PU og 3 fot syken.

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.066
Antall liker
16.906
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
I dag består vinylriggen min av en Rega RP8, Dynavector DV-20X2L og Naim Superline Riaa. Det låter veldig bra. Spiller metal, rock og egentlig alle sjangere. Ikke noe oppsett som er særlig kresen på innspillinger. Dynamikken er upåklagelig og jeg smiler hver gang jeg setter på en plate. All fornuft tilsier at jeg nå kan lene meg tilbake å nyte godsakene. Men i hodet mitt sitter en jævel å skriker Dynavector DV XX2 MKII. Bør jeg høre på den kødden? Liker det jeg har lest om denne. Mere oppløst og bedre dynamikk. Føler og tror at jeg får det jeg har, bare bedre. Ønsker ikke at lyden skal forandre seg for det låter veldig ballangstert å fint nå. Ved å gå for en Dynavector DV-20X2L, vil jeg også risikere å miste noe? Kan det tippe over i mere det analytiske? Og vil den passe sammen med RP 8? Ser for meg at jeg vil eie en RP-10 en vakker dag. Det jeg må finne ut er om jævelen i hodet mitt har en stammerett. En annen ting som taler mot XX2 MKII er den lange innspillingstiden. Må jeg lide meg gjennom 50-100 timer?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Siden det er så lett å være fornuftig på andres vegne: Ikke gjør det. Spar pengene.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.066
Antall liker
16.906
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Det er nok det lureste. Men skulle jeg brukt fornuften så hadde jeg hold meg langt unna hi-fi...... når jeg tenker om så er det mye jeg skulle holdt meg unna😀 Spørsmålet er vel om det er verd å oppgradere. Og kan jeg trå feil her😀

Siden det er så lett å være fornuftig på andres vegne: Ikke gjør det. Spar pengene.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Min erfaring er att når har oppnådd ett høyt nivå på utstyret som man er veldig fornøyd med, så er det fryktelig sjelden att man kan oppgradere og alt ble bedre. Noe blir også annerledes og da spørs det om man leve med det over tid, for i starten lurer man seg ofte selv ubevist og kun hører de tingene som ble bedre.
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det bærer neppe galt av sted på noen som helst måte. Eneste ankepunktet mot oppgraderingen er at den koster penger. Du kommer sikkert til å bli enda mer begeistret for lyden etterpå.
 

HSJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2016
Innlegg
211
Antall liker
87
Sted
Ormåsen, Øvre Eiker
Torget vurderinger
5
Men med pickup er det vel greit? På et eller annet tidspunkt har du spilt den ut, og den må byttes eller bygges om, og da kan du jo oppgradere? I mellomtida er det bare å kose seg, spille masse plater og glede seg til en fjern julaften ..
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.066
Antall liker
16.906
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Dynavector DV-20X2L min er vel knapt innspilt. Mindre en et år gammel. Så skjønner godt at noen synes det blir litt tåpelig å oppgradere. Men da er den i det miste salgbar. DV-20X2L føles ut som en ytrefile, veldig godt, men får litt lyst å smake indrefile. Dette har jeg vært gjennom før, men denne gangen er jeg egentlig veldig fornøyd med det jeg har. Derfor føles dette kun som en 3 fot syke som båtfolket kjenner til:)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Og når du har indrefilet, så får du lyst på Kobe-biff. ;)

XV-1s er jo sikkert enda bedre. :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.847
Antall liker
10.671
Torget vurderinger
10
Jeg har hatt 20XL for en del år siden på en Well Tempered Classic med DVs egen riaa.
Den gangen låt SACD via Sony XA5400 spillern bittelitt bedre enn vanlig digital og vinylriggen bittelitt bedre enn SACD.

For et par år siden hadde jeg Cadenza Black og det er umulig å sammenligne direkte men jeg mener at DV20XL er omtrent i samme liga.

Nå har jeg en AT33PTG og den får jeg ikke til å låte bedre enn digital, den låter like bra.

Det kan være 1000 forskjellige faktorer som kan lure en men jeg er temmelig sikker på at DV20XL er en ekstremt bra PU. Vinyl-Rudi som er en tidligere nabo testet DVn min og var meget imponert.

Sitter med en feeling om at ATn jeg har er helt okey mens at DV 20XL har kommet opp bakken og opp på toppen hvor det flater ut og man har hentet ut det lille ekstra som vinyl gir kontra digital. Du kan betale ekstremt mye mer men forskjellene vil være minimale. Min AT pickup er trolig et godt stykke lenger ned i bakken eller at det er noe annet med setupen.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.066
Antall liker
16.906
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Hvis digitalt låter bedre, så blir det ikke like fristende å sette på en plate. Hos meg låter vinyl klart best. Det er vel nesten gleden over hvor bra DV20x2L, som gjør meg sulten på mere. Tenker hvis en kan dra ut enda mere dynamikk, kanskje få en enda mere 3D lydbilde så er det en sukkerbit som kunne smakt fint.

Jeg har hatt 20XL for en del år siden på en Well Tempered Classic med DVs egen riaa.
Den gangen låt SACD via Sony XA5400 spillern bittelitt bedre enn vanlig digital og vinylriggen bittelitt bedre enn SACD.

For et par år siden hadde jeg Cadenza Black og det er umulig å sammenligne direkte men jeg mener at DV20XL er omtrent i samme liga.

Nå har jeg en AT33PTG og den får jeg ikke til å låte bedre enn digital, den låter like bra.

Det kan være 1000 forskjellige faktorer som kan lure en men jeg er temmelig sikker på at DV20XL er en ekstremt bra PU. Vinyl-Rudi som er en tidligere nabo testet DVn min og var meget imponert.

Sitter med en feeling om at ATn jeg har er helt okey mens at DV 20XL har kommet opp bakken og opp på toppen hvor det flater ut og man har hentet ut det lille ekstra som vinyl gir kontra digital. Du kan betale ekstremt mye mer men forskjellene vil være minimale. Min AT pickup er trolig et godt stykke lenger ned i bakken eller at det er noe annet med setupen.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg er i akkurat samme båt selv. Har en 20x2L som ikke er brukt mange hundre timene, som egentlig er mer enn god nok. ...Like fullt tenker jeg ofte at jeg burde hatt en XX2 Mk2 i stedet. :) Heldigvis har jeg ikke penger til en for tiden. ;)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.847
Antall liker
10.671
Torget vurderinger
10
Digitatalt låter ikke bedre, det låter omtrent likt hos meg nå.

Jeg har hørt bra digital vs vinyl med pu til snaue 100K og det er små nyanser. De små kvalitetsnyansene ivaretar 20XL absolutt. Superpickup :)

Hvis digitalt låter bedre, så blir det ikke like fristende å sette på en plate. Hos meg låter vinyl klart best. Det er vel nesten gleden over hvor bra DV20x2L, som gjør meg sulten på mere. Tenker hvis en kan dra ut enda mere dynamikk, kanskje få en enda mere 3D lydbilde så er det en sukkerbit som kunne smakt fint.

Jeg har hatt 20XL for en del år siden på en Well Tempered Classic med DVs egen riaa.
Den gangen låt SACD via Sony XA5400 spillern bittelitt bedre enn vanlig digital og vinylriggen bittelitt bedre enn SACD.

For et par år siden hadde jeg Cadenza Black og det er umulig å sammenligne direkte men jeg mener at DV20XL er omtrent i samme liga.

Nå har jeg en AT33PTG og den får jeg ikke til å låte bedre enn digital, den låter like bra.

Det kan være 1000 forskjellige faktorer som kan lure en men jeg er temmelig sikker på at DV20XL er en ekstremt bra PU. Vinyl-Rudi som er en tidligere nabo testet DVn min og var meget imponert.

Sitter med en feeling om at ATn jeg har er helt okey mens at DV 20XL har kommet opp bakken og opp på toppen hvor det flater ut og man har hentet ut det lille ekstra som vinyl gir kontra digital. Du kan betale ekstremt mye mer men forskjellene vil være minimale. Min AT pickup er trolig et godt stykke lenger ned i bakken eller at det er noe annet med setupen.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.066
Antall liker
16.906
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Men det jeg egentlig lure på er om noen har tatt denne oppgraderingen, og kan utale seg litt om sammenligningen.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.868
Antall liker
26.619
Sted
Oslo/Grebbestad
Jeg har gjort det får komme tilbake senere med noen kommentarer, det køster mer men smaker bedre er kort versjonen:D
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.066
Antall liker
16.906
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Mulig jeg er en svak sjel, men nå er bestillingen gjort. Neste uke er resten av familien på høstferie og far i huset må slite med sine nørde ting. DV20x2L blir lagt ut på brukten. Her er d mulighet til å skaffe seg en knapt innspilt PU til en rimelig sum. Nå gleder far i huset seg også til høstferien😀
 
Topp Bunn