Radioer verdt å ha?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Tenker ikke på integrert dingser med høyttaler og innebygget forsterker, men derimot noe som kan stå i racket som signalgiver uten at jeg trenger å skjemmes.
Trenger en "high end" radio, altså noe produserer bedre lyd enn NAD og lignende.

Noe a la denne, med unntak av prisen da selvfølgelig:
http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,7387.0.html
 

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Innlegg
352
Antall liker
1
toriamos skrev:
Tenker ikke på integrert dingser med høyttaler og innebygget forsterker, men derimot noe som kan stå i racket som signalgiver uten at jeg trenger å skjemmes.
Trenger en "high end" radio, altså noe produserer bedre lyd enn NAD og lignende.

Noe a la denne, med unntak av prisen da selvfølgelig:
http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,7387.0.html
Day Sequerra, Magnum Dynalab, Tandberg, McIntosh har lavet de bedst lydende gennem tiderne.
Take your pick.

"dolph"
 
K

kbwh

Gjest
Disse holder vel mål:

Tandberg 3001A i sen produksjon. 3001 spesielt og tidlige 3001A kan være skjemmet av byggekvalitet; Mange loddepunkter og så som så kontakter og potmetre.
Pioneer og Sonys toppmodeller fra 90-tallet.
Audiolab 8000T.

Jeg leste et sted at skal man ha highend mottak kan man godt kjøpe en god bilradio. Men så var det den videre signalgangen da...
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.025
Antall liker
268
Sted
Tranby
Sony ST- 3ES, 5ES , 505ES, 707ES og 777ES med DAB. Holder en knapp på 707ES p.g.a design og kvalitet.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Vær forsiktig med hva du legger pengene i. Før du vet ordet av det har NRK fått gjennomslag for DAB-only distribusjon, og vips er alle integrerte bilradioer og high end radiomottakere ubrukelig skrap. Alternativet er lyddistribusjon på linje med 128kbps MP3 eller dårligere.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
roffe skrev:
Vær forsiktig med hva du legger pengene i. Før du vet ordet av det har NRK fått gjennomslag for DAB-only distribusjon, og vips er alle integrerte bilradioer og high end radiomottakere ubrukelig skrap. Alternativet er lyddistribusjon på linje med 128kbps MP3 eller dårligere.
Noen sjanser må man ta. Forøvring takk for de gode forslag.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Yamaha laget noen analoge klassikere, CT 800 (810) og CT 1000. Har en 810 i mitt oppsett og den lyder strålende på feks direktesendte konserter.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Vips så har jeg fått et tilbud om en Meridian 604. Jeg ER jo Meridian-fan. Det har jeg vært siden jeg hadde CdD 506 i huset. Får bank av Audio Note men likevel.
Noen uhildete som kjenner 604?
 
T

theStig

Gjest
roffe skrev:
Vær forsiktig med hva du legger pengene i. Før du vet ordet av det har NRK fått gjennomslag for DAB-only distribusjon, og vips er alle integrerte bilradioer og high end radiomottakere ubrukelig skrap. Alternativet er lyddistribusjon på linje med 128kbps MP3 eller dårligere.
Vi er der allerede.... De store kanalene som P4, NRK P3 og Kanal 24 sender en lydkvalitet som er fryktelig mye dårligere enn selv 128 kbps MP3. "Norgeskanalen" P1 er også så komprimert at det er liten vits med en god mottager. Unntakene er nisjekanalene P2 og Alltid Klassisk.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
theStig skrev:
Unntakene er nisjekanalene P2 og Alltid Klassisk.
AV en eller annen grunn (?) omtrent de eneste kanalene jeg hører på. Hvorfor Are Lund sine programmer ikke går på P2 skjønner jeg ikke, ellers har jeg bare ros å komme med til den kanalen, den er verdt lisensen alene.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
theStig skrev:
roffe skrev:
Vær forsiktig med hva du legger pengene i. Før du vet ordet av det har NRK fått gjennomslag for DAB-only distribusjon, og vips er alle integrerte bilradioer og high end radiomottakere ubrukelig skrap. Alternativet er lyddistribusjon på linje med 128kbps MP3 eller dårligere.
Vi er der allerede.... De store kanalene som P4, NRK P3 og Kanal 24 sender en lydkvalitet som er fryktelig mye dårligere enn selv 128 kbps MP3. "Norgeskanalen" P1 er også så komprimert at det er liten vits med en god mottager. Unntakene er nisjekanalene P2 og Alltid Klassisk.
Morsomt - lytter kun til P2 og Alltid Klassisk, sikkert av den grunn.

Det er ganske ufattelig at NRK, i samarbeid med DAB forfektere, har fått lov til å gruse lydkvaliteten. Det begynte jo med at vi ble lovet CD-kvalitet på lyden, men så ble avsatt båndbredde til hver stasjon smalere og smalere, og nå blir vi avspist med brøkdeler. (I UK er det blitt riktig ille, med mange stasjoner som sender 64kbps og dårligere).
NRKs talsmenn hevder hardnakket at kvaliteten på sendingene deres er fortreffelig, til tross for velbegrunnet kritikk fra folk som har data de kan slå i bordet med. Men dette handler også om at publikum ikke er klar over hva de har mistet i forb. med digitalisering av musikk ...

DAB er et dødt format allerede. Det finnes bedre digitalformater, alt i bruk. La oss håpe de griper til forstanden her hjemme også - i Sverige skjønte de til slutt at det var sinnsykt å skulle vrake 30 millioner radioapparater. Her hjemme har vi vel halvparten ...
 
K

knutinh

Gjest
Soundproof skrev:
Det er ganske ufattelig at NRK, i samarbeid med DAB forfektere, har fått lov til å gruse lydkvaliteten.
På hvilken måte kan DAB eller "DAB-forfektere" lastes for at NRK og andre radio-leverandører velger å utføre prosessering på musikken sin før den moduleres med FM?

På hvilken måte kan de samme lastes for at NRK (Norkring) i flere år har hatt et trådbundet backbone som sender radiostrømmer ut til FM-senderne i lossy digitalt format?

Hvis du modifiserer utsagnet ditt til: "Det er ganske ufattelig at NRK, har fått lov til å gruse lydkvaliteten." så har vi utgangspunktet for en veldig fornuftig diskusjon om hvilke prosesseringsteknikker som de aller fleste radio-broadcastere benytter (både private og offentlige) og hvordan de påvirker lydkvaliteten.
Det begynte jo med at vi ble lovet CD-kvalitet på lyden
Alle marketing-setninger som begynner med "CD-quality" er vel som oftest fishy...
, men så ble avsatt båndbredde til hver stasjon smalere og smalere, og nå blir vi avspist med brøkdeler. (I UK er det blitt riktig ille, med mange stasjoner som sender 64kbps og dårligere).
Snakker du om DAB eller FM nå? Jeg forstår trådstarter slik at det er FM-radio han ønsker seg?

-k
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
theStig skrev:
Samme her... kanskje vi er kultursnobber? ;D
Eller får vårt behov for meningsløst pjatt dekket her på HiFisentralen? :eek:
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
Soundproof skrev:
DAB er et dødt format allerede. Det finnes bedre digitalformater, alt i bruk. La oss håpe de griper til forstanden her hjemme også - i Sverige skjønte de til slutt at det var sinnsykt å skulle vrake 30 millioner radioapparater. Her hjemme har vi vel halvparten ...
I stedet for avstemminger om dette og hint, kanskje Sentralen heller burde implementert en oppropsfunksjon der vi alle digitalt kunne signere vår vrede over audiophobe forslag, innstillinger og vedtak, hvorpå den selvsamme funksjon, ved kvalifisert mengde signaturer, formidlet oppropet videre til rette øvrighet, med kopi til media...

(Ja, jeg sysler med problemstillinger rundt det digitale direktedemokrati om dagen)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
toriamos skrev:
Vips så har jeg fått et tilbud om en Meridian 604. Jeg ER jo Meridian-fan. Det har jeg vært siden jeg hadde CdD 506 i huset. Får bank av Audio Note men likevel.
Noen uhildete som kjenner 604?
Ja jeg har hatt en slik. Det er en av de mest vellydende radioer jeg har vært borti, men den har kontete betjening. Dette er en sjeldenhet som du ikke vil fine mye informasjon om på nettet. Men lyden er suveren! Anbefales. Den har også en innebygget AD converter. Denne kan være hendig hvis du vil lagre programmer f.eks. på en PC. Kostet rundt 20.000kr ny i sin tid.

En annen anbefaling jeg vil komme med er å få tak i en Huldra 6. Den har den fordelen at båndet bare går til 101, slik at man slipper reklamestasjonene. Men denne også har en helt forbløffende god lyd! Er man litt elektronikkyndig kan man lage nye utganger også.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Slenger over et innlegg fra den andre tråden jeg fortsatt står for:
I A/B test fra feks NRK høres forskjellen ganske godt,mener nå jeg.Ellers er det ennå ikke laget en så god DAB-radio som 3001 A tuneren fra Tandberg som jeg bruker nå på FM.Om DAB produsentene greier å lage en tuner som kamuflerer dårlige sendinger(les:ang DAB-lav bitrate)like godt som 3001 A gjør,så kanskje det ikke blir så ille som jeg frykter det blir....
Ellers tror jeg nok at den politiske viljen til å stenge FM-nettet i 2014 har blitt betraktelig lavere,så at 2020 er et mer realistisk år er ganske sikkert.Bråket i fjord rundt lydkvaliteten har ikke gått upåaktet hen i departementet-heldigvis!
Er enig i at når FM-engang stenger,så vil ikke overgangen bli til DAB,men til noe mer framtidsrettet,om enn kanskje beslektet-for digitalt blir det helt sikkert
Det er ,med andre ord ,minimalt sjansespill å kjøpe en ny FM-tuner nå.Du rekker fint å slite den ut,og få lyst på noe nytt,i god tid før FM er borte!
Dab i dagens utgave vil sannsynligvis bli historisisk i den forstand at det vil være et "mellomformat",før det noenlunde endelige formatet foreligger.Det er forsåvidt riktig at Dab har mulighet til en noe bedre lydkvalitet enn de kjører i dag,men i dagens utgave,med dagens sendeutstyr,og med dagens mottakere,har det i følge NRK selv en absolutt kvalitetstopp jevnt med god Mp3-kvalitet.-Det er bare det at ingen kanaler har råd til å koste på seg å dra lydmulighetene helt ut.God FM,komprimert eller ikke, vil uansett lyde bedre.Og etter at det ble mulig å motta Dab noen steder her jeg bor,så vet jeg ikke helt om boblingen i Dab er stort bedre enn susingen i FM...
Mvh Rune
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Marantz har også en fin DAB/FM kombo i litt høyere prisklasse.

Pris. 10.000,-
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Jeg har forøvrig selv en Parasound Halo T3 som jeg er meget fornøyd med.
 
B

bendis

Gjest
har man redusert effekten på radiobølgene de siste årene også?
har 3 portable enheter samt flere biler. kanalene faller ut i hytt og pine. ta en rundkjøring "krttzz krtzz" borte.
samtidig er lyden (når kanalene er innkoblet) i de to nye bilene i familien så dårlig at radio ikke duger til noe som helst annet enn nyheter.
 

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
423
Antall liker
31
Torget vurderinger
0
Hei radio-interesserte,

jeg har fått et meget godt tilbud på en helt ny Accuphase T-1000, deres nyeste radio. Tilbudet er ikke fra Norge, men utlandet. Jeg må si at jeg har veldig lyst på denne, fordi prisen er som sagt meget bra, og fordi jeg hører en god del på radio.

TheStig og andre: Den komprimeringen som skjer hos NRK og andre, sier dere at den faktisk tar bort hele vitsen med å investere i en god radio? Er det andre ting jeg bør tenke på før jeg evt. kjøper noe slikt?

Mvh.
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Til dere som har peiling på NRKs sendekvalitet; hvorfor er (drittkanalen) P4 alltid så feit i lyden? Når jeg slumper borti den, er særlig stemmer utrolig feite og innsmigrende, som smurt inn i vaselin og brylcreme. Det virker også som det er en desibel høyere.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
blekansikt skrev:
TheStig og andre: Den komprimeringen som skjer hos NRK og andre, sier dere at den faktisk tar bort hele vitsen med å investere i en god radio? Er det andre ting jeg bør tenke på før jeg evt. kjøper noe slikt?

Mvh.
Overhodet ikke! Det er svært lett å høre at gode radioer låter langt bedre enn dårlige, selv med komprimering og annen bruk av tekniske effekter. Det langt flere parametre som bidrar til å avgjøre radiolydens kvalitet hjemme i stua di enn akkurat det.

Som et eksempel; jeg bruker en Naim NAT05 og en Audiolab 8000T tuner; i samme system så hører jeg lett forskjell på disse radioene på alle kanaler.

Mvh Vidar P
 
T

theStig

Gjest
WilliamPoppy skrev:
Til dere som har peiling på NRKs sendekvalitet; hvorfor er (drittkanalen) P4 alltid så feit i lyden? Når jeg slumper borti den, er særlig stemmer utrolig feite og innsmigrende, som smurt inn i vaselin og brylcreme. Det virker også som det er en desibel høyere.
Tung lydmessig prosessering, bla dynamisk kompresjon i hue og ræva. Målet er å mette frekvens-spekteret hele tida slik at alt blir så høyt som mulig.
 
K

knutinh

Gjest
WilliamPoppy skrev:
Til dere som har peiling på NRKs sendekvalitet; hvorfor er (drittkanalen) P4 alltid så feit i lyden? Når jeg slumper borti den, er særlig stemmer utrolig feite og innsmigrende, som smurt inn i vaselin og brylcreme. Det virker også som det er en desibel høyere.
http://www.orban.com/products/radio/fm/8500/


"Overview
When we reinvented our flagship FM processor, we did more than polish the brass; we supercharged the engine. Introducing Optimod-FM 8500: Integrated audio processing for the digital radio age.

Introducing Optimod-FM 8500: Orban's new flagship processor and the next step beyond the Optimod-FM 8400. The 8500 builds on the proven, competitive sound of 8400 version 3 while adding features that make it the ideal choice for FM stations simultaneously transmitting iBiquity's HD Radio®, Eureka 147, or a netcast (where it works particularly well with Orban's Opticodec-PC® LE). "Under the hood," we redesigned all of the circuitry using the latest components. We also doubled the DSP power, so the DSP not only supports the new features but also provides comfortable headroom for future DSP improvements.

Featuring versatile five-band and two-band processing for both analog FM transmission and digital radio, the 8500 provides the industry's most consistent sound, track-to-track and source-to-source. This consistency allows you to create a sonic signature for your station with the assurance that your signature will stay locked in, uniquely branding your sound.

The 8500 provides stereo enhancement, equalization, AGC, multiband compression, low-IM peak limiting, stereo encoding, and composite limiting—everything that even the most competitive major market station needs to stand out on the dial."


Spesielt interessant at de reklamerer med "uniquely branding your sound". Alle CD-er vil altså få den aktuelle FM-stasjonens umiskjennelige signatur - av 5-bånds dynamikkreduksjon og stereo enhancement/exciter.

-k
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Ikke utelat:
ONKYO
SANSUI
KENWOOD
 
Topp Bunn