt skall med tilsatt vekt.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Franskmenn har ofte mye rart for seg.. Vi har et slik tilfelle med Peugeot som vi bruker som basis for våre bobiler..

    forrige modell Partner var jo i lang utgave bare påskjøtet 30cm og så jo litt "nils" ut.. pga dette kunne den ikke ha topphengslet bakluke da den ikke taklet påkjenningen.
    Dagens modell Partner er en "helstøpt" bil og vil ikke ha noe problem med å ha en topphengslet luke.. Men sperringen ligger enda inne i datasystemet og man kan dermed ikke bestille lang utgave med topphenglset luke.. Kontakter du peugeot direkte så er de virkelig bare noen spørsmålstegn! :p
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Må si dette var en merkelig måte å lage en dummyhøyttaler, skulle jo tro det var et tukt skall med tilsatt vekt.
    Koster sikkert mye tid og penger å lage noe som er helt likt den ekte varen men som likevel ikke er det. Elektronikken veier ikke mer enn maksimalt et par kilo og dummyhøyttaleren skal uansett ikke flyttes på av kunder så å inkludere den er noe ulogisk. Jeg vet at det finnes en demomodus for høyttaleren der elementene beveger seg ut og inn med maks utslag, men det vil høres godt dersom høyttaleren ikke er tett. På den andre siden krever visst demomodusen ekstra kjøling for å ikke drepe forsterkeren og basselementene i følge en fyr på devialetchat.com, så litt ekstra lufting er sikkert kjekt å ha. Videre er vel lasten enklere for forsterkeren når elementene kan trekke luft utenifra og slipper å kjempe om luften i er hermetisk lukket kabinett. En mye enklere og bedre løsning enn å fjerne gummilistene ville vært å lage to store hull bak sidepanelene. Her er det god plass til ventilasjon uten at det vil lage lyd. Minuset med den løsningen er at det vil være enkelt å tette luftingen og gjøre høyttaleren brukende igjen. Litt mer pes å demontere høyttaleren og sette i ny pakning.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Romerne frøs vel i hjel ? :cool: Uansett et helt ellevilt resultat for Glimt.

    mvh
    KJ
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    4 perioder, familie og mange kjentfolk i byen.. i dag claimer jeg Bodøværing ragwo! ;)

    Fantastisk kamp! Andre rekka til Roma? Glem det, JM slang inn på nok av innbyttere av høy klasse.
    Hjalp det? Næææiii. Helt RÅTT av alle gutta, hvorpå flesteparten fikk spille hele kampen.
    Greit trent gjeng, fysisk og psykisk.

    Gratulerer!
     
    Sist redigert:

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Foregikk det BTW en scramble under kampen...? Syntes min sarte ører oppfattet den kjente lyden av etterbrenner.
    Tilfeldig;?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Det var virkelig en moro kamp, selv for meg som egentlig ikke følger med.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    @BritFi
    Det kan hende. Var ikke på Aspmyra og legger ikke merke to det når jeg er innendørs.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    @BritFi
    Det kan hende. Var ikke på Aspmyra og legger ikke merke to det når jeg er innendørs.
    Var ihvertfall et par av gutta som kom lavt fra vest og suste over stadion før kampstart leste jeg nå, jeg så på kampen her sørpå og mener jeg hørte dem herje litt under kampen også. Den gule horde, F-16, DET været, og DEN gjengen i form -ikke rart gutta til JM ble skremt.

    Gjør Onkyoen fortsatt nytte eller:?

     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Så det var et par fly som bruste med etterbrennerne over Aspmyra. Godt observert. Håper de tar turen til Roma under returkampen hvis de har slik innvirkning på JM & co.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Det skal vel et ekte mirakel til om BG skal klare å ta skalpen nede i Roma også.. såpass realistisk må man vel være.. men fy fader hva den klubben har klart å få til i det siste..

    OM de klarer et mirakel.. ja jaggu da må det vel bli en ny flagdag i bodø by! :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    @X-Cell
    Tror du har helt rett i det er en umulig oppgave, men mirakler har skjedd i Romerriket før i følge en tykk bok. Nå er det 2021 år siden det skjedde, på tide at vi får et nytt mirakel å skrive hjem om.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    @X-Cell
    Tror du har helt rett i det er en umulig oppgave, men mirakler har skjedd i Romerriket før i følge en tykk bok. Nå er det 2021 år siden det skjedde, på tide at vi får et nytt mirakel å skrive hjem om.
    Leser lite eventyr bøker.. 🤣 men glimt guttene er nok verdige ;)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Bodø leker i Roma.. kan det holde helt inn og julemirakelet kommer noe for tidlig?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Da var det på tide med en liten oppdatering på nattmorgenen. Det ramlet noe inn døra her for en tid tilbake.
    PXL_20211022_181318756.jpg


    Det kan skimtes noe kjent bak bobleplasten i den alt for store pappesken.

