Radio Paradise app: FLAC, or not?

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei!

Brukte Radio Paradise appen i helgen på iPad. (Streamer som regel fra Naimen i 320)
La da merke til at man kan sette FLAC kvalitet i appen. Prøvde så å streame til en Airplay enhet, og vekslet mellom kvalitet low og FLAC. Hører ingen forskjell jeg.
Nå sitter jeg og hører direkte fra iPad, med Sennheiser Momentum. Veksler mellom de forskjellige kvalitetene. Selv da hører jeg ikke forskjell. Er jeg virkelig så «døv»/er det bare meg? Noen andre som vil teste og dele inntrykk:?

F247721E-8286-41AD-849F-10BFADEC7390.jpg
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Prøvde å switche mellom 320kpsaac og 32kbsaac. Jeg sliter big time med å skille det fra hverandre. Noen ganger tror jeg at det er forskjell og prøver igjen og igjen, men hadde aldri skilt det om ikke jeg visste innstillingen. Jeg brukte Headsett med støykansselering og konsentrerte meg, men nei.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.279
Antall liker
34.815
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
320 kb/s AAC eller MP3 skal ikke ha noen hørbare avvik fra den tapsfri "fasiten". Det er mange ganger høyere bitrate enn nødvendig for transparens. Med moderne codecer ligger grensen et sted rundt 100 kb/s ved optimale lytteforhold. Ratings of psychoacoustic encoders - SoundExpert

Når det er sagt: Selv bruker jeg tapsfri FLAC der det er mulig og ~225 kb/s AAC på portable enheter. Det skader jo ikke hvis man har lagringsplass og båndbredde til det.
 
Sist redigert:

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Hvordan hører folk store forskjeller på Tidal og Spotify da?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.279
Antall liker
34.815
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nja, det er ulike codec'er og bitrater. Tidal bruker 256 eller 320 kb/s AAC, mens Spotify bruker 128 eller 256 kb/s OGG Vorbis. Jeg vet ikke helt hvilke versjoner av de codec'ene som er i bruk, men i nyeste versjon burde alle disse være transparente uten hørbare avvik. I eldre versjoner av OGG ville det nok være noen hørbare artifakter ved 128 kb/s, men da skulle man høre nøye etter og vite hva det var man skulle lytte etter. Det er ikke så mange år siden grensen for transparens gikk et sted på oversiden av 200 kb/s, men codec'ene har blitt mye bedre etterhvert.

Jeg har ikke finlyttet etter forskjeller mellom disse, men kan ikke si at jeg hører noen store forskjeller på de enhetene hvor jeg har både Spotify og Tidal. Jeg vil tillate meg å antyde at folk som hører "store forskjeller" mellom dem bør prøve å gjøre en lyttetest ved matchet lydvolum uten at de på forhånd vet hva som er hva, og deretter forsøke å beskrive eksakt hvilke forskjeller de hører. Reelle forskjeller mellom slike codec'er kan være ringing på transienter (f eks metallisk biklang på applaus i et live-opptak), stereoplassering som endrer seg i løpet av utklingningen på en cymbal eller et triangel, eller litt sære kvitrelyder ved riktig hard kompresjon. Det er ikke en generell "låter bedre", "varmere" eller "kaldere". I så fall er det mer nærliggende å tro at det man hører er et produkt av forventningsbias.
 
Sist redigert:

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Du bekrefter vel det som jeg allerede har konkludert med etter et halvlangt liv, at forskjellene er neglisjerbare. Jeg har sluttet for lenge siden å lete etter mikroskopiske forskjeller. Det som oppleves som voldsomme forskjeller av andre kan være uvesentlig for meg.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.279
Antall liker
34.815
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
De store forskjellene ligger i høyttalere og lytterom, og spesielt kombinasjonen av de to. Nesten alt annet er småpirk.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Første gang jeg fikk en ahaopplevelse om uvesentlige forskjeller, var da jeg koblet opp Ipad ved siden av en meget oppegående Hegel CDP4 cdspiller. Hegelen til 25000 kroner gikk ut døren dagen etter.;D
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hehe!

Når det gjelder Radio Paradise, så synes jeg de via Naim streameren min har bedre lydkvalitet (subjektivt) enn om jeg spiller de samme sangene på Tidal eller Spotify. Alle streamet i 320. Alle funskjoner innebygget i streameren. Dette er litt rart? MEN, jeg kjenner jo igjen dette fra FM radio, at hver kanal hadde sin egen lydsignatur. Er det samme på digital radio?

Testet nå igjen RP med både Sennheiser Momentum over ear, og Nitro X by Supra in-ear. Hører ikke engang forskjell på lavest vs FLAC kvalitet jeg. Jaja..
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.279
Antall liker
34.815
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Digital radio kan også ha sine egne lydsignaturer, men det ligger i så fall mest i prosesseringen før signalet går fra stasjonen ("house sound" med eq og kompresjonsprofil, på samme måte som for FM-radio). I tillegg sendes DAB+ med så lave datarater som 16 (!) til 80 kb/s, riktignok i AAC, men der vil det være artifakter i grader som varierer fra kraftig irriterende til nesten umerkelig. Med de laveste dataratene må også frekvensinnholdet i hver ende strupes inn betraktelig for å klemme inn resten i den tilgjengelige båndbredden. Nettradio til mobil har typisk 128 kb/s AAC og langt bedre lydkvalitet enn DAB-skandalen.

Derfor suger DAB-lyden - Lyd & Bilde
https://www.nrk.no/mp3aac/
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Takk for info Asbjørn, og JA -DAB bruker jeg ikke mer. (Har også DAB radio i Quten, men Netradio lyder mye bedre IMØ)
 

iMystic

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2014
Innlegg
608
Antall liker
78
Torget vurderinger
1
De store forskjellene ligger i høyttalere og lytterom, og spesielt kombinasjonen av de to. Nesten alt annet er småpirk.
Så sannt som det er sagt....
Det er nevnt Radio Paradise og FLAC stream i tråden, og at man ikke hører forskjell fra lavere bitrate. Jeg lytter veldig mye til RP og da velger jeg FLAC nå som det er tilgjengelig. Jeg klarer heller ikke høre forskjell FLAC vs 320 kb/s. Men sammenlignet med laveste bitrate så er det tydelig i mitt oppsett at da lukker lydbildet seg tydelig sammenlignet med FLAC, men da har jeg en god DAC/headamp og med HE6 på ørene...

Jeg har eksperimentert litt med ulike format/bitrate som jeg selv har rippet fra egne CD. Har da alt fra ALAC ned til, tro det eller ei, 96kbps aac/VBR. Jeg vil gjerne ha hele musikksamlingen på min iphone 128GB, men har hittil måttet velge deler av bibliotektet pga plassmangel. Så, gjorde jeg en sammenligning 96kbps aac/VBR vs 320aac og ble ganske sjokkert. Under vanlig lytting til musikken opplever jeg ingen reel forskjell. Så nå har jeg all min musikk på iphone og den tar under 60GB lagringsplass. Da kan jeg fylle opp resten med hi-res masterfiler..!? Men hvorfor det hvis jeg er «forbøyd» med 96aac/vbr? Vel, nå har jeg en del klassiske 2L DXD masterfiler, og der er lydkvaliteten i særklasse, kunne ikke falle meg inn å komprimere denne musikken..
 

trondav

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2015
Innlegg
373
Antall liker
446
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
16
Da var Radio Paradise enablet for MQA med den siste BluOS oppgraderingen:

Skjermbilde 2021-04-06 kl. 14.28.06.png
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.392
Antall liker
721
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
genial og bra Radio stasjon,og helt supert att du kan fylle opp Catche med mange timer med musikk når du skal ut og reise,har reddet mange og lange flyturer
 

trondav

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2015
Innlegg
373
Antall liker
446
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
16
Dette forklarer jo hvorfor ..... har lurt på hvordan det kan ha seg at RP kan spille album som f.eks. debut albumet til Dire Straits i MQA når det ikke ligger tilgjengelig i MQA hos Tidal.
 
Topp Bunn