Purifi, det mest interessante jeg har sett på lenge!?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det bestræbte Steen sig altid for å opnå. Min hukommelse rækker ikke til at finde eksempler. Der er gået mange år. Men jeg mener mine 6.5" med "blomster membran" og extra coating er et af de få.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg kan love deg at ingen av de driverne Steen jobbet med var i nærheten av noe slikt. I utgangspunktet var driverne ikke i nærheten, og etter hans modifikasjoner ble de betydelig dårligere på IMD grunnet deres lave motstandsdyktighet mot DC-komponenter. Opphenget spiller ingen rolle i dette regnestykket, mens motoren gjør det, og den får dårligere arbeidsbetingelser med mykere oppheng. Ved disse frekvensene kan man langt på vei glemme membranen med mindre driverne er svært store.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken driver tenker du klarer det?
    Her tror jeg du må klarere litt mer, hva mener du?

    Jeg kan love deg at ingen av de driverne Steen jobbet med var i nærheten av noe slikt. I utgangspunktet var driverne ikke i nærheten, og etter hans modifikasjoner ble de betydelig dårligere på IMD grunnet deres lave motstandsdyktighet mot DC-komponenter. Opphenget spiller ingen rolle i dette regnestykket, mens motoren gjør det, og den får dårligere arbeidsbetingelser med mykere oppheng. Ved disse frekvensene kan man langt på vei glemme membranen med mindre driverne er svært store.
    Her må du utdype litt mer, hvilke(n) driver tenker du på?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Her tror jeg du må klarere litt mer, hva mener du?
    Siktet til Drossel sin uttalelse i innlegget rett før.

    Her må du utdype litt mer, hvilke(n) driver tenker du på?
    Han bygde om en del drivere der han modifiserte opphenget. De fikk ekstremt lav Fs men samtidig dårlig evne til å finne tilbake til x=0-punktet. De var i all hovedsak basert på scan speak classic drivere.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Ahh, jeg ser ikke alle innlegg i tråden

    btw jeg skjønner ikke hvor denne (n) kom fra teksten over
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Test av 4" hos Audioxpress

     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jøss, den var jo ikke på nivå med 6.5-tommeren. Ser nesten ut som om det mangler noe i motoren.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Da har HiFiCompass testet (!) Purifi PTT6.5M08-NFA-01A true midrange. Grundig arbeid mr Yevgeniy Kozhushko holder på med !



    Vis vedlegget 794525

    Purifi PTT6.5M08-NFA-01A 6.5" true midrange | HiFiCompass

    Dr.E
    På en måte litt rart at de ikke laget en mellomtone av de mindre driverne, først, så lenge de er i sortimentet som bassmellomtoner.
    Tross alt en viss begrensning hvor langt opp en 6,5" driver kan spille, som følge av sin fysiske størrelse. Tenkte jeg, og det er jo lov :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det kommer jo kanskje an på hva målsettingen er. En mindre driver vil kunne deles høyere, men vil ha mindre kapasitet.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Vil det være noen lydmessige fordeler med større areal på en mellomtonedriver, om alt annet er likt?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.226
    Sted
    Langesund
    På en måte litt rart at de ikke laget en mellomtone av de mindre driverne, først, så lenge de er i sortimentet som bassmellomtoner.
    Tross alt en viss begrensning hvor langt opp en 6,5" driver kan spille, som følge av sin fysiske størrelse. Tenkte jeg, og det er jo lov :)
    Tenkte også å avlaste mine Morel 6,5" når BlieSMa T-34 B ble anskaffet. Jeg prøvde ned mot 2,5 kHz, og var fornøyd, men når de beste ørene jeg vet om, satt noen timer med justeringer, ble delingen helt oppe ved 4 kHz. Mer klang mere detaljer...mystisk dette?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Tenkte også å avlaste mine Morel 6,5" når BlieSMa T-34 B ble anskaffet. Jeg prøvde ned mot 2,5 kHz, og var fornøyd, men når de beste ørene jeg vet om, satt noen timer med justeringer, ble delingen helt oppe ved 4 kHz. Mer klang mere detaljer...mystisk dette?
    Nope, ingen mystikk, rein sunn fornuft i form av du prøver seg frem - med ørene!
    Har sette flere dele drivere, forresten, i din størrelse så høyt opp i frekvens, men du har vel trolig en av driverne som tåler høyest kjøring oppover vil jeg tro.

    Du har også ganske god avstand mellom dine, men antar du syntes dette låter bra, selv om teorien tilsier problemer som følge av dette.
    Kan være bruk av ørene ikke er så galt - allikevel. Selv om noen sverger til målinger fremfor aktiv bruk av utvekstene på hver side av hodet :cool:

    På et område stoler jeg mer på mine egne ører, enn all verdens måleinstrumenter og fornuftsteorier til sammen - lyden av menneskestemmer.
    Og kan en høyttaler ikke gjengi en menneskestemme - for meg totalt ubrukelig.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.226
    Sted
    Langesund
    Nope, ingen mystikk, rein sunn fornuft i form av du prøver seg frem - med ørene!
    Har sette flere dele drivere, forresten, i din størrelse så høyt opp i frekvens, men du har vel trolig en av driverne som tåler høyest kjøring oppover vil jeg tro.

    Du har også ganske god avstand mellom dine, men antar du syntes dette låter bra, selv om teorien tilsier problemer som følge av dette.
    Kan være bruk av ørene ikke er så galt - allikevel. Selv om noen sverger til målinger fremfor aktiv bruk av utvekstene på hver side av hodet :cool:

    På et område stoler jeg mer på mine egne ører, enn all verdens måleinstrumenter og fornuftsteorier til sammen - lyden av menneskestemmer.
    Og kan en høyttaler ikke gjengi en menneskestemme - for meg totalt ubrukelig.
    De bryter ganske pent opp rundt 8-9 khz
    Ja, jeg er fornøyd med lyden, pluss et par andre også.
    Menneskestemmer er vanskelig synes jeg, da de er tatt opp så forskjellig. Noen semmer oppleves tynt og andre med for mye brystkasse.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    De bryter ganske pent opp rundt 8-9 khz
    Ja, jeg er fornøyd med lyden, pluss et par andre også.
    Menneskestemmer er vanskelig synes jeg, da de er tatt opp så forskjellig. Noen semmer oppleves tynt og andre med for mye brystkasse.
    Du som bor i en "konsert-by" og har vett til å nyte noen av disse, har sikkert referanser fra disse som kommer deg til gode foran anlegget ditt.
    Låter det ikke bra på Kvitnes, Eidsvåg eller Bremnes - for å ta (for meg tre viktige) referanser - så ikke av aktualitet for min del.
    For de som syntes vi misbruker Purifi tråden - med håp om at nettopp Purifi gjengir det vi snakker om - menneskestemmer :cool:
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Da har Erin`s Audiocorner testa bokhyllehøyttaleren March Audio Sointuva med sin "wondermachine" Klippel Near Field Scanner (Spinorama). Puh, litt av ei setning..... .

    Her har tydeligvis kokken ikke skusla bort ypperlige råvarer.
    • Objectively speaking, I believe (recalling from memory) this is the best passive speaker I have measured to date. It rivals linearity and directivity on par with some of the best speakers I have seen.
    March Audio Sointuva Bookshelf Speaker Review (erinsaudiocorner.com)

    1647341202635.png


    Dr.E
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    10
    Har fulgt med på diyaudio og det er flere som lager lignende setup (med Bliesma blant annet).

    Det fine med Satori er at den er ferdig med waveguide.

    Men delene koster jo litt da? Min lille erfaring med dome i waveguide (DXT) og beryllium (Bliesma) gjør at jeg har meget store forhåpninger her.

    Har aldri hørt Purifi men gleder meg til å gjøre det ved leilighet.

    Skulle jeg nedgradert til et kompakt system står denne pakken høyt på listen:

    583494F9-0091-4798-B655-A42DA4FAA9C1.jpeg
    D611C914-2EA9-45C3-9F11-E714F0F1061C.jpeg
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Har fulgt med på diyaudio og det er flere som lager lignende setup (med Bliesma blant annet).

    Det fine med Satori er at den er ferdig med waveguide.

    Men delene koster jo litt da? Min lille erfaring med dome i waveguide (DXT) og beryllium (Bliesma) gjør at jeg har meget store forhåpninger her.

    Har aldri hørt Purifi men gleder meg til å gjøre det ved leilighet.

    Skulle jeg nedgradert til et kompakt system står denne pakken høyt på listen:

    Vis vedlegget 800646 Vis vedlegget 800647
    Ser ut som en flott oppskrift på nedskalering, men med topplyd i sikte. Forøvrig interessant å se at prisen på den March Audio Sointuva (#540) , vil ligge på ca det dobbelte ($ 3990) av råvarelista (+mva) di over her. Ikke ille og slettes ikke i haiendland (der kan alt gå an, der er de...alle mann) hvor π² er en minimums prisfaktor for å bli tatt "seriøst" i sekten.

    Dr.E
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg vurderer på nytt om jeg skal teste den nye purifi mellomtonen.
    4 Ohm har naturlig nok høyere følsomhet enn 8 Ohm's versjonen.
    Jeg kunne tenke meg først å teste kun ett par.
    Da vil jeg ha den med høyest følsomhet,
    siden forsterkeren jeg har til rådighet ikke yter mer enn 60 watt i 4 Ohm. (40 w i 8 Ohm)

    Om jeg senere føler jeg trenger ett par til i MTM, går det da an bruke to forsterkere?
    Med Y kobling fra lydkort?
    Jeg vil helst unngå å seriekoble to par 4 Ohm's drivere.

    Men kanskje en Crown xls forsterker klarer biffen på 2 Ohm i parallell kobling?
    Eller er hele greia en dårlig ide sett fra ekspertisens øyne?

    Hadde egentlig tenkt å vente på BlieSma 3" mellomtone domer, men jeg mistenker de har dårligere kapasitet under kilohertzen når man vil spille høyt med uanstrengt gjengivelse.

    ...og to par BlieSma 3" Be er uaktuelt. Blir jo 30 laken det.
    Eller kanskje ikke? To par 3" Be domer gir samme følsomhet som en compdriver.
    Det må da bli slemt?

    Eller purifi?

    Elle melle elle melle elle melle....den er ute. 🥴 :p
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det spretter opp mange slike konstruksjoner nå. Joe Rasmussen utvikler nå en Elsinore med 2 stk Purifi basser og 2 stk Purifi mellombasser + WG
    (WW/BR - MTM).
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    4 Ohm har naturlig nok høyere følsomhet enn 8 Ohm's versjonen.
    Jeg vil helst unngå å seriekoble to par 4 Ohm's drivere.
    Mulig jeg spør dumt, men fremsetter ikke 2 x 8 Ohms parallellkobling (som da blir til 4 Ohm) den ønskede følsomhet da?
    Eller blir to 4 Ohms drivere med hver sin amp bak bedre hva dette angår?

    En annen ting, gjeldende Purifi eller andre, når man benytter to slaver til én driver, og ser kostnaden av to slaver målt opp mot én aktiv driver til - og de fordeler mht. kapasitet og bl.a. tåleevne av EQ - hva mener folket om dette?

    Med tanke på alle testresultater/omtaler av Purifi 6.5" bassmellomtoner og mellomtoner - også av gjengivelsen av mellomtonen - så nesten litt rart de har tatt seg bryderiet med å lage mindre versjoner av disse. Well, uten at verden stopper opp av det, kan være Purifi-folket har en målsetning om å ta'n ut på alle de områder de er inne på. Spennende, om det dukker opp større drivere derfra også. Skal man også tro Hypex FA plateforsterkere vil få konkurranse fra danskene?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Mulig jeg spør dumt, men fremsetter ikke 2 x 8 Ohms parallellkobling (som da blir til 4 Ohm) den ønskede følsomhet da?
    Eller blir to 4 Ohms drivere med hver sin amp bak bedre hva dette angår?
    Men jeg ønsker å teste kun ett par for å høre om det er tilstrekkelig, og da vil jeg ha de med 4 Ohm for å få høyest mulig effektivitet.
    Om jeg trenger to par, så ønsker jeg meg de med 8 Ohm for parallell kobling.

    Jeg vet ikke om jeg får byttet inn 4 Ohm med 8 Ohm hos audiogear.no
    Kanskje jeg skal spørre.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ok, nå har jeg kjøpt og bestilt ett par ppt6.5m-04.
    Snickers-is, har du forslag til optimal kasse?
    ...skal pares med BlieSma T34B, uten waveguide.
    Må fungere ved deling på 2,4 kHz, eller høyere.

    Når det gjelder design, har jeg veldig sansen for eldre Wilson Audio kreasjoner.
    Noe som ligner det, med doble 12" under som deles på 100 Hz mot doble 21" ved siden av.
    ....i grønt, blått, og sort.

    :sick:
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Mellomtonedriveren? Hvor høyt har du tenkt å dele mot bassene?
    Den nye mellomtonen, ja.
    De skal implementeres i en fireveis setup.
    Mot midbass, doble 12", 400-800 Hz...ish?

    Først og fremst tenkt i en Audiolense setup, men har også mulighet for å sette det opp med miniDSP 4x10hd.
    Må bruke en 2x60 watt amp i første omgang, men om de låter bra, kan jeg handle en 2-300 watter senere.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Ok, da vil kassevolumet ha relativt lite å si, mens det å få dempet det skikkelig har alt å si. Sånn fra toppen av hodet kan jeg ikke se for meg at du egentlig trenger mer enn 2 liter, og alt over det vil garantert fungere.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ok, det var vel det skumle svaret jeg forventet.
    Jeg er skikkelig dårlig på bygging av mellomtone kasser.
    Jeg har bygget veldig mye siden jeg begynte med diy for ca 5 år siden.
    Og den virkelig store utfordringen når det gjelder apekister, er etter min erfaring å få til mellomtonen, uten dette helvetes bokslyd greiene i en eller annen form.

    Jeg er jo litt bortskjemt med compdrivere i mellomtonehorn, som har det deilige fraværet av bokslyd.
    Hvordan få til det...med dynamiske drivere i kasser?

    Bass, og diskant....er enkelt å få til å låte bra, men ikke mellomtonen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.226
    Sted
    Langesund
    Hvor mange forskjellige mellomtone løsninger med kasser har du egentlig prøvd til nå. 40 ? Hadde vært letter å finne ut om du skulle ekskludere den løsningen for godt, ved å ta en en kort-visitt ned til Langesund. Burde vel gå greit på fem timer
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Ok, det var vel det skumle svaret jeg forventet.
    Jeg er skikkelig dårlig på bygging av mellomtone kasser.
    Jeg har bygget veldig mye siden jeg begynte med diy for ca 5 år siden.
    Og den virkelig store utfordringen når det gjelder apekister, er etter min erfaring å få til mellomtonen, uten dette helvetes bokslyd greiene i en eller annen form.

    Jeg er jo litt bortskjemt med compdrivere i mellomtonehorn, som har det deilige fraværet av bokslyd.
    Hvordan få til det...med dynamiske drivere i kasser?

    Bass, og diskant....er enkelt å få til å låte bra, men ikke mellomtonen.
    Tror du skal fokusere mer på demping og driver. Kan hende samtlige kasser du har prøvd deg på egentlig har vært helt fine.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Så nøkkelen er riktig demping.
    Da får man bare prøve ut forskjellig mengde, og forskjellige dempe materiale.

    Det med type kasse, der får jeg forskjellige anbefalinger.
    Enkelte sverger til tykke avstivede kasser, mens andre vil ha kasser med eks. doble tynne vegger med mykt materiale som eks. Green glue i mellom, og uten innvendig avstiving.

    Nå kommer vel også dette sikkert an på hvilket arbeidsområde drivere skal virke i.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Et par tre ting å tenke på...
    1. Du ønsker ikke at kabinettet har en egenfrekvens i arbeidsområdet dvs kabinett design.
    2. Du ønsker ikke å ha stående bølger pga kabinettet i arbeidsområdet dvs kabinett design og intern demping.
    3. Du ønsker ikke at lyden fra kabinettet kommer ut gjennom membranen dvs intern demping.
    Listen er vel utømmelig.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Godt å se at vår Ukrainske tester fremdeles klarer å dele sine målinger.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    De har også lagt ut en 8" og en 5.25" til preview på nettsiden i dag




    1648660087597.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn