Radialhorn - tatt et skritt videre?

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Hei!

Sitter og så smått planlegger et nytt hornprosjekt, og har i denne omgang tenkt å kjøre på med radielle horn. Sn tilom noen kanskje allerede har sett, har jeg 3D-printet noen 3kHz-horn med nedskalert geometri fra TAD TH-4001 for bruk med TAD TD-2001.

Jeg liker lyden av TAD TH-4001, og med TAD TD-4001 på inngående er det et naturlig sted å gå videre. Men, kan det være noe mer å hente ut av dette konseptet? Jeg vet allerede at det å lage en bedre utformet overgang mellom driver og horn enn det som orginalt følger med har positive konsekvenser for hvordan dette måler og oppfører seg, og en slik har jeg tenkt å tegne\3D-printe.
Videre har TH-4001 disse spredefinnene. Så vidt jeg har fått med meg er hensikten med dette å spre HF-innholdet i lyden like bredt, altså ikke skape beaming i det horisontale planet. Desverre tror jeg disse skaper en del unskede difraksjoner og andre artefakter lenger ned i frekvens.

Nå er jo TD/TH4001-komboen laget for å dekke hele registeret fra 600-20kHz alene, men i og med at jeg uansett skal dele inn en diskant et sted mellom 6kHz og 10kHz lurer jeg på jeg skal designe en TH-4001-klone uten spredefinnene.
Men så til spørsmålet:

Om jeg tar vekk disse finnene fra det orginale designet vil dette fjerne en del areal fra halsen på hornet. Altså vil ekspansjonen i hornhalsen bli noe raskere. Vil dette gi noen negative konsekvenser? Vil det evt. bli noe mindre ladning nedover i frekvens?
Noen som kan tenke seg andre konsekenser? Noe jeg kan gjøre for å designe vekk eventuelle konsekvenser, f.eks endre geometrien i halsen noe for å kompansere for mangel på finner...?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.283
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Yuichi har allerede designet dette hornet
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Det blir veldig likt ja, men profilen er ikke lik TAD. F.eks er sidene i TADs horn koniske etter radien ved halsen, yuichi er svakt buet hele veien og ekspanderer en del fortere...
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.378
Antall liker
102.343
Torget vurderinger
23
TD-4001 brukt i "uoriginalt" horn - det være seg radial- eller regulær profil er problemfritt så lenge en begrenser bruksområde OPPOVER i frekvens, f.eks. 1 dekade fra nedre grensefrekvens. Det spesielle med TH-4001 er at det ble konstruert for bruk sammen med TD-4001 som har en litt spesiell faseplugg. - derav finnene i hornhalsen. TD/TH komboen ble opprinnelig konstruert for bruk i kompakte toveissystemer (monitorer) hvor Beryllium sammen med geometrien sørget for det ønskede resultat.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.182
Hvis du tar bort finnene er det jo strengt tatt ikke noe TAD-horn lenger, så da kan du jo gjøre hva du vil.

images (1).jpg


Bildet viser et klassisk radialhorn uten finner, du ser at hornet er trykket sammen på midten for at ekspansjonen skal bli riktig.

Ellers er jo Iwatahorn ganske rå saker ....
 
Topp Bunn