Diverse Rør: hva er problemet?

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.206
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Det ene 211/VT4C røret krangler. Ved oppstart høres et "whooooooosh" som varer og varer mye lengre enn det andre røret. En slags during. Kan ta mange minutter før det kommer ned på et levelig nivå. Ok, litt "rush" og knitring mens rørene (og forsterkeren) varmes opp er å forvente, men dette høres ikke "frisk" ut. Enda verre er det at biasen må stadig etterjusteres, ikke mye, men nok til at nevrosene setter inn:p. Og ja, jeg har byttet rundt om både på det ene og det andre, og problemet følger konsekvent med det ene røret. Skrekken er seff at dette kan føkke opp forsterkeren også?

Hva kan det være, og er det mulig at ting blir bedre når røret stabiliserer seg ytterligere? Rørene er sk NOS og er antagelig ikke så langt fra å bli innspilt etter ca 2-300 timer.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Følger problemet røret så er det jo det mest logiske at røret er defekt? Selv "nye" rør kan være defekt visst en ikke kjenner opphavet, og når det gjelder NOS rør i våre dager så ligner denne businessen på det Nigeria mafiaen driver med....
Er røret kjøpt fra en seriøs forhandler ville jeg bedt om å få byttet røret, er det kjøpt fra Ebay er det verre...
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.206
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Takk, JK. Rørene er kjøpt av seriøs forhandler i Norge, ja. Jeg tror nok at det vil løse seg på en eller annen minnelig måte. Men jeg håper jo at det "vil gå seg til". Liker rørene svært godt :)
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Jeg hadde lignende problemer med 'bølgelyd' en stund, og visste ikke hva det kom av. Det viste seg at det var et defekt rør hvor jeg faktisk kunne løfte av glasset fra sokkelen ... Hvis det ikke er så ekstremt hos deg, så kan det kanskje fortsatt bety at røret ikke er tett lenger?
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.206
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Å, glasset sitter fast. Fra første stund var ujevnheten der, men da trodde jeg at det skyldtes forskjellene på monoblokkene. Men problemet vedstår selv bytte av sider, for så å ha økt i omfang.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Er det kjøpt fra en seriøs forhandler ville jeg fått byttet røret. Er dette er NOS rør så er det 30-50 år gammelt og hva som helst kan ha skjedd med røret gjennom alle disse årene.
Har aldri opplevd at et rør med problemer og støy er blitt bedre dessverre.....
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.206
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Æsj. Har sendt selgeren en PM. Venter på svar.
 

Oura

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
496
Antall liker
226
Torget vurderinger
4
Enig med JK.

Begynner rør å få personlighet på den måten du beskriver er det bare å bytte. Rørene kan ha blitt "gassy" i løpet av årene, og da er det ferdig. Problemet vil bare bli mer og mer tydelig. Heldig hvis du har kjøpt fra en etterrettelig forhandler i Norge.

Har du forsøkt å bytte til rørene du hadde først. ?
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.206
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Sitter nå og spiller på det settet som fulgte med da blokkene ble kjøpt. Ikke noe problem med forsterkerne, heldigvis. Har nå fått svar fra selger. Det jobbes med å finne frem et nytt rør. Håper det lar seg anskaffe. Vil nødig ut av landet for å handle såpass dyre NOS rør.
 

Oura

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
496
Antall liker
226
Torget vurderinger
4
Håper virkelig det ordner seg. Intet er mer frustrerende når man har betalt en del for noe som skulle bli en saftig oppgradering, men som viser seg å bli en nedtur i stedet. Jeg har vært borti det samme. Rør som etter sigende skal være gode, testet, fra merittert forhandler og alt det der, begynner plutselig å støye eller bli mikrofoniske etter en tids bruk.

Det er alltid litt usikkerhet knyttet til rør, og de kan av og til bli dårlige etter noen timer, selv om alt i utgangspunktet skulle være bra. Da er det faktisk vel så viktig at man handler med folk som er til å stole på, og som kan ordne opp når ting ikke helt går som forventet.

Blir jo nesten som å handle bruktbil, dette. ;)
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.206
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hehehe,
I dette tilfelle virker det som om jeg har å gjøre med "the good guys" :) . Jeg er faktisk mer bekymret hvis de ikke finner et ekstra rør, hvis ikke, så kanselleres handelen. Da blir det slik at jeg må til utlandet. Betaler heller litt mer for den sikkerhet det er å handle med gode folk i Norge.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.795
Antall liker
50.574
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
^^ Det er rette innstilingen,gunner :)

O
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.944
Antall liker
13.261
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
hva med Kron KR211
de lager i alle fall solide skikkelige produkter
KR211
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.206
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg tenker; hvis jeg får tilbud om et nytt rør - noe jeg håper på - så vil det nye røret, sammen med det ene fungerende som jeg har nå, være et sk matched pair?
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.206
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Takk, LMC.
Det er vel vanskelig å sjekke ut, ettersom det ikle mange som har utstyr til å måle de store triodene, har jeg lest.
De skal stå i hver sin monoblokk. Hvor kritisk er det, Da?
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ikke superkritisk hvis de skal stå alene i hver sin monoblokk.
siden de er nos (ubrukte) eller kun lett brukt, så bør gode rør måle bedre enn ny-specs.
litt avvik er greit så lenge de ikke skal kjøres pse.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.889
Antall liker
11.280
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvorfor skal NOS rør måle bedre enn ny-spec??? Tabelldata for rør er stort sett middelverdien for typen innen for +/-10-15% - noen opptil 20....
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hvorfor skal NOS rør måle bedre enn ny-spec??? Tabelldata for rør er stort sett middelverdien for typen innen for +/-10-15% - noen opptil 20....
Godt spørsmål.
Vanskelig å avlive myten om at mer er bedre.
For store avvik fra spec eller nominell verdi betyr at røret (eller noe annet) ikke er som spesifisert.
I de aller fleste tilfeller er det Ia og gm som er de interessante verdiene.
Innenfor +/-10 % i forhold til spec er veldig bra. Den gang var en slik toleranse vanlig på måleutstyr.
+/-20 % er også bra.
Ingen grunn til bekymring. Svært få tilfeller der det er gode grunner til å selektere rør med avvik mindre enn 10%.
Og når det kommer til spørsmål om MATCHING bør en både sette seg inn i hva dette betyr og om det har noen som helst betydning.
FullSizeRender.jpg

Jeg målte opp noen rør og sa til han som ville ha to stykker at han kunne matche selv.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
når det kommer til spørsmål om MATCHING bør en både sette seg inn i hva dette betyr og om det har noen som helst betydning.
Kanskje du kunne la deg overtale til å skrive en kjapp innføring? :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
En må først definere hva en mener med MATCHING.
2 stk 6SN7 vil f.eks. være en match i seg selv. To "like".
I tilfellet over er det bare å velge de to med likest måleverdier hvis en skal ha "matched pair".
Men et hvilket som helst par vil kunne kalles "matched" hvis en åpner for videre toleranser.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
En må først definere hva en mener med MATCHING.
2 stk 6SN7 vil f.eks. være en match i seg selv. To "like".
I tilfellet over er det bare å velge de to med likest måleverdier hvis en skal ha "matched pair".
Men et hvilket som helst par vil kunne kalles "matched" hvis en åpner for videre toleranser.
Ja? Men det er mange ting å evt. matche, og når rørene har to trioder som også må "matches", blir det mye å holde styr på.

Denne var litt informativ, synes jeg.

https://www.premierguitar.com/articles/tube-matching-ndash-needed-or-not-1

Om gitarforsterkere, men likevel.

Edit: Og kanskje denne?

http://www.tubeaudiostore.com/tubmatdem.html
 
Sist redigert:

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.206
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Må si at det ikke er bare bare å sette seg inn i alle disse parametrene. Kan ikke skryte av at jeg er veldig interessert i detaljer heller. Derfor er det viktig, for sånne som meg, å ha gode og seriøse forhandlere som er til å stole på å forholde oss til. Denne gangen er jeg virkelig glad for at jeg valgte å handle i Norge hos Audiomix/Motron. Prisen var "fair", og helt strålende oppfølgning når ting først ikke gikk på skinner. God kommunikasjon hele veien og raskt med å komme med konstruktive løsninger. Det var enten å få nytt rør, eller pengene tilbake hvis røret ikke lot seg fremskaffes. Ble tom tilbudt en sum som plaster på såret for tort og svie. Veldig bra! :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
En må først definere hva en mener med MATCHING.
2 stk 6SN7 vil f.eks. være en match i seg selv. To "like".
I tilfellet over er det bare å velge de to med likest måleverdier hvis en skal ha "matched pair".
Men et hvilket som helst par vil kunne kalles "matched" hvis en åpner for videre toleranser.
Ja? Men det er mange ting å evt. matche, og når rørene har to trioder som også må "matches", blir det mye å holde styr på.

Denne var litt informativ, synes jeg.

https://www.premierguitar.com/articles/tube-matching-ndash-needed-or-not-1

Om gitarforsterkere, men likevel.

Edit: Og kanskje denne?

Tube Matching Demystified
Det blir ikke så mye å holde styr på. Omtrent som skopar:)
Begge linkene er ok, men jeg sitter igjen å undrer en smule.
Den første stopper der den skulle fortsatt med mer fakta og konkrete opplysninger.
Den andre omhandler kun "power" rør. Altså utgangs- eller effektrør.
Hva med alle de så? Enkle og doble trioder, pentoder.
Er forfatterens konklusjon at dette ikke er så viktig?
Jeg er langt på vei enig. Bare i spesiele tilfeller er dette viktig. Og de tilfellene er det ikke mange av.
For å få en forsterker optimal må det målinger til.
Velge rør som gir riktig / best resultat.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vel, det jeg ville tro er viktig er vel å få samme gain (og kanskje forvrengningskarakteristikk) i begge kanaler?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Denne sier litt om hvordan "fedrene" tenkte i denne sammenheng - fra RCA Tube Manuals og Radiotron Designers Handbook...
reflex
Nyttig å sette seg litt inn i dette. Være klar over hva en vil ha.
Samt være klar over at testingen som beskrives er svært tidkrevende.
Så hva får en hvis det ikke koster noe ekstra å få matched pair?
Selv en test som "bare" inkluderer Ia og gm tar noe tid og krever relativt dyrt utstyr.

The testing of electron tubes has long been a subject of disinformation, confusion and false claims - mostly by folks who mean well but just do not understand this complex subject.

It is common these days to describe tubes as "Matched Pairs", or "Matched Quads", or even "Matched Octets" - but what does matching entail and how accurate is the method used?
 
Topp Bunn