Ragwos stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    Her ser dere originalmatten til spilleren. Den går akkurat innenfor kanten på tallerkenen.
    Vis vedlegget 794241

    Achromaten legger seg oppå kanten men har frest ut en leppe som er ca 0,8 mm dyp og 5 mm bred og dermed passer perfekt på en 1200/1210. Problemet er at kanten på tallerkenen til SP10 er ca 1,8 mm høy, så det mangler ca 1 mm.
    Vis vedlegget 794243

    Videre er gummimatten 6 mm tykk, Achromaten er 5 mm. Hvis jeg skjærer vekk ca 1 mm av tykkelsen på leppa vil jeg også få problemer med VTA da matten blir en mm tynnere. Det frister litt å kjøpe en 2mm akrylmatte for å bøte på dette og ha mulighet for litt justering av VTA. Har ikke mye vitenskapelig belegg for valget av akryl vs gummi annet enn at gummi demper bedre enn akryl.

    Hva tror folket?
    Legg ei tynn oljekriseplate mellom acromat og tallerken. Ei uten forhøyning rundt label og med forgjengelig muzzakk.

    Mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.773
    Antall liker
    14.578
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Ville ikke en 1mm gummimatte (som passer) fikse problemet?
    Det vil den garantert gjøre, men da har jeg fortsatt lite å gå på på VTA-justering. To mm gummi med Achromat på toppen vil kanskje gi for mye demping? Livløst vil jeg ikke at det skal låte.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.773
    Antall liker
    14.578
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Legg ei tynn oljekriseplate mellom acromat og tallerken. Ei uten forhøyning rundt kabel og med forgjengelig muzzakk.

    Mvh
    KJ
    Ingen dum idé. Har aldri beskjært en plate før men det bør vel gå greit når den er flortynn.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    Ingen dum idé. Har aldri beskjært en plate før men det bør vel gå greit når den er flortynn.
    Bruk ev ei gammel platesnurre som dreieskive.

    EDIT dersom det blir for lite friksjon eller noe mellom olijekriseplata og tallerken/acromat kan olijekriseplata sauses inn i et tynt lag kontaktlim e.l på begge sider, som får tørke lenge og vel før bruk.

    DOBBELEDIT en stabel med oljekriseplater fungerer også fint som platematte.

    Mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.773
    Antall liker
    14.578
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    @KJ
    Takk for tipset! Vil gjerne at modifikasjonen skal være høvelig reversibel, så kontaktlim utgår. Har brukt silikonfett med hell tidligere.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    For meg butter det i mot når man skal lage ei platematte som består av flere lag. Det strider mot alle prinsipper for å oppnå et konsistent og kompakt underlag for plata. Jeg ville ha investert i ei matte av passende tykkelse for å slippe å oppsøke problemer med vibrasjoner.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Og dessuten blir det problematisk å få en sånn konstruksjon 100% flat. Hvem så ei helt flat plate fra oljekrisa som var helt flat? Rekk opp handa!
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.773
    Antall liker
    14.578
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Prosjekt løft platematte fortsetter. Jeg fant en lett oppripet skive uten forhøyning rundt label av det for meg ukjente bandet Shocking Blue. Ikeas fineste saks ble tatt frem.
    PXL_20220224_082444528.jpg

    For noe griseri. Det spretter vinylbiter overalt og plata sprekker opp. Ikke rart 10" koster mye, er et helvete å klippe ned 12" til rett størrelse.

    Vakkert ble det ikke.
    PXL_20220224_082901062.jpg


    Den passer!
    PXL_20220224_083612922.jpg


    Der var leppa godt over kanten på tallerkenen.
    PXL_20220224_083433586.jpg


    Ble nesten sjøsyk av å se på avspillingen. Ble nok ikke helt flatt, og her ser der hvorfor.
    PXL_20220224_083729310.jpg

    Plata sprekker opp når jeg klipper og ujevnheter oppstår. Det var forsøket verdt og jeg er kvitt en plate som bare tok plass. Neste prosjekt; gre vinylrester ut av bart, skjegg og øyner.
     
    Sist redigert:

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.722
    Antall liker
    10.212
    Sted
    London
    Prosjekt løft platematte fortsetter. Jeg fant en lett oppripet skive uten forhøyning rundt label av det for meg ukjente bandet Shocking Blue. Ikeas fineste saks ble tatt frem.
    Vis vedlegget 794426
    For noe griseri. Det spretter vinylbiter overalt og plata sprekker opp. Ikke rart 10" koster mye, er et helvete å klippe ned 12" til rett størrelse.

    Vakkert ble det ikke.
    Vis vedlegget 794425

    Den passer!
    Vis vedlegget 794433

    Der var leppa godt over kanten på tallerkenen.
    Vis vedlegget 794434

    Ble nesten sjøsyk av å se på avspillingen. Ble nok ikke helt flatt, og her ser der hvorfor.
    Vis vedlegget 794435
    Plata sprekker opp når jeg klipper og ujevnheter oppstår. Det var forsøket verdt og jeg er kvitt en plate som bare tok plass. Neste prosjekt; gre vinylrester ut av bart, skjegg og øyner.
    Ord for dagen: Vinkelsliper!!
    Da skal du se vinylbitene får fart på seg 😀

    Mer seriøst - hva med å bruke ei fil på kanten etterpå?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.773
    Antall liker
    14.578
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Ord for dagen: Vinkelsliper!!
    Da skal du se vinylbitene får fart på seg 😀

    Mer seriøst - hva med å bruke ei fil på kanten etterpå?
    Bajonettsag!
    Det blir sprekker flere cm inn i plata, så da hjelper dessverre ikke fil. Kunne sikkert varmet opp plata i ovnen for å unngå sprekker, men da hadde den sannsynligvis blitt skjev uansett. Tror jeg går for noe ferdiglaget i gummi eller akryl. Moro å ha prøvd hvertfall.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.773
    Antall liker
    14.578
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Krise!

    Hva i all verden skal jeg finne på?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.773
    Antall liker
    14.578
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Forøvrig veldig trivelig med kveldsbesøk av @Twsts! Han åpnet opp et ormebol av platematter for meg, selvfølgelig fordi jeg selv ba om det. Jeg trodde han kanskje tok med et par, ble vel 5 om ikke 6 forskjellige på menyen. Den som ser helt koko ut låt selvfølgelig best. Et flagrende plastflak med pigger som er umulig å ha med å gjøre men som dessverre låter bedre enn alt annet vi hadde på menyen. Bilder kommer.

    Enda et nevrosebol ble avdekket, mer om det senere.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.773
    Antall liker
    14.578
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Det låter luftigere, med tightere bass og mer definisjon med knotteplasten. Rett og slett mindre dempet, da det er hele poenget med knotteplastplatematta. Og der kommer vi til problemet.
    PXL_20220225_115845117.jpg


    Jepp, det er full krise når stetoskopet og pepperkverna tas i bruk.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig dette med matta, synes jeg. All god empiri tilsier at plata skal ligge fast på underlaget. Tenk bare på spillere som Brinkmann, Sota og Luxman. Vakuum var/er det optimale. Den matta der vil ikke gjøre seg på en vakuumspiller!
    Men for all del interessant. Jeg skal ikke snakke stygt om den den før jeg år høre på kombinasjonen, hvis/når nevrosene gir seg og SP 10 kan friskmeldes....
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.773
    Antall liker
    14.578
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Merkelig dette med matta, synes jeg. All god empiri tilsier at plata skal ligge fast på underlaget. Tenk bare på spillere som Brinkmann, Sota og Luxman. Vakuum var/er det optimale. Den matta der vil ikke gjøre seg på en vakuumspiller!
    Men for all del interessant. Jeg skal ikke snakke stygt om den den før jeg år høre på kombinasjonen, hvis/når nevrosene gir seg og SP 10 kan friskmeldes....
    Forstår lite jeg også, men det var åpenbart en forskjell, til og med til det positive. Du er hjertelig velkommen på en lytt, nevroser eller ei.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.773
    Antall liker
    14.578
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Fra gladfotball til hifinevroser.
    Ved høyt volum på mer eller mindre helt stille passasjerer høres en nevroseinduserende bilyd. Det sier vosj, vosj, vosj på ca 80 Hz med to ulyder pr omdreining uansett hastighet, arm eller pickup, med eller uten bremsebånd. Det kan ikke høres i chassiset på spilleren med stetoskopet, så da er det bare å gå grundigere til verks. Drivverket ble tatt ut av plinthet og bunnchassiset demontert så jeg kunne lytte direkte på lageret. Hva hørte jeg? Alt annet enn ulyden. Jeg vurderte å få tak i en kontaltmikrofon, men tenkte at jeg kunne demontere lageret først. Som sagt, så gjort.

    Thrust cap'en som jeg byttet for et par år siden ser bra ut. Ikke noe unormal slitasje der.
    PXL_20220225_123250445.MP.jpg


    Da er det bare å lete videre. Spindelen har noen slitemerker mot toppen som gjorde at jeg tok fram høyfjellssola og titta ned i lageret. Og skulle du ha sett, der var det jaggu meg slitemerker et par cm nedi, på ca halve overflaten. Det stemmer jo veldig bra med en ulyd hver halve omdreining. Ikke akkurat enkelt å ta bilde av, men her ser dere slitasjen.
    PXL_20220225_124720051~2.jpg


    Skal innrømme at det ble en del ukvemsord i det jeg monterte spilleren igjen. Gammel Technics kjøpt på Ebay er skumle saker. Dette kommer sannsynligvis til å bli en dyr og langtekkelig affære. Forhåpentligvis blir det ikke et toårsprosjekt som med armen.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.773
    Antall liker
    14.578
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Noen som har gode forslag til hvordan fikse problemet? Jeg har vurdert å få frest bort ca 0,1 mm av spindelen på problemområdet men kan jo hende at jeg bare forskyver problemet. Er annet alternativ er å få laget en ny spindel. Jeg regner med at det er spindelen som er synderen, kan vanskelig se for meg at lageret er bøyd.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Å jo da, fra 1950 til 1985. Betydelig bedre lyd enn på AM-radio. FM kom etter hvert og kunne nok konkurrere, men utvalget var nok så som så.
    Enklere å finne god musikk på vinyl, altså.
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.773
    Antall liker
    14.578
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Å jo da, fra 1950 til 1985. Betydelig bedre lyd enn på AM-radio. FM kom etter hvert og kunne nok konkurrere, men utvalget var nok så som så.
    Enklere å finne god musikk på vinyl, altså.
    I stand corrected. Jeg tilføyer "i min levetid".
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Nå ja, overdriv ikke! Men jeg siterer meg selv; korrekt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hm.. er det merker i spindelen også? Litt merkelig det der... lett honing 'kan' være en løsning... hva er diameteren på lagerhylsa?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.773
    Antall liker
    14.578
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Hm.. er det merker i spindelen også? Litt merkelig det der... lett honing 'kan' være en løsning... hva er diameteren på lagerhylsa?
    Takk for tipset! Det er merker på spindelen også. Samsvarer med slitemerker i lagerhylsen. Har ikke målt diameteren på lagerhylsen, tipper den er marginalt større enn en standard spindel. Noen tildels mm? Er null slark når spindelen tres på plass, ei heller følelse av at det subber.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn