PS Audio "slår ut" eksternt...

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.788
Antall liker
1.989
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Jeg har en liten videosnutt jeg vil dele, kanskje noen kan forklare hvordan dette er mulig.

Jeg har en 16A jordet kurs. Når vaskemaskina, som går på sin egen jorda kurs, blinker PS audio NoiseHarvester i takt med trommelen. Men idet jeg starter opp PS audio Power Plant på samme 16A kurs som Harvesteren er montert skjer det noe.


Etter ca 10 sekunder skrur PowerPlant seg på (bruker va 2-4 sekunder på å "boote" seg opp). Da stopper Harvestern å reagere på vaskemaskin trommelen ( har harvester foran og bak PowerPlant, men ingen koblet direkte inn i den, begge reagerer likt!). Noen som har noe forklaring på dette ? Jeg tror nemlig jeg har en feil i el.nettet mitt siden jeg fikk jordet kurs til hifirommet (prøvd å blende jord etc samme resultat).
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Jeg kjenner hverken Noise Harvester eller PowerPlant i detalj, men en hypotese kan jo være:
- Noise Harvester lyser pga. høye spenninger generert av vaskemaskina. Det er ikke mye energi i slik spenningsstøy, men nok til Harvester detekterer den og tenner en lampe.
- Når PowerPlant skrus på, kobles denne støyen til jord, eller den lille energien i spenningspulsene blir til varme i PowerPlant.

Det kan isåfall tenkes at du får den samme effekten nesten samme hva slags elektrisk utstyr du kobler til. Dersom støyen må til jord vil en apparatkontakt med filter sannsynligvis være tilstrekkelig. Dersom det er nok å kun belaste kursen, vil en vanlig glødelampe ha samme virkning.

Ville altså ikke bekymret meg for feil på el-nettet pga dette!
 
Sist redigert:

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hei! Ja dette var litt skummelt.Jeg tror du har feilen i sikringsskapet.En elektriker finner ut av dette.
Jeg må innrømme at dette har jeg ikke sett før nå så jeg baserer min kommentar på antagelser.
Mvh Kenneth
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.788
Antall liker
1.989
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Aha :). Spesielt er det iallefall. Skal uansett ha elektriker i kjelleren her snart, så da ber jeg han sjekke dette også :).
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Neida. Ikke spesielt i det hele tatt :) Helt naturlig. Egentlig ingenting å bry elektrikeren med.

Dersom han måler spenning mot jord på begge faser og er fornøyd, kan du sove godt. Men det kan du jo gjøre selv. Et multimeter hos claser'n koster en fjerdedel av Noise Harvester (selv om produksjonskosten nok er 10 ganger høyere).
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.421
Antall liker
35.196
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Enig med gormj. Noise Harvester filtrerer høyfrekvent spenningsstøy til jord, og inneholder litt elektronikk for å tenne en lysdiode som viser at "noe skjer". Andre nettfiltre gjør omtrent det samme, også PowerPlant, så når det er innkoblet vil den sende en del av støyen til jord, og da faller støyspenningene på kursen til under innslagspunktet for lysdioden på Harvesteren. Ser ikke noe problem her.
 
M

Medlem 1792

Gjest
Enig med gormj. Noise Harvester filtrerer høyfrekvent spenningsstøy til jord, og inneholder litt elektronikk for å tenne en lysdiode som viser at "noe skjer". Andre nettfiltre gjør omtrent det samme, også PowerPlant, så når det er innkoblet vil den sende en del av støyen til jord, og da faller støyspenningene på kursen til under innslagspunktet for lysdioden på Harvesteren. Ser ikke noe problem her.
Noise Harvester er faktisk ujordet.....
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.421
Antall liker
35.196
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
OK, I stand corrected. En stund siden jeg tittet på en slik. Det er uansett nivået på spenningsstøyen på fasene som avgjør om lampen tenner eller ikke, og hvis noe annet på kursen også "spiser" en del av den spenningsstøyen, vil støynivået falle - i dette tilfellet til under innslagspunktet for lysdioden.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.788
Antall liker
1.989
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
men "støyen" må jo da først forbi den ene Harvesteren..... Men uansett har ikke støy i anlegget før jeg benytter Passthru ifra en reciver som er ujordet (som de fleste er... resten av anlegget er jordet.). Det er en nøtt jeg sliter veldig med. Testet masse utstyr, samme greia.
 
Topp Bunn