rør til riaa

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.952
Antall liker
3.705
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Nå da spilleren endelig er oppe å gå kan jeg tenke meg å koste på litt bedre rør til RIAAen etter hvert.

Et det noen rør en burde ha på lista si og noen rør som en burde styre unna i en RIAA?

RIAAen bruker 2stk ecc83 og 1stk ecc82 per kanal...
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Hvilken riaa?
Hvilke rør i dag?
Hva ville du opplevd som bedre? Hva vil du ha mer og mindre av?
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
Triple mica rør er kjent for sin stabile konstruksjon som typisk er lite mikrofoniske og lager lite støy ellers. Slike rør kan det være gunstig å bruke ett eller flere av i en følsom komponent som riaa trinnet er.

Av 83 rør (og stort sett ellers) så er det nos som gjelder, og noen av de beste har lange plater. Ofte er black plate i tillegg et godt tips.

Du kan i mange tilfeller bruke 5751 også, som substitutt for et 83 rør. Det har omlag 30% mindre gain og gir gjerne mindre støy av den grunn. Noen liker også lyden fra disse bedre kontra 83.

Jeg liker personlig 12au7 varianten kontra ecc82/e82cc, i mange tilfeller. 5814 kan du også bruke i stedet for 82, de har også en litt annerledes presentasjon slik at man har flere muligheter for å rulle seg frem til en kombinasjon som man liker, hvis man har litt forskjellig å prøve med.

Hvilke rør man ender opp med bør sees i sammenheng med eventuelle andre rør man har i oppsettet, og finne en sammensetning overall som man liker.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.952
Antall liker
3.705
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Har en Wall audio opus 88

Har fått et sett EH og et med Sovtek 12ax7 med riaaen.
12au7 var det RFT som var med

Byttet ut RFT rørene med noen Radiotechnique som jeg hadde liggende og det var som om den ofte omtalte sløren som ble løftet vekk.

Foretrekker rør som ikke er alt for ullen og har en utmerket 3D prestasjon.
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
Min opplevelse av 5814 er at de kan være spesielt gode på dette med rom og 3D. Det er i alle fall tilfelle med rca 5814a black plate og Siemens Halske 5814a.

E83cc telefunken smooth plate, som også er long plate (17mm) er også gode på dette og i tillegg dynamiske og stramme.
Brimar long gray plate 83 rør er også gode rør som jeg bruker men ikke premium performance.
Når det er sagt, så trenger det absolutt ikke være de dyreste og mest anerkjente rørene som er de beste. Det hele kommer an på sammensetningen/kombinasjonen av alle rørene i oppsettet.
Jeg bruker også Mazda fem stjerner triple mica 82 rør i oppsettet mitt. De har god 3D og fine i topp men er litt tynne overall når jeg bruker de i forforsterkeren, men, når de brukes som driverrør i Dynaco blokkene så er de gamechangere, rett og slett.

Mullard long black plate er gode på alt, men også alt for dyre.
Mere vanlig Mullard produsert på 60-70 tallet synes jeg er ok, de tilfører litt varme men de har også et slør over seg.

12au7 med sin konstruksjon finner jeg å være meget dynamiske i både Sylvania, RCA clear top og 12au7 produsert for og merket Hammond.
 
Sist redigert:

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.952
Antall liker
3.705
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Kommet frem til denne komboen, foreløpig- any thoughts?

5751 GE NOS/USA, Triple-Mica, Black Plate
5814A RCA 3-MICA BLACKPLATE
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
Det var gode rør.
De ser ut til å passe både dine preferenser hva egenskaper angår med 5814a sin evne til å skissere perspektiv og rom og i tillegg at du har 5751 som er gunstig med tanke på eventuell støy, samt at begge typene er triple mica som underbygger det samme.
Det ser umiddelbart ut som du har en vellåtende kombo der!
De svarte platene har også typisk en veldig klar presentasjon, uten noe slør eller maskering.

Hvordan synes du det låter?
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
Om du skulle savne et mere dynamisk uttrykk, ikke sikkert du gjør det, men i så tilfelle kan du bytte ut 5814 med 12au7 og se hvordan det blir.
12au7 er gjerne mere dynamiske og litt mere 'på' mens 5814 med nevnte egenskaper samtidig kan være litt mere bakpå med et dypere lydbilde imo.
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
Lykke til med å finne ditt uttrykk for god lyd. 😊
Rørkomponenter er fantastiske å ha i anlegget!
Man kan forandre hvordan komponenten og stereoen låter totalt bare ved å bytte rør, i stedet for å måtte bytte ut forsterkerne i sin helhet.
En velsignelse.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Vær klar over at 5157 med noe mindre gain i enkelte (i flere av mine tidlige komponenter) har gitt en litt mer tilbakelent men samtidig slankere presentasjon. Jeg sier ikke at det gjelder alle steder, men jeg har i mange sammenhenger opplevd at å bytte 12AX7/ECC83 ut med 5157 ikke har gitt det kjøttet på beinet og den «spruten» jeg har vært ute etter.
 
Sist redigert:

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.952
Antall liker
3.705
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Lykke til med å finne ditt uttrykk for god lyd. 😊
Rørkomponenter er fantastiske å ha i anlegget!
Man kan forandre hvordan komponenten og stereoen låter totalt bare ved å bytte rør, i stedet for å måtte bytte ut forsterkerne i sin helhet.
En velsignelse.
Takk for det-
stemmer nok det, men jeg er heller av typen set and and forget. 😉
Syns det et vanskelig når det er for mye å velge mellom.🙄
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Long plate konstruksjoner er mer plaget med mikrofoni.
Noen liker dette uten å være klar over årsaken. Hvis det er moderat mikrofoni altså.
3-mica konstruksjoner er de mest solide og stabile. Minst mikrofoni.
5814 er premium 12AU7/ECC82.
5751 kan være et bra alternativ. Litt mindre gain. Kan bety litt mindre støy.
Min erfaring med 5751:
Dette er røret jeg har sett mest juks med. Mange er 12AX7 med et annet navn.
Mange er bare dårlig produksjon og har fått betegnelsen 5751.
Må testes altså!
 
Sist redigert:

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
Veldig mye å velge mellom ja. Liker også set & forget, må bare finne komboen først som blir stående.
Hvis du har muligheten for å låne og teste ut underveis så kan det være endel å spare, ja.
 
Topp Bunn