Purifi, det mest interessante jeg har sett på lenge!?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Har noen av de men De er ferdigterminerte kun på en side og skal man lage en Y Split må man ha de pluggene. Jeg bruker pt wago klemmer mellom to slike til å få det til å fungere men ønsker å rydde litt opp.
    Jeg kjøpte hypex nc400, når de kom på markedet, og brukte i begynnelsen en supply mot to moduler. Jeg lagede en y av to powerupply kabler loddede sammen, isolerte med teip. Den står ennå i en, i hvert fald, 10år gammel, nc400 monoblock og driver min mono ;) sub.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det funker fint hos meg med wago men jeg skal uansett flytte litt på ting i kassa (2stk neurochrome chip amper skal på plass) så jeg kunne tenkt meg å rydde litt
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Har også modulus 86 ;) som jeg byggede for et år eller to siden. Double mono i mine gamle nc400 kasser. Skal du bruke Mod86 i toppen ?
    Det positive ved at ha så mange forstærkere som meg er at man blir lidt mindre forstokket :) og kan verdsette deres kvaliteter hellere end at stirre på feilene ved de forskellige typer ( rør, mosfet, chip, klasse d osv.. ). F eks selvom First Watt F6 er god på mellomtone hornene og lidt mer romantisk/rundere i klangenså har jeg satt IcePower igjen på Celestion axi/Seos 30, den er så klar og dynamisk.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Snickers har kommet med et par innspill før om lifestyle høyttalere med Purifi og 4,5 tommern. F eks dobbel liten diskant i MTM eller liten diskant pluss mellomtonedome. Diskant i waveguide er også lurt for å få ned delefrekvensen.

    Hva med et så enkelt system som dette? MTM. Lukket kabinett på ca 10 liter netto. Den nye Seas LROY 8 tommern. En subwoofer pr side i lukket kasse.

    Innspill mottas :)

    NB! Å putte inn to små diskanter i disse er en smal sak.

    FA869430-39D8-475B-9755-82BA5C1FF38C.jpeg
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har allerede tenkt en samme sak ifm tv lyd, men det vil jo koste litt da.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Jeg lurer på hva som er det mest optimale man kan få til hvis man skal konkurrere med stilkene til Bang&Olufisen?

    Etter det jeg har fanget opp så er vel Purifi 4,5 tommerne de beste.
     
    Sist redigert:

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lurer på hva som er det mest optimale man kan få til hvis man skal konkurrere med stilkene til Bang&Olufisen?

    Etter det jeg har fanget opp så er vel Purifi 4,5 tommerne de beste.
    Jeg vil også sett på 6.5" med alu-membran.
    Har Seas en LROY i 8" nå? Jeg ser ikke den nevnt å nettsidene deres. Mulig konkurent til Purifi sin 8"?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    «Noen kulturer tror at linjær psu låter bedre (enn smsps)»


    Ryddige forklaringer her. Har også sansen for produsenter som Purifi, Hypex etc som er åpne om hva de lager og slipper det løs på DIY markedet fremfor å gjøre en pittelitten modifikasjon av andres eksisterende produkter og klistre på en gull logo med trippel fortjenestemargin.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.475
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Leser nå at Purifi er på vei med sin egen SMPS power supply ...... vet ikke noe mere

    Italienske Rouge Audio design har på gang en forsterker med Purifi 1ET7040SA men den blir ikke lansert før Purifi sin egen power supply er tilgjengelig, ingen prisantydning her ennå

     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Får håpe at de kommer med noe som har bedre effektivitet enn Hypex sine dinosaur-power som blir latterlig varme.
    Med et effektivt power og Purifi's effektive moduler kan man lage kompakte forsterkere.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.830
    Antall liker
    954
    er det bare meg som syns Bruno og co er litt i overkant treige? :D icepower har da hatt en drøss forsterkerserier og med integrert psu i en årrekke, til lav pris. datablad er også langt mer omfattende.
    joda de yter bedre på papiret, men vil du foretrekke de i noen blindtest?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.043
    Antall liker
    2.256
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    er det bare meg som syns Bruno og co er litt i overkant treige? :D icepower har da hatt en drøss forsterkerserier og med integrert psu i en årrekke, til lav pris. datablad er også langt mer omfattende.
    joda de yter bedre på papiret, men vil du foretrekke de i noen blindtest?
    Det har vel litt med at Purifi er relativt ferske at de ikke har hatt kapasitet til å får det på plass ?
    Mange flotte saker fra Icepower, har selv et par 1200as1 og har hatt 2000as2 men å sammenligne de lydmessig med Purifi så kommer de ikke opp i samme klasse.
    Har prøvd et par av mot Purifi på Tad 4002 og der er det mange klasser i forskjell....

    Nord har sluppet 1ET7040 baserte for litt siden,
    Mer strømsterk enn 1ET400 leverer 950w i 2 ohm..
    Venter fremdeles på 1ET9040 en kraftigere modul....
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.475
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Får håpe at de kommer med noe som har bedre effektivitet enn Hypex sine dinosaur-power som blir latterlig varme.
    Med et effektivt power og Purifi's effektive moduler kan man lage kompakte forsterkere.
    Er dette varmeproblemet mindre med større powersupply? belaster PSU mindre og får jo i tillegg mere overhead
    Eller spiller det ingen trille?
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Det må ha litt med belastningen å gjøre generelt. Jeg har både NC400 og Ucd2k med eget power pr kanal, og ingen av de strømforsyningene blir særlig varme.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Det må ha litt med belastningen å gjøre generelt. Jeg har både NC400 og Ucd2k med eget power pr kanal, og ingen av de strømforsyningene blir særlig varme.
    Hvilket power bruker du?
    Belastningen spiller selvfølgelig kraftig inn. På tomgang går det greit. Jeg har målt temperaturen på både 1,2k og 3k power fra Hypex og min erfaring er at det blir fort varmt når belastningen øker. De er altså relativt lite effektive sammenlignet med det som er mulig i dag med opp mot 98% effektivitet i f.eks powersupply til datamaskiner.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Hvilket power bruker du?
    Belastningen spiller selvfølgelig kraftig inn. På tomgang går det greit. Jeg har målt temperaturen på både 1,2k og 3k power fra Hypex og min erfaring er at det blir fort varmt når belastningen øker. De er altså relativt lite effektive sammenlignet med det som er mulig i dag med opp mot 98% effektivitet i f.eks powersupply til datamaskiner.
    Du har garantert rett!
    Med NC400 sitter det vel SMPS600 tror jeg, og med Ucd2k er det SMPS3kA700. Forsterkere er godt dimensjonert til jobben sin så de går nok stor sett på tomgang.
     

    Georgb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2018
    Innlegg
    184
    Antall liker
    574
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.830
    Antall liker
    954
    spreiing på +-70 grader heilt til 20kHz, og dette for ein dome på 33mm
    må vær en spesial faseplugg av et slag? kan ikke skjønne hvordan ytre deler av en waveguide vil klare det.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg ser det nevnes noe om crossover ved 2 kHz.
    Spennende greier. Mon tro om dette er noe som kan tangere Malikovs saker i de høyere oktaver for dem som ikke driver med hor...sorry, jeg mente hor_n.
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.475
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Noen som har vært borti VTV eller Apollon?
    De har en range med Purify modeller, med både Purifi 1ET400A og 1ET7040SA.... og det som er kanskje litt annerledes her er at det er stort utvalg av forskjellige opapms opp til svindyre Weiss OP2-BP



     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.043
    Antall liker
    2.256
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Noen som har vært borti VTV eller Apollon?
    De har en range med Purify modeller, med både Purifi 1ET400A og 1ET7040SA.... og det som er kanskje litt annerledes her er at det er stort utvalg av forskjellige opapms opp til svindyre Weiss OP2-BP




    Jeg har Vtv sin enkleste 1ET400 med Hypex buffer, fantastisk 🎶🎶
    16 db gain på Tad 4002.... Fløyels mykt og superdetaljert....
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    ...og jeg har Audiophonics sin versjon med ET-400...den lille versjonen.

    PXL_20230225_121614536.jpg

    Kun to kanaler da.

    Fornøyd. 100 % tyst på midbass med ca 100 dB følsomhet.
    Og jeg "tror" det låter bra. Det vites ikke før fullrange 4-veis er klar for testing.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.475
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Tror jo monoblokker eller dual mono kan være best, en powersupply per kanal, ser ingen av disse synes å ha skjerming mellom powersupply og forsterker modul, usikker på hvor mye det betyr 🤔

    Veldig fristet å teste 1ET400
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Tror jo monoblokker eller dual mono kan være best, en powersupply per kanal, ser ingen av disse synes å ha skjerming mellom powersupply og forsterker modul, usikker på hvor mye det betyr 🤔
    Basert på målingene til ASR og andre så måler EVAL1 mer enn bra nok med en standard Hypex 1200A400 powersupply.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Nettopp. Jeg ser ikke helt poenget med å dra saker og ting laaaangt utover våre "ørers fatte evne"
    ...eller kanskje jeg er for gammal og dauhørt for å mene noe som helst om slikt...sannsynligvis, ja.

    Så lenge jeg opplever spektakulær dynamikk, og absolutt stillhet...er jeg fornøyd.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.043
    Antall liker
    2.256
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Tror jo monoblokker eller dual mono kan være best, en powersupply per kanal, ser ingen av disse synes å ha skjerming mellom powersupply og forsterker modul, usikker på hvor mye det betyr 🤔

    Veldig fristet å teste 1ET400
    Mono blokker er vel noe overdrevet med 1200w strømforsyning, maks effekt ved 2 ohm er vel 425 w pr kanal.... Er derimot et must på 7040 som kan gi 900w i 2 ohm....
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.475
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Mono blokker er vel noe overdrevet med 1200w strømforsyning, maks effekt ved 2 ohm er vel 425 w pr kanal.... Er derimot et must på 7040 som kan gi 900w i 2 ohm....
    Overkill er bra 🥳

    @Armand kjører jo 3K powersupply i sin Purifi baserte forsterker
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn