R.I.P. (Musikkbransjen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.390
    Antall liker
    3.155
    Torget vurderinger
    1
    Vi er flinke her på Sentralen til å plukke opp nykommere på artisthimmelen. Imidlertid er det stadig gamle helter som takker av. Noen blir heller ikke så gamle, forresten. Jeg har blitt kjent med musikken til mange artister etter deres bortgang, så her kan man gi tips til nye lyttere. I denne tråden kan vi vise den siste respekt og mimre litt. Fri stil. Kjør innlegg. Korte eller lange.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.390
    Antall liker
    3.155
    Torget vurderinger
    1
    Miriam Makeba (4 March 1932 - 9 November 2008)

    Biography by Craig Harris
    Following a three-decade-long exile, Miriam Makeba's return to South Africa was celebrated as though a queen was restoring her monarchy. The response was fitting as Makeba remains the most important female vocalist to emerge out of South Africa. Hailed as the Empress of African Song and Mama Africa, Makeba helped bring African music to a global audience in the 1960s. Nearly five decades after her debut with the Manhattan Brothers, she continues to play an important role in the growth of African music.

    Makeba's life has been consistently marked by struggle. As the daughter of a sangoma, a mystical traditional healer of the Xhosa tribe, she spent six months of her birth year in jail with her mother. Gifted with a dynamic vocal tone, Makeba recorded her debut single, "Lakutshona Llange," as a member of the Manhattan Brothers in 1953. Although she left to form an all-female group named the Skylarks in 1958, she reunited with members of the Manhattan Brothers when she accepted the lead female role in a musical version of King Kong, which told the tragic tale of Black African boxer, Ezekiel "King Kong" Dlamani, in 1959. The same year, she began an 18 month tour of South Africa with Alf Herbert's musical extravaganza, African Jazz And Variety, and made an appearance in a documentary film, Come Back Africa. These successes led to invitations to perform in Europe and the United States.

    Makeba was embraced by the African-American community. "Pata Pata," Makeba's signature tune was written by Dorothy Masuka and recorded in South Africa in 1956 before eventually becoming a major hit in the U.S. in 1967. In late-1959, she performed for four weeks at the Village Vanguard in New York. She later made a guest appearance during Harry Belafonte's ground-breaking concerts at Carnegie Hall. A double-album of the event, released in 1960, received a Grammy award. Makeba has continued to periodically renew her collaboration with Belafonte, releasing an album in 1972 titled Miriam Makeba and Harry Belafonte. Makeba then made a special guest appearance at the Harry Belafonte Tribute at Madison Square Garden in 1997.

    Makeba's successes as a vocalist were also balanced by her outspoken views about apartheid. In 1960, the government of South Africa revoked her citizenship. For the next thirty years, she was forced to be a 'citizen of the world.' Makeba received the Dag Hammerskjold Peace Prize in 1968. After marrying radical Black activist Stokely Carmichael, many of her concerts were cancelled, and her recording contract with RCA was dropped, resulting in even more problems for the artist. She eventually relocated to Guinea at the invitation of president Sekou Toure and agreed to serve as Guinea's delegate to the United Nations. In 1964 and 1975, she addressed the General Assembly of the United Nations on the horrors of apartheid.

    Makeba remained active as a musician over the years. In 1975, she recorded an album, A Promise, with Joe Sample, Stix Hooper, Arthur Adams, and David T. Walker of the Crusaders. Makeba joined Paul Simon and South Africa 's Ladysmith Black Mambazo during their world-wide Graceland tour in 1987 and 1988. Two years later, she joined Odetta and Nina Simone for the One Nation tour.

    Makeba published her autobiography, Miriam: My Story, in English in 1988 and had it subsequently translated and published in German, French, Dutch, Italian, Spanish and Japanese. Following Nelson Mandela's release from prison, Makeba returned to South Africa in December 1990. She performed her first concert in her homeland in thirty years in April 1991. Makeba appeared in South African award-winning musical, Sarafina, in the role of Sarafina's mother in 1992. Two years later, she reunited with her first husband, trumpeter Hugh Masekela, for the Tour Of Hope tour. In 1995, Makeba formed a charity organization to raise funds to help protect the women of South Africa. The same year, she performed at the Vatican's Nevi Hall during a world-wide broadcasted show, Christmas In The Vatican. Makeba's first studio album in a decade, Homeland, was released in 2000.


    ---------------------

    Hun betydde vel mer for foregående generasjon, enn for min. Jeg hadde denne ene plata med henne fra 2000. Kjempefin, litt soul, etnisk, funk og ballader. Fantastisk stemmeprakt. For øvrig lekker moderne produksjon og lyd, faktisk demokvalitet på flere spor. Anbefales!



    Trivia: Ellers er det vel noen som har hørt coverversjon til Prima Vera ” RaTaTa (det blir Krig)” som er en cover av hennes signaturlåt ”Pata Pata”.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hun var et artig innslag på Belafonte-skivene fra Carnegie Hall for snart 50 år siden iallefall. Og så laget hun minst ett (som jeg har iallefall) studioalbum med Harry. Utover det så kjenner jeg henne ikke.

    Mvh Vidar P
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.494
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da minnes jeg Miriam Makeba med å spille av noen låter fra denne dobble LP

    Må bare skyte inn at Belafonte her synger den beste versjonen jeg har hørt av "Mr. Bojangles"
    Det er også for meg gøy at det er Hugh Masekela som dirigerer orkesteret på de fleste låtene.
     

    Vedlegg

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.390
    Antall liker
    3.155
    Torget vurderinger
    1
    Ooops. Der vandret en av de virkelig store gutta. :'(


    NTB: Mitch Mitchell, trommeslageren i den legendariske gruppa Jimi Hendrix Experience, ble funnet død på et hotellrom i Oregon onsdag.Den 61 år gamle engelskmannen var det siste gjenlevende medlemmet av supergitaristens trio, og hadde akkurat avsluttet en turné på den amerikanske vestkysten. Jimi Hendrix døde 1970, bare 27 år gammel, og bassisten Noel Redding døde i 2003. Mitch Mitchell døde etter alt å dømme av naturlige årsaker, sier en talsmann for politiet i Portland. Mitchell var kjent for sin eksplosive og jazzpregede trommestil, noe som blant annet kan høres på debutalbumet til Jimi Hendrix Experience fra 1967, «Are You Experienced». Gruppa holdt sammen i bare to år, og hadde sin siste konsert i The Royal Albert Hall i London i februar 1969. Mitchell fulgte med Hendrix videre, og spilte blant annet sammen med gitarvirtuosen under den legendariske Woodstockfestivalen i USA i august 1969.
     

    Vedlegg

    mazzy_star

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2005
    Innlegg
    408
    Antall liker
    4
    Elliot Smith er en av mine favoritter. Kanskje ikke det man spiller for å få opp stemning dersom festen er laber..... Hans død høsten 2003 er myteomspunnet, i likhet med mange avdøde legender.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    ...fori kkje å glemme alle de store talentene som døde på den magiske grensa;27år :eek: Jimi Hendrix,Jim Morrison,Janis Joplin,Bon Scott,Kurt Cobain,Phil Lynott..skulle tro det va en normal forbannelse siden det va sagt at Keith Moon ble 4år for gammel ??? Uannsett,musikken deres blir ikke glemt med det første..
    mvh Filip
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.438
    Antall liker
    3.583
    Torget vurderinger
    96
    F.E. skrev:
    ...fori kkje å glemme alle de store talentene som døde på den magiske grensa;27år :eek: Jimi Hendrix,Jim Morrison,Janis Joplin,Bon Scott,Kurt Cobain,Phil Lynott..skulle tro det va en normal forbannelse siden det va sagt at Keith Moon ble 4år for gammel ??? Uannsett,musikken deres blir ikke glemt med det første..
    mvh Filip
    Det er helt feil at Bon Scott var 27 da han døde. Han ble født i 1946 og døde i 1980. Bare for å oppklare det...
    Fint at han nevnes. Han var helt hinsides rå på scenen, og gamle AC/DC opptak med han gir meg frysninger hver gang. En av tidenes beste rock'n roll vokalister. Han sang aldri en sur tone, likevel var han så rå og upolert i stemmen som passet låtene glimrende.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    ivar skrev:
    sååååå enig,kom dessverre med litt feilinfo tidligere,skal tydeligvis ikkje tru på alt man høre,uannsett,de forlot verden førr tidlig..
    mvh Filip
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    2 store fra Norge ja,Windir og Mayhem ble ikkje det samme..
     

    mazzy_star

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2005
    Innlegg
    408
    Antall liker
    4
    ivar skrev:
    Han var kanskje en av de mest nyskapende teksforfattere før han så tragisk gikk bort. Blir rett og slett litt trist når jeg hører "Jokke er pubrock", det sier mer om personene som uttaler dette, enn om Jokke selv. Jokke hadde tilstedeværelse, og en evne til enkelt og likefremt beskrive et miljø som var utelatt og ikke minst tabubelagt for den "jevne" normann.
    Det kan fort bli veldig langt å gå når du ikke har no' mål

    Hvem vet hvor han er nå, men verdiløs er han definivt ikke.
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Radka Toneff.
    Rakk så vidt å passere 30.........
     

    Jaerbu

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    525
    Vil dra frem Nick Drake her. han døde så allt for tidlig, bare 26 år gammel. Synes platene hans har en jevn stigning så her har vi blitt snytt for mye bra musikk.

     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    mazzy_star skrev:
    ivar skrev:
    Han var kanskje en av de mest nyskapende teksforfattere før han så tragisk gikk bort. Blir rett og slett litt trist når jeg hører "Jokke er pubrock", det sier mer om personene som uttaler dette, enn om Jokke selv. Jokke hadde tilstedeværelse, og en evne til enkelt og likefremt beskrive et miljø som var utelatt og ikke minst tabubelagt for den "jevne" normann.
    Det kan fort bli veldig langt å gå når du ikke har no' mål

    Hvem vet hvor han er nå, men verdiløs er han definivt ikke.
    Du kunne ikkje sagt dette bedre,Norges mest geniale tekstforfatter og mest ærlige på godt og vondt,mannen hadde dog ikkje så altfor høye tanker om seg selv "...det var ingen av oss som var ment å spelle sjakk" huff, mannnen var smartere enn han ville ha det tel,les alle tekstene hans...bøyer meg i støvet førr den karen
    mvh Filip
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.494
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    (en gammel en...)



    Beethoven er død
    Hendrix er død
    André er død
    Zappa er død
    Mozart er død
    Schubert er død

    Jeg føler meg ikke helt bra jeg heller......
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.063
    Antall liker
    2.598
    Torbjørn "Tobben" Willassen er død 59 år gammel. Kjent som den ene halvparten av Tobben & Ero.



    - Bauta i norsk rock
    NRK-journalist Per Kristian Olsen betegner «Tobben og Ero» som bautaer i norsk rock overfor avisa.

    - Det Tobben gjorde når han lagde melodier til dikt, tok hele Norge med storm. Alle store norske rockeband, som for eksempel DumDum Boys, er klar over arven etter «Tobben og Ero», sier Olsen til avisa.

    Spilte med Vreeswijk og Elton John
    «Tobben og Ero» debuterte som plateartister i 1972 med Fordums frukter, friske frø. I 2000 kom den siste utgivelsen, samleplata 20 beste i Tobben og Eros verden

    «Tobben og Ero» deltok på flere plater med den velkjente svenske visesangeren Cornelis Vreeswijk. Og i 1969 sang de «Bye Bye Love» sammen med Elton John på et svensk TV-program.


    Jeg oppdaget Tobben & Ero ved følgende anledning: Min bror ønsket seg Tobben & Ero som (i 1987) nettopp var utgitt på CD. Jeg handlet inn bursdagsgaven, men måtte tjuvlytte litt :p Plata bare gikk rett inn i hjertet på meg, og det var nesten så jeg ikke kunne pakke den inn og gi den bort. Ny CD ble kjøpt! CD'en var "Fordums frukter friske frø"
    Fra da av var jeg en Tobben & Ero frelst ;)



    Hørte på radioen tidlig sist søndags morgen. På den tiden er det mye visdom og ettertanke i NRK1. Før "Den dag kjem aldri" ble spilt på radioen, ble det sagt følgende: "Musikk og lyrikk er to sider av samme sak. Hver for seg er de sterke, men sammens blir budskapet ennå sterkere og mere kraftfullt". Veldig sant.
    Tobben & Ero viste nettopp det ved å tonesette mange store dikt. Og Tobbens tekstbidrag bleknet på ingen måte sammens med de store dikternes bidrag.
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Kenneth Sivertsen. En flott artist og kunstner som gikk bort så alt for tidlig.

    Elektron
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.494
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Johann Chrysostom Wolfgang Amadeus Mozart er død, bare 35 år gammel.




    pedal, var det meningen at vi skulle ta med hine hårde dagers døde. eller fylle på etterhvert som de forlater oss?
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.390
    Antall liker
    3.155
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    pedal, var det meningen at vi skulle ta med hine hårde dagers døde. eller fylle på etterhvert som de forlater oss?
    Anything goes!


    For min del blir jeg alltid vemodig når jeg spiller årgangs Allman Brothers Band, og tenker på Duane Allman's alt for tidlige bortgang. Skulle skrevet noe fint her, men linken til Wiki får gjøre nytten enn så lenge.

    Han gjorde en del studiojobb for andre artister. Jeg har bare den (fantastiske) versjonen av Hey Jude til Wilson Pickett, hvor Duane stjernespiller. Skulle likt å få kloa i de to Anthology utgivelsene. Skal være en del sessionlåter på de, så vidt jeg husker. (En kompis hadde de på LP for lenge siden).
     

    Vedlegg

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.085
    Antall liker
    34.249
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    En av de tristeste nyhetene jeg har fått på mange - mange år, var når jeg hørte på radio'n at Esbjörn Svensson var blitt død (14. juni 2008)


    Så alt - alt for ung, har utgitt mange album, og alle gir meg mye, tenk hva han kunne gjort for oss videre hvis han hadde levd.

    En annen som døde tragisk var Sigurd Køhn som døde i thailand (sunami-ulykken). Han også hadde mye igjen av livet, som han sikkert ville dele med oss.



    R.I.P
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest

    Vedlegg

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Jeg deler den med deg Tor Nado.

    Alex Harvey er fremdeles en av mine favoritter.

    Elektron
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.390
    Antall liker
    3.155
    Torget vurderinger
    1
    Tiltredes.

    Da jeg var 12 arvet jeg en Maxell UD C90 av storebror med SAHB NEXT på side A og Uriah Heep på side B. Den ble spilt til døde. Alex Harvey var bare helt rå. NEXT-albumet spilles regelmessig og alltid på fest. En rock-klassiker i min karakterbok!
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Kjedelig med Sigurd Køhn, jeg kjente sønnen som og seiler evig i den blå verden...

    Nå nylig døde Pekka Pohjola, en av de største som har kommet fra Finnland. Han var en mester på elbass og en mester til å komponere. Synd at han døde i en alder av 56 :(




    13.1.1952-27.11.2008, Rest in Peace...
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen


    MARIUS MULLER

    Om noen få måneder er det 10 år siden ulykken.....
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Et STORT ikon har gått bort.
    http://www.kjendis.no/2008/12/12/557939.html

    Bettie Page fortjener å bli nevnt her. Hennes musikalske bidrag til verden er vel lik -zero- , men hun er så absolutt en viktig brikke sett fra et populærmusikk-historisk ståsted.

    Siden det snart er jul våger jeg meg frempå med litt naken hud og pupp.
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Tiltredes, Betty Page var virkelig noe for seg selv...Klaws bondage sessions er fortsatt frapperende saker.

    Men trist historie, som alltid.

    O.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.390
    Antall liker
    3.155
    Torget vurderinger
    1
    ErosLoveking skrev:
    Et STORT ikon har gått bort.
    http://www.kjendis.no/2008/12/12/557939.html

    Bettie Page fortjener å bli nevnt her. Hennes musikalske bidrag til verden er vel lik -zero- , men hun er så absolutt en viktig brikke sett fra et populærmusikk-historisk ståsted.
    Hun satte spor i rocken, ja. Her er et jeg husker i farten:
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kirsty MacColl døde på denne dag - 8 år siden da hun var på dykkerferie Cozumel.
    Hun husker kanskje spesielt godt for juleklassikeren sammen med The Pogues' "Fairytale in New York".

     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.525
    Antall liker
    7.003
    mazzy_star skrev:
    ivar skrev:
    Han var kanskje en av de mest nyskapende teksforfattere før han så tragisk gikk bort. Blir rett og slett litt trist når jeg hører "Jokke er pubrock", det sier mer om personene som uttaler dette, enn om Jokke selv. Jokke hadde tilstedeværelse, og en evne til enkelt og likefremt beskrive et miljø som var utelatt og ikke minst tabubelagt for den "jevne" normann.
    Det kan fort bli veldig langt å gå når du ikke har no' mål

    Hvem vet hvor han er nå, men verdiløs er han definivt ikke.
    Definitivt. Jokke hadde en genial evne til uttrykke sine småskeive men likefullt allmenngyldige observasjoner både tekstlig og musikalsk. Dette i skarp kontrast til for eksempel de-nødrim-Lillos vestkant-naivisme.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.978
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Jeff Buckley kunne muligens blitt 90-tallets største stjerne.
    Holdt tidenes rocke-konsert på Aker Brygge, men desverre så ble det kun et (genialt bra) studio album og han la seg pent inn i legendenes tragiske <død før 29 klubb> som fra før har medlemmer som hans far Tim Buckley, gitarlegenden JH, iconet JM, supertalentene ND og GP, samt gudinnen MM.

    Vil legge til Cat Stevens (selv om han kun ble muslim).

    Av de norske, så vil jeg si Marius Muller er og blir savnet dypest, mens Jokke også lagde MYE bra saker.

    The King EAP vil alltid bli husket.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    494
    Denne er fin: Monty Python - Decomposing composers
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn