Ragwos stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.771
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Gode nyheter på en fredag!
    Tonearmen må tilbake til junaiten for service! Jeg kan da sannsynligvis smykke meg med den mest bereiste tonearmen i Bodø og omegn. Her er reiseruten i mitt eie: Sør-Korea-Bodø, Bodø-USA, USA-Bodø, Bodø-USA, USA-Bodø, Bodø-USA, USA-Bodø, Bodø-USA og forhåpentligvis siste tur fra USA til Bodø når den er fikset igjen.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.715
    Antall liker
    10.171
    Sted
    London
    Gode nyheter på en fredag!
    Tonearmen må tilbake til junaiten for service! Jeg kan da sannsynligvis smykke meg med den mest bereiste tonearmen i Bodø og omegn. Her er reiseruten i mitt eie: Sør-Korea-Bodø, Bodø-USA, USA-Bodø, Bodø-USA, USA-Bodø, Bodø-USA, USA-Bodø, Bodø-USA og forhåpentligvis siste tur fra USA til Bodø når den er fikset igjen.
    Håper dette er siste tur i alle fall
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.380
    Antall liker
    83.832
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Gode nyheter på en fredag!
    Tonearmen må tilbake til junaiten for service! Jeg kan da sannsynligvis smykke meg med den mest bereiste tonearmen i Bodø og omegn. Her er reiseruten i mitt eie: Sør-Korea-Bodø, Bodø-USA, USA-Bodø, Bodø-USA, USA-Bodø, Bodø-USA, USA-Bodø, Bodø-USA og forhåpentligvis siste tur fra USA til Bodø når den er fikset igjen.
    Burde hatt et Globetrottermerke i gull og masse bonuspoeng hos SAS 😂
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.380
    Antall liker
    83.832
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Men du, hva ble resultatet av veiingen eller har det allerede gått i glemmeboken? 😂
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.771
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Litt håndarbeid i kveldinga.
    PXL_20220218_195928650.MP.jpg

    Ved hjelp av konas kirurgiskills er tråden festet. Laget en løkke med den røde tråden og brukte vanlig sytråd snurret rundt den rød tråden for å holde løkka på plass. Forhåpentligvis henger ikke dette inni spindelen.

    Hjul til antiskatingen på plass.
    PXL_20220218_203523517.jpg

    C-momentet er egentlig å finne ut om armen henger eller ei. Da fjæra er skadet vil den henge når antiskatingen står i null. Med litt antiskating strekkes fjæra og den delen som er skadet går ikke inn i spindelen.

    Arm på plass og justert.
    PXL_20220218_210113092.jpg


    Det testes med den skiva jeg har som gir om gir mest vreng ved feiljustering av pickup og antiskate. Siste spor er alltid verst, så jeg startet med nest siste for å ikke få skuffelsen med en gang.
    PXL_20220218_210814473.jpg
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Du er jaggu en tålmodig sjel!!! Den der hadde blitt hivd ut vinduet her 😆 men artig å følge veien til nirvana så det er sagt 🎶👌
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.715
    Antall liker
    10.171
    Sted
    London
    Litt håndarbeid i kveldinga.
    Vis vedlegget 792751
    Ved hjelp av konas kirurgiskills er tråden festet. Laget en løkke med den røde tråden og brukte vanlig sytråd snurret rundt den rød tråden for å holde løkka på plass. Forhåpentligvis henger ikke dette inni spindelen.

    Hjul til antiskatingen på plass.
    Vis vedlegget 792754
    C-momentet er egentlig å finne ut om armen henger eller ei. Da fjæra er skadet vil den henge når antiskatingen står i null. Med litt antiskating strekkes fjæra og den delen som er skadet går ikke inn i spindelen.

    Arm på plass og justert.
    Vis vedlegget 792756

    Det testes med den skiva jeg har som gir om gir mest vreng ved feiljustering av pickup og antiskate. Siste spor er alltid verst, så jeg startet med nest siste for å ikke få skuffelsen med en gang.
    Vis vedlegget 792767
    Hvordan låt det på sistelåta? Funker det som håpet? 😀
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.771
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Hvordan låt det på sistelåta? Funker det som håpet? 😀
    Tja, det nærmer seg. Nest siste spor låter fint, siste spor vrenger en del. Det positive er at hengen er mye mindre enn ved forrige forsøk med superlim. Egentlig må jeg ha en ny fjær for å kunne si om jeg har lykkes. Neste på programmet er veiing av armen. Må bare demontere og finne alle delene først.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.771
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Her kommer kveldens mest spennende innveiing!
    PXL_20220218_215129475.MP.jpg

    736 gram altså? Det har sin naturlige forklaring. Jeg orket ikke å ta av pickupen for ente gang i dag, den veier 10,5 gram i følge Ortofon. Da er vi på 725,5 gram. De to fyrstikkeskene veier noen gram, inkludert skruene til pickupen. Regner med at kabler til PU samt fingerløfter er inkludert i SMEs beregninger.

    Jeg kan derfor svært bastant og med nordnorsk skråsikkerhet si at armen kanskje sannsynligvis er laget av magnesium. Det er jo gode nyheter! @helarn sin tråkketest tror jeg at jeg står over for øyeblikket. Det finnes grenser selv for min overbevisning.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.380
    Antall liker
    83.832
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Før du snører på deg komager og tråkker i salaten, bør du lese dette. Om det er uklart, så finnes Google Translate.
    "Aluminium is quite stable, less expensive and does not bend easily under stress due to its being sturdy. Magnesium alloys take lesser time to solidify. Magnesium is less stable, very expensive and bends easily when under stress because of being soft"
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.771
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Før du snører på deg komager og tråkker i salaten, bør du lese dette. Om det er uklart, så finnes Google Translate.
    "Aluminium is quite stable, less expensive and does not bend easily under stress due to its being sturdy. Magnesium alloys take lesser time to solidify. Magnesium is less stable, very expensive and bends easily when under stress because of being soft"
    No worries, her går det kun i piggsko og truger.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.771
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Fin skive men dårlig innspilling i mine ører. Låter tamt og innestengt uansett format, kilde og høyttalere, inkludert i bilen.
    PXL_20220218_225414670.jpg
     
    Sist redigert:

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.715
    Antall liker
    10.171
    Sted
    London
    SCHME V har fått seg egen fjøl.
    Vis vedlegget 793416
    Ikke akkurat finsnekring på @t-roten sitt nivå, men det funker. På to meters avstand ser det meget bra ut!
    Bare husk at jeg ikke er så veldig flink med sløyd, og i tillegg er jeg en horribel fotograf - så sannheten er nok at du er fullt på høyde med mine evner 😂🤣
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.771
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Etter inspirasjon fra @t-roten tok jeg fram pussemaskina til @Twsts, som jeg stille og rolig har annektert, og lot armbordet til 309 få seg litt TLC.
    PXL_20220220_212341777.NIGHT.jpg

    Nå får jeg ikke lengre flis i fingrene ved armbytte. Det gledes!
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.771
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Mer har skjedd i kveld. PU-bytte var på sin plass.
    PXL_20220220_214416708.jpg

    Å, som jeg hater Audio Technica for monteringspatentet deres. Hva skjedde med gjenger i huset som alle andre fornuftige produsenter?

    Så over til dagens cock up by ragwo. Kan ikke gå en dag uten.
    PXL_20220220_214640758.jpg

    Finn en feil.

    Hva skjedde videre med pickupdesignet til Audio Technica? Snuten til en Peterbilt og høyden til en gnom. Kan hvertfall ikke klage på nåleslitasje slik oppsettet er nå.

    Det er alt for sent på kvelden til å gjøre noe med no touch'en nå, dermed ble en quick fix tatt i bruk.
    PXL_20220220_221057356.MP.jpg


    Dobbel vinyl anyone? Vi tåler et bilde til av nyvinningen
    PXL_20220220_221533469.NIGHT.jpg


    Så hvordan låter det?
    Betraktelig bedre når nåla faktisk når rillene. Jeg ler meg fillete.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.771
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Avslutter kveldens økt som i går, med Geir Sundstøl.
    PXL_20220220_225625276.NIGHT.jpg

    Lydmessig vil jeg si at jeg umiddelbart foretrekker Art 9 foran Rondo Bronze og Cadenza Red på 309en. Friskere i toppen uten å bli skarp. Svært detaljert gjennom hele registeret. Litt mer rillestøy, men kan leve med dette.

    EPA-100MK2 er forøvrig startet sin ferd tilbake til USA, forhåpentligvis for siste gang.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.771
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    God morgen!
    Sykt barn gir uante muligheter på hififronten, så lenge ungen greier å holde på maten. I min søken etter remedier for å øke høyden på tallerkenen kom jeg på at jeg har liggende en Funk Firm Achromat. Den må sjekkes ut. Kanskje det er noe å hente lydmessig?
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg går ut fra at armen er senket så mye som mulig og da er jo et tynnere armbord en mulighet.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.771
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Jeg går ut fra at armen er senket så mye som mulig og da er jo et tynnere armbord en mulighet.
    Senke armen? Ikke aktuelt, ser jo helt forferdelig ut!
    Armbordet er 12 mm pr nå og kan pusses ned. 9 mm finér hadde vært ideelt tror jeg. 6 mm funker sikkert det også, men kan bli litt tynt? Kan jo dempe det på undersiden med bitumen eller annet kliss. Er forsøket verdt.
    Ungen har forøvrig kvikna skikkelig til etter litt hurtiglading, så det blir lite hifi i dag.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Om du senker arme v. armbasen eller bygger tallerkenen høyere blir ett fett. Eller du kan dra til vennene våre (v. Bodø glass&ramme), som jeg har glemt navnet på, og høre om de kan hjelpe deg. Acryl, aluminium?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.771
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Om du senker arme v. armbasen eller bygger tallerkenen høyere blir ett fett. Eller du kan dra til vennene våre (v. Bodø glass&ramme), som jeg har glemt navnet på, og høre om de kan hjelpe deg. Acryl, aluminium?
    Ingen dum idé. Drag Industrier tror jeg de heter. Acryl og spesielt aluminium fordrer at jeg har nøyaktige mål for utskjæringer osv. Finér er flott i så måte, det er lett å modifisere når jeg ser at jeg har målt eller beregnet feil, noe som skjer hver gang.

    For ordens skyld, armen er trykt så langt ned i basen at den knaker.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Ta med et av de hjemmelagde bordene som mal.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.771
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Ta med et av de hjemmelagde bordene som mal.
    Hehehe. Der matcher ikke hull med plassering av arm og skrufestene til armbordet er sjarmerende skjeve. Alle hull lages litt for store for å kompensere for slurv og udugelighet. Tror jeg må ordne en ordentlig mal hvis jeg skal svi av noen tusenlapper hos Drag Industries.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn