Radionette Kvintett Hi-Fi Stereo

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
700
Sønnen min har nettopp anskaffet et Hi-FI-kabinett i nydelig teak med eget skap for platespiller. Tenkt som møbel, men han kunne ikke la være å strømsette det :D Og den virker! Kvintetten har to tape-innganger. Med DIN-plugger. Den ene merket Monaural og den andre Stereo. Det rare er at på stereo-tilkoplingen benyttes pin 1 og 3 som innganger! Helt utenfor standard DIN. Ingen utganger så vidt jeg kan se av skjema. Og da lurer jeg på: Om en den gangen investerte i en Tandberg båndspiller til herligheten,- hvordan gjorde en da opptak?

Forøvrig: Hvilke komponenter bør en skifte ut for å sikre driften av staseligheten?

Vedlegg

møffe

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2016
Antall liker
1.884
Sted
Lolland, i udkanten af Danmark
Og snup et billede af hele bagsiden. TAK.
Det er ikke usædvanligt at man i gammel tid optog fra højttaler stikket. MEN den er for ny til det, da den er med DIN-stik.

Restaurering af et tilsvarende apparat:

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
1.338
Sted
Bodø
Det jeg ville prioritert å bytte først ville vært selen-likeretteren.

Alle kondensatorer av type "Hunts" bør byttes.
1787225784396.jpeg

De små elektrolyttkondensatorene bør nok også sjekkes og gjerne byttes.
Spesielt de 2 katode bypass kondensatorene (100uF) på ECL86 rørene.

Du har vel sjekket at det er rett sikring som sitter i den (0.6A treg), at den ikke er byttet ut med en bit av en spiker...
og koblet for 230V.

Personlig så ville jeg også byttet den store tønne-kondensatoren ut med 3 nye kondensatorer selv om de 3 seksjonene i den kanskje måler relativt ok nå.
Bare husk at det er høye spenninger her (300Volt og vel så det), så utvis aktsomhet.

Topp Bunn