Rørfeil eller? LØSNINGEN VAR ENKEL

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Hei
Har en Opera consonance reference 50 forforsterker som driver en The end millenium.
Slo av forsterkeren i går ( bruker å slå av forforsterker først og så effekt,men i går ble av en eller anen grunn ikke forforsterker slått av. Dette resulterte i et lite "plopp" i høyttalerne som jeg ikke reagerte noe på...før i dag)
I dag når jeg slår på forsterkerne så kommer det bare en helt svak lyd (nesten som om det bare er diskant og øvre mellomtone "litt pistret" )
Kan dette være likeretterrøret som er gåen ? (det gløder)
Eller kan begge de andre rørene være gåen ? disse gløder også og det høres ut som om det er i begge kanaler)
Noe annet som kan være feil ?

Hva er ekvivalent til likeretterrør: EZ80 ?
og de to 6H30 rørene ?


Mvh En uvant rørmann Jan I
 

Vedlegg

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Rørfeil eller?

Slår av og på i motsatt rekkefølge her. Effekt av, og så pre av.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.615
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
Rørfeil eller?

Sjekk sikringene på utgangen. Den lyden du beskriver ligner veldig på lyder jeg har hørt hos meg et par ganger. Hver gang har det vært sikringene på utgangen som har røket (på 2 forskjellige C-J forsterkere - en rør og en transistor). På rørforsterkeren var grunnen at et av utgangsrørene var i ferd med å ta kvelden.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Rørfeil eller?

Du knekker ikke rør i en forforsterker ved slik behandling. Tror neppe du ødelegger rør i en forforsterker uansett behandling.
Sjekk effektforsterkeren med en annen kilde. Eventuelt med fingeren.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Rørfeil eller?

Hei
Ser jeg skrev feil her,det skal være effekt av og så forfor av. :-[ :-\

Når det er sagt,så kan jeg ikke se at det er noen sikring .(uten å ha studert nærmere)
Prøvde forforsterkeren på en annen forsterker og lyden ble den samme tynne pistrede lyden.
KAN det være et av rørene som er gåen? event likeretterrøret da begge kanaler lyder like dårlig ?

Mvh Jan I
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Rørfeil eller?

Svaret er JA.
Du bør nok fram med multimeteret for å finne hvor feilen er. Hvis det er rørfeil, er det i hvert fall enkelt å bytte.
Uheldigvis for deg er CONSONANCE en av flere produsenter som ikke gir bort teknisk underlag.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Vil bare komme med oppdatering her:

Hvorfor i Svarte Hel.... følger en ikke selv løsninger jeg alltid sier til andre :-[ :-[ :-\

Løsningen var noe så enkelt som at input selectoren sto på en annen inngang. (oppdaget dette nå da jeg skulle flytte anlegget fra stubordet og inn i racket)
Det jeg synes var rart er at jeg fikk såpass mye lyd ut av høyttalerne selv med en annen inngang aktivert.

Det jeg hadde gjort,var at jeg "skrudde av" forsterkeren med input velgeren i stedet for av knappen
(sånn er det når en ikke er vant med forforsterkeren enda)

Mvh en beskjemmende Jan I
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det du hørte var kun de høye frekvensene som ble koblet over pga interne kapasitanser. Ikke rart det låt pistrete.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Er dette en "feilkonstruksjon" /feil eller er dette "vanlig" i rørforforsterkere ?
Mvh
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Mange forsterkere som har overhøring på inngangene.
Spesielt når volumet blir skrudd opp. Da fungerer jo printbanene som rene antenner.
Vanskelig å unngå, men jeg har hørt forsterkere som IKKE har dette problemet.
I den grad det er et problem?
 
Topp Bunn