Purifi, det mest interessante jeg har sett på lenge!?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Når man bytter fra Purifi til Monacor får man en betydelig økning i forvrengning. Når man stenger portene får man en betydelig økning i forvrengning. Klasse D har det me å senke forvrengning.

    Finnes det et mønster her?
    Mønsteret er meget bedre detaljering ifølge ejeren og han har gode ører. De lød helt sygt med åbne porte. Lød bedre med lukkede. Men nu taler vi to helt forskellige ting. Det ene system er åben baffel. Sidstnævnte står også i et andet lokale og med andet udstyr tilkoblet. Muligvis er årsagen til afvigelserne at Purifi har det meget dårligt i åben baffel. Det er ikke noget jeg har forstand på. Jeg refererer bare en bekendts udtalelser. Selv har jeg bare hørt det med Monacor. Altså det med åben baffel. Hmm jeg kan ikke lige huske hvad det hedder. Jeg var slet ikke i klubben da Purifi folkene var der. Har bare hørt referater.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Vel, ja, 6,5" med høy masse i åpen baffel er ikke verdens beste idé, men jeg kan vanskelig se for meg at nevnte Monacor heller er noen strålende kandidat til åpen baffel. Burde han ikke heller valgt en driver som kan flytte litt luft, og som passer til åpen baffel?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Han har to 12" i samme og en bånddiskant.
    Riktig, så han valgte en ganske ekstrem bassdriver, bygget for små bassreflekskabinetter, som mellomtone... Jeg kan se for meg at det ikke var den beste løsningen. Det underlige er at han ikke gikk for en dedikert mellomtone...
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Han korrigerer digitalt. En forstærker for hver enhed.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Riktig, så han valgte en ganske ekstrem bassdriver, bygget for små bassreflekskabinetter, som mellomtone... Jeg kan se for meg at det ikke var den beste løsningen. Det underlige er at han ikke gikk for en dedikert mellomtone...
    Hvor i alverden får du det med små basreflex kabinetter fra? Det er jo åben baffel.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jo men han justerer jo frekvensgangen digitalt. Skulle der så være problemer? Ikke noget jeg har nogen som helst forstand på. Agter heller ikke å bruge tid på at få det. Monacor enheden er heller ikke til åben baffel. Basserne er low Q. Hans system er det eneste åben baffel projekt jeg har syntes lød godt. Jan Nielsen fra High Fidelity har lavet med høj Q enheder som man plejer. Det lød ad helvede til. For meget og upræcis bas.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jo men han justerer jo frekvensgangen digitalt. Skulle der så være problemer? Ikke noget jeg har nogen som helst forstand på. Agter heller ikke å bruge tid på at få det. Monacor enheden er heller ikke til åben baffel. Basserne er low Q. Hans system er det eneste åben baffel projekt jeg har syntes lød godt. Jan Nielsen fra High Fidelity har lavet med høj Q enheder som man plejer. Det lød ad helvede til. For meget og upræcis bas.
    Forskjellige elementer er bygget på forskjellig måte, og fungerer bedre og dårligere til forskjellige formål avhengig av hvordan de er bygget. Selv om to elementer har f.eks lik størrelse, kan de ha veldig forskjellige egenskaper.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Jeg mener det at på generell basis så har dere MYE og strekke dere etter (det vi nordmenn gjør, Og ja vet at du er det innerst inne) ;)
    Når det viser seg at dere bruker feil drivere til aplikasjonen, så må man jo bare le litt !
    Joke or not !!
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Den anden enhed er heller ikke beregnet til åben baffel men det går fint. Men indrømmet det er ikke noget jeg har forstand på og jeg laver heller ikke højttalere selv. Ham som har konstruktionen har opnået et usædvanligt godt resultat.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Jaja, da var i hvertfall eksempelet temmelig overflødig. Da kan tråden komme tilbake til tema.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    At Purifi højtaleren under alle omstændigheder er temmeligt dårlig? At porten skal lukkes for at den er bare nogenlundet til at holde ud,?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    At Purifi højtaleren under alle omstændigheder er temmeligt dårlig? At porten skal lukkes for at den er bare nogenlundet til at holde ud,?
    Drossel; du som kommer fra "Purifi land" kan ikke du opplyse oss nordmenn om hva som er så dårlig med nettopp Purifi?!
    ...Spesielt fordi omtaler av disse på steder som tester drivere profesjonelt melder om det helt motsatte.
    Hva er det forresten med denne porten, som ikke er til å holde ut? Har du selv satt fast din "Lille-Drossel" i en slik port?
    :ROFLMAO:
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Faktiskt baserer jeg mig bare på basis af, at porten skulle tilstoppes, da den var i klubben og firmaet gjorde det selv. Jeg var slet ikke tilstede, da jeg syntes det var en uinteressant aften. De havde også forstærkeren med.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    At Purifi højtaleren under alle omstændigheder er temmeligt dårlig? At porten skal lukkes for at den er bare nogenlundet til at holde ud,?
    Du har nå oppsummert at du aldri har hørt driveren, du har ikke greie på høyttalerkonstruksjon (og er ikke interessert i å lære det), likevel uttaler du skråsikkert at denne driveren er kjempedårlig? Det synes jeg høres ut som et litt sviktende grunnlag å uttale seg på.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det høres for meg ut som spam/trolling. Hadde denne tråden vært i det tekniske hjørnet hadde nok moderator fått fart på sakene.

    Har du fått erfaring med Purifi-forsterkeren, Snickers?
    Noen andre som har sammenlignet med Ncore?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Det høres for meg ut som spam/trolling. Hadde denne tråden vært i det tekniske hjørnet hadde nok moderator fått fart på sakene.

    Har du fått erfaring med Purifi-forsterkeren, Snickers?
    Noen andre som har sammenlignet med Ncore?
    Nei, dessverre, jeg har ikke prøvd den, men snakket med Armand om den senest i går kveld. Han fortalte at han hadde sendt ut en god del av dem til folk som ville prøve, og så langt var det ingen som ville returnere dem.

    Jeg tror den er så bra som en forsterker trenger å vøre til alle mulige applikasjoner såfremt man ligger innenfor aktuell effekt og lastmargin.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Du har nå oppsummert at du aldri har hørt driveren, du har ikke greie på høyttalerkonstruksjon (og er ikke interessert i å lære det), likevel uttaler du skråsikkert at denne driveren er kjempedårlig? Det synes jeg høres ut som et litt sviktende grunnlag å uttale seg på.
    Vrøvl jeg gengiver bare hvad flertallet har fortalt. Vågn nu op. Kanskje ikke selve elementet er så dårligt, men helheden fra de medbragte højttalere, blev af de fleste betegnet som dårlig. Det må være meget sigende at dem som demonstrerede, selv tilstoppede portene. Prøv nu at simulere lidt åndsfrisk.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Vrøvl jeg gengiver bare hvad flertallet har fortalt. Vågn nu op. Kanskje ikke selve elementet er så dårligt, men helheden fra de medbragte højttalere, blev af de fleste betegnet som dårlig. Det må være meget sigende at dem som demonstrerede, selv tilstoppede portene. Prøv nu at simulere lidt åndsfrisk.
    Med tanke på at det samme flertallet er aktive hatere av bassrefleks fordi sånn er det, de elsker lyden av drivere som er helt uten X-sentreringsfunksjon, i lukket kasse, avspilt i et bomberom, så sier det vel strengt tatt lite om hva flertallet mener.

    Tror jeg velger å tro mer på HiFiCompass og Erins Audiocorner her. Der harmonerer det de opplever med hva de etterpå måler.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg og en kompis koblet opp et Purify eval1 kit for et par dager siden. Vi ble svært overrasket over at det støyer. Overraskende mye støy også, faktisk hørbart i lytteposisjon. Ved å bypasse buffertrinnet ble det bedre, men fortsatt litt sus da også. Ncore NC400 til sammenligning er totalt støyfri.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Jeg og en kompis koblet opp et Purify eval1 kit for et par dager siden. Vi ble svært overrasket over at det støyer. Overraskende mye støy også, faktisk hørbart i lytteposisjon. Ved å bypasse buffertrinnet ble det bedre, men fortsatt litt sus da også. Ncore NC400 til sammenligning er totalt støyfri.
    Det er ikke egenstøy, så da må dere finne støykilden.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja, hva skulle det ha vært da mon tro? Selv med kortsluttet inngang suser det jo hørbart i høyttalerne vi har. 103 dB følsomhet på de, bare så det er nevnt.

    PSU er Hypex SMPS1200, som jo Purify anbefaler sjøl. VI har testet å flytte på kabler osv... uten at det skjer en pøkk.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er et sånt EVAL1 kit. Dette:

    Høyttaleren er aktiv. 2x Seas W22EX og SLS hornladet planar diskant. Det er diskanten som ligger på 103 dB følsomhet, og her høres det sus når buffertrinnet på EVAL1 kit'et er aktivt. Ved å bypasse det så er støyen helt neglisjerbar, men da er også gain litt for lavt...
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Har selv Purifi med buffer fra Audiophonics inn i et RME lydkort. Suser litt forsiktig på horn med 110dB fölsomhet gjennom buffer. Tyst når buffer bypasset. Fra lytteposisjon vel og merke. Overhodet ikke plagsomt i praksis. Har ikke testet med kortsluttede innganger.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Da har vi samme erfaring ja.

    Til sammenligning er Hypex NC400 totalt tyst.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hm, sus er irriterende. Kanskje jeg skal plassere Topping A90 på kompresjonsdriverne istedenfor Purifi da :D
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Helt enig i det. Synes det er litt rart at et seriøst (?) firma som Purify sender ut eval kits som ikke er top notch.
    Du må ikke glemme at dette er på et nivå der den termiske støyen som følger direkte av motstandsverdiene begynner å spille en betydelig rolle. Det ville neppe vært noen ideell plan å kjøre 1kohm inngangsimpedans heller.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Nei, men hvorfor er NC400 helt taus da, mens Purify ikke er det? Jeg skjønner det ikke. NC400 har en gain på 26 dB og R inn på 100 kOhm.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg anbefaler å kontakte Lars og Co hos Purifi, og få den returnert hvis man ikke synes dette var noe for "dere".

    Jeg har min EVAL1 uten buffer på 97db/m høyttalere uten noen form for støy. Eneste støyen jeg kan høre av og til er når rørene i pre-ampen av og til avgir litt ulyd under oppvarming.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja vi kommer til å ta opp dette med Purify. Det er jo veldig snodig dette.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Du må ikke glemme at dette er på et nivå der den termiske støyen som følger direkte av motstandsverdiene begynner å spille en betydelig rolle. Det ville neppe vært noen ideell plan å kjøre 1kohm inngangsimpedans heller.
    Den termiske støyen fra inngangsmotstandene som sitter mot jord spiller ingen rolle så lenge kildeimpedansen er lav. Kildeimpedansen kommer effektivt i parallell med 47k eller whatever og støyen bestemmes dermed av utgangsresistansen på trinnet foran. (og dettes egenstøy selvfølgelig)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn