Rørforsterkere - Miljøværstinger?

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Er det slik at stort sett alle rørforsterkere suger 200w + på tomgang? Har blitt miljøbevisst og syns det er greit å ha forsterkeren på hele tiden ;D ;D
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Min forrige transistorforsterker tror jeg trakk 700W på tomgang. Fruen brukte den faktisk som panelovn.
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
Fin, norsk vannkraft som er kilde. Dessuten må jo vi nordmenn fyre med noe alternativt hvis vi skrur av stereoanlegget, så marginalforbruket er begrenset.

... og det er jo ikke som om det å skru av en norsk effektforsterker eller tre redder verden:

:)
 

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
En forskjell som transistorfolk kanskje ikke tar med i regnestykket her er at vi som bruker rør aldri lar forsterkeren stå på når vi ikke hører musikk. Vi gir den tid til å varme opp, og det tar ikke så lang tid med lamper ombord. Men når vi er ferdige slår vi av. Veldig mange lydfreaks lar sine transistorforsterkere stå på 24/7. Jeg gjorde i alle fall det før jeg begynte med rør, og det gjelder også de fleste her inne tipper jeg.

Btw: Jeg eier ikke bil. Hvor store og mange rørforsterkere kan jeg bruke før jeg forbruker like mye energi som en som kjører bil til og fra jobb og Rema 1000?
 
Ble medlem
15.04.2002
Innlegg
25
Antall liker
0
ganske enig med Wright. Siden leiligheten er varmet opp av elektriske ovner som har termostat så vil jeg ikke spare energi på å skru av anlegget. Da vil de elektriske ovnene jobbe et lite hakk hardere selv om disse panelovnene er litt mer effektive til å gjøre varme av energien enn anlegget så tror jeg jeg forskjellen blir meget liten. Om sommeren når jeg skrur av alle ovner så blir det litt annerledes. Men for meg som bruker bilen 20 ganger i året så får jeg ikke dårlig samvittighet. Bilen brukes til å frakte meg eller gjenstander når det ikke finnes kollektive alternativer.

Det som forurenser mest med hifi hobyen for meg blir vel produksjonen og distribusjonen av cd-platene jeg kjøper. Dette er vel den eneste positive jeg ser med mp3 og andre formater som får meg til å blø ut av ørene...
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Sigmund Roenning skrev:
ganske enig med Wright. Siden leiligheten er varmet opp av elektriske ovner som har termostat så vil jeg ikke spare energi på å skru av anlegget. Da vil de elektriske ovnene jobbe et lite hakk hardere selv om disse panelovnene er litt mer effektive til å gjøre varme av energien enn anlegget så tror jeg jeg forskjellen blir meget liten. Om sommeren når jeg skrur av alle ovner så blir det litt annerledes. Men for meg som bruker bilen 20 ganger i året så får jeg ikke dårlig samvittighet. Bilen brukes til å frakte meg eller gjenstander når det ikke finnes kollektive alternativer.

Det som forurenser mest med hifi hobyen for meg blir vel produksjonen og distribusjonen av cd-platene jeg kjøper. Dette er vel den eneste positive jeg ser med mp3 og andre formater som får meg til å blø ut av ørene...
Miljøversting-aspektet er diverre alltid diskutabelt... men dette med CD-plater er nok eit poeng. Få sider ved hobbyen vår er så energikrevjande som distribusjon, marknadsføring og endå til produksjonen av software...
No skal ein ikkje fortvile, for det har dukka opp nedlastingstilbod som overgår både mp3 så vel som SACD når det gjeld lydkvalitet...vi får sjå kva framtida vil bringe.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Torsen skrev:
Er det slik at stort sett alle rørforsterkere suger 200w + på tomgang? Har blitt miljøbevisst og syns det er greit å ha forsterkeren på hele tiden ;D ;D
Kutt ut alt som er morsomt og spennende så sparer du masse energi. Og du sparer kanskje miljøet?
Tenk så kjedelig det blir.
Og spar oss for slikt miljøvås her på hfs.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.396
Antall liker
20.829
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Om du vil være miljøbevisst og ha effektforsterkeren på hele tiden bør du velge bort det ene av de to.
 

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Innlegg
343
Antall liker
1
Litt naiv vinkling, synes jeg. Hva tror dere om utslippene som er direkte eller indirekte linket til produksjonen av produktene? Jeg vedder på at produksjonen alene står for vesentlig høyere utslipp enn produktene teoretisk maksimalt kan gjøre i løpet av hele deres levetid.
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Audiomix skrev:
Og spar oss for slikt miljøvås her på hfs.
Næh, kanskje det dukker opp noe interessant i tråden lell. Spar oss heller for Høyre/FrP vås.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.388
Antall liker
3.124
Vær så snill, ikke trekk politikk inn i denne tråden.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.388
Antall liker
3.124
Audiomix skrev:
Kutt ut alt som er morsomt og spennende så sparer du masse energi. Og du sparer kanskje miljøet?
Tenk så kjedelig det blir.
Og spar oss for slikt miljøvås her på hfs.
Forøvrig er jeg veldig enig med Audiomix.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.396
Antall liker
20.829
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Er ikke så ofte jeg opplever rørforsterkere, sist var Fosses. Han skrur av når han ikke bruker anlegget.

Så om anlegget hans drar 750W (tall ut av lufta) og står på 4 timer i døgnet og mitt drar 125W og står på hele tiden er vi likt. Men jeg tror mitt (nesten klart nå) drar mer enn 125W:
Laptop med Atom-prosessor
RME Fireface UC
Logitech Transporter
B&O ICEpower125ASX2, 6 stykker.

Sååå...
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Tykkjer ikkje hifi-verda kan sjå bort frå miljøaspektet.
Men eg trur ikkje miljøkonsekvensane ved bruk av rør er kritiske. Har du ein rørforsterkar, vil han vare i mange år. Min gamle ARC SP 10 vart kjøpt inn i 1987, og han har framleis heidersplassen i anlegget. Det har rett nok vorte silt ein del rør gjennom han opp gjennom åra, men det kjem heilt an på kva som hadde vore alternativet.
Nokre alternativ som kunne vurderast?
- Om eg hadde droppa hifi-hobbyen til fordel for å reise på konsertar over heile verda?
- Sydenturar?
-Oppussing av hus?
- Sportsfiske (driv eg med likevel, frå tid til anna. Men på lokal basis. Det kunne kanskje fått ein viss positiv miljøendring om eg hadde flytta meg frå godstolen til sjøen og fjellet. Litt fossilt drivstoff ville det nok gått med likevel)
- Om eg hadde fått ein annan hobby (heavymoped og skinndress? Seglbåt? Rallycross? Fotballturar for å sjå tyske/engelske/italienske ligakampar med jamne mellomrom? Fotografering av fjell i Himmalaya?)
- Om eg hadde kjøpt ny billeg plastdingseforsterkar i tre-års-intervallar (det hadde blitt 7 slike dingsar, som sikkert hadde vore kasta på fyllinga alle saman pr dato)
- Kjøpt det beste av transistorprodukt annon 1987 (kva var no det, forresten? Det er vel ingen transistorforsterkaar frå denne epoken som framleis er etterspurt?) og sluppe å kaste rør kvart 2. til 3. år.

Mi oppriktige meining er at hi-end-hifi er ein ganske så miljøvenleg hobby.
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg får stadig spørsmål fra frua om det virkelig er nødvendig at anleggene står på når de ikke er i bruk. At det ikke er så mange watt som konsumeres og at anlegget låter bedre hvis det har driftstemperatur er ikke vektige argumenter mener hun. Jeg syntes uansett at emnet kan være interessant nok også for HiFi folket. Eksemplevis kan jeg enkelt se at mitt totale energiforbruk har gått drastisk ned etter at all elektrisk oppvarming i hjemmet ble termostatstyrt. Kanskje vi i fremtiden ser flere HiFi produkter som går i standby etter en viss tids inaktivitet?
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Outlawbamse skrev:
At det ikke er så mange watt som konsumeres og at anlegget låter bedre hvis det har driftstemperatur er ikke vektige argumenter.
??? ??? ???
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Outlawbamse skrev:
Jeg får stadig spørsmål fra frua om det virkelig er nødvendig at anleggene står på når de ikke er i bruk. At det ikke er så mange watt som konsumeres og at anlegget låter bedre hvis det har driftstemperatur er ikke vektige argumenter. Jeg syntes uansett at emnet kan være interessant nok også for HiFi folket. Eksemplevis kan jeg enkelt se at mitt totale energiforbruk har gått drastisk ned etter at all elektrisk oppvarming i hjemmet ble termostatstyrt. Kanskje vi i fremtiden ser flere HiFi produkter som går i standby etter en viss tids inaktivitet?
Ikke noe nytt under solen at enkelte komponeter går i standby. Feks gjør mange suber det. Min cdspiller og høytalere gjør også dette , uten at jeg kan si at det får meg til å føle meg som noen miljø-aktivist akkurat... 8)
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
HCS skrev:
Ikke noe nytt under solen at enkelte komponeter går i standby. Feks gjør mange suber det. Min cdspiller og høytalere gjør også dette , uten at jeg kan si at det får meg til å føle meg som noen miljø-aktivist akkurat... 8)
Enkelte komponenter gjør allerede dette som du sier. Jeg har en sub og en DVD spiller som slår seg av, men resten av boksene mine gjør ikke det. Da snakker vi om 7 forsterkere fordelt rundt om i huset samt diverse komponenter som cd spillere, DAC'er osv. Når det kommer til highend bokser vet jeg ikke om mange som har innebygget noen form for standby modus.
 
M

Medlem 1792

Gjest
Torsen skrev:
Er det slik at stort sett alle rørforsterkere suger 200w + på tomgang? Har blitt miljøbevisst og syns det er greit å ha forsterkeren på hele tiden ;D ;D
Rørforsterker med sparepærer er kanaskje tingen ;D
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
For ikke å bli stemplet som både ditt og datt skal jeg bare si at jeg begynner å spille ganske umiddelbart etter at forsterkeren er slått på. Det er en forsinkelse på 60 sekunder før det blir grei lyd. Dette er jo rør :)
Jeg kan ikke tenke meg at det skjer noen endringer etter en halv time. Da vil alt være stabilt. Så stabilt det kan bli med rør.
Forsterkeren står ikke på når jeg ikke spiller.
At en forsterker låter bedre etter 24 timer enn etter 2 timer skyldes andre faktorer enn de som har med forsterkning å gjøre ;)
Det meste av året må jeg i tillegg fyre med strøm eller ved for at jeg selv skal ha det passe behagelig.
 
E

eldstaal

Gjest
For ca 7- 8000 år siden var gjennomsnittstemperaturen ca 4-6 grader høyere enn idag. Ca år 1000 ble det dyrket korn på Grønland og i jernalderen fantes det ikke isbreer i Norge.

Syns det er galt at menneskeheten skal måtte lide fordi en gluping i FN sitt klimapanel fant ut at den globale oppvarmingen startet på 1900 tallet.

Har selv et par Woodside MA-100 monoblokker fra England. 8 stk 6550 rør gir god stuevarme samtidig som gløden i rørene bare forsterker kosestemningen. Siden gløden er så som så i 6550 rørene slås som oftest stuas hovedbelysning helt av.

Stakkars dansker - tenk de må ut med 1,2 milliarder skattepenger for å passe på at godt betalte klimahyklere skal kunne drive med sin skrekkpropaganda om jordens undergang. Vi mennesker er tross alt bare skyldig i 5% av jordas Co2 utslipp, resten klarer naturen selv.

Det som bekymrer meg mere er utslipp i naturen som forurenser hav og strender. Plast er antagelig det som truer havklimaet mest i det det oppløses i vann etter en tid og således ødelegger plankton og andre livsviktige organismer for oss mennesker og andre levende vesener, vi trenger jo som kjent surstoff på denne planeten for å overleve..... selvsagt også god lyd...

Tilbake til klimamøtet i Køben - håper de klarer og regne ut Co2 utslippet etter 14 dagers fest....
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Nå var det ikke meningen kjøre en albue i siden på noen som helst her inne med miljøpreik. Det var liksom en spøk.

Det jeg faktisk lurte på, var om en rørforsterker står og trekker masse strøm hele tiden? Gjelder det i såfall alle?

Min Naim Nait 5i står jo på hele tiden uten å gi fra seg varme, men jeg har lyst på rør etterhvert men ser fort at det kan bli fryktelig varmt i en stue som er glo-varm på sommeren selv med alle vinduer åpne.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.396
Antall liker
20.829
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Men hvorfor har du lyst på rør? Er du ikke en sann Naimist? ;D
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Torsen skrev:
Nå var det ikke meningen kjøre en albue i siden på noen som helst her inne med miljøpreik. Det var liksom en spøk.

Det jeg faktisk lurte på, var om en rørforsterker står og trekker masse strøm hele tiden? Gjelder det i såfall alle?

Min Naim Nait 5i står jo på hele tiden uten å gi fra seg varme, men jeg har lyst på rør etterhvert men ser fort at det kan bli fryktelig varmt i en stue som er glo-varm på sommeren selv med alle vinduer åpne.
Rørforsterkere står ikke på døgnet rundt. Da sliter rørene altfor fort ut, og mange har jo riktig dyre rør. Selv om mine er rimelige vil jeg helst at de skal vare lengst mulig. Nei, man må begynne å tenke annerledes når man går over til rør. Det tar jo uansett ikke lange tiden før forsterkeren er tilstrekkelig varm.
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
totte skrev:
Min forrige transistorforsterker tror jeg trakk 700W på tomgang. Fruen brukte den faktisk som panelovn.
700 W på tomgang, var den vannkjølt??? Den største klasse A til Accuphase A-65 trekker 280 W på tomgang.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
684
Torget vurderinger
1
Lexluthor skrev:
totte skrev:
Min forrige transistorforsterker tror jeg trakk 700W på tomgang. Fruen brukte den faktisk som panelovn.
700 W på tomgang, var den vannkjølt??? Den største klasse A til Accuphase A-65 trekker 280 W på tomgang.
Jepp - dette er forsterkere for mannfolk som ikke bryr seg om å fyre med pellets! Accuphase kan reklamere med Svane-merket for min del. Nedenfor vises effekt på tomgang for de største PASS forsterkerne sammenlignet med nytte/utgangseffekt


PASS XA200.5 XA160.5 XA100.5 XA60.5 XA30.5
Power Consumption (W) 700 600 300 200 200
Power Output W/8 ohm 200 160 100 60 30
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Min lille 25-watter fra Bedini brukte nok like mye som nevnte Accuphase på tomgang. Neppe på full guff, da.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Siden det har blitt en smule saklighet her igjen:
Rørforsterkere er mindre effektive enn tilsvarende SS bl.a. på grunn av glødingen av rørene. Effekten som går med til dette får en ikke igjen som lyd på noen som helst måte. Ellers er det ikke SÅ stor forskjell i virkningsgraden på rør og transistor.
Klasse A er på kanten av sløsing enten det er vacuumrør eller silicone. Klasse AB gir bare en liten lunk ved moderat nivå.
Ellers (OT igjen) er varmtvann det største strømsluket i husholdningen. Men en varm dusj kan en vel ikke gi avkall på for noen pris?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Tidsperspektivet er alltid interessant i miljøsamanheng. Såleis var det truleg ikkje is på polane i jura-tida....
Men ut frå at det er eit poeng å sjå kva aktivitetar vi driv med som kan føre til global oppvarming, er det greitt å finne ut om vi bør ha dårleg samvit når det gjeld hifi.
Framstilling av highend-hifi - er vel ikkje det verste? Til dyrare hifianlegget er, til større sjanse er det for at det ikkje vert skrota med det fyrste. Då er det miljøvenleg, om vi samanliknar med billegare ting som skrotast etter relativt kort tid.
Bruken må då vere eit forsvinnande lite miljøproblem? samanlikna med nesten kva som helst når det gjeld transport, eller når det gjeld oppvarming, bruk av frysar m.m. Ikkje den store mijøgevinsten å forby sånt iallfall... Men no har jau glødelampen vorte forboden, så kven veit....
Eg trur software er det store problemet i miljøsamaneng, noko som kan løysast ved hjelp av internettdistribusjon av musikken.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Valentino:
Nei det er ikke lett å kvitte seg med Naiten nei. Den overrasker igjen og igjen. Det spørs om jeg i det hele tatt kommer til å kvitte meg med den. Ikke får man så mye igjen for den på brukten heller frykter jeg.
Men broderen har fått lånt seg en Audio Note P1 eller noe. Spiller den på noen billige Klipsch RF-52 i en liten stue, men det låter stort. Ble ganske imponert. Men på varme dager må man nesten sitte i boxeren å lytte ;D

Audiomix:
Varmt vann sparer jeg til bilvask og til å tørke av stereon med. Dusje får man gjøre i kaldt vann. Da våkner man mye fortere og (kremt) sparer miljøet ;)
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Audiophile-Arve: "Eg trur software er det store problemet i miljøsamaneng, noko som kan løysast ved hjelp av internettdistribusjon av musikken." - dette er jeg enig i, men når verden på nytt nærmer seg et "superkontinent" da er heller ikke internettdistribusjon av musikken nok til å bidra, men vi diskuterer nok ikke dette da... ;)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det ender jo gjerne opp med at man senker temperaturen på ovnen i samme rom. Da går det vel opp i null?
Synes man skal kose seg med rør med god samvittighet. FNs klimapanel trenger heller ikke å ha rett. Lurer på om jeg skal kjøpe meg en rørforsterker bare for å irritere miljøbevegelsen og før noen måtte forby de.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
684
Torget vurderinger
1
Miljøhensyn kommer jeg aldri til å vurdere mht valg av forsterker - det være seg rør eller transistor. Før jeg legger inn årene har jeg som målsetting om å ha vært eier av en rugg av en klasse-A forsteker. Gjerne med en tomgangstrøm på flere amper -om jeg så må bygge den selv......
 

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.723
Antall liker
14.343
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
orso skrev:
Det ender jo gjerne opp med at man senker temperaturen på ovnen i samme rom. Da går det vel opp i null?
Jepp, det er ihverfall det som skjer i stua mi. Ovnen blir skrudd av når ampen blir skrudd på. Både godlyd og varme er jo en kjempekombo på mørke vinterkvelder. På sommeren derimot, kan det sikkert bli litt hett.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Wavac,...Hva slags pingleforsterker er det da... :)... Audio Research 250d Mk2, 77kg, en haug med rør, 4 vifter i bunnen og konstant 1kw på tomgang...Men, krefter i MASSEVIS.... Tanken på rørbytte fikk meg til å slå dette ifra meg... ;D
 

Vedlegg

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Vil jo tro at varmen fra min voksne Cayin A100T med 8 stk KT88, og 5 signalrør blir blir resirkulert rett inn i varmepuma mi.
Da bruker den mindre varme å spe på med generelt. På sommeren blir det fort omvent da dessverre, da står den i kjøle modus og bruker energi for å kjøle ned varmen fra forsterkeren :)
Dette er vel neppe snakk om stor skala dette, selv om rør vel stadig kaprer nye musikkglade :D
 
Topp Bunn