Ragwos stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    Fantastisk utsikt og gratulerer så mye med dine nye høyttalere. På toppen av Sandhornet har jeg vært og på ski ned har jeg stått. Ved bunnen av det fjellet ligger min mors barndomshjem og dit flyttet hun tilbake for få år siden.

    -BB-
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Fantastisk utsikt og gratulerer så mye med dine nye høyttalere. På toppen av Sandhornet har jeg vært og på ski ned har jeg stått. Ved bunnen av det fjellet ligger min mors barndomshjem og dit flyttet hun tilbake for få år siden.

    -BB-
    Takk skal du ha!
    Både lyd og bilde(utsikt) er upåklagelig, så nå smiler livet. Må bare passe på at bikkja ikke velter høyttalerne...
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Litt dobbeltposting på en mandag må til.
    Har nå sammenlignet Gold Phantom og Three en del og her er mine førsteinntrykk. Presensområdet og sibilanter er mer framtredende hos Three, bassen slankere. Gold Phantom blir basstung og slørete i forhold. På noen låter var det svært påfallende og Kii var definitivt å foretrekke, på andre låter var forskjellen fortsatt stor men subjektivt var Gold nærmere mine preferanser. Three trekker så langt det lengste strået med god margin, men det hadde vært spennende å bruke litt digital magi på Gold Phantom og se hvor nært de kan komme Kii Three. Det skal tas med i betraktningen at Gold Phantom er montert på veggfester og henger langt unna der Three er plassert. Volum var også balansert etter øret, noe som definitivt ikke fører til like nivåer mellom høyttalerne. Likevel var dette en interessant øvelse som definitivt skal gjentas, om i noe mer kontrollerte omgivelser. Til sist legger jeg vet et bilde som illustrerer hvorfor dette er en øvelse i å sammenligne epler og pærer.
    IMG_20181217_225138.jpg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Har forøvrig fått min første epledings. Den fulgte med høyttalerne.
    IMG_20181217_214619.jpg


    Vet ikke om den kom ferdig med kaffeflekk eller om det er noe jeg har greid selv. Er av livets mange mysterier.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Verdt å merke seg at det lønner seg veldig å fikle seg inn på Kii Control og legge inn en high-shelf på minus to-tre dB i diskanten et sted, gjerne forsøke først med 3000 hz.
    Kii er tunet helt flatt og pga høyere direktivitet og mindre bass-rumling fremstår lyden litt topptung. Legger ved måling av Phantom Gold som du tydelig kan se hvor denne litt myke, behagelige lyden i toppen kommer fra;

    phantom gold.gif


    Her forklares det i detalj om hva vi mennesker oppfatter som nøytral klangbalanse og forteller at han brukte -4 dB fra 3000hz for å få Kii Three til å treffe ønsket frekvenskurve ; https://www.computeraudiophile.com/ca/reviews/kii-three-loudspeaker-review-r735/
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Er du på Kii'ern?
    Gratulerer!
    Et par Kii Three står nå i stua og godgjør seg.
    Vis vedlegget 521790

    Førsteinntrykket er at de rent visuelle er svæære. Like lite bokhyllehøyttaler som SF Extrema. Byggekvaliteten virker å være upåklagelig. Høyttalerne er ikke i nærheten av barnevennlige. Smale, høye og med elementer som ber om å bli tegnet på med fettstifter eller ketsjupfingre. Jeg kommer til å gå med hjertet konstant i halsen hvis de skulle bli stående slik de står nå.
    Lydmessig låter det fortreffelig. Et sylskarpt stereoperspektiv, definert og svært detaljert fra bunn til topp. Ingen skarphet å melde ennå. Volummessig skal de greie 115 dB noe jeg definitivt er svært langt unna. Phantom går på tomgang og Kii Remote viser 88 av 100 i volum, volumet er ca det samme. Bruker toslink ut på Node 2, burde være nok gain der til å kunne spille litt på. Dette må det forskes litt på.

    Nå tilbake til musikken!

    Knarfar, hvilken låt skal jeg høre?
    Weeee... Gevinst i lotteriet nesten dette.

    Gratulerer med Kii! Har hørt de nedi gata her og det låt fremragende. Usikker på om det er helt min greie, men for en elegant løsning og godt førsteinntrykk på lydfronten!

    En låt som bør passe godt på spilelista etter en sånn investering må jo være «The Dude» av og med Quincy Jones! ;D

    http://tidal.com/track/14090559

    Kos deg! :):):)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Så over til noe helt annet. Hvorfor skal alltid vaskemaskinen ryke mellom Black week og romjulssalget? Svar på dette spørsmålet og tips til ny kleskoker mottas med takk!
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Vaskemaskinjakten er satt på pause og musikken på play. Bikkja fungerer flott som filter for skarpe lyder, og alle andre lyder for den saks skyld.
    IMG_20181218_205227~2.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Er du på Kii'ern?
    Gratulerer!
    Et par Kii Three står nå i stua og godgjør seg.
    Vis vedlegget 521790

    Førsteinntrykket er at de rent visuelle er svæære. Like lite bokhyllehøyttaler som SF Extrema. Byggekvaliteten virker å være upåklagelig. Høyttalerne er ikke i nærheten av barnevennlige. Smale, høye og med elementer som ber om å bli tegnet på med fettstifter eller ketsjupfingre. Jeg kommer til å gå med hjertet konstant i halsen hvis de skulle bli stående slik de står nå.
    Lydmessig låter det fortreffelig. Et sylskarpt stereoperspektiv, definert og svært detaljert fra bunn til topp. Ingen skarphet å melde ennå. Volummessig skal de greie 115 dB noe jeg definitivt er svært langt unna. Phantom går på tomgang og Kii Remote viser 88 av 100 i volum, volumet er ca det samme. Bruker toslink ut på Node 2, burde være nok gain der til å kunne spille litt på. Dette må det forskes litt på.

    Nå tilbake til musikken!

    Knarfar, hvilken låt skal jeg høre?
    Weeee... Gevinst i lotteriet nesten dette.

    Gratulerer med Kii! Har hørt de nedi gata her og det låt fremragende. Usikker på om det er helt min greie, men for en elegant løsning og godt førsteinntrykk på lydfronten!

    En låt som bør passe godt på spilelista etter en sånn investering må jo være «The Dude» av og med Quincy Jones! ;D

    http://tidal.com/track/14090559

    Kos deg! :):):)
    Takker og bukker!
    Mr Jones spiller for fulle mugger og stemninga er på topp. Nå er det bare å få justert platemaskineriet så kan vinylen også nytes.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Kjøre i gang SL-1000?
    Det må være måler for våren 2019.

    Pen hund dere har! Vår bikkje er en blanding av staff, engelsk bulldog og boxer. Et gatekryss som trives best i sofaen eller på fanget. Veier heldigvis ikke mer enn litt over 20 kg. Likevel noe tungt på fanget til tider.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Liknet på staff, men jeg så det var noe avvik. Bulldog og bokser skinner gjennom. :)

    Ja, du må få sveivet Technicsen i gang. Bruker nesten bare den med AT95e. Ikke high-end, men det låter bra og uproblematisk på nesten alt av innspillinger. Må få renset lageret etterhvert. Det har fått et par dråper olje, men jeg så hvordan din så ut. Det trengs nok.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Liknet på staff, men jeg så det var noe avvik. Bulldog og bokser skinner gjennom. :)

    Ja, du må få sveivet Technicsen i gang. Bruker nesten bare den med AT95e. Ikke high-end, men det låter bra og uproblematisk på nesten alt av innspillinger. Må få renset lageret etterhvert. Det har fått et par dråper olje, men jeg så hvordan din så ut. Det trengs nok.
    Jeg har planer om å bruke OM20 slik Sveriges Radio brukte på spillerne. I et svakt øyeblikk for et par år siden ga jeg bort min så og si ubrukte AT95e, så jeg får vel kjøpe en ny hvis ikke OM20 funker. AT33PTG/II frister også, men tror ikke budsjetter rommer en slik PU etter den siste investeringen.

    En rens av lageret skader sannsynligvis ikke, blitt en del smuss etter 40 år. Skal sies at maskineriet virker skuddsikkert både før og etter rens.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.701
    Antall liker
    10.062
    Sted
    London
    Gratulerer med nye høyttalere. Må si de ser flott ut, og håper de spiller like bra!
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Liknet på staff, men jeg så det var noe avvik. Bulldog og bokser skinner gjennom. :)

    Ja, du må få sveivet Technicsen i gang. Bruker nesten bare den med AT95e. Ikke high-end, men det låter bra og uproblematisk på nesten alt av innspillinger. Må få renset lageret etterhvert. Det har fått et par dråper olje, men jeg så hvordan din så ut. Det trengs nok.
    Jeg har planer om å bruke OM20 slik Sveriges Radio brukte på spillerne. I et svakt øyeblikk for et par år siden ga jeg bort min så og si ubrukte AT95e, så jeg får vel kjøpe en ny hvis ikke OM20 funker. AT33PTG/II frister også, men tror ikke budsjetter rommer en slik PU etter den siste investeringen.

    En rens av lageret skader sannsynligvis ikke, blitt en del smuss etter 40 år. Skal sies at maskineriet virker skuddsikkert både før og etter rens.
    Artig hvis du tester OM20. Det låter nok bra da det tross alt er en proff rigg i utgangspunktet. Spent på hva det kommer ut av det. ;D
    Jeg har jo PTGII selv som nå sitter på min 1210 M5G. To ting med den utenom at den spiller forrykende godt. Motvekten på EPA 100P er i letteste laget. Den tyngre motvekten som hører til armen er ikke funnet på nett. Løste det med å montere den på et Zeepa hus i kullfiber fra 70-80 tallet som er svært lett. Det andre er jo at det er en MC og da trenger du enten en stepup for å bruke orginal-riaa eller rett og slett bruke en ekstern riaa. I begge tilfeller mistet jeg den balanserte driften noe som var et poeng for meg pga lange kabler til pre.

    Slik går no dagan. :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Aurora er en fantastisk flink artist. Konserten hennes i Nidarosdomen kan virkelig anbefales. Strømmes fra NRK.no.
    MVIMG_20181228_233719~2.jpg


    Kii Three gjør fortsatt en finfin jobb som musikkformidlere.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    D'Angelo gjør seg definitivt på Kii Three, det gjør også Karl Seglem, Emilie Nicolas og egentlig alt jeg har spilt. Lenge siden jeg har hørt et slikt stereoperspektiv, slik en dypde og pinpointing av instrumenter i lydbildet. Høy ståpelsfaktor med påfølgende fare for trykksår og ryggvondt grunnet litt for lang tid i lyttestolen.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Så over til noe helt annet. MPV fikk plutselig en helt ny betydning. Behold the Dassmobil!
    IMG_20190102_164107.jpg


    Bare ikke be meg om å tenke på fossefall, brusende elver, sildrende bekker osv. Litt kummerlig i heimen for øyeblikket.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Long time, no see!
    Her har det skjedd lite på hififronten i det siste annet enn at jeg har blitt bitt av Roonbasillen. ROCK er installert på en halvgammel NUC og prøveperioden for Roon er nå over, så jeg må betale for moroa. Ser at Roon kjører gavekorttilbud med 10% rabatt på 3 stk livstidsabonnement, så hvis to andre vil hive seg med er det litt penger å spare. Gi meg en lyd hvis det er aktuelt. Ellers begynner furtekroken å ta form, selvfølgelig godt forsinket i god Statsbyggstil. Bilder kommer.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Statsbygg stil da ryker nok budsjettet på en anselig :x3
    Edit: var synd jeg ikke så Roon gavekort muligheten før nå, har allerede giftet meg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Hva er Roon? Kan man drikke det?
    Sannsynligvis, hvis du er tørst nok.
    Er avspilling av strømming og lokale filer pakket svært pent inn, med muligheter for eq osv. Støtter svært mange forskjellige strømmebokser. Koster litt men ikke i forhold til en gjennomsnittlig hageslange til høyttalerne.
    https://roonlabs.com
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Her kommer et lite sammendrag av 4 dyre måneder. Godt å vite at banken eier herligheten i overskuelig fremtid.

    Furtekroken får osp i tak og på vegger grunnet dens unike akustiske egenskaper. Estetikk har definitivt ikke hatt noe å si.
    IMG_20190311_151837~2.jpg


    Nok strøm og nettverk, forhåpentligvis. Lagt opp til både gulvstående og vegghengte høyttalere. Hvert punkt har strøm, nettverk og et tomt rør som ender opp nede, midt på veggen for evt signalkabling.
    IMG_20190311_151848~2.jpg


    Mer kommer, nå middag.
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.256
    Antall liker
    9.044
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Del to.
    Snekkerne ga opp kubbing for alle eventualiteter, så veggen ble forsterket med 22 mm OSB-plater før 22 mm spon ble lagt. Med litt flaks burde det holde for det meste. Litt spaghetti i veggen, håper jeg ikke treffer for mange rør når jeg skal henge noe opp.
    IMG_20190311_151931.jpg


    Spaghettien ender opp her. Et patcheskap er kjøpt og nesten alt av tekniske dupeditter som ikke trenger å stå fremme havner her. Blir godt å bli kvitt rutere, switcher, støyete NUCer og annet rask. Et patchepanel sørger for nett til alt som kan kobles til med tråd. Som gammel lydtekniker liker jeg kabler, helst fungerende og satt i system.
    IMG_20190311_151950.jpg


    Heldigvis litt mer system i veggen.
    IMG_20190311_151939.jpg


    Fire måneders arbeid har også gitt oss et brunt bad, 90° off for øyeblikket. Maleren sa det skulle ordne seg med et siste strøk maling. Ren bonus, både fargen og badet.
    MVIMG_20190311_151709.jpg
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.256
    Antall liker
    9.044
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Mistenker skjit lyd ;)
    Spot on! Lyden matcher bilen.
    Bilen er vel ikke så ille?
    Neida, bare litt spartansk ala Mazda 626 fra 1992 og like strømslukende som en miningfabrikk når det er kaldt. Gestimert rekkevidde på fullt batteri har vært nede i 63 km. Strømforbruket ligger jevnt på 50kWh pr 10 mil på småkjøring vinterstid, over dobbelt så høyt som på Leafen vi byttet ut. Heldigvis har den ikke hurtiglader, så det blir få km i løpet av et år. Grunnen til at vi kjøpte bilen var størst bagasjerom i klassen. Måtte jo ha plass til hornene!
     
    Sist redigert:

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Rekkesekser, 4wd og stasjonsvogn er ekstra stas hver gang jeg møter en elbil uten lys i kveldinga. Og så tar det seg opp enda et hakk når man leser sånt :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Rekkesekser, 4wd og stasjonsvogn er ekstra stas hver gang jeg møter en elbil uten lys i kveldinga. Og så tar det seg opp enda et hakk når man leser sånt :)
    Godt jeg kunne glede deg i denne mørke kveld!
    Nevnte jeg at motoren er fra Tesla og driftssikkerheten er deretter? Er blitt byttet mange drive units i B250e, inkludert vår. Garanti er en kjekt å ha.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Rekkesekser, 4wd og stasjonsvogn er ekstra stas hver gang jeg møter en elbil uten lys i kveldinga. Og så tar det seg opp enda et hakk når man leser sånt :)
    Godt jeg kunne glede deg i denne mørke kveld!
    Nevnte jeg at motoren er fra Tesla og driftssikkerheten er deretter? Er blitt byttet mange drive units i B250e, inkludert vår. Garanti er en kjekt å ha.
    Vakke meiniga å tyn dæ, men det veit du jo :)
    Har jo gått fra V8 til R6 så yter min skjerv for miljøet jeg også. Mener å ha hørt mest skryt om B250e men når jeg tenker etter er det vel hovedsaklig fra en familie som har en sånn og selvfølgelig ikke kritiserer sin egen bil, det sku ha tatt seg ut :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn