Råd til plassering og endringer i lytterom

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Antall liker
1.516
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
6
Hei,
trenger litt råd og veiledning, da mitt forrige lytterom var tragisk med stor T :'(
Frøkna og jeg har akkurat kjøpt oss nytt hus. Dette har vi bestemt oss for å totalrenovere, da det har hatt sine glansdager.
...og når man først skal rive og kaste det man har betalt for, så kan man like så godt gjøre det ordentlig når man setter det opp igjen :p

Som dere ser av bildet jeg har lagt sjela mi i, så består lytterommet av to deler. En spisestue og ei stue...det var sistnevnte jeg hadde tenkt til å ha annlegget i :p
Målene på de to rommene er identiske (4550mm*5020mm), så totalt er rommet 4550mm*10040mm.
åpningen mellom de to er stor. vil anta den er ca. 2400mm*2200mm, altså ca. 1100mm vegg på hver side.

Jeg har mulighet for å fjerne denne veggen helt, flytte den til fordel for stuedelen eller å la den stå.
Hva vil det mest fornuftige være å gjøre? Å fjerne denne veggen vil koste en del, da det må tiltak til for å ikke få annen etasje i hodet, så gevinsten bør isåfall være tilstede.

Hvordan ser dette rommet ut for dere som kan det? er det håp, eller har jeg igjen gått på en massiv smell?

Kom gjerne med noen råd om plasseringer osv.

Med ydmyk hilsen
En som ikke har peiling, men liker god lyd

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hehehe. Du er ikke sann altså Orso. Jeg tror ikke du noengang har møtt en kvinne i ditt liv jeg? Eller en herre med et visst ønske om et estetisk oppholdsrom?

Stuer er ikke studioer, og man får forholde seg til den balansen mellom de to ekstremitetene man føler seg vel med. For de aller aller fleste av oss så betyr det at dersom man velger romvennlig hifi så får man ypperlig musikkgjengivelse i normalt bekledte stuer.

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Antall liker
1.516
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
6
Takker for råd, men er ikke bare fruen som synes det blir i overkant med en vegg full av denslags ;D
Jeg har planer om å kle inn alle vegger og tak med "speil" slik som vist på bildet...vet ikke om det har noe for seg lydmesig, men fy f*** så lekkert!! :D

OM det hjelper, hva vil anbefales av materiale for listene? Tre eller skum slik som dette? : http://www.byggdekor.no/Gerikter

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Leieligheten jeg leier har en kjøkkendør med sånt listverk, men jeg lurer på om de som satte opp dette kanskje har slurva, eller at den gamle døra var ujevn slik at listene ikke ble liggende helt inntil overflaten mellom der det ble satt spikerslag. Kanskje er dette med ujevnhet mellom list og overflate en liten detalj som er verdt å huske på. Regner med at det finnes en hel del folk som har peil på å sette opp sånt på en ordentlig måte.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Vidar P skrev:
Hehehe. Du er ikke sann altså Orso. Jeg tror ikke du noengang har møtt en kvinne i ditt liv jeg? Eller en herre med et visst ønske om et estetisk oppholdsrom?

Stuer er ikke studioer, og man får forholde seg til den balansen mellom de to ekstremitetene man føler seg vel med. For de aller aller fleste av oss så betyr det at dersom man velger romvennlig hifi så får man ypperlig musikkgjengivelse i normalt bekledte stuer.
Det var nå litt spøkefullt sagt.
Akustiske tiltak kan man fint gli inn i en stue. Kan man ha malerier/bilder på veggen, kan man også ha absorbenter.

Det sistnevnte du skriver for du stå for selv. Jeg er ikke enig. Du får et stort kompromiss og langt ifra noe som er ypperlig.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Salamander,

Jeg tror du bør sjekke akustikken først. Byggematerialer og dimensjoner har mye å si. Møblering også. Den typiske moderne norske stue med 6 harde flater og minimalistisk møblering er hifi-fiendtlig og noen ganger også menneskefiendtlig ettersom den overivrige romklangen noen ganger gjør det direkte slitsomt å prate med flere enn tre personer i rommet...

Poenget mitt er: Det viktigste er å få etterklangstiden under kontroll. Type og mengde møblering kan ha mye å si. Stoler og sofaer med mye masse kan gi betydelig demping. En stue med ikke-uheldig akustikk pluss fornuftig møblering pluss prioritert plassering av stereo og lytteseter gir i de fleste sammenhenger svært gode forhold for hifien.

Diffusering eller absorbsjon i førsterefleksjonspunkter kan ha noe for seg hvis akustikken er rimelig god i utgangspunktet, men hvis man har for mye etterklang så blir det en dråpe i havet. Her er det kvantitet og båndbredde som gjelder. Hva du benytter på veggen til å lage profiler vil ha ytterst marginal betydning, men hvis du bruker speilene til absorbenter eller diffusorer så kan du sikkert få til et stilig og vellydende resultat.

Et rimelig møbleringsvennlig alternativ hvis du ønsker å være på den sikre siden er å legge en pen lydhimling av den typen som benyttes i kontorlokaler, dog med litt mindre nedbyggingshøyde. Dette gjør underverker for hifien såvel som for den gode samtale. Du får ikke perfekt hifi akustikk, men du får et godt utgangspunkt som bare kan bli bedre med litt tweaking. Løsningen har et par-tre ulemper: Det koster ca like mye som å legge parkett, himlingen kan ikke uten videre overmales - og det er ikke bare-bare å henge opp taklamper i hytt og pine. Men når dette er på stell så fungerer det glimrende.

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Antall liker
1.516
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
6
Decoman skrev:
Leieligheten jeg leier har en kjøkkendør med sånt listverk, men jeg lurer på om de som satte opp dette kanskje har slurva, eller at den gamle døra var ujevn slik at listene ikke ble liggende helt inntil overflaten mellom der det ble satt spikerslag. Kanskje er dette med ujevnhet mellom list og overflate en liten detalj som er verdt å huske på. Regner med at det finnes en hel del folk som har peil på å sette opp sånt på en ordentlig måte.
Det er kjipt! Disse skumlistene er vel ment for liming, så er vel ikke akkurat det gunstigste å bruke rundt dører og vinduer. Jeg har tenkt å bruke de til tak, gulv, speil og brystningslist, og til det tror jeg de er geniale, da de ikke har krymp, er lette å jobbe med og man slipper flekke over alle spikerhullene som blir i treverk.

Bx skrev:
Salamander,

Jeg tror du bør sjekke akustikken først. Byggematerialer og dimensjoner har mye å si. Møblering også. Den typiske moderne norske stue med 6 harde flater og minimalistisk møblering er hifi-fiendtlig og noen ganger også menneskefiendtlig ettersom den overivrige romklangen noen ganger gjør det direkte slitsomt å prate med flere enn tre personer i rommet...

Poenget mitt er: Det viktigste er å få etterklangstiden under kontroll. Type og mengde møblering kan ha mye å si. Stoler og sofaer med mye masse kan gi betydelig demping. En stue med ikke-uheldig akustikk pluss fornuftig møblering pluss prioritert plassering av stereo og lytteseter gir i de fleste sammenhenger svært gode forhold for hifien.

Diffusering eller absorbsjon i førsterefleksjonspunkter kan ha noe for seg hvis akustikken er rimelig god i utgangspunktet, men hvis man har for mye etterklang så blir det en dråpe i havet. Her er det kvantitet og båndbredde som gjelder. Hva du benytter på veggen til å lage profiler vil ha ytterst marginal betydning, men hvis du bruker speilene til absorbenter eller diffusorer så kan du sikkert få til et stilig og vellydende resultat.

Et rimelig møbleringsvennlig alternativ hvis du ønsker å være på den sikre siden er å legge en pen lydhimling av den typen som benyttes i kontorlokaler, dog med litt mindre nedbyggingshøyde. Dette gjør underverker for hifien såvel som for den gode samtale. Du får ikke perfekt hifi akustikk, men du får et godt utgangspunkt som bare kan bli bedre med litt tweaking. Løsningen har et par-tre ulemper: Det koster ca like mye som å legge parkett, himlingen kan ikke uten videre overmales - og det er ikke bare-bare å henge opp taklamper i hytt og pine. Men når dette er på stell så fungerer det glimrende.
Takk for tips Bx, men har ikke mulighet for voldsome utprøvelser av akustikken, da jeg starter rivingen så fort vi overtar huset, og har solgt det meste av inventar for å begynne på nytt når huset står ferdig...men skal nok få tid til og i det minste
få koblet det opp å testet for en indikasjon på hva jeg har å gjøre med.

Litt må vel listene ha å si? store taklister, speil i tak og speil tett i tett på vegg må da være bedre enn glatte gips/betong vegger?

Anngående veggene så blir reisverket 100mm stålstendere med 100mm rockwool og to lag gips utenpå eksisterende vegger. dette fordi huset er 140 år gammelt og trolig beinkaldt om vinteren. Med stål slipper jeg ugjevnheter og sprekker på yttervegger når det norske klimaet står på som verst.

Slike kontorhimlinger kan være helt ok i et dedikert lytterom eller muligens en funkisbolig, men i en sveitservilla kunne jeg ikke tenke meg noe mer ødeleggende :/

Idèen med absorbenter eller diffusorer i speilene er gull, men kan tenke meg stoffet i front ville sett mindre fint ut etter noen år, også måtte jeg foret på veggene enda 100mm, å det vil helst unngås.

...skal ikke være lett å få i pose og sekk skjønner jeg :p

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.04.2011
Antall liker
37
Det kan også bli litt voldsomt å dempe hele taket, dette tilsvarer ca 25% av rommets reflekterende flater, plasserer man abosrbsjon på 5% av rommets flater så vil man ha merkbar senking av etterklang (selvsagt litt avhengig av rommets interiør/materialevalg)

Demping av hele taket med standard lydhimling vil også bidra til ytterligere økt etterklangsforskjell mellom bass og mid/lyse frekvenser (med mindre masse isolasjon plassseres ovenpå akustikkplatene, dette krever at konstruksjonen er tett, og sansynsligvis kraftigere skinner)

Det er enklere med plassering av f.eks 3 (5-10cm) akustikkplater ved siden av hverandre montert i en ramme i førsterefleksjon, senket fra tak+eventuell demping av førsterefleksjoner på sidevegger.
Man kan også gjøre andre akustikk tiltak i tillegg/istedet for denne løsningen, det er vanskelig å gji en detaljert løsning på nett.

Det er mange akustikere i oslo området.

Topp Bunn