Rør på Helicon 400

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Er egentlig blitt litt nysjerig på rør forsterkere. Så jeg lurer på om det er noen her som har testa dette, og hvordan dette låter og om hvor mange rør watt jeg trenger for å få liv i mine Helicon 400. Eventuelt om det er non byggeset som anbefales for rør eff amp
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
har ikke peiling på rør, emn jeg tipper du må han relativt kraftig rørforsterker for å drive helikon 400 sjikkelig.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Helicon 400 har impedans < 4 ohm og det er det få rørtrinn som liker. Med mindre du har noe stort fra Manley / ARC / CJ i tankene tror jeg det er en dårlig kombinasjon.

Har selv sett bassmenbraner blafre fordi rørene ikke har klart å styre dem. Bassen fyker vegg i mellom!
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
ja slikt kommer alltid fra folk med fordommer om rør...
rør har mer opplevd drivkraft per watt enn transistor.
mener dere f.eks en mac 275 ikke skulle klare å dra desse?
 
T

timc

Gjest
En MC275 vil være helt på grensen. Du må ialfall kunne plasere høyttalerne ganske fritt for å ikke få for mye nivå i midbassområdet. Dersom man har 2stk og paralellkobler hver forsterker blir det en annen sak.

Mvh

Edit: Mulig jeg feiltolket deg 123. Når det gjelder å kunne drive dem vil MC275 klare seg bra. Svaret mitt gjaldt matchingen.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
ja slikt kommer alltid fra folk med fordommer om rør...
rør har mer opplevd drivkraft per watt enn transistor.
Vel, jeg har ikke større fordommer enn at jeg har to rørforsterkere fra ARC, pointet mitt er at impedanskurve ofte er viktigere enn driftseffekt og at legfolk har en tendens til å se se blinde på nettopp denne.

For øvrig har du aldeles rett i at rør har et dreiemoment som transistorer bare kan drømme om.
 
Topp Bunn