Råd og spørsmål vedrørende planlegging av ny hjemmekino (5.1.2)

Hobo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.10.2015
Innlegg
71
Antall liker
93
Heisann!

Jeg planlegger for øyeblikket ny hjemmekino og har i den anledning noen spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med å svare på!

For å starte tenkte jeg å gi litt informasjon rundt tenkt oppsett og hvordan rommet oppsett skal inn i ser ut.

Det er snakk om en kjellerstue som er av relativt stor størrelse, men bare deler av stuen skal romme hjemmekino-oppsettet, og uheldigvis er takhøyden veldig lav. Rommet er totalt 851cm langt og 403cm bredt, mens området hvor oppsettet skal være er omtrent 368cm langt og 403cm bredt. Etter lekting vil takhøyden være omtrent 207cm. Legger ved noen tegner fra SketchUp for å gi litt bedre perspektiv av rommet.

HiFi-oppsettet jeg ser på er som følger (5.1.2 oppsett for nå):

  • Fronthøyttalere: Dali Epicon 6
  • Senterhøyttaler: Dali Epicon Vokal (har i dag en Dali Rubicon Vokal som jeg mest sannsynlig må benytte midlertidig pga. budsjett)
  • Surroundhøyttalere: Dali Rubicon LCR (har allerede disse fra et tidligere oppsett)
  • Subwoofer: B&W DB1 (har for øyeblikket en av denne, men vil potensielt legge til en til over tid)
  • Atmos-høyttalere: Se spørsmål og informasjon under
  • Elektronikk: For øyeblikket har jeg bare Yamaha RX-A2050, se spørsmål og informasjon under

Som jeg nevnte tidligere er takhøyde ganske lav, og det vil være en innfellingsdybde på omtrent 6cm for Atmos-høyttalerne. Sofaen vil dessverre måtte stå mot bakveggen og jeg vil derfor bare kunne gå for to Atmos-høyttalere. Med en såpass lav takhøyde har jeg prøvd å gjort litt research på hvilke muligheter jeg har som vil passe inn med såpass lav innfellingsdybde. Jeg har listet ut alternativene jeg har kommet over under og lurer på om det er noen her som har erfaringer med noen av disse? Vært i samtale med en hos HiFi Klubben som anbefalte Sonance sine (det er faktisk disse som har lavest nødvendig dybde, men alle høyttalerne som er listet under skal kunne passe inn i taket mitt):

  • Sonance VP52R UTL
  • Monitor Audio CSS230
  • Klipsch SLM-3400-C
  • Klipsch SLM-5400-C

Når det kommer til elektronikk så har jeg for øyeblikket bare en Yamaha RX-A2050 surroundreceiver. Med oppsettet jeg har listet ut over hva ville dere ha anbefalt på både kort og lengre sikt? Jeg vil heller planlegge for lengre sikt og spare opp for anbefalt receiver og/eller forsterkere enn å gå for en halvveis løsning pga. budsjettuqfordringer. Så om jeg skal kjøpe noe ønsker jeg helst at det skal være noe som vil holde plassen sin i oppsettet over lengre tid (og som eventuelt kan bygges på over tid).

Generelt så tar jeg bare i mot alle råd og anbefalinger. Det har vært en stund siden jeg har kunne prioritert HiFi-oppsett og gleder meg til å komme litt inn i det igjen! Si gjerne ifra om dere skulle ha behov for mer informasjon for å kunne gi riktige råd og svar!

På forhånd takk for all hjelp!
 

Vedlegg

Topp Bunn