Purifi, det mest interessante jeg har sett på lenge!?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Åbenbart ikke i dette tilfælde. Anyway så står jeg ikke lige for å foretaget den investering.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Interessant med aluminium. Den ene mellomtonen der er vel bare en impedansvariant av den vi har sett før?
    PTT6.5M08-NFA-01 er mer mellomtone enn X og W utgavene. Mms er droppet fra 24.4g for X og 19.4gram for W utgaven til 16.8g for M utgaven.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vår kjære danske venn kan vel ikke noe for at han er dansk fra topp til tå? :D
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Ok så må sandheden være ilde hørt😁. Men ok jeg holder mig fra den her tråd i fremtiden. Det er jo fuldstændigt formålsløst. Jeg er jo en imod 100.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det burde kanskje heller sett slik ut?

    Vis vedlegget 748023

    Forresten kjekt at du bidrar så konstruktivt.
    Nu er det her ikke noget der er et kommercielt produkt. Det er der vel pokkers til forskel på. Desuden har jeg ikke haft nogen som helst indflydelse på udseendet af de højttalere. I modsætning til Purifi systemet, så er der hul igennem på det her og ikke bare dårlig basreflex bumlebass. 😁
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Nu er det her ikke noget der er et kommercielt produkt. Det er der vel pokkers til forskel på. Desuden har jeg ikke haft nogen som helst indflydelse på udseendet af de højttalere. I modsætning til Purifi systemet, så er der hul igennem på det her og ikke bare dårlig basreflex bumlebass. 😁
    Så når GS har bygget seg høyttalere, brukt skikkelige drivere og tatt seg bryet med å finere dem så er det din forbannede rett å tråkke det ned i søla? Og det dere har spikret sammen i København, omgitt av europaller, som dere kaller "hifi", det skal vi respektere? Du er ikke lite frekk. Jeg tenkte du gikk over streken da du omtalte din preferanse for jenter på halvparten av din egen datters alder, men dette her tror jeg nesten tar kaka.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Så når GS har bygget seg høyttalere, brukt skikkelige drivere og tatt seg bryet med å finere dem så er det din forbannede rett å tråkke det ned i søla? Og det dere har spikret sammen i København, omgitt av europaller, som dere kaller "hifi", det skal vi respektere? Du er ikke lite frekk. Jeg tenkte du gikk over streken da du omtalte din preferanse for jenter på halvparten av din egen datters alder, men dette her tror jeg nesten tar kaka.
    Hvad snakker du om?
    Desuden er de paller ikke noget vi har haft indflydelse på. Det er i et udlånt lokale i Kødbyen i København. Danmarks radios gamle danselokale. Vi havde til huse der i et par år. Sig mig er du fuldstændigt dement? Er du fuldstændigt debil? Du er ikke så lidt fræk i det du siger om min prefærence.
    Den der tager spøg for spøg og alvor kun alvorligt har forstået begge dele lige dårligt.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Ok så må sandheden være ilde hørt😁. Men ok jeg holder mig fra den her tråd i fremtiden. Det er jo fuldstændigt formålsløst. Jeg er jo en imod 100.
    Kunne dessværre ikke lade være med det hele. Fem indlæg i løbet af tre timer postet du efter denne (min udhævning). Som forvalter av sandheden (ilde hørt) synes det som om også Fremtiden har sin egen betydning i Det Drosselske Univers.

    Anbefaler på det stærkeste både Titralac, der gør underværker med diskantrige oppstød. Ellers samtaler med voksne mennesker, ligeså, der gør meget med perspektivopfattelsen.

    Dr.E
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har opptil flere spørsmål som kanskje kan få tråden på rett spor igjen.

    1. Hva er forskjellen på Eval 1 stereokit og Eval 2 hvis jeg skal sette sammen byggesettet selv? Synes ikke det kommer noe godt frem på nettsidene hva som er fordelen med den ene eller andre løsningen.

    2. Har disse modulene sånn auto-sense on/off? Ser Boxem Audio leverer alle sine Hypex og Purifi med automatisk on ved signal og off etter 15 min uten. Det var den enkeltfunksjonen jeg likte best med Kii Three. Det vil jeg ha igjen!

    3. Boxem oppgir Purifi-versjonen sin med 30 uV støy på utgangen, er det der Purifi-modulene ligger?

    4. Hypex DLCP oppgir 7,4 uV noise, hvordan vil dette slå ut i praksis med unity gain sammen med feks 30 uV fra forsterker? Blir det da 7,4 + 30 x 4,47 = 167 uV?
    Hvor mye støy er egentlig det sett utifra et 110 dB sensitivitets-perspektiv?
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Jeg har opptil flere spørsmål som kanskje kan få tråden på rett spor igjen.

