pu som passer til min phono forsterker?

MadsBje

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2017
Innlegg
194
Antall liker
537
Torget vurderinger
4
Hei jeg har alltid brukt MM pu og har nå planer om å utvide horisonten litt.

Er lysten på en SPU, men er lettere forvirret på om dette er fønker i min phono forsterker ?

Jeg har en Lp33 med disse spec.

Inngangssensitivitet: 6mV(MM), 1mV(MC high), 0,5mV(MC low)

Inngangsimpedans MC high: 47ohm
Inngangsimpedans MC low: 100ohm
Inngangsimpedans MM: 50kohm

Frekvensrespons: 20hz-20khz (-1,5db)

Utgangsimpedans: 10kohm

En ortofon SPU#1
Output voltage at 1000 Hz, 5cm/sec. – 0.18 mV
Channel balance at 1 kHz – 1.5 dB
Channel separation at 1 kHz – 20 dB
Channel separation at 15 kHz – 10 dB
Frequency response – 20-25.000 Hz – ± 3 dB
Tracking ability at 315Hz at recommended tracking force *) 65 µm
Compliance, dynamic, lateral – 10 µm/mN

Internal impedance, DC resistance – 2 ohm
Recommended load impedance > 10 ohm

Det jeg har klart å lese meg frem til er at Impedance i phono forsterker bør være 10X høyere en pu? så har jeg tolket det rett at 100 ohm er ok? Så var det dette med Output Voltage på 0,18mv. høres veldig lavt ut?

Mads.
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.154
Antall liker
4.313
Torget vurderinger
1
Flere SPU modeller har svært lav utgangsspenning og trives ofte best med en step-up trafo med vinklingsforhold på omkring 1:20 - 1:30 - 1:40
som forer en MM inngang. Et viklingsforhold («forsterking») som gir om lag 5 mV ut er passe i det fleste tilfeller. Bruk ev. korte ledninger mellom trafo og inngangen på RIAA.

mvh
KJ
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Kan du ha byttet om spesifikasjonen for inngangsinnpedanse på MC high og low? Mindre vesentlig, men bare lurte.

Optimalt skulle du hatt litt høyere utgangssignal fra pickup, men det vil også påvirkes av hvordan forsterkningen er senere i kjeden. Da jeg fikk ny forforsterker med mer gain enn den gamle så foretrakk jeg å gå noe ned på gain i riaa.

Om du opplever at det blir for lite gain kan du alternativt bruke en stepup trafo inn i MM-inngangen.
 

MadsBje

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2017
Innlegg
194
Antall liker
537
Torget vurderinger
4
Ok, takk for info.

Brukte paste copy på all data.

Jeg har ikke step-up og er ikke så gira å bruke opp budsjettet på det.

Hvis jeg forstår dette rett så er det to Ortofon SPU som kan gå med phonotrinnet.

SPU Synergy GM -Output voltage at 1000 Hz, 5cm/sec. – 0.5 mV

SPU Meister Silver MKII -Output voltage at 1000 Hz 5cm/sec – 0,3 mV

mvh
Mads
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Alle kan gå, men du vil høyst sannsynlig få litt lite gain med 0,18 mV. Så er det som sagt vanskelig å slå fast om det er et problem eller om det vil være helt OK. Jeg kjører den ene riaaen med lavere gain enn det som i teorien skal være ideelt, fordi jeg mener den låter bedre uten det ekstra forserkerleddet.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Poenget mitt var at andre steder står det oppgitt annen impedance enn det som listes innledningsvis.
Og stemmer det at det er 72 dB gain så er det uproblematisk forutsatt at det matcher impedansemessig.

Tipper det sitter trafoer på MC-inngangen, men det er det vel bare å skru opp og finne ut av.
 

MadsBje

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2017
Innlegg
194
Antall liker
537
Torget vurderinger
4
Hei, ja det er dette trinnet.
Ser det er oppgitt impedance: MM: 50 kohms, MC(L): 300 ohms, MC(H): 600 ohms

Slik jeg har forstått det så er høyere Ohm greit, problemet er når impedense er for lav i phonotrinnet forhold til PU?

Så 300ohm kontra 100ohm som jeg først oppga går greit og åpner opp for å bruke flere pu med noe høyere impedense, stemmer det?

Det er hauer og lass mad gain i trinnet. Er volumknapp på det som jeg bare bruker en liten brøkdel av, har den på 3 litt usikker hvor høyt den går, 10 eller 12? Trinnet er også meget stille.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Du vil ikke ha for høy og du vil ikke ha for lav impedanse, men det gir mindre dramatisk utslag om impedansen er for høy da du i hvert fall ikke kveler lyden.

Optimal belasting inform av tollverdi kan IMHO avhenge av system og riaa. Særlig om trinnet ditt bruker trafo på MC-inngangen, noe jeg gjetter på at det gjør uten å vite.

Ut fra spesifikasjonene på SPU (og egen erfaring) så ønsker denne lav impedanse. Det har du ikke mulighet for da begge innstillingene på din RIAA er relativt høye. Men, det kommer garantert til å spille, selv om du muligens skulle hatt noe lavere impedanse.
 

RuneSound

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.05.2018
Innlegg
58
Antall liker
150
Sted
Kr. Sand
Torget vurderinger
1
Veldig spent på om noen faktisk har testet spu på lp33..?:)
 

Amou

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.08.2018
Innlegg
525
Antall liker
1.032
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Veldig hvor billig den var i US? Men det er en meget god riaa :)

mvh
Den siden der var bemerkelsesverdig lik China-hifi-Audio. En side jeg ville vært forsiktig med å handle fra.

 

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
36
Den siden der var bemerkelsesverdig lik China-hifi-Audio. En side jeg ville vært forsiktig med å handle fra.

Har du dårlige erfaringer med dem? Jeg merket meg at Steve Guttenberg anbefalte dem.
 

Amou

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.08.2018
Innlegg
525
Antall liker
1.032
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Har du dårlige erfaringer med dem? Jeg merket meg at Steve Guttenberg anbefalte dem.
Ikke personlig, men lest at flere mener de selger tvilsome vare. Men hvis Steve Guttenberg anbefaler de, så er det kanskje ikke så ille. Han virker jo som en troverdig hifi personlighet.
Men som LM Audio selv skriver bør man være noe forsiktig med hvor man handler. Det gjelder mye fra Kina.
Cartouche carte revendeurs Line Magnetic
 

spaceman_2

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.07.2016
Innlegg
88
Antall liker
108
Ikke personlig, men lest at flere mener de selger tvilsome vare. Men hvis Steve Guttenberg anbefaler de, så er det kanskje ikke så ille. Han virker jo som en troverdig hifi personlighet.
Men som LM Audio selv skriver bør man være noe forsiktig med hvor man handler. Det gjelder mye fra Kina.
Cartouche carte revendeurs Line Magnetic
Hej . Har handlet der . Ingen problemer og ikke copy varer . Hurtig levering og god service . mvh Space
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.043
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Selvsagt vil LM at man ikke handler fra Kina om man bor i Vesten. De tjener nok langt bedre på ting solgt her enn ting solgt der, gitt at prisnivået er det halve eller såder.
 

Amou

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.08.2018
Innlegg
525
Antall liker
1.032
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Selvsagt vil LM at man ikke handler fra Kina om man bor i Vesten. De tjener nok langt bedre på ting solgt her enn ting solgt der, gitt at prisnivået er det halve eller såder.
Godt poeng. Sikkert en del skremselspropaganda ut å går. Slik at vi handler fra "rett" instans.
 
Topp Bunn