Psyklisten`s anlegg

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg har lenge hatt planer om å dele litt av det jeg har drevet med, men det har vært mye jobb og alt for liten tid, men nå får vi starte.

Jeg begynte planleggingen med racket, fant ikke noe som passet så det måtte jeg lage.



Anlegget skal stå i stua, og der er det trangt, så jeg måtte ha TV i racket, da laget jeg fester slik.



Så begynte planen med høyttalerne. Det skulle være et stort system, 4 veis. Stig Erik har vært behjelpelig med råd underveis og bassene hadde jeg i hus, det er BEYMA 12P1000Nd. Laget noen prototyper, 60L bassrefleks.

De ble ikke godkjent av husfruen. Altfor store, tøffel som jeg er måtte jeg krype tilbake til tegnebrettet.

Da det i det siste har vært mye snakk fra Stig Erik om ELF subber, plassbesparende er stikkordet for meg så dette måtte vi prøve. Lagde en variant med 3x 12"


Toppkassa består av Seas excel W22EX mellombasser, Seas Excel E0037-08S W15CH001, og BEYMA TPL-150 bånddiskant.

Dette Beyma båndet er ganske lett å få til å spille, det må noen eq til, men det er relativt lange jevne bulker i frekvengangen. etter litt eq måler den slik.

Må få si at dette båndet er HEFTIG!


Elementene før montering



Toppkassa ferdig



Høyttalerne ferdig, endelig! Høyre høyttaler.



Venstre høyttaler

Høyttalerne er aktive, med 3x500w Custom ICEforstrkere innebygget. Subbene er drevet av egne Custom 1000ASP forsterkere.


Jeg bruker 2 stk. Behringer DCX2496, moddet med klokke, powerspply og passiv out modding.


Signalet blir foret via en Behringer SRC2496, i og med at dette er et 4 veis system så krever DCXène hvert sitt inn signal, dette ordnes via SRC`n, den ene får fra 110ohm XLRutgangen, den andre får fra 75ohm coax utgangen, enkelt og greit. Som volumkontroll bruker jeg et svenskt produkt som heter SLE V8pro, dette er en 8 kanals balansert volum som koster skjorta i forhold til resten av systemt, men den gør jobben bra og utgjør en vesentlig del av totalen, den har + - 9,5dB justeringsmulighet for utjevning av forskjellig følsomhet på elementene, da slipper vi å bruke digital justering til dette.





Cd spiller er en Shanlind CD A10T, moddet med ny klokke.

Og hvordan det spiller? kom og lytt selv, du er invitert.
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Ser jo unektelig flott ut, kjør på med mere info og bilder ;)
mvh
 
T

theStig

Gjest
Gratulerer! Ser veldig bra ut dette. Spiller vel neppe dårlig heller..... :)
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
theStig skrev:
Gratulerer! Ser veldig bra ut dette. Spiller vel neppe dårlig heller..... :)
Det er nå morroa begynner, måling, lytting, måling...

Takk for rådet om ELF forresten, jeg har brukt et par dager nå til å sluke bassrefleks kameler ;D Fy fa.. for en forandring det var å komme fra flagrerefleks og til dette! du får komme å høre selv.
 
T

theStig

Gjest
Jeg vet. Har vært bassrefleksfundamentalist i mange år sjøl.... har nå spist ca 2,4 tonn kameler, og innsett at dassrefleks kanskje ikke er greia lenger. Det koster i form av power og membranareal å kjøre ELF, men lydmessig..... ;D
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Power er ikke noe tema lenger, det har vi nok av. Det jeg mangler nå er lytterom, ønsker meg det til jul, men innser at det kanskje ikke kommer FØR neste jul. ???
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Meget imponerende system, tilsynelatende heftig finish og heftig lyd tipper jeg! Gratulerer!
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Gratulerer med anlegg!! Ser ut til å være en spennende konstruksjon med en fabelaktif finnish!

Spiller sikkert bra!
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Glemte å nevne kablingen, har kasta ut alt av ferdige KIMBER SILVER STREAK og Kimber høyttalerkabler, nå bruker jeg SUPRA hjemmestrikk, LoRad til strøm og EFFI til signal. Kimber installasjonskabel til bassene da de fremdeles har eksterne forsterkere. Beholt en svindyr Kimber powerkabel, den brukes nå på TV`n ;D
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Får nesten lyst til å bli selvbygger selv av slike tråder som dette. Mon tro om de spiller like bra som de ser ut?
Et spørsmål, er dette prosejektet i sin helhet realisert i samarbeid med TheStig? likner liksom veldig på hans prosjekter synes jeg, ikke bare bassene.
mvh
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Dette så ut til å være skikkelig greier, lekker finèr også.
Hvordan er Beymabåndene i forhold til de du har brukt før?
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg har vært inspirert av Stig Erik hele veien, han har guidet meg og vært en fabelaktig inspirator, men alt er tegnet og bygget av meg.

Jeg hadde egentlig tegnet et system med 10", 6,5" og separate basstårn, men som nevnt oppe i tråden ble basstårnet forkastet av husfruen, så da måtte jeg "downsize" systemet, det er ikke så mange muligheter til eget design når det skal brukes en stabel med elementer og bygges i høyden ;D
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
el_mariachi skrev:
Dette så ut til å være skikkelig greier, lekker finèr også.
Hvordan er Beymabåndene i forhold til de du har brukt før?
Båndene spiller riktig fint, vet ikke mye enda, har så vidt fått sparket i gang systemet.

Må si at de båndene som definitivt har imponert meg mest på denne veien er HI-VI RT8II, sett i et kostnadsperspektiv er de uslåelig.

Men mitt system er et all out forsøk innen rimelighetens grenser, da er kun det beste av elementer godt nok, Beymaene er altså bedre, men det er 5000 kr i prisforskjell pr. element!
 
T

theStig

Gjest
Liten korreksjon er: Beyma TLP-150 er en Air Motion Transformer, ikke et bånd sånn sett.............
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jepp Stig Erik, du har selvfølgelig rett, det er ihvertfall IKKE en bånndiskant ;D
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Heftig!! Virkelig fin finish!
Dette har jeg tro på at låter bra ;D

Pk
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Psyklisten skrev:
Glemte å nevne kablingen, har kasta ut alt av ferdige KIMBER SILVER STREAK og Kimber høyttalerkabler, nå bruker jeg SUPRA hjemmestrikk, LoRad til strøm og EFFI til signal. Kimber installasjonskabel til bassene da de fremdeles har eksterne forsterkere. Beholt en svindyr Kimber powerkabel, den brukes nå på TV`n ;D
Flotte høyttalere !

Hvorfor kastet du ut Kimberkablene ? Er supra bedre i ditt oppsett, eller hører du ingen forskjell på de? Bare nysgjerrig.

mvh
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
De nye høyttalerne er aktive, da kreves det mye lengre signalkabel, derfor bytte.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.856
Antall liker
8.844
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Flott oppsett, og utrolig godt håndverk på DIY arbeidet ditt!

(Har i grunn forståelse for at WAF faktoren falt under grensenivået på dine første DIY subber!)

Mvh
OMF
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Har fått spilt litt og startet med målinger. Det går på litt nedover under 100 Hz, dette har jeg gjort med vilje, syns dette er låter greit, ihvertfall akkurat nå. Det kompenserer kanskje litt for mangelen av 20-40Hz oktaven.

Det er kvelden ved 40Hz, det kan jeg ikke skjønne, har hatt besøk og de trodde heller ikke på dette. Det høres ut som de går dypere. Bassene er kun korrigert for utfasinger i rommet, ved 50Hz og 75 Hz. Ikke noe eq pådrag i bånn her. Dette er meget impinerende syns jeg. Merkelig egentlig, det er jo faktisk like mye energi nedover som bassreflekskassene jeg hadde, de gikk heller ikke særlig dypere. Dette spiller mye strammere og renere. Det er litt nivåforskjeller her g der enda, skal få justert inn dette i løpet av helgen.



Diskanten bare er der, uten å skille seg ut, meget fin match til 5" excel. Den ser ut til å tåle hva det skal være av effekt uten å bryte opp, det koster å være kar, men du verden så morro det er.

Kommentarene jeg har fått hittil er akkurat dette med homogenitet, det henger sammen, det er ikke noen selvfølgelighet selv om jeg har de beste komponentene som kan kjøpes for penger.
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Psyklisten skrev:
Da det i det siste har vært mye snakk fra Stig Erik om ELF subber, plassbesparende er stikkordet for meg så dette måtte vi prøve. Lagde en variant med 3x 12"
Snakker vi nå om 3 x 12P1000Nd? Hvor stor er basskassa (HxBxD). Dette ser meget bra ut !
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
mteinum skrev:
Psyklisten skrev:
Da det i det siste har vært mye snakk fra Stig Erik om ELF subber, plassbesparende er stikkordet for meg så dette måtte vi prøve. Lagde en variant med 3x 12"
Snakker vi nå om 3 x 12P1000Nd? Hvor stor er basskassa (HxBxD). Dette ser meget bra ut !
Dette er en sub med 3 x BEYMA 12P1000Nd i ei lukket kasse på b-40. d-70,h-50 cm. Solid avstiving, alt tatt i betraktning gir dette ca. 80L netto kabinett.

Tangen AV Design har vært innom og kontrollmålt oppsettet, det kommer måleresultater her snart...
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
I helgen hadde jeg et hyggelig besøk av MR: Tangen AVDesign himself. Her er han i aksjon



Han tok masse målinger av oppsettet og fant ut at mitt måleutstyr og målemetode ikke helt samsvarer med hans måte å gjøre det på. Etter en del justeringer av EQ så kom vi frem til denne MLS målinga.



Jeg bruker LSPLab med log sin sweep, dette har gitt en helt annen kurve, ble litt overrasket her. Kan bare si at disse korreksjonene løftet systemet en del, ikke noe sånn wow, men det begynner å spille musikk nå. Det er mye mere potensiale i anlegget, men det må en del jobbing til.

Takket være innspill fra Stig Erik her så er jeg på rett vei. En slik målepakke fra Tangen AV Design kan bare anbefales på det sterkeste, det blir om ikke annet en korreksjon og en bekreftelse på hvoradan anlegget kan spille. Det er veldig lett å komme på ville veier i måleverdenen.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Psyklisten skrev:
I helgen hadde jeg et hyggelig besøk av MR: Tangen AVDesign himself. Her er han i aksjon

Er det no varig løsning å bruke Stig Erik som diffusor, da?

;D
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
OI OI Dette var imponerende.
Utrolig bra bygget (Tommelen opp ;) )
Kan du komme med flere beskrivelser og gjerne bilder av moddingen/e på DCX2496en?
Sammenlignet du moddet og umoddet og kan beskrive forskjellene? (lydmessig)
Mvh Jan I
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Det er så lenge siden jeg hørte på en umoddet DCX2496 at jeg ikke kan helt si hva som er forskjellen. Begge DCXène har passiv output mod, i tillegg har DCXèn som brukes på bass og midbass ny klokke og powersupply mod. Ny klokke og power er bestilt til DCX nr 2 også. Kan egentlig ikke si forskjellen å disse moddingene heller fordi de spiller i hvert sitt frekvensområde i samme anlegg.

Det jeg kan si er at det definitivt spiller musikk. Jeg kommer fra DEQX 2.6P og syns at dette her slett ikke er noen nedtur etter moddingene.

På generell basis kan jeg si at de moddene jeg har gjort er de som gir mest igjen for pengene. Jeg hadde ikke kunnet få til 4 veis anlegg med DEQX, derfor denne varianten med to billigere prosessorer.

Kjernen i dette systemet volumkontrollen. Det er en 8 kanals aktiv balansert volum/pre. Den har +-9.5dB for offsetjustering på hver kanal, samt mulighet for +22dB total gain. fjernkontrolleres med vanlig RC5 koder. Denne er uvurderlig i dette oppsettet. DCX2496 har store problemer med gainsetting når det brukes digital inn signal, da er signalet på full gain og kan ikke reguleres. Dermed må utsignalet reguleres kraftig ned gjerne langt under 0dB for at ikke utgangstrinnet skal klippe. Dette justeres greit nå med -3-7dB på DCX utgangene og gain tas igjen i den analoge volum/pre. Uten kraftig +gain etter DCX hadde det bare så vidt vært hull igjennom.
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Litt utvidet morro med anlegget. Har satt opp bassriggen ved siden av anlegget og øver litt. ;D
Det blir trangere og trangere i stua, men fy f.. så morro med bassssss!

Dette er en FENDER JazzBass, forsterkeren er en IBANEZ SW100 soundWave. Den spiller faktisk riktig fint til å være PA.


 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.246
Antall liker
3.483
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
theStig skrev:
Jeg vet. Har vært bassrefleksfundamentalist i mange år sjøl.... har nå spist ca 2,4 tonn kameler, og innsett at dassrefleks kanskje ikke er greia lenger. Det koster i form av power og membranareal å kjøre ELF, men lydmessig..... ;D
Velkommen til ELF verden, 9 år etter meg. :p
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Denne ELF syken fører til full budsjettsprekk. Har nå 6x12" Beyma 12P1000Nd i oppsettet, nesten stakkarslig lite, men det er kun første trinn. Det kommer 6 stk. til. DA blir det bass. ;D
 
Topp Bunn