    1. Hva er forskjellen på Eval 1 stereokit og Eval 2 hvis jeg skal sette sammen byggesettet selv? Synes ikke det kommer noe godt frem på nettsidene hva som er fordelen med den ene eller andre løsningen.

    2. Har disse modulene sånn auto-sense on/off? Ser Boxem Audio leverer alle sine Hypex og Purifi med automatisk on ved signal og off etter 15 min uten. Det var den enkeltfunksjonen jeg likte best med Kii Three. Det vil jeg ha igjen!

    3. Boxem oppgir Purifi-versjonen sin med 30 uV støy på utgangen, er det der Purifi-modulene ligger?

    4. Hypex DLCP oppgir 7,4 uV noise, hvordan vil dette slå ut i praksis med unity gain sammen med feks 30 uV fra forsterker? Blir det da 7,4 + 30 x 4,47 = 167 uV?
    Hvor mye støy er egentlig det sett utifra et 110 dB sensitivitets-perspektiv?
    1. Eval 1 som er stereokitet, det kom først. Ingangskortet er dobbelt som du ser, og en enhet. Så kom Eval 2 som er monoutgaven, da står man mere fritt som du skjønner, den tekniske løsningen er ellers lik. Har man overflod av tommeltotter fins det en ferdiggpakket loddefri "Legoløsning" til Eval 1 fra Ghent audio. Se post # 216. Det er også lenka til en fortreffelig monteringsanvisning på produktsiden.

    3: og 4: Støyproblematikk diskuteres i post #305 og utover.

    Dr.E
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    1. Mono og Stereo. Fordelen med monoversjonen er at du har egen kontakt til strømmen så man får potensielt litt mindre tap per kanal i kontaktresistans.

    2. Nei.

    3. Purifi alene ligger på 11,5uV (A-veid)

    4. Når man skal slå sammen to støykilder som sitter etter hverandre (der begge er tilfeldig hvit støy) så tar man megge kildene i andre, legger dem sammen og tar kvadratroten av de. Du vil få: Kvadratroten av: (7,4^2+30^2) = 30,9uV.

    Hvor kom 4,47 tallet ditt i fra? EDIT: Det er gain i modulen du tenker på ja? Den skal du ikke regne med siden støyen er målt på utgangen med det forsterkningen inkludert.

    30uV er ikke mye. Selv ikke i et 110dB SPL/W prosjekt. På en 8 ohms driver tilsvarer det 0,1nanoWatt og gir teoretisk rundt 10dB SPL på en 110dBSPL/W driver.

    En annen ting i et 110dB system er det lille "kneppet" som kommer når modulene aktiveres. Det er ikke skadelig, men høres svært godt på et 110dBSPL system :oops:
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Et lite høstbilde, slik kan det se ut det ut når noen karer har praktisert sine realkunnskaper:


    Motoren te Purifi PTT6.5X04-NFA-01 midbass driver.

    1631882214860.png


    Og får bl.a et slikt resultat : "the inductive “swing” from maximum inductance to minimum inductance from 10mm coil-in to 10mm coil-out gives a maximum inductive change of an almost nonexistent 0.009mH, which is nothing short of amazing and it is the lowest recorded inductive swing since Voice Coil started using the Klippel analyzer. Cheers to Purifi! "


    Tatt herfra: Test Bench: An Extended Home Audio 6.5” Midbass Transducer from Purifi Audio | audioXpress

    Dr.E
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    1. Mono og Stereo. Fordelen med monoversjonen er at du har egen kontakt til strømmen så man får potensielt litt mindre tap per kanal i kontaktresistans.

    2. Nei.

    3. Purifi alene ligger på 11,5uV (A-veid)

    4. Når man skal slå sammen to støykilder som sitter etter hverandre (der begge er tilfeldig hvit støy) så tar man megge kildene i andre, legger dem sammen og tar kvadratroten av de. Du vil få: Kvadratroten av: (7,4^2+30^2) = 30,9uV.

    Hvor kom 4,47 tallet ditt i fra? EDIT: Det er gain i modulen du tenker på ja? Den skal du ikke regne med siden støyen er målt på utgangen med det forsterkningen inkludert.

    30uV er ikke mye. Selv ikke i et 110dB SPL/W prosjekt. På en 8 ohms driver tilsvarer det 0,1nanoWatt og gir teoretisk rundt 10dB SPL på en 110dBSPL/W driver.

    En annen ting i et 110dB system er det lille "kneppet" som kommer når modulene aktiveres. Det er ikke skadelig, men høres svært godt på et 110dBSPL system :oops:
    Kneppet er ikke fryktinngytende
    Hilsen en med 110dBspl system og purifi moduler
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.080
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16

    More important, the inductive “swing” from maximum inductance to minimum inductance from 10mm coil-in to 10mm coil-out gives a maximum inductive change of an almost nonexistent 0.009mH, which is nothing short of amazing and it is the lowest recorded inductive swing since Voice Coil started using the Klippel analyzer. Cheers to Purifi!
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.080
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Helvete. Testen ble lagt ut 22.09 og Elmer skrev innlegget sitt 17.09.... Hvordan har det seg?
    Jaja, kan fjerne..
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Kastet meg på Purifi-toget jeg også med en NAD C298. Volumet på subwoofer ble plutselig mye lavere når jeg koblet den til line-out på C298 heller enn på C368, så det må jeg finne ut av.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    2-veis BR med 6.5" X utgave fra Troels Gravesen.

    En av markedets bedre to-veis stativhøyttalere?
    Diskanten, i denne nye dansken, kanskje litt avhengig av riktig lyttehøyde i forhold til dome diskanter? Selv har jeg tro på coax'er, men svært få produserer slike...
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kastet meg på Purifi-toget jeg også med en NAD C298. Volumet på subwoofer ble plutselig mye lavere når jeg koblet den til line-out på C298 heller enn på C368, så det må jeg finne ut av.
    Det er vel bare lavere nivå på utgangen på C298 da sikkert? Er det så lavt at det ikke blir høyt nok?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Et annet pent gjennomført Purifi prosjekt fra Japan

    "Woofer : PURIFI PTT6.5X04-NFA-01
    Tweeter : BlieSma T34B-4
    Amp : PURIFI 1ET400A x4

    Enclosure : Birch plywood t=24mm,
    Baffle : colored MDF (soaked Prepolymer for making the board hard)
    Waveguide : 3D printed with ColorFabb XT CF20 (carbon fiber composite material)

    DSP : Metric Halo ULN-8’s band split (24dB/oct Linkwitz-Riley filter) & EQ & delay.
    Crossover : 1200Hz!
    plus frequency and phase correction Dirac live system (switchable)."



    1632927271046.png
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hva er optimalt?
    På den ene side lager man waveguide til diskanter for å kjøre de ned mot 1.200 Hz
    På den annen side bruker man små egnede mellomtoner for at diskanten først skal tre inn på 3.000 - 3.500 Hz
    Men, i forhold til diskantens (bl.a.) mindre membran, hvor langt ned bør den egentlig hobbe - så høyt som mulig eller der motsatte?
    Hva mener man om dette?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hva er optimalt?
    På den ene side lager man waveguide til diskanter for å kjøre de ned mot 1.200 Hz
    På den annen side bruker man små egnede mellomtoner for at diskanten først skal tre inn på 3.000 - 3.500 Hz
    Men, i forhold til diskantens (bl.a.) mindre membran, hvor langt ned bør den egentlig jobbe - så høyt som mulig eller der motsatte?
    Hva mener man om dette?
    Det er vel flere tanker rundt dette. Men her prøver man å dele så lavt som mulig uten at den har økt forvrenging eller går tom for slaglengde, dette for å gjøre integreringen mot mellomtonen lettere (ref acoustical lobbing). Waveguiden reduserer spredningen til diskanten i de lavere frekvensene og dermed gir en jevnere overgang i spredningsbildet, i tillegg gir den lavere forvrengning da effektiviteten går opp ga "loadingen" fra waveguiden.

    På en multiveis høyttaler vil man gjerne gjøre hoppene i element størrelse mindre for å redusere "acoustical lobbing", optimalisere spredningsmønsteret mellom elementene og optimalisere bruken av elementene, samt bruker delefilter med lavere dempning per oktav.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er vel flere tanker rundt dette. Men her prøver man å dele så lavt som mulig uten at den har økt forvrenging eller går tom for slaglengde, dette for å gjøre integreringen mot mellomtonen lettere (ref acoustical lobbing). Waveguiden reduserer spredningen til diskanten i de lavere frekvensene og dermed gir en jevnere overgang i spredningsbildet, i tillegg gir den lavere forvrengning da effektiviteten går opp ga "loadingen" fra waveguiden.

    På en multiveis høyttaler vil man gjerne gjøre hoppene i element størrelse mindre for å redusere "acoustical lobbing", optimalisere spredningsmønsteret mellom elementene og optimalisere bruken av elementene, samt bruker delefilter med lavere dempning per oktav.
    Og det betyr videre…
    …tommel opp for små mellomtoner/høy delefrekvens til diskant?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men det er ikke ett tema ennå med Purifi elementer ennå.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det er en "krig" det er vanskelig å vinne. Vi har følgende filosofier:

    - Liten dome og stor mellomtone + lav deling = utmerkede egenskaper mht lobing, men dårlige egenskaper mht spredning.
    - Samme som over med ekstra bratt deling = litt mer kapasitet men dårligere impulsrespons.
    - Liten dome i waveguide og stor mellomtone + lav deling = litt dårligere egenskaper mht lobing men utmerkede spredningsegenskaper.
    - Samme som over med ekstra bratt deling = litt mindre lobing men dårligere impulsrespons.
    - Liten dome og liten mellomtone + høy deling = utmerkede egenskaper mht spredning og lobing, men lobingen havner i et mer sensitivt område. Det samme med faseavviket fra filteret som da gjerne havner i 2,5-5kHz-området.
    - Samme som over men ekstra bratt deling = mindre lobeproblem, men dårligere impulsrespons og dette avviket havner også i et mer sensitivt område.
    - Ekstra liten dome + liten mellomtone = deling i diffusområdet over 7-8kHz. Det er ikke spesielt gunstig mht verken lobing eller impulrespons, men det gir faseavvik og lobing i et område der vi er veldig lite følsomme for slikt. I tillegg får vi utmerket spredning, og det er vi følsomme for også her.
    - Tradisjonell coax har smalt overgangsområde. Dette fordrer dels bratt deling, men gir til gjengjeld utmerket spredning og ingen lobing. Den bratte delingen går ut over impulsresponsen, men man kan dele relativt lavt så problemet ikke blir altfor stort.
    - Coax med spesielt bredt overgangsområde (en slags teoretisk optimal coax). Det gjør det mulig med 1. ordens deling og dermed både perfekt spredning, perfekt impulsrespons og ingen lobing.
    - Sist men ikke minst er det greit å nevne liten dome + 2x liten mellomtone i ekte d'Appolito-konfigurasjon. Det løser i stor grad lobeproblematikken så lenge man får mellomtonene nær nok hverandre. Ulempen er selvsagt at en dome som er liten nok til å unngå lobing mellom mellomtonene under delefrekvensen vil ha null spredningskontroll horisontalt også et langt stykke over delefrekvensen. Her er det i såfall myk 1. ordens deling som gjelder der diskantens overdrevne spredning smelter sammen med mellomtonenes begrensede spredning. Her er det utvilsomt lettest å gå for relativt bred spredning.

    Full range drivere bør nevnes også, men de har som regel ekstremt mye modale problemer selv i området der øret er mest følsomt. Elektrostater er en fin løsning på mange måter, selv om de ofte sliter med uakseptable higher order modes (noe man søkte å løse med ELS63 sitt spesielle filter, og med ML sin kurving). Horn bør også nevnes. Storformat horn + drivere som kan deles utenfor området 800-8000Hz og allikevel opprettholde utmerket spredning fjerner problemet fra ørets mest følsomme område.

    Så jeg må si meg enig med musikkbjørnen, disse coaxene har noe å by på som ikke er mulig andre konfigurasjoner.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Så jeg må si meg enig med musikkbjørnen, disse coaxene har noe å by på som ikke er mulig andre konfigurasjoner.
    Vet du ikke liker fokus på deg selv som person , men jeg tillater meg nå å nevne at det blir mildt sagt spennende med den coax du selv er i ferd med å utvikle, har jeg snappet opp ting & tang riktig. Også, fordi så få andre produserer coax innenfor seriøs hi-fi. Egentlig merkelig at det ikke er mer utbredt, fordelaktige som de er i sitt konstruksjonsprinsipp. Men, kan være det er en øvelse vanskeligere enn tradisjonelle drivere. KEF har en del av de, Seas også, de siste har jeg ikke lyttet godt nok til, mens i hvert fall KEF Reference serien sine coaxer spiller musikk med stor M. Forrige Horten messe, forresten, da spilte Paul på en Gradient høyttaler (tror jeg) med Seas coax, den låt virkelig bra! Sigberg Audio sine monitorer med coax er jo også skrytt veldig av, av folk her på sentralen som har hørt de.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn