Rørbasert hodetelefonforsterker til Quad Era-1

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
869
Antall liker
2.159
Torget vurderinger
1
Jeg har et par Quad Era-1 hodetelefoner på vei i posten, i den forbindelse er jeg også på utkikk etter en hodetelefonforsterker. Det naturlige valget er den tilhørende Quad PA-One+ som også har innebygd DAC, de har fått gode tester hver for seg og sammen. At den i tillegg kan fungere som forforsterker er et veldig sort pluss også.

Nå viser det ser at PA-One+ ikke er så lett å få bestilt her i landet, og engelske nettbutikker jeg antyder at de ikke sender forsterkeren ut av landet (mulig det finnes noen jeg ikke har funnet). Jeg har aldri hatt en rørforsterker og har lyst til å prøve ut en hodetelefonforsterker i første omgang, dog jeg har ikke spesielt god erfaring med hva som kan være en god mach med Era-1, og ønsker gjerne innspill fra de av dere som har erfaring med slike hodetelefonforsterkere.

Jeg ønsker helst at det skal være innebygd DAC slik at jeg kan strømme musikk rett fra min mac/ipad, i tillegg til at jeg ønsker minst to innganger slik at platespiller/riaa kan kobles til. Pre er også ønskelig, men ikke avgjørende. Til sist kan jeg nevne at jeg er stor fan av britisk hifi, så om det finnes andre britiske merker som innfrir mine ønsker er det fint, skjønt er jeg naturligvis åpen for andre forslag også så lenge det er gode forsterkere.
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Vet ikke om interessant men jeg kan tilby deg å teste min Decware CSP3. Fyller ikke alle boksene du ønsker idet den ikke har DAC. Dette er ren rørforsterker, med alle de kvaliteter og event svakheter dette innebærer. Aner ikke hvor du bor, men det er en mulighet om passer for deg. Kjenner ikke de hodetelefonene du har kjøpt deg, så kan ikke si noe spesifikt om match. Min har to innganger. Både RCA og XLR ut for hodetelefoner. Brukes minst like godt som pre.
 
Sist redigert:

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
869
Antall liker
2.159
Torget vurderinger
1
Vet ikke om interessant men jeg kan tilby deg å teste min Decware CSP3. Fyller ikke alle boksene du ønsker idet den ikke har DAC. Dette er ren rørforsterker, med alle de kvaliteter og event svakheter dette innebærer. Aner ikke hvor du bor, men det er en mulighet om passer for deg. Kjenner ikke de hodetelefonene du har kjøpt deg, så kan ikke si noe spesifikt om match. Min har to innganger. Både RCA og XLR ut for hodetelefoner. Brukes minst like godt som pre.
Hei Jorgen1, dette var et raust og hyggelig tilbud. Vet ikke så mye om forsterkeren din, skal sjekke den ut litt nærmere ila dagen på nettet, alle tips og innspill tas i mot med takk. Jeg bor i Trondheim, ser du er medlem i OAS, dermed er det vel ikke bare-bare å låne forsterkeren er jeg redd, dog setter jeg pris på tilbudet ditt. Del gjerne likevel noen ord om forsterkeren din, det er alltid fint å lære mer.
 

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
869
Antall liker
2.159
Torget vurderinger
1
Har du sjekket med Neby, jeg hadde den forrige utgaven av denne, den uten balansert utgang, bestilte fra OHC var ikke noe problem å skaffe da, hvordan det er nå vet jeg ikke..! :)
Jeg har foreløpig ikke rukket å kontakte Neby, vet at de sammen med Hifi-freaks importerer Quad, så det er verd et forsøk. Hos Hifi-freaks har de den ikke lengre på lager (skal sende dem en mail for sikkerhets skyld), og jeg ser at nettbutikker i England skriver at de ikke kan levere forsterkeren lengre, noen skriver også "etter avtale med produsent". Så det spørs om jeg skulle sendt en epost til Quad og sjekket om det er et utgått produkt, eller om det er en annen årsak til at den er vanskelig å få tak i nå.
 

Jazzmann

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.02.2012
Innlegg
98
Antall liker
225
Torget vurderinger
3
Selv om Cayin HA 300 ikke har dac ville jeg vurdert den.
Jeg spiller på den sammen med Hifiman Susvara og det er en virkelig god kombo.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Personlig ville jeg ikke anbefalt en hodetelefonforsterker til 15 000 til et sett hodetelefoner til 6000. Blir ikke det helt baklengs da?

For ikke å nevne denne Cayin til 50 000.

Hvis noen har kjøpt et par av Dalis beste budsjetthøyttalere som er kjempebra til prisen, og trenger forsterker, pleier jeg heller ikke å anbefale Mark Levinsons toppmodell.
 

barathsec

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2012
Innlegg
1.275
Antall liker
585
Sted
Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
Torget vurderinger
9
Personlig ville jeg ikke anbefalt en hodetelefonforsterker til 15 000 til et sett hodetelefoner til 6000. Blir ikke det helt baklengs da?

For ikke å nevne denne Cayin til 50 000.

Hvis noen har kjøpt et par av Dalis beste budsjetthøyttalere som er kjempebra til prisen, og trenger forsterker, pleier jeg heller ikke å anbefale Mark Levinsons toppmodell.
Heldigvis er vi alle forskjellige, regner med at de Dali høyttalerne ikke akkurat hadde blitt noe dårligere med en slik Mark Levinson forsterker for å bruke ditt eksempel, å ha en riktig god forsterker i "bunn" gjør ikke akkurat at lyden blir noe dårligere, og i tillegg har du noe bygge videre på hvis og når oppgraderings spøkelset kommer, men alt dette er heldigvis noe enhver må finne utav, flere veier til god lyd..! :)
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Personlig ville jeg ikke anbefalt en hodetelefonforsterker til 15 000 til et sett hodetelefoner til 6000. Blir ikke det helt baklengs da?

For ikke å nevne denne Cayin til 50 000.

Hvis noen har kjøpt et par av Dalis beste budsjetthøyttalere som er kjempebra til prisen, og trenger forsterker, pleier jeg heller ikke å anbefale Mark Levinsons toppmodell.
Ser poenget ditt forsåvidt, men tenker at heller ikke er noen som helst grunn til at alle deler av et oppsett skulle koste det samme. Pris er ikke en absolutt enhet og jeg er vel godt plassert i den gata at tror det er mange komponenter som er betydelig overpriset, mange er betydelig underpriset og noen er sikkert rimelig i balanse mellom pris og kvalitet. Videre er det slik at fx hodetelefoner har en noe begrenset levetid, fx 5-10 år. Mens fx den ampen jeg peker til er et produkt som vil kunne ha betydelig lenger levetid. Mange av oss velger heller ikke å bytte alt på en gang, men bygger sten på sten og håper og tror at totalen av glede og kvalitet stiger sakte men sikkert og litt på den ene komponent og litt på den andre. Jeg vil faktisk også peke på at om du kjøper Dali eller veldig mye annet fra butikk så er totalsummen du betaler delt opp i diverse kaker. Litt til staten, litt til butikken, litt til et importørledd, litt til diverse for å si det slik. Poenget: factory direct.
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Vet ikke om interessant men jeg kan tilby deg å teste min Decware CSP3. Fyller ikke alle boksene du ønsker idet den ikke har DAC. Dette er ren rørforsterker, med alle de kvaliteter og event svakheter dette innebærer. Aner ikke hvor du bor, men det er en mulighet om passer for deg. Kjenner ikke de hodetelefonene du har kjøpt deg, så kan ikke si noe spesifikt om match. Min har to innganger. Både RCA og XLR ut for hodetelefoner. Brukes minst like godt som pre.
Hei Jorgen1, dette var et raust og hyggelig tilbud. Vet ikke så mye om forsterkeren din, skal sjekke den ut litt nærmere ila dagen på nettet, alle tips og innspill tas i mot med takk. Jeg bor i Trondheim, ser du er medlem i OAS, dermed er det vel ikke bare-bare å låne forsterkeren er jeg redd, dog setter jeg pris på tilbudet ditt. Del gjerne likevel noen ord om forsterkeren din, det er alltid fint å lære mer.
Jeg skriver jo hver gang om akkurat denne produsenten, mye fordi jeg har valgt produkter derfra. Sikkert ikke helt usynlig at liker produktene... Dette er bygget for hånd, med livstidsgaranti, har kjempekvalitet i utførelsen mao. Lyd: ingen større utfordringer finnes med å beskrive slikt, men det er bygget med mål om å gjøre minst mulig utover å forsterke, det betyr vel at gjør ting transparent og detaljert. Rørbytter vil gjøre forskjell. Anbefaler deg å rote det innom forum som er på Decware.com og se egne Topičs på CSP3. Der kommer det frem en hel del om erfaringer og spørsmål folk har hatt om produktet.
 

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Innlegg
483
Antall liker
135
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
Jeg har foreløpig ikke rukket å kontakte Neby, vet at de sammen med Hifi-freaks importerer Quad, så det er verd et forsøk. Hos Hifi-freaks har de den ikke lengre på lager (skal sende dem en mail for sikkerhets skyld), og jeg ser at nettbutikker i England skriver at de ikke kan levere forsterkeren lengre, noen skriver også "etter avtale med produsent". Så det spørs om jeg skulle sendt en epost til Quad og sjekket om det er et utgått produkt, eller om det er en annen årsak til at den er vanskelig å få tak i nå.
Tror ikke den er utgått, Den oppgraderte versjonen, PA-One+, har mottatt anmeldelser så sent som des-19 og feb-20. Jeg leser det som at den ikke kan bestilles online hos englænderne, men man kan bestille via epost/tlf. En svensk nettbutik har den eventuelt også (https://www.ljudshopen.se/produkt/quad-pa-one/).

Jeg har sett gjennom tråden jeg linket til ovenfor. Har vanskelig for å finne bedre kandidat enn PA-One+ viss den skal være med DAC. Og synergien med Era-1 fremheves i de 2-3 annmeldelsene jeg har lest. Fra tråden har jeg plukket nedenstående alternativer, men tvivler som sagt på at noen av disse er bedre enn PA-One+.

Auris Audio Euterpe ($1700)
Unison Research SH (€1490)
Black Ice Glass FX Tube DAC_DSD WiFi ($800)
Space-Tech Lab DAC1 (C$1480)
WA7 Fireflies ($1000)
Copland DAC 215 (SEK 18900)
Schiit Lyr w/DAC ($700)
Cayin HA-3 ($580)
 

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
869
Antall liker
2.159
Torget vurderinger
1
Takk for gode innspill, jeg setter pris på slikt.
Ser at det også er neon refleksjoner rundt pris på ulike komponenter og hvordan de matches, jeg tenker litt som Jorgen1 hva gjelder å legge litt ekstra i noen komponenter slik at en i neste omgang kan oppgradere noen andre. Jeg tenker litt i samme baner, selv om jeg ikke har anledning til å legge mange ti-tusener i potten i denne omgang, så er jeg innstilt på å legge litt ekstra i forsterkeren hvis jeg kommer over noen gode kandidater. Jeg har lest og sett litt nærmere på Decware og må si det ser og virker til å være en utrolig flott produsent med mange gode produkter. De har også et utseende som virkelig appellerer til meg, så disse skal jeg se mer på.

Det bringer meg over til dine innlegg ketilb, takk for at du tok deg bryet med å gå gjennom den utrolig flotte og innholdsrike tråden, her var det mye spennende å sette seg inn i. Jeg er som deg kommet til en foreløpig konklusjon at PA-One+ virker å være en veldig god match med Era-1, de er jo produsert til å utfylle hverandre. Takk for linken til den svenske nettbutikken også, jeg fant ut at importøren i Sverige også har den på lager, ergo er den å få fatt i. Jeg har også tenkt litt mer på flere separate enheter som DAC i stedet for alt integrert. Fordelen med eksempelvis PA-One+ er at det bare er én boks, noe jeg liker fremfor å ha mange, samtidig som det også åpner opp for flere muligheter med separate.

Det blir litt å tenke på og lese seg opp på gjennom helgen. Era-1 ble levert på døren i ettermiddag, har tyvlyttet litt til dem koblet rett til Mac´en, men de skal få ligge gjennom helgen koblet opp til en radio og få noen timer med innspilling før jeg lytter litt nærmere til dem.

DSCF8692.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: oOF

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Innlegg
483
Antall liker
135
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
Det er vist ikke nevnt så langt, men OTL-forsterkere er ikke optimale til Planar hodetelefoner (som f.eks. Quad Era-1). Lav-impedante hodetelefoner trenger vanligvis strøm (current), hvor høj-impedante trenger spenning (voltage). OTL er per design beregnet for å yte spenning.
 

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
869
Antall liker
2.159
Torget vurderinger
1
Spennende innspill lille hiawata, den må jeg også se litt nærmere på. Utseendet er ikke helt min stil, dog har jeg sett værre, og det er jo som kjent innsiden som teller.
Decware har et utseende som jeg liker utrolig godt, det sammenfaller nok litt med den noe romantiske ideen jeg har med eldre britisk hifi; små og relativt enkle enheter som ser ut som de er skrudd sammen i et lite skur, mellom et par gode pints.

Kaffekoppen er fylt og jeg skal ta en titt på forumet til Decware nå, alltid fint å bli litt klokere på nye ting. Hvis noen har flere forslag eller innspill, så tar jeg mer enn gjerne i mot dem.
 

Anatman

Medlem
Ble medlem
03.06.2020
Innlegg
36
Antall liker
21
Sted
Nærbø
Jeg bruker iFi Nano iDSD Black Label og iFi Micro iDSD Black Label på mine ERA-1. Microen fungerer utrolig bra på laptop. Prøvde også å leke litt med bassboost/3d lyd, men ERAene er mer enn nok i seg selv, ufattelig punch og "slam" i dem, syns alt er godt, er forelsket i dem...

Men fikk lyd-forstyrrelser, selvfølgelig - skreiv dette til Ouad i dag, kanskje noen andre med lignende erfaring?


"Bought the headphones for a week ago. So just now I discovered a kind of low frequency and disturbing "brrrrrrrrrr"-sound on the left side, it occurs exclusively in bass tones playing. Its almost like there are some parts that are not attached or something is loose. The "brrrrrring" changes tone and frequency together with the bass tone and frequency, it follows it in parallel.

Changed the side of the cables - and altered ears for to be sure, but it is there constantly.

On the same side, there is and a kind of metallic "ting-tikk/kling/ding" sound occurs, sometimes when moving my head, and also if sitting still. If I tap/touch or very gently "scrape" with the nails on the outer metallic, almost the same sound occurs. Sounds just like it comes from the metal itself.

I really hope someone can help with this, cause these cans are fabulous!"
 
Sist redigert:
Topp Bunn