R.I.P. (Musikkbransjen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 2

    2xJ

    Gjest
    HAL var bare så fantastisk og høre på radio, alltid masse god musikk, og så mye og dele !!!!

    Hvil ifred du gode radiovert
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.603
    Antall liker
    58.099
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Harald Are Lund er vel den i NRK som har gjort mest for å gjøre musikk som gikk utafor "mainstream" kjent blant Norges befolkning.
    Utrolig kunnskapsrik og dyktig til å formidle.
    Hvil i fred.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.072
    Antall liker
    1.069
    Sted
    '
    Harald Are Lund, radiostemme, produsent, musiker, dj har gått bort.
    Det var trist, hvil i fred!

    Jeg jobbet sammen med HAL under Jazzfestivalen i Molde i 84 og det føles ikke lenge siden. Livet er dessverre alt for kort.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    Hvis noen fortjener betegnelsen bauta, så er det Harald Are Lund. Ingen - og da mener jeg absolutt ingen - har gjort mer for å utvide nordmenns musikkhorisont enn ham. Hvil i fred og takk for all musikken.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.971
    Antall liker
    11.800
    Sted
    Hus
    Dette var trist. Hørte mye på programmene til HAL på 70 tallet og utover. Finnes ikke slike i radioen lenger. Hvil i fred HAL :cry:
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Uten ham hadde jeg aldri hørt om Pete Brown and his Battered Ornaments.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    1.765
    Torget vurderinger
    1
    Slike som Harald Are Lund blir sjeldnere, selv om vi har mange dyktige i dag så startet han på 60 tallet. Og da mange av de andre radio programmene spilte singlene og en og annen låt fra ett album, så gjorde han det omvendt og prioriterte de andre låtene på album mens singlene kom i andre rekke.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Dette er ikke noe morsom tråd. Folk dør jo hele tiden :(.

    Når det gjelder HAL er jeg for ung til å huske noe særlig fra 60- og 70-tallet, men jeg hørte mye på radioprogrammene på 80-tallet. Spesielt da jeg gikk på ungdomsskolen og vgs var HAL på NRK nesten den eneste kilden jeg hadde til musikk utenfor allfarvei, så han er i alle fall medskyldig i den litt sære musikksmaken jeg fortsatt har. Han introduserte meg også for ambient-musikk (hvor ellers skulle jeg ha hørt det den gangen?). Jeg mener å huske at jeg allerede som svært ung smuglyttet til programmet "Musikk under stjernene" som NRK sende den siste halvtimen før midtnatt annenhver mandagskveld (eller noe slik), da NRK antageligvis tenke at på den sendetiden er det ingen som lytter til radio uansett, så ikke så nøye hva HAL holder på med da. Og jeg husker hvor irriterende det var når nyhetene brøt inn ved midtnatt.

    HAL produserte også bl.a. CAN CAN's "En Lek I Forhold". Nå er både han og Anne Grete Preus borte. Sånn går det vel med oss alle til slutt.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Harald Are definerte omtrent begrepet "albummenneske" via radio. Antitese til dagens mer sporbaserte "lytting" og en av grunnene til at halve Norge har/hadde såpass store platesamlinger. Som "Blues-Geir" Hovig og Knut Borge (RIP). Og så var han sterkt bidragende til hvordan noen av oss fortsatt TENKER mht musikk. Jeg, for eksempel, er albummenneske og hater inderlig den enkeltsporigheten streamingtjenestene idag legger opp til. Triste greier. Streaming kan heldigvis brukes til å finne det komplette albumet som ellers kan ha gått ut av print. Og det bibliotek man ender opp med er også en strøken database. Liten sjanse for at det hadde funka på Microsoft Access. Jeg spiller Junipher Greenes "Friendship" her..
    Hvil i fred, Hr. Lund...
     
    Sist redigert:

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.658
    Antall liker
    3.082
    Trist å høre. Ingen hadde større betydning for min musikalske oppvekst enn Harald Are Lund.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg må også innrømme at HAL har vært svært formende for musikksmaken og -kunnskapen min. Høydepunktet for min del var da jeg fikk høre meg selv på programmet et par ganger tidlig på 2000-tallet. Men jeg fikk aldri møte han, og nå er det for sent. 73 år er ingen alder...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jeno: Jeg gikk på bl.a. HAL ute på gata i Oslo for noen år sia...Moro, det..Og han var av samme generasjon som Pinball også...De to tilsammen: Musikalsk bombe!
     
    Sist redigert:

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Da har vår broder i ånden, Eivind Stillingen, aka Lilya, lagt ned loddebolten for godt. Selv gamle MOSFETer må bite i gresset til slutt. Det er garantert mange av dere der ute som har gledet seg over musikk fra amper han har bygget.

    Han var her i flere år og borret , sagde, loddet og skrudde. Lyd ble det til slutt.

    Lykke til på reisen Eivind.

    Roar Malmin
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.307
    Antall liker
    8.341
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Da har vår broder i ånden, Eivind Stillingen, aka Lilya, lagt ned loddebolten for godt. Selv gamle MOSFETer må bite i gresset til slutt. Det er garantert mange av dere der ute som har gledet seg over musikk fra amper han har bygget.

    Han var her i flere år og borret , sagde, loddet og skrudde. Lyd ble det til slutt.

    Lykke til på reisen Eivind.

    Roar Malmin
    Leste nettopp denne artikkelen.
    Blir litt preget av slikt.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da har vår broder i ånden, Eivind Stillingen, aka Lilya, lagt ned loddebolten for godt. Selv gamle MOSFETer må bite i gresset til slutt. Det er garantert mange av dere der ute som har gledet seg over musikk fra amper han har bygget.

    Han var her i flere år og borret , sagde, loddet og skrudde. Lyd ble det til slutt.

    Lykke til på reisen Eivind.

    Roar Malmin
    Trist som faen.. Eivind har bygget opptil mange av de forsterkerne som har vært innom her de siste årene. Hvil i fred Eivind:cry:
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.310
    Antall liker
    10.834
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Dave Kuswoth kjent for samarbeidet med Nikki Sudden bl a, gikk bort i en alder av 60.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Lee Kerslake ex Uriah Heep har gått heden...
    Døde av kreft 73 år gammel.
    For meg er det Ozzy albumene Blizzard Of Ozz og Diary Of A Madman med Randy Rhoads på gitar han er kjent for. Særlig Blizzard er en slags gullstandard innen heavy metal og en plate jeg fortsatt spiller ofte.

    Trist at han er død.

     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    For meg er det Ozzy albumene Blizzard Of Ozz og Diary Of A Madman med Randy Rhoads på gitar han er kjent for. Særlig Blizzard er en slags gullstandard innen heavy metal og en plate jeg fortsatt spiller ofte.

    Trist at han er død.

    Da lærte jeg noe nytt. Trodde, som det står kreditert, at det var Tommy Aldridge som spilte på "Diary of a Madman."
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ja det var noen jus greier angående royalties;

    However, Kerslake’s contributions on Blizzard of Ozz and Diary of a Madman — as well as those of Daisley — were later removed and rerecorded when the album was reissued decades later, the result of a lengthy legal fight between the Osbournes and his former bandmates over royalties and songwriting credits; drummer Tommy Aldridge was ultimately credited as drummer on Madman after Kerslake’s exit before the album’s release.

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja det var noen jus greier angående royalties;

    However, Kerslake’s contributions on Blizzard of Ozz and Diary of a Madman — as well as those of Daisley — were later removed and rerecorded when the album was reissued decades later, the result of a lengthy legal fight between the Osbournes and his former bandmates over royalties and songwriting credits; drummer Tommy Aldridge was ultimately credited as drummer on Madman after Kerslake’s exit before the album’s release.

    Har ikke helt oversikten der jeg heller, men:

    In 1980, Kerslake met ex-Black Sabbath vocalist Ozzy Osbourne by chance in an elevator at the Kings Cross Hotel in Australia. "He was in one corner with his bodyguard and his manager, and I was in the other corner with mine. Rather funny".[2] They would soon form the band Blizzard of Ozz with bassist Bob Daisley and guitarist Randy Rhoads, though the band would soon become an Ozzy Osbourne solo project due to a management decision. Kerslake's work can be heard on Osbourne's first two solo albums, Blizzard of Ozz and Diary of a Madman, as well as the 1980 Live EP and parts of the 1987 Tribute live album.

    Kerslake left Osbourne's band in early 1981 to care for his mother, who had fallen ill.[3] On the Diary of a Madman notes, Kerslake and bassist Bob Daisley were not credited, with drummer Tommy Aldridge and bassist Rudy Sarzo instead receiving credit. Aldridge has stated of the Diary of a Madman album, "I think it's pretty obvious that it's not my drumming on that album. I have never taken credit for that recording and have always given Lee Kerslake, whenever asked or interviewed, the credit he rightly deserves."[4]
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.971
    Antall liker
    11.800
    Sted
    Hus
    Svenske Anita Lindblom har gått bort 82 år gammel. R.I.P.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.971
    Antall liker
    11.800
    Sted
    Hus
    Pamela Hutchinson fra The Emotions har lagt vekk mikrofonen 61 år gammel. Kjent for Best Of My Love mm. R.I.P.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.122
    Antall liker
    10.575
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jack Bybee har laget sine siste purifiers.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Mens vi er inne på tidligere loddebolt-eiere, så forlot min venn og tidligere samarbeidspartner Francis Manzella oss for en tid siden. Francis var en ledende designer av lydstudioer og sto bak Griffin studiomonitorene.

     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.971
    Antall liker
    11.800
    Sted
    Hus
    Tommy DeVito som var med å starte The Four Seasons sammen med Frankie Valli har lagt fra seg gitaren 92 år gammel. R.I.P.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn