Queen - bandtråd - noen Queen fans her?

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Liker Queen, spilles stadig, har noe på cd, noen album på vinyl, et par surround og har noen live dvd & blu rays.

Dagens dose er et av de bedre, imo, Queen II, her i en1994 remaster

 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.117
Antall liker
7.744
Sted
Oslo
Var på whisky tur til Islay, bodde på B&B hos Don and Dot i landsbyen Lagavullin
Siste kvelden spanderte vertskapet sjelden whisky og Queen's Wembley konsert på god gammaldags VHS.
Her var definitivt avskjedskvelden av de bedre
 

TeeBee

Medlem
Ble medlem
07.04.2021
Innlegg
48
Antall liker
47
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Stooor fan. Så dem i Drammenshallen på den eneste norske konserten noensinne (teller ikke med Q+AL)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Ingen fan selv egentlig, men hører jo at de er flinke. Men var sammen med noen engang som spilte Bohemian Rhapsody på repeat, så har hørt den en del ganger. Leste et intervju av Brian May engang, og hvis jeg husker rett laget han og faren hans gitaren han bruker av en 200 år gammel eikestokk som hadde ligget i et ildsted. Også bruker han en mynt som plekter. :)
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.782
Antall liker
8.745
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Det var i 82. Min første konsert. Vi sto på stolene som var satt pent opp i rader og seksjoner.
Noen har hatt med kassettspiller, tatt det opp og lagt det på nettet:
Var der selv, det var også min første konsertopplevelse, stooort for en seksten åring... 😎
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.826
Antall liker
16.005
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Jeg er vel ingen stor Queen fan og fikk vel en overdose på åttitallet av en Queen elskende kompis. Men en av de festligste konsertopplevelsene jeg har vært med på var med tribute bandet Killer Queen. Stor stemning og allsang gjennom alle låtene sier litt om populariteten.
 
Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.117
Antall liker
7.744
Sted
Oslo
Jeg er vel ingen stor Queen fan og fikk vel en overdose på åttitallet av en Queen elskende kompis. Men en av de festligste konsertopplevelsene jeg har væt med på var med tribute bandet Killer Queen. Stor stemning og allsang gjennom alle låtene sier litt om populariteten.
For ikke å snakke om det australske bandet Bjørn Again.
Veit ikke om det det har noe i en Queen tråd å gjøre, men har jo hiten Dancing Queen
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.320
Antall liker
3.482
Torget vurderinger
4
Stoor fan :) Både på streaming og vinyl - Live album liker jeg veldig godt
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
938
Antall liker
1.316
Sted
Østfold
Mega-fan jeg, kom meg aldri på konsert. Husker godt Live Aid hvor Queen virkelig sto fram.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.417
Antall liker
17.114
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Man har jo de Queen album det er verd å ha (min subjektive mening) :) .

IMG_2130.JPG


Med The Game startet "nedturen" og selvom de senere utgivelser har enkelte gode låter, avtok interessen for bandet for min del.

Mht Brian May så er det både merkelig og tildels uforståelig at han ikke nevnes oftere når det både diskuteres og listes opp gitarister.
 

srtorp

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2013
Innlegg
557
Antall liker
1.106
Torget vurderinger
11
Fan, så de på Råsunda i 86. Men de er spilt litt i hjæl av bla P4 og andre radiokanaler, så hører ikke mye på de nå.
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.240
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
0
I noen sammenhenger har jeg blitt spurt om hva min favorittlåt innen pop-rock gjennom tidene er. Selv om det er et umulig spørsmål har jeg flere ganger svart Bohemian Rhapsody, så det plasserer meg vel trygt i fan-kategorien?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Mht Brian May så er det både merkelig og tildels uforståelig at han ikke nevnes oftere når det både diskuteres og listes opp gitarister.
Utrolig talent som gitarist, låtskriver og brukbar vokalist.

Her kjører han en cover på Since You've Been Gone med selveste Cozy Powell på trommer i -93


Funker som bare det :D
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Lytter til Jazz



Vinyl som jeg fikk til jul i 1978. For dette albumet er jeg veldig glad for å ha endelig fått platespiller i hus igjen, etter et opphold på 20 år.

Har 2 stk utgaver av Jazz på cd - 1994 & 2011 remastere - men begge er ganske dårlige - mens originalvinylen låter veldig bra.

Var superfan av Queen den gang i 1978 - men husker godt følelsen når jeg satte på platen første gangen og Mustapha satte igang, hva f.. er dette for noe dritt... 😁 men så dro det i gang noen gitarer og alt ble bra :D



Den inkluderte plakaten av damer på sykkel havnet selvsagt på veggen i gutterommet - noe min mor ikke var helt fornøyd med.

Liker Jazz - har den som regel blant topp 5 Queen album.

Så har den verdens beste "feel-good" song:

 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Det hadde vært veldig interessant å høre hvilke utgaver av de forskjellige albumene som foretrekkes, ser det er noen som har den store vinylboksen her - som vel er fra 2015?

Jeg har blant annet originalalbumene i 2011 remaster



Finnes nok noe positivt blant disse når det gjelder klarhet & Eq osv - men de er jevnt over ganske høye og komprimerte og jeg spiller kun bonusmaterialet her - b-singelsider osv.

Har også en del av 1994 remastere på cd - der er det mer blandet, noen er ok, mens jeg ikke liker andre. Stort sett foretrekker jeg vinylutgavene jeg har.

Skal se om jeg får knotet ned en liste på studioalbumene, som jeg foretrekker, blant de utgavene jeg har.
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.782
Antall liker
8.745
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Utrolig talent som gitarist, låtskriver og brukbar vokalist.

Her kjører han en cover på Since You've Been Gone med selveste Cozy Powell på trommer i -93


Funker som bare det :D
Jævlig tøft!
Har alltid vært stor fan av Blackmore og skiva som denne er hentet fra (down to earth) med Graham Bonnet som vokalist har jeg stor sans for. Kult med Mays gitarsound i velkjente Blackmore riffs...
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.417
Antall liker
17.114
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jævlig tøft!
Har alltid vært stor fan av Blackmore og skiva som denne er hentet fra (down to earth) med Graham Bonnet som vokalist har jeg stor sans for. Kult med Mays gitarsound i velkjente Blackmore riffs...
Synes mye faktisk er bedre i May’s versjon enn originalen - live.
May synger bedre enn Bonnet (mr Dandy), kordamene leverer - ikke minst visuelt:cool:. Men, Blackmore er Blackmore ;)
 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
OK - Queen (1973) - CD 1994 Remaster

OK - Queen II (1974) - CD 1994 Remaster

Bra - Sheer Heart Attack (1974) - CD 1991 Remaster (Hollywood)

Veldig Bra - A Night At The Opera (1975) - DVD-A 2002

OK/Dårlig - A Day At The Races (1976) - CD 1993 Reamster

Bra - News Of The World (1977) - Vinyl Original

Veldig Bra - Jazz (1978) - Vinyl Original

Bra - The Game (1980) - Vinyl Original

Bra - Hot Space (1982) - CD 1994 Remaster

Bra - The Works (1984) - CD 1994 Remaster

Bra - A Kind Of Magic (1986) - Vinyl Original

Veldig Bra - The Miracle (1989) - CD Original

Bra - Innuendo (1990) - CD Original

OK/Dårlig - Made In Heaven (1995) - CD Original

Her er min rangering av mine beste utgaver av studioalbumene, med tanke på mastering & produksjon. Skulle gjerne hatt bedre lyd på en del av de - minst ha de som er beskrevet som OK & OK/Dårlig opp.

Har ikke forsket så mye på Queen utgivelser - men tror jeg har en bra mulighet med A Day at the Races - og tenker at en originalvinyl kan være en bra oppgradering?

Setter pris på om noen deler erfaringer fra utgivelser og hvordan de låter.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.417
Antall liker
17.114
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Samtlige av mine vinyler er fra utgivelsesåret, men det er en stund siden de har vært på tallerken. Skal derfor avstå fra å si noe konkret om den enkelte.
Jazz, NOTW og The Game er svenske pressinger. De øvrige er UK.

En «kuriositet» er at jeg også har denne på vinyl:

Flash Gordon står også i hylla her.
 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Samtlige av mine vinyler er fra utgivelsesåret, men det er en stund siden de har vært på tallerken. Skal derfor avstå fra å si noe konkret om den enkelte.
Hvis du skulle få tid en dag - så hadde jeg satt pris på om du kunne spilt litt fra Jazz - og så spilt litt fra A Day at the Races - for sammenligning. Jazz original synes jeg låter veldig bra - er Races noe i samme dur er det lite å lure på for min del :)
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.417
Antall liker
17.114
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Blir trolig en tidsrommet til det i morgen ettermiddag :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.417
Antall liker
17.114
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jazz original synes jeg låter veldig bra - er Races noe i samme dur er det lite å lure på for min del :)
Tok en liten lytt på de i lunsjen. Jazz er hakket bedre - veldig god. ADATR er litt brightere - kanskje en tad for bright, men også det jeg karakteriserer som god.
Hvorvidt en re-master er bedre blir jo da vanskelig å si noe om.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Tok en liten lytt på de i lunsjen. Jazz er hakket bedre - veldig god. ADATR er litt brightere - kanskje en tad for bright, men også det jeg karakteriserer som god.
Hvorvidt en re-master er bedre blir jo da vanskelig å si noe om.
Takk for at du sjekket - settes pris på!

Jeg skal skaffe meg A Day at the Races på vinyl - originalpressing - regner med å skaffe Sheer Heart Attack også. Får bruke litt tid på discogs og se om det finnes noe bra til ok pris.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.417
Antall liker
17.114
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Gav et par av de andre litt prøvelytting også.
Sheer Heart Attack har omtrent lydkvaliteten til Jazz. Queen II er litt bassfattig, mens Queen (I) er ganske så grei :)
 
Topp Bunn