råd mot mose på taket.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
De siste dagene har jeg tilbrakt utallige timer på taket for å fjerne mose fra taksteinene. Jada, jeg har forsømt meg noen år, innrømmer det.

Jeg har hørt at ved å strekke en uisolert kobbertråd langs mønet vi l tilveksten av ny mose reduseres.
Noen som har prøvd dette og evt. kan bekrefte at det virker?

Det høres fornuftig ut; kobber var en av bestanddelene i impregneringsvæsken som ble brukt til trykkimpregnert trevirke før de nye reglene kom for noen år siden.


Mvh
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.390
Antall liker
83.910
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Fjern ALLE trær i umiddelbar nærhet av taket. Har du imidlertid skygge uansett, må du nok desverre ty til maskinell fjerning og ugressmiddel
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Fjern ALLE trær i umiddelbar nærhet av taket.
:eek: Vær forsiktig, du kan fort bli stemplet som plante- og dyrehater samt en trussel for boligområdet om du gjør slikt, ref annen OT-tråd ;)
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Jeg kan godt leve med et rykte/stempel som mosehater.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.390
Antall liker
83.910
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
:eek: Vær forsiktig, du kan fort bli stemplet som plante- og dyrehater samt en trussel for boligområdet om du gjør slikt, ref annen OT-tråd ;)
Så lenge det er på egen tomt er det greit
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg kommer til å følge med her. Det er generelt mye mose i hele borettslaget mitt. Vi har blant annet sykkleboder ved hver oppgang hvor hele takflaten ses fra gateplan. I tillegg har jeg et sånt tak rett under stuevinduet. I fjor var det helt ekstremt på grunn av regnsommeren fra helvete. Jeg hadde meg en liten klatretur med feiekost, inkludert skraping med bakenden av kosteskaftet. Det hjalp, men det er fortsatt en del igjen. Irriterende..
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
En tråd jeg også vil følge med i.
Grunn: Har flatt tak med grov grus som er lagt på takschingel. Det gror litt mose i denne grusen. Mindre hos meg enn hos naboene. De har brukt dager med raking og "luking" på takene......
Ugressmiddel er sikkert tingen MEN noen sjanse for at dette vil ødelegge takschingelen?
Ingen av naboene har brukt slikt.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.840
Antall liker
38.572
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Hvorfor ikke sprøyte Rondup på taket? burde gjøre jobben

mvh
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har muligens et lite problem der. Naboens plen befinner seg under taket. Ideelt sett ville jeg hatt noe som bare drepte mosen. Har den forresten en gegrenset 'levetid'? Hvis man sprayer på en dag værmeldingen er god, så det ikke skyldes ned fra taket mens den fortsatt er virksom kanskje?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.118
Antall liker
9.429
Mosen elsker Rondup, men den hater jernsulfat. Brådauer av sistnevnte. 10 liter vann i en hagekanne og en til to spiseskjeer jernsulfat gjør susen. Dosen dekker 20 til 30 m2
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvor kjøper man jernsulfat? Er det skadelig for andre vekster?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jernsulfat selges på hagsesentrene som mosekverk. Brukes mest i plener og svir mosen. Selges som støpulver. Ulempen er at det kan sette farge (rustflekker) på taksten, asfalt etc. I grus er den helt grei.

Et alternativ er middel som 'Tak GTI', som kan kobles rett på en hageslange og spyles på. (Men ikke bruk det om det er i nærheten av dammer og vann med fisk etc.)

Tak GTI 1 liter.


tak gti.jpg

Eller man kan bruke bakepulver hvis man vil være anderledes.

Glyfosat (Roundup) etc. har som Pinky påpeker ingen virkning på mose.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hmmm.... Bakepulver har jeg i skapet. Løst opp i vann, f.eks. pumpekanna som jeg vanligvis bruker til vask av sykkel, 1 boks til 5 liter vann kanskje? I så fall kan jeg ta det i morgen før jeg går på jobb.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Kopartråd-knepet verkar som førebyggjande tiltak.
Håper du har rett.
Det var som forebyggende tiltak dette var tenkt, gammel mose må jeg nok fjerne med malingskrape og en stiv kost. Det er effektivt, men tidkrevende.

Jeg la forresten merke til at taksteinene i stripa "bak" pipehatten var fri for mose. Tipper det er blyet i overgangen takstein/pipehatt som virker der.

Mvh
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.657
Antall liker
58.486
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Kobber virker mot mose, men er et tungmetall som forurenser.
Jeg mener at det er forbudt å bruke kobber og kobbertråd på tak i Sverige av den grunn, og forbudet kommer sikkert her i Norge også.

Jernsulfat gir røde flekker som aldri går bort og er derfor ikke særlig penere enn mose.

Børste og høytrykkspyler, kjedelig men lovlig.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
I den litt større sammenheng: Hvor mange kobbertråder må til for å forurense like mye som et middels kobbertak, sånn omtrent?


Min erfaring er at en enkel malingskrape og en litt stiv kost er mye mer effektivt enn høytrykksspyler. Mindre søl også.

Mvh
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Vi har betongstein med ru overflate. Kosten min hjalp ikke stort, så jeg tok et tak med baksiden av skaftet også. Ikke fikk jeg vekk alt heller...

Nå har jeg forresten sprayet hele taket (bitteliten sykkelbod) med vann og bakepulver, så får vi se om det hjelper etterhvert.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Et alternativ er middel som 'Tak GTI', som kan kobles rett på en hageslange og spyles på. (Men ikke bruk det om det er i nærheten av dammer og vann med fisk etc.)
La en runde med denne for en uke-eller-to siden på mitt tak. Stod på boksen at det villle ta 1-2mnd før mosen dør og slipper "taket" (humre). Blir jeg utålmodig på at regnet skal skylle det av om en mnd, blir jeg nok å gå på med slange/HTspyler.
 

jars

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
78
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Har hørt at det har vært benyttet en sink strimmel (3-4 cm x o,8 mm) på toppen av mønesteinen som forebygging av mose
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Har gode erfaringen med 1-2% oppløst klorin i vann som grønskedreper på terrassen. Gammelt gjerringråd og fungerte supert. Samme kilde sa at den og tok knekken på mose på tak og for det hadde han prøvd, og lært begge deler av sin bestemor på vestlandet. Har ikke testet det siste, men gamle kjerringer skal man høre på :rolleyes:
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.006
Antall liker
6.233
Naboen brukte høytrykkspyler. Mosen forsvant, og forutsatt han ville ha grått tak i stedet for svart ble han nok superfornøyd!
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Og så har han blåst halparten av mosen ned på undertaket der den virkelig kan gjør ugang..... Oppe på taksteinen er det stort sett bare en kosmetisk greie.
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.344
Antall liker
1.844
Ikke bare kosmetisk på taksteinen heller... Spylte taket mitt for et par år siden. Mosen hadde spist seg inn i betongen der det var mest av den. En bør ihvertfall få bukt med problemet før det går for langt.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
4 kvadrats AVMANTLET kopperkabel langs øverste del av taket - gjerne en kabel "på hver side". Gammelt kaill-råd, ikke kjærringråd....
 
Topp Bunn