Rätt att få lön?

Vox

Medlem
Ble medlem
02.01.2007
Antall liker
0
Jag har en dotter som jobbar inom restaurantbranchen i Oslo. Hon har ett anställningskontrakt på 37,5 timmar i veckan. Problemet är att hennes chef efter julferien inte sätter upp henne på något schema. Han har sagt till en henne flera gånger att nästa vecka ska du jobba, men när det nya schemat kommer upp är hon inte med.

Min fråga till er är vilka rättigheter hon har. Enligt några av hennes arbetskamrater har hon rätt att få ut lön för 37,5 timmar i veckan då hon har kontrakt. Stämmer detta eller vad gäller i Norge?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg blir forbannet av å lese slikt. Jeg er medeier og styreformann i et lite familiefirma - og ikke f.. om man kan behandle folk på den måten. Greit nok at det kan være tøffe tider - men da får man være voksen nok til å se folk i øynene og si det som det er. Slike eiere eller ledere - de burde bare vært avskiltet på flekken.

Regler? Det vet jeg ærlig talt ikke noe om - jeg har alltid prøvd å holde meg så langt som mulig på den "riktige" siden av regelverket. Hvis jeg skal gjette, har datteren din en god sak. Håper hun har en sterk fagorganisasjon i ryggen.

Vox

Medlem
Ble medlem
02.01.2007
Antall liker
0
Ulf-B skrev:
Håper hun har en sterk fagorganisasjon i ryggen.
En 19-årig tjej som åker till Oslo för att börja sitt första jobb tänker tyvärr inte på att gå med i facket. Så i det här fallet är hon "ensam".

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.587
Torget vurderinger
2
Vox skrev:
....då hon har kontrakt.
Hva står det i hennes kontrakt?

Har hun fast ansettelse, er hun på prøvetid eller har hun kanske en tidsbestemt kontrakt. Litt vanskelig å si noe om hennes rettigheter uten mer info.

Mvh
Høvdingen

Vox

Medlem
Ble medlem
02.01.2007
Antall liker
0
Høvdingen skrev:
Har hun fast ansettelse, er hun på prøvetid eller har hun kanske en tidsbestemt kontrakt. Litt vanskelig å si noe om hennes rettigheter uten mer info.
Hon har fast ansettelse (tillsvidare tror jag det står).

L

Lars.N

Gjest
Hei

Vil tru din datter står meget sterkt i sin sak her .
Har du fast ansettelse kontrakt på 37.5t uken har arbeidgiver to valg hvis han ikke kan eller vil tilbyr deg arbeide, det ene
er å betale deg full lønn eller permitere deg.
Ta kontakt med fagforeningen der for du full backup med fri rettshjelp til saken.
Alderig for sent å melde seg inn i fagforbundet :)

Trist med useriøse aktører :mad:

Mvh

Laban

Vox

Medlem
Ble medlem
02.01.2007
Antall liker
0
laban skrev:
Trist med useriøse aktører :mad:
Namnet på den aktuella aktören börjar på Mc och slutar på Donald´s.

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Hvem er ansvarlig for sikkerhet og arbeidsforhold?
De fleste McDonald’s restaurantene eies av lokale, selvstendige næringsdrivende, kalt franchisetakere. De har inngått en avtale med McDonald’s for bruk av konseptet, navnet, osv. De er selv ansvarlig for sine resultater, men de kan dra god nytte av et profesjonelt opplæringssystem, samt god oppfølging og støtte fra fagpersoner på hovedkontoret. Ca 85 % av McDonald’s restaurantene i Norge er drevet av franchisetakere.
I alle restaurantene er det en restaurantsjef eller en franchisetaker (eller begge deler) som vil være ansvarlig for den daglige driften av restauranten. Det er først og fremst disse som skal kontaktes hvis man har spørsmål. Videre finnes det en tillitsvalgt og et verneombud i alle restaurantene. Medarbeideren kan ta kontakt med disse dersom de ikke vil snakke med restaurantsjefen direkte. På hovedkontoret er det Human Resources som skal kontaktes dersom det dukker opp spørsmål knyttet til arbeidsforhold, lønn eller helse, miljø og sikkerhet.
Det er vel greit å ta kontakt med en tillitsvalgt, et verneombud eller Human Resources på hovedkontoret?

Topp Bunn