Rørforsterker til Monitor Audio?

vsk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.06.2006
Innlegg
145
Antall liker
47
Sted
Oslo
Torget vurderinger
9
Lysten på å forsøke rør i 'minianlegget' mitt. Høyttalerne er Monitor Audio Silver S2 (6ohm, 92db). Noen som har forsøkt rør på disse eller andre, tilsvarende MA-høyttalere og som har noen formening om hvordan den kan fungere eller om det ikke fungerer til denne typen bokser? Hva slags konstruksjon/type bør man eventuelt gå for? Takknemlig for råd.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rørforsterkere kan fungere supert på MA Silver, som det gjør på Gold, Studio etc.
MA-høyttalere generelt kvitterer lett for hvilket signal de blir foret med, det ligger naturlig til dem og deres distinkte, klare lyd. Dårlige rørforsterkere låter dårlig, gode låter bra. Det er IKKE nødvendigvis bra eller mykt alt som har rør.
Sjekk også ut f.eks Sugdens klasse A-forsterker (A21) og MOS-FET forsterkere; de pleier også å fungere bra med MA. Det samme gjør også forsterkere av typen f.eks Naim Nait.

Jeg ville ha prøvd en forsterker med EL34 eller KT88 (evt 6550) på MA'ene dersom jeg ville ha brukt rør; jeg har brukt begge deler (bl.a Audio Innovations 1000 monoblokker med EL34 og Mc275 med KT88) på flere MA-høyttalere i vårt eie, og det fungerer fint det. Glem ikke kilden; den er og blir definerende for det endelige resultatet.

Vår S1 spiller glimrende med Mc275 forsterker også, og dens 2x75W er i mangfold så mye som denne høyttaleren trenger for å være lykkelig imo.

Mvh Vidar P
 
Topp Bunn