Quad sub

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Hei

Har lyst på å få litt drahjelp i bunnoktavene. En kamerat har Rel storm v, med Quad ESL 63, det fungerer veldig bra. Stramt og presist.

Er det noen som kjenner til Quad sin subwoofer? Er L2 sub oppgradert i forhold til den første som bare heter L. L-serien til Quad ble oppgradert i 2006 tror jeg..

JT
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Quad sin sub kjenner æ ikkje,men Quad sin anbefalte sub tel ESL63 var jo Gradient,det har æ hørt og det spelte F.. så bra..Fungerte som sub og stativ vess du skjønner ;) ESLene blei vel delt aktivt på 110Hz vess æ huske riktig..
mvh Filip
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Hei

Ja, de var spesialtilpasset ESL 63. Fungerer nok bra de, men passer ikke så bra til ESL 989 som jeg har. De subene er ment å bruke som stativer til ESL 63.

Rel-suben er justert til å jobbe fra ca 24 hz og nedover..

JT
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.193
Antall liker
10.357
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
hei

Etter det jeg forstår kan bassdelen av Gradient Revolution selges separat med et elektronisk delefilter tilpasset nyere Quad paneler enn esl-63, men gratis er det ikke..
Om du virkelig vil få til sub frekvenser henger vel også sammen med rom og plasseringsmuligheter. Har ellers hørt svært kort JL fathom f113 i et oppsett med Quad, det hadde potensiale..

mvh
 

Mathias Rust

Medlem
Ble medlem
20.11.2008
Innlegg
45
Antall liker
0
En sub som spiller bra med Quad er Celesion System 6000 subbene ( http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/892/ ) hvis du får tak i et sett slike. Jeg har hatt dem selv og det spiller fantastisk tørt, stramt og dypt (25hz), men uten punchen i de beste kassesubbene. Litt som de fleste Quadene egentlig. De kostet ca 20.000 når de kom for 20 år siden, men bør vel kunne fås brukt for en 5-7.000 nå. Det følger med elektronisk delefilter, men de trenger i tilllegg en egen effektforsterker.

http://www.regonaudio.com/Celestial Sytem 6000.html

Fra Stereophile:

Given the 6000's performance, it seems apparent that Celestion has also produced one of the finest, least colored subwoofers around. Tests with the Quad ESL-63 were most encouraging; it is also a natural partner for other high-quality dipole systems of limited bass power. It will also work well with smaller and cheaper systems, but its $3300 cost does not really justify such partnerships.

 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Morsom sak :)

Signalveien blir lengre da, .. med delefilter etter preamp, før hovedhøyttalere og subèr. Så må det kjøpes inn ekstra effekttrinn til subene.

Uansett lite trolig å ramle over disse på bruktbørsen kanskje.

JT
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
F.E. skrev:
Quad sin sub kjenner æ ikkje,men Quad sin anbefalte sub tel ESL63 var jo Gradient,det har æ hørt og det spelte F.. så bra..Fungerte som sub og stativ vess du skjønner ;) ESLene blei vel delt aktivt på 110Hz vess æ huske riktig..
mvh Filip
Det var muligens mine det? Noe som muligens ikke er så politisk korrekt, men fungerte absolutt brukbart for meg i et senere oppsett, var 2905 som fulltone, komplettert med Velodyne SMS 1, Quad 606 forst. og AV- sub. Vet ikke om du har prøvd med DD 18 Mathias? Vil ellers legge til at 2905 i en riktig(heldig?) oppstilling spiller utmerket bass, selvfølgelig uten det voldsomme"slammet" fra kassesubber.
 

Mathias Rust

Medlem
Ble medlem
20.11.2008
Innlegg
45
Antall liker
0
J T skrev:
Morsom sak :)

Signalveien blir lengre da, .. med delefilter etter preamp, før hovedhøyttalere og subèr. Så må det kjøpes inn ekstra effekttrinn til subene.

Uansett lite trolig å ramle over disse på bruktbørsen kanskje.

JT
Tja..du må nok avertere etter dem i tilfelle. Ble solgt noen av de mens Hifi-klubben hadde de så det finnes noen sett i Norge, men de er sære og dyre så ble jo aldri noen storselger akkurat.
Sto et sett tilsalgs for noen måneder siden her på HFS.
Nyere subber som feks Velodyne har jo vesentlig større innstillingsmuligheter med delefrekvens, fase, eq osv som gjør integreringen vesentlig enklere enn tidligere.
 

Mathias Rust

Medlem
Ble medlem
20.11.2008
Innlegg
45
Antall liker
0
Geir_Bjerkaas skrev:
Vet ikke om du har prøvd med DD 18 Mathias? Vil ellers legge til at 2905 i en riktig(heldig?) oppstilling spiller utmerket bass, selvfølgelig uten det voldsomme"slammet" fra kassesubber.
Hei Geir.
2 stk DD18 er koblet til nå, men det er strengt tatt ikke nødvendig med 2905 da de spiller med overraskende autoritet i bassen. Nå fyller DD18 på fra ca 35-40 hz og nedover etter som Quadene faller av. Har altså ikke noe deling på 2905. Med litt justering av fase osv spiller det helt integrert og flatt ned til 15hz. Med servokorreksjonen på maks er det ikke noe problem med så store elementer mht integrering.
Når det er sagt så er det ikke mange innspillinger som har mye dypbass under 30-40 hz så i 9 av 10 tilfeller er det ingen forskjell når jeg skrur de av.
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
jeg kan bare slutte meg til de over, så langt har jeg ikke følt en "tøddel" for ekstra bass med quadene. de spiller rett og slett flott 8)

jakr
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Føler heller ikke noe stort savn, eller at Quad ESL 989 ikke gir nok bass. Jeg syntes forsåvidt heller ikke at det manglet noe hos min kamerat med ESL 63, før han koblet til REL storm v..

Har nok litt oppheng på at bassfundamentet skal være skikkelig solid. ;D

JT
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Geir_Bjerkaas skrev:
F.E. skrev:
Quad sin sub kjenner æ ikkje,men Quad sin anbefalte sub tel ESL63 var jo Gradient,det har æ hørt og det spelte F.. så bra..Fungerte som sub og stativ vess du skjønner ;) ESLene blei vel delt aktivt på 110Hz vess æ huske riktig..
mvh Filip
Det var muligens mine det? Noe som muligens ikke er så politisk korrekt, men fungerte absolutt brukbart for meg i et senere oppsett, var 2905 som fulltone, komplettert med Velodyne SMS 1, Quad 606 forst. og AV- sub. Vet ikke om du har prøvd med DD 18 Mathias? Vil ellers legge til at 2905 i en riktig(heldig?) oppstilling spiller utmerket bass, selvfølgelig uten det voldsomme"slammet" fra kassesubber.
Det va nok dine ja ;D Har du 2905 enda?
mvh Filip
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Bakerst i stuen, som er ni meter lang, har jeg plenty med bass. Lytteposisjonen er foran halvveis i rommet og der er det en stor dipp.

JT
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
F.E. skrev:
Geir_Bjerkaas skrev:
F.E. skrev:
Quad sin sub kjenner æ ikkje,men Quad sin anbefalte sub tel ESL63 var jo Gradient,det har æ hørt og det spelte F.. så bra..Fungerte som sub og stativ vess du skjønner ;) ESLene blei vel delt aktivt på 110Hz vess æ huske riktig..
mvh Filip
Det var muligens mine det? Noe som muligens ikke er så politisk korrekt, men fungerte absolutt brukbart for meg i et senere oppsett, var 2905 som fulltone, komplettert med Velodyne SMS 1, Quad 606 forst. og AV- sub. Vet ikke om du har prøvd med DD 18 Mathias? Vil ellers legge til at 2905 i en riktig(heldig?) oppstilling spiller utmerket bass, selvfølgelig uten det voldsomme"slammet" fra kassesubber.
Det va nok dine ja ;D Har du 2905 enda?
mvh Filip

Nei, de har nok Mathias Rust i denne tråden overtatt.
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Mathias Rust skrev:
Geir_Bjerkaas skrev:
Vet ikke om du har prøvd med DD 18 Mathias? Vil ellers legge til at 2905 i en riktig(heldig?) oppstilling spiller utmerket bass, selvfølgelig uten det voldsomme"slammet" fra kassesubber.
Hei Geir.
2 stk DD18 er koblet til nå, men det er strengt tatt ikke nødvendig med 2905 da de spiller med overraskende autoritet i bassen. Nå fyller DD18 på fra ca 35-40 hz og nedover etter som Quadene faller av. Har altså ikke noe deling på 2905. Med litt justering av fase osv spiller det helt integrert og flatt ned til 15hz. Med servokorreksjonen på maks er det ikke noe problem med så store elementer mht integrering.
Når det er sagt så er det ikke mange innspillinger som har mye dypbass under 30-40 hz så i 9 av 10 tilfeller er det ingen forskjell når jeg skrur de av.
Det du sier stemmer godt med mine erfaringer. Hadde jo mye av de samme justeringene som du har på min SMS 1. Fin integrering. Mine suber gikk ikke så dypt som dine, men på noen innspillinger gjorde det seg med litt ekstra punsch i bunnen. Ikke "korrekt" kanskje, men gøy og svingende.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.384
Antall liker
20.789
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg tror (gjetter kvalifisert) at en trykkammersub (helst to) helt inntil frontveggen, arbeidsområde fra 40-50 Hz og ned, vil fungere like fint til Quad som på Linkwitz Orion++.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det tror nok jeg óg, Valentino.

Men hva med maks SPL/Dynamikk? Gradient hevdet 10 dB høyere max SPL for ESL 63 med sine subber. For å få til dette må man dele i de delikate delene av frekvensområdet (artig ordspill, så jeg.) Og skal man dele såpass høyt blir det vanskeligere med spredningsdiskontinuiteten, hvis man går for kasser. Jeg vil tippe at Gradient sitt system er suvent. Systemet er i dag samme bassmodulene som på Revolution, men med lavere delefrekvens hvis jeg ikke tar feil.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.384
Antall liker
20.789
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
100dB fra Quad-paret på 2m i følge Rhesus. Man kan nok drive dem hardere ved å dele høyere á la Gradient, men så må det også være dipol, ja.

Jeg er vel av den formening at må man ha mer enn 100dB peak velger man ikke Quad. Eventuelt velger man to sett Quad.
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.407
Antall liker
12.891
For Quad ESL-63 mener jeg å huske at Gradient anbefalte (samt flere andre) å dele ved 150 hz for SW63.
Dette for at eletrostatpanelet (statorplatene) skulle få jobbe med lettere last, og puste friere.
"Correct me if I`m wrong!"
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Powerpoint skrev:
For Quad ESL-63 mener jeg å huske at Gradient anbefalte (samt flere andre) å dele ved 150 hz for SW63.
Dette for at eletrostatpanelet (statorplatene) skulle få jobbe med lettere last, og puste friere.
"Correct me if I`m wrong!"
Delingen var satt til 110 hz(muligens 115).
 
Topp Bunn