    En vakker svane som definitivt ikke var like bulkete da jeg kjøpte den.
    PXL_20211022_181602396.jpg

    Trikset for å lage slike bulker er å bruke lite emballasje i kombinasjon med en for stor eske. Da sørger du for at høyttaleren blir kastet rundt i eska og absorberer alle støt helt fra USA til Bodø. Du sørger også for å få en grinete nordlending på nakken i samme slengen. Profesjonell innpakning er visst så mangt. Det alt bulkede elementet greide seg dog bra.
    PXL_20211022_181624326.jpg

    Jeg liker kabeloppbevaringen. Tror det blir en permanent greie her i heimen.

    Diskanten var også lettere herpet, noe jeg visste om fra før.
    PXL_20211028_072303892.jpg


    Så hva skulle jeg bruke denne falne svanen tll? Dere har sikkert alt gjettet det, innmatsbytte i dummyhøyttaleren stod på planen.
    PXL_20211027_115215576.jpg

    Transplantasjon er på gang.

    Da dette er dokumentert tidligere hopper jeg kjapt fram til resultatet.
    PXL_20211027_153315226.jpg


    PXL_20211027_153152237.jpg


    Da gjensto bare den kjipeste biten, å få støvkoppene limt helt tette igjen.
    PXL_20211108_174519890.jpg


    Alle gode ting er tre, på det fjerde skal det skje osv. Det tok en del forsøk denne gangen også, men endelig er høyttaleren tett og klar for å plage naboer i lang tid framover. Forhåpentligvis ikke mine naboer, jeg har nok badeballer for øyeblikket.
    PXL_20211108_185616971.jpg

    PXL_20211108_185359215.jpg

    PXL_20211108_185446301.jpg

    Ønsker du å kjøpe en rimelig badeball er det bare å ta kontakt.
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Hva skal jeg så gjøre med restene? Jo, det blir restefest!
    Høstens prosjekt blir altså å se om jeg greier å bruke delene jeg har til over til noe fornuftig. Hadde vært moro å få skremt liv i Frankephantomen.
    Problem nummer en som må løses er basselementene som høres ut som treskverk. Det skraper, knaker og piper når det spilles musikk. Spolene har definitivt kommet ut av posisjon etter hardhendt behandling.
    PXL_20211027_104745971_compress75.jpg

    PXL_20211027_105616786_compress73.jpg


    Heldigvis er magnetene skrudd fast, så justeringer bør være mulig.
    PXL_20211005_113114570_compress1.jpg


    Jeg innså ganske kjapt at det måtte tildels store justeringer til, så litt mer spillerom trengtes. Det lages enklest med en drill, en støvsuger og litt maskeringstape. Da jeg ikke har grodd en tredje arm ennå, måtte jeg legge fra meg drillen for å ta bildet. Dere får bruke fantasien og se for dere en søt, liten, blå batteridrill av merket Bosch med et 8mm stålbor tilkoblet.
    PXL_20211029_191513107_compress20.jpg

    Her blir siste skruehull i chassiset boret opp. Neste på gjøremålslisten var å løsne magneten. Den var selvfølgelig limt, så litt muskelkraft måtte til; i tillegg til et kraftig skrujern.
    PXL_20211029_184139278_compress19.jpg

    Kjøttvekta vant og magneten var løs!
    Så til justering, justering og atter justering, og litt testing.
    PXL_20211029_193908281_compress81.jpg

    Her ser dere min eminente testrigg bestående av en gammel Trends TA 10.1 med veldig stor volumknott, en ledningestump og mobiltelefon med Roon. Da jeg benyttet telefonen til å ta bilde av testriggen får dere igjen bare forestille dere at den er på bildet. Godt å få trimmet fantasien litt.

    Etter ca en evighet med justeringer, testtoner og noen nordnorske gloser virket det meste å være justert inn. Borte var skraping, piping og ulyder. Suksess smaker søtt!
    PXL_20211029_192811041_compress50.jpg

    Mellomrom hele veien rundt.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn