Rør forforsterker

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Hva skal man passe på når man kjøper slikt brukt??
Lyst å prøve dette da forforsterkeren (transistor) min med fordel kan oppgraderes. Har prøvd cd og dac/forforsterker i superklassen men tinitus og rockefot ble begge noe plagsom, den første ble det for mye av og den den siste kom ikke i gang. Litt for analytisk ble det kanskje. Åpent, luftig og for mange sannsynligvis perfekt men altså ikke for meg :-[

Har EC-Up og NEMO blokker, noen som vet noe som passer ???
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Største(vanligste) problem: for mye gain!
(gjelder omtrent 85% av alle rør-pre-amper)

Arne K
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Har ikke prøvd rør - ennå.
Prøvde ren transistor løsning, ønsker å prøve rør hvis noe er å finne som gir det jeg ønsker.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Octave Audio fra tyskland har ett par rør pre's som passer EC bra (også Lydmessig..)
Har gain på 12.5db og 17.5db avhengig av setting...

Pilar Audio fører disse i norge.

mvh
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Har begynt å rippe CDer så et rørtrinn med mulighet til å koble PC til hadde da vært susen, finnes det også??
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
BAT sine rør pre passer fint sammen med EC. Disse er noe av det beste som finnes å få kjøpt, og selges for "nicel and dimes" på bruktmarkedet her i Norge.
 

tuco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2004
Innlegg
175
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Audio Valve Eclipse har jo ord på seg for å spille veldig engasjerende, noe jeg forstår du etterspør. I sort skulle den jo også stilmessig passe EC.

Om den er noe god match til EC lydmessig vet jeg ikke.

Link til omtale: http://www.stereophile.com/tubepreamps/807av/

Ellers lager både BAT, Rogue og Cary gode preamper. Lkke til!
 

Torew

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.07.2006
Innlegg
79
Antall liker
118
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Jeg benytter SVP-2 fra Vacuum State.
Glimrende pre-amp hvor gain kan justeres med eksterne dip-switcher.
Er desverre ingen distributør i Norge så den må kjøpes fra Vacuum State i Sveits direkte.
Er du litt fingernem så fåes den også som kit til ca. halve prisen av ferdig sammensatt.
Sjekk ut vedlagte link for ytterligere info.

http://www.vacuumstate.com/fileupload/SVP_2.pdf
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Både BAT og Vacuum State er fryktelig overpriset. Brukte så hjelper det, men å få disse for vekslepenger er en sterk overdrivelse. Spesielt for noe en nesten ikke trenger. Pre amp altså.
De aller fleste har signal nok og trenger ikke mer forsterkning. Det er volumkontroll en trenger :)
Det motsatte av forsterkning altså.
 

Torew

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.07.2006
Innlegg
79
Antall liker
118
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Vacuum State er ikke billig nei, men kjøpes det som kit så er det ikke så galt.
Husk at deres pre-amper har innebygd RIAA av god kvalietet.
Hvis du ikke trenger RIAA så blir situasjonen en annen. Da kan det fort virke dyrt.
Jeg har testet SVP-2 opp mot mye som koster vesentlig mer, og den klarer seg
fantastisk bra.
 

Hay

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.02.2002
Innlegg
151
Antall liker
5
Torget vurderinger
3
Audiomix skrev:
Både BAT og Vacuum State er fryktelig overpriset. Brukte så hjelper det, men å få disse for vekslepenger er en sterk overdrivelse. Spesielt for noe en nesten ikke trenger. Pre amp altså.
De aller fleste har signal nok og trenger ikke mer forsterkning. Det er volumkontroll en trenger :)
Det motsatte av forsterkning altså.
Er enig med Audiomix her, han hadde klart seg med en ren passiv volumkontroll, eller kanskje helst en TVC. Følsomheten til EC-forsterkene er brukbar til det.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Hay skrev:
Audiomix skrev:
Både BAT og Vacuum State er fryktelig overpriset. Brukte så hjelper det, men å få disse for vekslepenger er en sterk overdrivelse. Spesielt for noe en nesten ikke trenger. Pre amp altså.
De aller fleste har signal nok og trenger ikke mer forsterkning. Det er volumkontroll en trenger :)
Det motsatte av forsterkning altså.
Er enig med Audiomix her, han hadde klart seg med en ren passiv volumkontroll, eller kanskje helst en TVC. Følsomheten til EC-forsterkene er brukbar til det.
Min erfaring med TVC er at det legger en demper på dynamikken. Jeg hadde vært skeptisk til den matchen da jeg mener spiller EC litt "forsiktig" i utgangspunktet.

Mvh
 

jaerbo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Innlegg
164
Antall liker
1
Torget vurderinger
8
Troya skrev:
Har begynt å rippe CDer så et rørtrinn med mulighet til å koble PC til hadde da vært susen, finnes det også??
Red Wine Audio Isabella rørforforsterker (med DAC og hodetelefonforsterker - option) - får mye bra omtale på nettet ;)
Bestilles direkte fra Red Wine Audio - glimrende oppfølging/service fra Vinnie Rossie!!!

http://www.redwineaudio.com/products/isabella

http://www.6moons.com/audioreviews/redwine10/isabella.html



Gain kan stilles: 0dB og 12dB

JE
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Audiomix skrev:
Både BAT og Vacuum State er fryktelig overpriset. Brukte så hjelper det, men å få disse for vekslepenger er en sterk overdrivelse. Spesielt for noe en nesten ikke trenger. Pre amp altså.
De aller fleste har signal nok og trenger ikke mer forsterkning. Det er volumkontroll en trenger :)
Det motsatte av forsterkning altså.
At f.eks BAT er overpriset ny kan jeg være enig i men byggemessig finnes det knapt maken og lyden er i toppskiktet!
Å bruke passive linjetrinn eller CD-spillere med volum slik som Audio Aero eller Wadia er etter min erfaring en "nødløsning". Men alt kommer an på hvor mye penger en vil bruke!
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Ser på noe her at det ikke er XLR koblinger (kjører balansert helst) og det står lite om å kunne koble til fra databasert avspilling. Dette siste er ikke nødvendigvis helt nødvendig men litt av interesse når man nå tenker i disse baner.

Har noen erfaring med Einstein the Tube??
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Heilt enig med Bia her.

Har sjøl prøvd dvd av merket Muse mod ten(pris 50000)med volum,direkte i premier 140(100kohms inngimpedanse)
Det blei ikkje bra lyd,hard,slitsom,skarp lyd.

Koblet inn cj pre,da blei allt som det skulle.

Ser at trådstarter er ute etter musikalsk lyd som ikkje er øretrettende,det trur eg er lettere å få til med pre,feks med rør.

Trur rett og slett mange volumpoter er mere kilne enn pre, på bla imp og generell oppbygging som degraderer lyden.
Men at det sikkert kan bli kanonbra med volumpot,med fullklaff på allt.

Kanskje Mcintosh passer bra sammen med Ec.

Mvh.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.954
Antall liker
13.295
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
folk har sagt mye rart om mitt system,men ikke at det mangler dynamikk, og jeg har kjørt TVC i årevis
det er bare snakk om å tilrettelegge for å kjøre uten et forsterkende (og forvrengende )ledd til i kjeden
mvh
Leif
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei
Er selv "novise" på rørpre, så det har vært fint å fått noen råd her.
Har en Opera/consonance reference 50 rørpre som visstnok skal være byttet rør og annet godis på.
Her står det 2X 6H30 rør hva er ekvialente til disse?
Det står også et EZ80 (likeretterrør? ) dette skal også være byttet til russisk NOS
Hva er ekvialente til dette?
Men så er spørsmålet: hvilke/t rør gir mest lydforskjeller ved rørbytte ?



Forøvrig en flott lydende preamp.

Mvh Jan I
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
LMC skrev:
folk har sagt mye rart om mitt system,men ikke at det mangler dynamikk, og jeg har kjørt TVC i årevis
det er bare snakk om å tilrettelegge for å kjøre uten et forsterkende (og forvrengende )ledd til i kjeden
mvh
Leif

jadajadajada, men bufrer du signalet på noen måter før det når tvc'n?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.954
Antall liker
13.295
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
dac´n(denon dvd1930 i påvente av nye buffalo) driver TVC´n direkte,evt den innebygde LCR riaan.så rett til 300B
mvh
Leif
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.954
Antall liker
13.295
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
om vi relaterer det til romstørrelsen er vel ditt minst like stort :eek:
mvh
Leif
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.438
Antall liker
35.254
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
En i min familie har EC 120W - dynabel euforia og som pre bruker han Music Angel Ref Hetian Maoshi - det låter meget godt hos han, men nå er vel Music Angel Ref Hetian Maoshi så billig at det blir neste som å banne her inne på hfs.. Men godt, ja det låter det.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Et godt valg å se på slike løsninger, du har mye å velge i og etter å ha valgt kan du fortsatt tune lyden med rør-valg.

Jeg fikk det ikke til å fungere med TVC og fikk et stort løft ved å koble inn rør-pre.

De 2 siste jeg har hatt er CJ Premier 14 og CJ CT5. Begge er topp saker hva angår musikalitet og også byggekvalitet og holdbarhet, skulle jeg hatt noe rimelig ville jeg sett etter en brukt Premier 14 som du bør kunne få for ca 10-12.000.- Billige rør har den også.
Går du opp en klasse eller 2 til CT5 må du nok ut med godt over 30k på bruktmarkedet.

Preamper er undervurdert som del av signalkjeden er min erfaring.

Mvh Ole
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Ole skrev:
Et godt valg å se på slike løsninger, du har mye å velge i og etter å ha valgt kan du fortsatt tune lyden med rør-valg.

Jeg fikk det ikke til å fungere med TVC og fikk et stort løft ved å koble inn rør-pre.

De 2 siste jeg har hatt er CJ Premier 14 og CJ CT5. Begge er topp saker hva angår musikalitet og også byggekvalitet og holdbarhet, skulle jeg hatt noe rimelig ville jeg sett etter en brukt Premier 14 som du bør kunne få for ca 10-12.000.- Billige rør har den også.
Går du opp en klasse eller 2 til CT5 må du nok ut med godt over 30k på bruktmarkedet.

Preamper er undervurdert som del av signalkjeden er min erfaring.

Mvh Ole
CJ er nok ikke noen god løsning da EC bør brukes ballansert!
 
Topp Bunn