Rørforsterker kjørt uten last - Skurrer/vrenger :-(

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Heisann

    I helgen drev jeg å ommøblerte litt i stua, hadde koblet høyttalere fra rørforsterkeren. En av ungene kom i mellomtiden opp og skulle høre på sabeltann.
    Luktet litt svidd, og spille nå kun etter at den har blitt varm, og kun på lavt volum. Begynner å vrenge lyden når en gir på litt.

    Har teste nye/andre rør, med samme symptom :-(

    Sjekket print, ingen synlige merker eller svidd, målt katodemotatandene, og de er som før, bias er justert til 35ma (måler 175mv over 2 x 10 Ohm motstand)

    Dette er en Music Angel kt88, XD800-MKIII.....

    Hvor starter jeg å feilsøke?

    MVH Deprimert!
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.692
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Heisann

    I helgen drev jeg å ommøblerte litt i stua, hadde koblet høyttalere fra rørforsterkeren. En av ungene kom i mellomtiden opp og skulle høre på sabeltann.
    Luktet litt svidd, og spille nå kun etter at den har blitt varm, og kun på lavt volum. Begynner å vrenge lyden når en gir på litt.

    Har teste nye/andre rør, med samme symptom :-(

    Sjekket print, ingen synlige merker eller svidd, målt katodemotatandene, og de er som før, bias er justert til 35ma (måler 175mv over 2 x 10 Ohm motstand)

    Dette er en Music Angel kt88, XD800-MKIII.....

    Hvor starter jeg å feilsøke?

    MVH Deprimert!
    Å der gikk de trafoene :(

    mvh
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Oslo
    prøvd å frakoble rør og koble dem tilbake ?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.391
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Du har svidd utgangs trafoene på den,lite annet enn og bytte de.

    O
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.692
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.391
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Noen som tenker hav jeg kan teste/måle for å være heeelt sikker på at det er 2xutg trafo, før jeg går i gang med å bytte de??
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    450
    Antall liker
    387
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Sikkert noen som har utgangstrafoer til den der liggende, eller du kan kjøpe deg en deleforsterker.
    Er jo flust av de der her til lands :)
    Legg ut en ønsket kjøpt annonse på torget!

    Hadde det ikke vært for at jeg har ett lite håp om og en gang i framtiden, skal få tid til og gå over noe som brummer i min - skulle du fått trafoene av meg:p
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert noen som har utgangstrafoer til den der liggende, eller du kan kjøpe deg en deleforsterker.
    Er jo flust av de der her til lands :)
    Legg ut en ønsket kjøpt annonse på torget!

    Hadde det ikke vært for at jeg har ett lite håp om og en gang i framtiden, skal få tid til og gå over noe som brummer i min - skulle du fått trafoene av meg:p
    Ja det er absolutt en keeper! Tynnt på Finn om dagen...
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Ville ha sjekket rele til triode/pentode modus,på min var det ene brent og hadde bare bittelitt lyd i ene kanalen.
    Du kan jo også måle motstanden på utgangs trafo viklingene,mener å huske de skal måle ca 360r på hver halvdel med av loddet ledninger om jeg ikke husker feil.
    Passe fingrene, ligger noen hundre volt i dagesvis i de forsterkerene..
     
    Sist redigert:

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Ville ha sjekket rele til triode/pentode modus,på min var det ene brent og hadde bare bittelitt lyd i ene kanalen.
    Du kan jo også måle motstanden på utgangs trafo viklingene,mener å huske de skal måle ca 360r på hver halvdel med av loddet ledninger om jeg ikke husker feil.
    Passe fingrene, ligger noen hundre volt i dagesvis i de forsterkerene..

    Heisann

    På min er pentode/triode koblet bort, står i permanent triode. Er da usikker på hvilket relee vi snakker om? Noe som kan bypasses uansett?

    Og tusen takk for gode råd folkens, greit å ha noen støttekontaker i sådan stund :-(
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Audiomix er veldig opptatt av at han får tegning på tingene han skal skru på.. Så regner med at du har tegning av forsterkeren? Og, svidd trafo. Ikke gøy.
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Audiomix er veldig opptatt av at han får tegning på tingene han skal skru på.. Så regner med at du har tegning av forsterkeren? Og, svidd trafo. Ikke gøy.
    Regner med du tenker på koplingsskjema? Det har jeg selvsagt ikke, men nærbilder er jo veldig enkelt, regner med det er lettlest nok for en som "driver med slikt"....
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Audiomix er veldig opptatt av at han får tegning på tingene han skal skru på.. Så regner med at du har tegning av forsterkeren? Og, svidd trafo. Ikke gøy.
    Regner med du tenker på koplingsskjema? Det har jeg selvsagt ikke, men nærbilder er jo veldig enkelt, regner med det er lettlest nok for en som "driver med slikt"....
    Forrøvrig sendt han en mld i sted, så jeg krysser fingrene for svar fra en kyndig! :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Vel, etter litt feilsøking, ser det ut til å være dårlig kontakt i printet hvor utg trafoer er koblet. Tyder på at noe der har fått seg en skikkelig smell. Det spraker og knaser ved lett banking/trykk når forsterker er på. Kan muligens være en eller 2 motstander på baksiden som er røket, evt print-bane ett sted som har fått en karamell. Øyner ett håp for trafoer!

    Pentode/triode relee er det ikke, da banen er loddet over med en jumper i permanent triode...

    —Og jada, klar over at her må man være meeeeeeeget forsiktig, høy spenning, osv osv...
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Sakset denne fra ca. 10 år tibake skrevet av salig Kjell B.:

    "I det siste har det dukket opp noen eksemplarer av Music Angel uten de såkalte grid stop-motstandene. De er normalt på 10-22 kohm, mens det nye alternativet er 1 ohm (dvs ingenting). En slik forsterker kan i stilling pentode gå i selvsving (oscillasjon) når det ikke er høyttaler koblet til. Så forsterkere kjøpt inn etter mars 2008 bør enten sjekkes nøye, eller kun anvendes i stilling triode som ubelastet forforsterker."


    Jeg synes du skal gi f... i å reparere denne. Kjøp en ny.

    Selv benytter jeg MA med Focal-HT mer enn mine Devialet 400 med Sonus Faber Olympica III. MA er en suveren forsterker med riktige smårør. Kjører den i triode.
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner hvor du kommer fra... jeg er nok tilbøyelig til å forsøke å finne ut hva det er med printet som gjør at det «skurrer»....
    Noen anelse om hvordan disse grid-stop motstandene ser ut?
     
    Sist redigert:

    Svein_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2005
    Innlegg
    729
    Antall liker
    22
    Sted
    Lillestrøm
    Grid-stopper motstandene skal du ikke bry deg om. Det er ikke erfaring med at de gir problemer på disse forsterkerne.
    Det var imidlertid en svakhet i tilbakekoblings-sløyfen som kune gi noe ustabilitet i pentode-modus. Dette kunne avhjelps med en liten kondensator i paralell med tilbakekoblings-motstanden.

    Om du kunne legge ut et bilde av insiden av forsterkeren kan vi kanskje gi mere detaljerte tips.
    Det har vært en del variantr av bl.a strømforsyningen.

    --
    Svein_B
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Grid-stopper motstandene skal du ikke bry deg om. Det er ikke erfaring med at de gir problemer på disse forsterkerne.
    Det var imidlertid en svakhet i tilbakekoblings-sløyfen som kune gi noe ustabilitet i pentode-modus. Dette kunne avhjelps med en liten kondensator i paralell med tilbakekoblings-motstanden.

    Om du kunne legge ut et bilde av insiden av forsterkeren kan vi kanskje gi mere detaljerte tips.
    Det har vært en del variantr av bl.a strømforsyningen.

    --
    Svein_B
    Heisann,

    Skjønner, og bilder av «franken-amp» kommer, men som sagt ser det ut til at printet (eller noe på det) over utg transformatorene forårsaker skurring/ulyd ved litt provokasjon.

    Ut i fra det jeg ser, har ikke tilbakekoblingene noe med det å gjøre!?
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    franken-amp.jpg


    Her er bilder av franken-amp, ikke den peneste i verden, men spillte utrolig frem til den fikk kjørt litt uten last!

    Har sirklet inn området på printet hvor jeg har funnet at litt lett provokasjon, fremprovoserer skurring/ugrei lyd og popping....
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har eventuelt en noe defekt music angel forsterker liggende. Den har en feil på printet til fortrinnet.
    Trafoene er i orden.
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Der du har tegnet en ring rundt, sitter koblingsrelee for å bytte mellom vanlig og ultranlinjær drift?
    Er disse i funksjon fortsatt da?
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Vis vedlegget 528340

    Her er bilder av franken-amp, ikke den peneste i verden, men spillte utrolig frem til den fikk kjørt litt uten last!

    Har sirklet inn området på printet hvor jeg har funnet at litt lett provokasjon, fremprovoserer skurring/ugrei lyd og popping....


    Ikke utenkelig at den spilte bra, nei.

    Det er jo noen som har brukt en del kroner på mange ganske så fine kondensatorer til den :)
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Der du har tegnet en ring rundt, sitter koblingsrelee for å bytte mellom vanlig og ultranlinjær drift?
    Er disse i funksjon fortsatt da?
    Er koblet ut, og ikke i drift, men fast triode. Tror de leder strøm enda. Om disse har fått en knekk, kan de forårsake forvrengning??
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Der du har tegnet en ring rundt, sitter koblingsrelee for å bytte mellom vanlig og ultranlinjær drift?
    Er disse i funksjon fortsatt da?
    Koblet ut bryter bak, men releene er jo der i fast stilling. Kan disse være problemet mitt??
    Tør nok ikke banne på det grunnet hva som er grunnen til at du fikk denne feilen.
    Men de kunne vært fjernet...
    Dog, er de loddet i fast stilling, skulle det vel ikke kunne skje så mye med den?

    Lenge siden jeg mekket på min, så husker ikke all verden fra det. Jeg fjernet de helt fra min.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn