Prototyping av ny dobbel 10" subwoofer (Sigberg Audio 10D)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Hei @SigbergAudio kjempekult at dere innoverer!
    Jeg ser at det er VELDIG få produsenter som tenker på servostyring av subber. Hvorfor er ikke det mer populært? Virker på meg som det har mange fordeler. Rhytmic Audio (som ikke lenger gidder å selge utenfor Trump-grensen) og Merovinger (tysk firma) er et par av unntakene. Og argumentene for servo er jo ganske gode for subber er det ikke? Spesielt det segmentet dere tar for dere (små men likevel spesielt gode musikksubber i litt høyere prisklasse hvor transientrespons er spesielt viktig framfor maks guffe)..

    PS: Og hvorfor må man på død å liv gå ned til 20Hz i små subber som da skal skuffe unna mer luft enn de egentlig klarer og når det utvilsomt går på bekostning av output over 30Hz (oftest korrigert ned med DSP), der hvor det teller mest for musikk? Tradeoffs, men kanskje ikke optimalt for det som er markedet deres? Syntes beskrivelsen av denne var litt spennende egentlig: http://www.rythmikaudio.com/FM8.html Litt Lyngdorf "boundary woofer" over dette men det er kanskje ikke bare dumt, som marked mener jeg? Har ingen erfaring med å selge hifi må sies så dette er bare meninger som grunder innen andre områder.
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Har man forsøgt at måle sub ved eks 100 dB eller mere ? kunne godt tænke mig at se hvordan enhed opføre sig når den virkelig skal lave noget?
    Frekvensresponsen der oppe er jo målt ved nettopp 100dB.

    Forvrengningskurven er 96dB. Husk også at du vanligvis får ganske bra med room gain, så denne målingen som er 96dB utendørs tilsvarer mye mer inne. Med én 10D prototype i et hjørne i 16m^2 rom målte jeg 100dB@20hz med under 2% forvrengning. Da har du naturligvis ganske mye room gain i tillegg. +6dB i bunn eller mer er ikke uvanlig.

    Det er også litt vanskelig å måle en sub med to elementer som står hver sin vei på en fornuftig måte. Den yter bedre i praksis enn man enkelt får målt. Josh Ricci skriver litt om dette her: https://data-bass.com/#/articles/5cb4eb62079a580004e73249?_k=0ph329

    Skal vi bare ekstrapolere fra målte resultater med Inkognito 10 så bør tallene bli som kolonnen "10D Estimated" under, men jeg har ikke helt klart å måle meg dit enda, da trolig pga ovenstående. Så jeg vurderer å benytte "10D Conservative" som offisielle tall.
    1617604177054.png



    Her er forvrengningsdata på en 100dB måling. Den er da ca 7dB ned ved 20hz, så 93dB@1m utendørs.
    1617604249535.png


    Den topper her på 18.9% ved 21hz, som er greit innenfor CEA2010-standarden og i teorien ikke hørbart, men selvsagt endel. Så helt i bunn er den her ikke langt unna maks.
    Ved 30hz er den på 11% og 99dB.
    Ved 40hz er den på 4.3% og 100dB
    Ved 50hz er den på 1.79% og 100dB
    osv..

    At den gir opp helt i bunn ved såpass høye nivåer er jo naturlig, men det som er greit å merke seg og som skiller denne fra andre rimeligere subber er at forvrengningsnivået er relativt sett lavt med en gang du bare kommer litt opp i frekvens. Jeg har målt et par andre subber i 10-15,000kr klassen, som har ligget på mange prosent forvrengning helt opp til 70-80hz når de spiller rundt 80dB, selv om de teknisk sett klarer CEA2010-testen helt i bunn like bra som denne subben. Du får med andre ord i teorien like god dypbass ytelse til film med rimeligere subber, men du får ikke i nærheten av like ren gjengivelse i resten av frekvensspekteret.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hei @SigbergAudio kjempekult at dere innoverer!
    Jeg ser at det er VELDIG få produsenter som tenker på servostyring av subber. Hvorfor er ikke det mer populært? Virker på meg som det har mange fordeler. Rhytmic Audio (som ikke lenger gidder å selge utenfor Trump-grensen) og Merovinger (tysk firma) er et par av unntakene. Og argumentene for servo er jo ganske gode for subber er det ikke? Spesielt det segmentet dere tar for dere (små men likevel spesielt gode musikksubber i litt høyere prisklasse hvor transientrespons er spesielt viktig framfor maks guffe)..

    PS: Og hvorfor må man på død å liv gå ned til 20Hz i små subber som da skal skuffe unna mer luft enn de egentlig klarer og når det utvilsomt går på bekostning av output over 30Hz (oftest korrigert ned med DSP), der hvor det teller mest for musikk? Tradeoffs, men kanskje ikke optimalt for det som er markedet deres? Syntes beskrivelsen av denne var litt spennende egentlig: http://www.rythmikaudio.com/FM8.html Litt Lyngdorf "boundary woofer" over dette men det er kanskje ikke bare dumt, som marked mener jeg? Har ingen erfaring med å selge hifi må sies så dette er bare meninger som grunder innen andre områder.
    Basert på de målinger jeg har sett får ikke de mindre, servostyrte subbene sykt mye bedre resultater enn de som ikke har det, men det er klart at det har noen fordeler. Som liten produsent er jeg ikke i posisjon til å utvikle noe slikt selv p.t, og har ikke umiddelbart tilgang til å kjøpe det heller, så det er delvis praktiske årsaker til at det ikke har vært vurdert. Resultatene blir heldigvis bra også uten.

    Angående å gå ned til 20hz:
    • Det er naturligvis dels av markedsføringshensyn, da jeg ikke ønsker å presentere spesifikasjoner som ikke er sant, og når selv andre i utgangspunktet seriøse produsenter (AAATTCH-Kef-Kc62-som-selger-en-dobbel-6.5"-som-de-påstår-går-til-11hz-OOOOOO) tar helt av i sin markedsføring, så har det hele dessverre blitt et numbers game.
    • For det andre mener jeg personlig en sub bør spille ganske dypt selv til musikk, og skal man ha god kapasitet ved 30-40hz så kan ikke det være grensen til subben. 10" elementene vi bruker i denne subben har fs ved 21hz, og 12" vi bruker i Inkognito 12 har fs ved 17hz, så det er ikke slik at disse elementene ikke er laget for å gå så dypt.
    • Å pushe output ved 20hz går ikke automatisk "på bekostning av" 30hz eller høyere frekvenser til musikk. Vi begrenser ikke output på den måten, så som du ser av CEA2010-tabellen fra posten over så spiller de ganske høyt med en gang du kommer litt opp i frekvens. Så hvis du ser en film med fullt av 10-15hz effekter vil måten de er tunet på begrense litt hvor høyt du kan spille, men hvis du hører på musikk som ikke har denne dypbassinformasjonen uansett, så vil du kunne spille omtrent så høyt du gidder.
    • Det er jo også slik at de har innebygget manuell EQ, så man kan selv tune ned bunnen litt hvis man ønsker en annen avrulling.

    Angående boundary subwoofer så er det fullt mulig å benytte f.eks Inkognito-subbene til dette, de har -6dB punkt ved 250hz og spiller flatt og fint hele veien opp, og det samme gjelder forøvrig 10D som vist av responsen noen poster opp. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk
    L

    Lassencad

    Gjest
    Frekvensresponsen der oppe er jo målt ved nettopp 100dB.

    Forvrengningskurven er 96dB. Husk også at du vanligvis får ganske bra med room gain, så denne målingen som er 96dB utendørs tilsvarer mye mer inne. Med én 10D prototype i et hjørne i 16m^2 rom målte jeg 100dB@20hz med under 2% forvrengning. Da har du naturligvis ganske mye room gain i tillegg. +6dB i bunn eller mer er ikke uvanlig.

    Det er også litt vanskelig å måle en sub med to elementer som står hver sin vei på en fornuftig måte. Den yter bedre i praksis enn man enkelt får målt. Josh Ricci skriver litt om dette her: https://data-bass.com/#/articles/5cb4eb62079a580004e73249?_k=0ph329

    Skal vi bare ekstrapolere fra målte resultater med Inkognito 10 så bør tallene bli som kolonnen "10D Estimated" under, men jeg har ikke helt klart å måle meg dit enda, da trolig pga ovenstående. Så jeg vurderer å benytte "10D Conservative" som offisielle tall.
    Vis vedlegget 711521


    Her er forvrengningsdata på en 100dB måling. Den er da ca 7dB ned ved 20hz, så 93dB@1m utendørs.
    Vis vedlegget 711522

    Den topper her på 18.9% ved 21hz, som er greit innenfor CEA2010-standarden og i teorien ikke hørbart, men selvsagt endel. Så helt i bunn er den her ikke langt unna maks.
    Ved 30hz er den på 11% og 99dB.
    Ved 40hz er den på 4.3% og 100dB
    Ved 50hz er den på 1.79% og 100dB
    osv..

    At den gir opp helt i bunn ved såpass høye nivåer er jo naturlig, men det som er greit å merke seg og som skiller denne fra andre rimeligere subber er at forvrengningsnivået er relativt sett lavt med en gang du bare kommer litt opp i frekvens. Jeg har målt et par andre subber i 10-15,000kr klassen, som har ligget på mange prosent forvrengning helt opp til 70-80hz når de spiller rundt 80dB, selv om de teknisk sett klarer CEA2010-testen helt i bunn like bra som denne subben. Du får med andre ord i teorien like god dypbass ytelse til film med rimeligere subber, men du får ikke i nærheten av like ren gjengivelse i resten av frekvensspekteret.
    Tak for info
    Ja mange ved ikke at en bas enhed hurtigt forvrænger ved lave frekvenser . Derfor er det netop en god ide at have flere enheder så de nøjes med at bevæge sig lidt for at nå et forholdsvis godt lydtryk.
    Mange basser kan godt svinge ved eks 20Hz men der er bare ikke noget lydtryk
    At den gir opp helt i bunn ved såpass høye nivåer er jo naturlig..... Hvorfor ikke begrænse den ved 30 Hz? det tror jeg vil være en fordel
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Basert på de målinger jeg har sett får ikke de mindre, servostyrte subbene sykt mye bedre resultater enn de som ikke har det, men det er klart at det har noen fordeler. Som liten produsent er jeg ikke i posisjon til å utvikle noe slikt selv p.t, og har ikke umiddelbart tilgang til å kjøpe det heller, så det er delvis praktiske årsaker til at det ikke har vært vurdert. Resultatene blir heldigvis bra også uten.
    Dersom du tåler litt skryt helt i slutten av påsken - etter ørten og et halvt leste innlegg fra deg innrømmer jeg en veldig tillit til deg og det du holder på med!

    Får liksom et inntrykk av at du er "hel ved" og mer interessert i faget/bransjen enn bedrifter hvor økonomisjefen & markedsføringsavdelingen lirer ut av seg noe fjas man skjønner umulig kan holde mål - i hensikt at man umiddelbart skal omvendes med påfølgende bruk av Visa kortet.

    - Er det forresten en og samme S-S driver du benytter i alle dine modeller?
    - Små kabinetter, er din greie. Men, dersom man har nok plass i heimen, vil ikke større kabinetter og da med mindre bruk av EQ spille eeenda bedre?
    - Antar din egen nysgjerrighet innenfor øvelsen "hvor bra kan ting bli" har latt dine egne tanker streife innom enda bedre subwoofere. Full forståelse for ditt valg av S-S driver - allikevel - kan vi forvente verstingutgaver med enda heftigere drivere for ytterligere ståpels av musikkens grunnpillar; bassfundamentet?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Tak for info
    Ja mange ved ikke at en bas enhed hurtigt forvrænger ved lave frekvenser . Derfor er det netop en god ide at have flere enheder så de nøjes med at bevæge sig lidt for at nå et forholdsvis godt lydtryk.
    Mange basser kan godt svinge ved eks 20Hz men der er bare ikke noget lydtryk
    At den gir opp helt i bunn ved såpass høye nivåer er jo naturlig..... Hvorfor ikke begrænse den ved 30 Hz? det tror jeg vil være en fordel
    Som jeg skrev i svaret til Erk så gjør det ikke behov for å begrense den sånn i utgangspunktet. Det er lite musikk som har nevnverdig nivå under 30hz, og enda mindre som har nivå under 25hz. Da er jo subwooferen heller ikke påvirket av at den har fått et løft i bunn.

    Det er også svært få som spiller 96dB eller høyere inne (det er HØYT) spesielt til musikk, så for alle praktiske formål henger denne subwooferen godt med til musikk uansett hva og hvor høyt du spiller. Så er det naturligvis ikke samme overskudd som de her inne på forumet som har tapetsert en hel vegg med basselementer, men det skulle jo da også bare mangle.

    Vi kommer også (som vi har på Inkognito) til å gi rabatt hvis man kjøper to, og også en pakkepris med høyttalere + sub. Dette ender jo opp som et modulært system med høyttalerne som hjerte, hvor man så kan kombinere med den eller de subwoofere man ønsker, avhengig av behov for lydtrykk. :)

    I testrommet har vi nå to stk 10D sammen med SBS.1-høyttalerne, da er det greit med overskudd i hele registeret. :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Dersom du tåler litt skryt helt i slutten av påsken - etter ørten og et halvt leste innlegg fra deg innrømmer jeg en veldig tillit til deg og det du holder på med!

    Får liksom et inntrykk av at du er "hel ved" og mer interessert i faget/bransjen enn bedrifter hvor økonomisjefen & markedsføringsavdelingen lirer ut av seg noe fjas man skjønner umulig kan holde mål - i hensikt at man umiddelbart skal omvendes med påfølgende bruk av Visa kortet.

    - Er det forresten en og samme S-S driver du benytter i alle dine modeller?
    - Små kabinetter, er din greie. Men, dersom man har nok plass i heimen, vil ikke større kabinetter og da med mindre bruk av EQ spille eeenda bedre?
    - Antar din egen nysgjerrighet innenfor øvelsen "hvor bra kan ting bli" har latt dine egne tanker streife innom enda bedre subwoofere. Full forståelse for ditt valg av S-S driver - allikevel - kan vi forvente verstingutgaver med enda heftigere drivere for ytterligere ståpels av musikkens grunnpillar; bassfundamentet?
    Takk for godord, det setter jeg pris på!

    Det er samme 10" driver i 10D som i Inkognito 10 ja. Så lenge forvrengningen holdes nede så er det ikke noe "galt" i å EQe opp små kabinetter, husk at det er i praksis slaglengden til elementet som skaper lydtrykket, og det er hvor stort utslag elementet har som primært påvirker forvrengningen. I et mindre kabinett krever det mer effekt for å få samme slaglengde, og forvrengningen går noe opp, men ikke mye (jeg har sammenlignet).

    Lager man en 300 liters kasse med et par 15" oppi så er det klart det får mer kapasitet, men det hjelper jo ikke hvis du ikke får lov til å dra den inn i stua. :)

    Hva gjelder verstingutgave så har vi jo fabulert om 11Q tidligere i denne tråden, så det er da fortsatt i kategorien "kompakt", men med Scan-Speak sine aller beste 11" drivere (Revelator), og fire stykker av dem. Jeg har faktisk kjøpt inn fire av disse elementene med tanke på en prototype, så vi får se. Men gleder meg ikke til å drasse rundt på en sub på 60kg - så det er rent praktisk noen fordeler med å jobbe med kompakte produkter. :p

    Man kan jo også øke kapasiteten ved å ha flere enn en sub, og kan jo da også få gleden av utjevnet frekvensrespons. Så to små kan ende opp med å bli like bra eller bedre enn én kjøleskapssub. Vi får se hva basshore lavfrekvensentusiast @alphamale sier etter å ha vært på besøk og hørt på 2stk 10D i testrommet her. :D

    EDIT: Det har jo også endt opp som litt av greien å lage stor lyd med små produkter, så også med de kommende høyttalerne. Det er jo litt spennende å kunne vise at to "puslete" stativhøyttalere kombinert med et par kompakte subwoofere faktisk kan bli BEDRE enn mange store gulvstående høyttalere.
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    [
    Basert på de målinger jeg har sett får ikke de mindre, servostyrte subbene sykt mye bedre resultater enn de som ikke har det, men det er klart at det har noen fordeler. Som liten produsent er jeg ikke i posisjon til å utvikle noe slikt selv p.t, og har ikke umiddelbart tilgang til å kjøpe det heller, så det er delvis praktiske årsaker til at det ikke har vært vurdert. Resultatene blir heldigvis bra også uten.

    Angående å gå ned til 20hz:
    • Det er naturligvis dels av markedsføringshensyn, da jeg ikke ønsker å presentere spesifikasjoner som ikke er sant, og når selv andre i utgangspunktet seriøse produsenter (AAATTCH-Kef-Kc62-som-selger-en-dobbel-6.5"-som-de-påstår-går-til-11hz-OOOOOO) tar helt av i sin markedsføring, så har det hele dessverre blitt et numbers game.
    • For det andre mener jeg personlig en sub bør spille ganske dypt selv til musikk, og skal man ha god kapasitet ved 30-40hz så kan ikke det være grensen til subben. 10" elementene vi bruker i denne subben har fs ved 21hz, og 12" vi bruker i Inkognito 12 har fs ved 17hz, så det er ikke slik at disse elementene ikke er laget for å gå så dypt.
    • Å pushe output ved 20hz går ikke automatisk "på bekostning av" 30hz eller høyere frekvenser til musikk. Vi begrenser ikke output på den måten, så som du ser av CEA2010-tabellen fra posten over så spiller de ganske høyt med en gang du kommer litt opp i frekvens. Så hvis du ser en film med fullt av 10-15hz effekter vil måten de er tunet på begrense litt hvor høyt du kan spille, men hvis du hører på musikk som ikke har denne dypbassinformasjonen uansett, så vil du kunne spille omtrent så høyt du gidder.
    • Det er jo også slik at de har innebygget manuell EQ, så man kan selv tune ned bunnen litt hvis man ønsker en annen avrulling.

    Angående boundary subwoofer så er det fullt mulig å benytte f.eks Inkognito-subbene til dette, de har -6dB punkt ved 250hz og spiller flatt og fint hele veien opp, og det samme gjelder forøvrig 10D som vist av responsen noen poster opp. :)
    Ja det var primært KEF, Devialet og flere andre med bittsmå elementer og kasser jeg hadde i tankene! Hvorfor man skal tvinge/EQ'e et 5-tommers element til å spille 14Hz er mest bare sørgelig (https://www.devialet.com/en-no/phantom-speaker/phantom-i/phantom-i-108db-gold/). Subben deres ruller jo pent av med omtrent 12dB/oktav fra litt under 30Hz (og -7dB ved 20Hz) så det virker på meg som mer fornuftig og i grunn ganske perfekt når man tar hensyn til room gain. Og ikke minst er det troverdig :cool: .
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Subben deres ruller jo pent av med omtrent 12dB/oktav fra litt under 30Hz (og -7dB ved 20Hz) så det virker på meg som mer fornuftig og i grunn ganske perfekt når man tar hensyn til room gain. Og ikke minst er det troverdig :cool: .
    Ja, med denne tuningen spiller den flatt til 20hz in-room hos meg.




    1617635605846.png


    Kan jo også nevne at på dette nivået (rundt 80dB, som er moderat+ lyttenivå, relativt høyt vil enkelte si), så er forvrengningen ikke-eksisterende. Her riktignok med to stk 10D, men da er vi under 0,5% THD hele veien ned til 20hz. -6dB punkt ved 17hz.
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Ja, med denne tuningen spiller den flatt til 20hz in-room hos meg.




    Vis vedlegget 711675

    Kan jo også nevne at på dette nivået (rundt 80dB, som er moderat+ lyttenivå, relativt høyt vil enkelte si), så er forvrengningen ikke-eksisterende. Her riktignok med to stk 10D, men da er vi under 0,5% THD hele veien ned til 20hz. -6dB punkt ved 17hz.
    Ja der spiller det jo veldig pent :) Den dippen ved 40Hz er en liten romnode antar jeg? Er det lov å spørre hva slags forsterker du bruker (eller, det jeg egentlig lurer på er om det kan være forsterkeren som bidrar til 2.harmonisk <50Hz v/100dB SPL, siden impedansen er lavest ved Fs=21Hz antar jeg)? Prøver ikke å late som jeg er noen ekspert, langt i fra, men temaet er veldig spennende å lære mer om :cool:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ja der spiller det jo veldig pent :) Den dippen ved 40Hz er en liten romnode antar jeg? Er det lov å spørre hva slags forsterker du bruker (eller, det jeg egentlig lurer på er om det kan være forsterkeren som bidrar til 2.harmonisk <50Hz v/100dB SPL, siden impedansen er lavest ved Fs=21Hz antar jeg)? Prøver ikke å late som jeg er noen ekspert, langt i fra, men temaet er veldig spennende å lære mer om :cool:
    Dippen er bare noe fra rommet ja, kan trolig ryddes opp i men jeg har ikke hatt tid til å gå over ting på nytt etter at jeg tunet om subwooferne forrige dagen. Bare postet den for å vise generell respons in-room. :)

    Det er Hypex NCore så det er jo ikke noe galt med den sånn i utgangspunktet. Og ja, impedansen er lav nå med to drivere i parallell. Det er mulig vi skal aktivere en soft limiter som begrenser maks uttak i bunn. Venter bare på litt varmere vær og litt mindre vind før ytterligere testing ute så får vi se hva vi finner ut av. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    380
    Thorbjørn! Jeg gleder meg til å se hvordan denne presterer mot mer " velrennomerte" typer ala KEF og SVS og Velodyne, jeg tripper den kommer til å bite VELDIG godt ifra seg! Jeg har selv bygget med SS og Hypex fusion, så jeg vet at det presterer bra!

    Har du simulert noe med 2x 28 rev kontra 2x 26w( som er i 10d..) ..?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Thorbjørn! Jeg gleder meg til å se hvordan denne presterer mot mer " velrennomerte" typer ala KEF og SVS og Velodyne, jeg tripper den kommer til å bite VELDIG godt ifra seg! Jeg har selv bygget med SS og Hypex fusion, så jeg vet at det presterer bra!

    Har du simulert noe med 2x 28 rev kontra 2x 26w( som er i 10d..) ..?
    Ja, du får i teorien ikke så utrolig mye mer maksimal kapasitet med 28 rev, men det er trolig at forvrengning vil noe ligge lavere på et gitt nivå med Revelatoren. Men med tre ganger så høy pris per element blir det et litt annet produkt. Vi får se om vi bygger noe med det i fremtiden som et refereanseprodukt for de som vil ha det beste uansett hva det koster. Som nevnt tidligere i tråden har vi en med 4x28 rev på tegnebrettet. :)

    Angående andre produsenter ønsker jeg ikke å kommentere så mye. Men det er klart at de forskjellige har jo litt forskjellig målgruppe, mål og fokus også. F.eks en SVS sub som er portet og fire ganger så stor, har en litt annen målgruppe. :)
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    380
    r trolig at forvrengning vil noe ligge lavere på et gitt nivå med Revelatoren. Men med tre ganger så høy pris per element blir det e
    Har ikke simulert noe selv med 2x rev.. men simulerte litt med 32 W og det er jo også et fantastisk element !

    Neida, jeg skal ikke være med på å starte en merkekrig her, ikke noe tvil om at SVS f eks lager fantastiske sub er, og nå har de jo også kastet seg inn i "small size" med en dobbel 8" bla..
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Vært ute og fintunet litt limiter i dag. Så her ser vi en kurve som er maks av hva vi klarer slik limiteren er satt nå (rød kurve, @1 meter utendørs), og en hvor limiteren ikke har slått inn. Så som man ser kan man spille til 100dB og få oppgitt frekvensrespons, og så fortsette opp til 110-112dB, men da vil man få gradvis fallende kurve under 40hz.

    Det kan jo også være verdt å merke seg hvor flatt den spiller innenfor området man har det meste av musikk, rundt +/- 1dB fra 30-200hz.

    1617724739740.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ga meg ikke etter første runde i går, for resultatene var ikke helt som forventet. Så jeg fortsatte å øke limiteren helt til forsterkeren gikk i full protection og shuttet ned noen sekunder, og skrudde så litt ned igjen (du vet ikke hvor grensen går før du bryter den).

    Røde kurver under er de som ble postet i går. De to laveste kurvene er da som nevnt i forrige post det høyeste man kan spille uten at limiteren kicker inn. Der er vi nå 5-6dB høyere enn i går som selvsagt er noe helt annet. Så man kan nå spille opp til 106dB og beholde -6dB punkt ved ca 23hz (100dB). Vi fikk også 2-3dB ekstra i toppen ved maks SPL før limiten slår inn over hele linja, og da bikker vi nå 114dB.

    @Lassencad og @erk - ser dere på de to grønne kurvene under her ser dere hvordan vi ikke egentlig mister kapasitet oppover selv om bunnen løftes endel. Etterhvert som man skrur volumet opp over maks ytelse i bunn, så fortsetter nivået å stige oppover i frekvens. Løftet i bunn reduseres med andre ord når du virkelig drar på, fordi forsterkeren begrenser kapasiteten i de laveste frekvensene.
    1617798931447.png



    Kjørte også CEA2010-test så vi har fått oppdatert CEA2010-tabellen vår med 10D-data. Den viser nå røffli 6dB opp fra Inkognito 10 i de fleste frekvenser, som betyr at vi har hatt minimalt tap (hvertfall fra et SPL perspektiv) ved å kjøre kompakt kabinett.

    1617793012224.png
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det betyr vel at specs er relativt landet også:
    • Frekvensrespons:
      25-250hz +/-3dB (ground plane)
      22-270hz +/-6dB (ground plane)
      19-250hz (typisk respons i en vanlig stue)
    • Max SPL @ avg 30-80hz/1m RMS:
      ~117dB
    • Dimensjoner (BHD):
      360x370x410 (425mm høy med føtter)
    • Vekt:
      27kg
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Fikk spørsmål på PM som gjorde at jeg skjønte at den siste grafen jeg la ut kanskje var litt forvirrende. Legger ut ny med kun nåværende oppsett for å gjøre det litt ryddigere.

    Den nederste (lyseste) grafen her er ca det nivået hvor limiteren er i ferd med å slå inn, og man fortsatt har oppgitt frekvensrespons i behold. Den øverste (mørkegrønne) grafen er maksimal SPL (limiteren aktiveres over hele frekvensområdet, og nivået går ikke mer opp selv om man fortsetter å skru opp). Mellom 20-30hz ser man at element og/eller forsterker strever mest, og ikke klarer å øke mer selv om volumet går opp, og limiteren med andre ord er maksimalt aktiv. Jeg utvidet også grafen nedover så man ser at under 20hz letter det faktisk litt igjen, og du er faktisk oppe på 90dB helt nede ved 12hz. Så med litt room gain på laget kan du få det ganske festlig også til film her.
    1617819917322.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tillater meg å kryssposte @alphamale sin oppsummering etter å ha vært på besøk, siden oppsettet også bestod av to stk 10D. :)

    "Jeg har ALDRI i hele mitt liv hørt et system av denne størrelsen låte så brutalt. En ting er den taktile følelsen det gir, men også renheten i gjengivelsen på ALLE frekvenser er ivaretatt, selv om vi bikker 105-110 db i lydtrykk. Ingen forvregning. Ingen lytte tretthet. man vil bare ha mer.
    Mye mer! Dette var dritgøy. "


     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Hvor langt opp i frekvens er det fornuftig å pushe slike subwoofere før det blir for høyt? Hvis vi antar subben står ved siden av høyttalerne. Jeg tenker på at elementene ikke peker rett mot lytter, men til siden med 10D, og nedover med Inkognito.
    Jeg bruker en NAD C368-forsterker som har et ikke-justerbart høypassfilter ved 150 hz.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hvor langt opp i frekvens er det fornuftig å pushe slike subwoofere før det blir for høyt? Hvis vi antar subben står ved siden av høyttalerne. Jeg tenker på at elementene ikke peker rett mot lytter, men til siden med 10D, og nedover med Inkognito.
    Jeg bruker en NAD C368-forsterker som har et ikke-justerbart høypassfilter ved 150 hz.
    150hz går helt fint ja. Subbene ruller ikke nevneverdig av før 250hz, og det går helt fint opp i disse frekvensene selv om elementene ikke peker direkte mot lytter. Målinger hvor f.eks Inkognitos respons er målt (som viser en jevn kurve opp til da f.eks 250hz) er utført med elementet spillende ned. Tilsvarende for 10D er det målt fra framsiden av subwooferen, som typisk peker mot lytter.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kryssposter her også for de som er interessert i en prøvelytt på 10D, så er det mulig fremover (klikk inn her for detaljer):
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    150hz går helt fint ja. Subbene ruller ikke nevneverdig av før 250hz, og det går helt fint opp i disse frekvensene selv om elementene ikke peker direkte mot lytter. Målinger hvor f.eks Inkognitos respons er målt (som viser en jevn kurve opp til da f.eks 250hz) er utført med elementet spillende ned. Tilsvarende for 10D er det målt fra framsiden av subwooferen, som typisk peker mot lytter.
    I min verden bør en sub ikke sige noget som helst over 35Hz :) skal bare være helt tyst
    Men et spørgsmål :
    ER front så delt ved 150Hz eller spiller Subs og front samme frekvensområde?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    I min verden bør en sub ikke sige noget som helst over 35Hz :) skal bare være helt tyst
    Men et spørgsmål :
    ER front så delt ved 150Hz eller spiller Subs og front samme frekvensområde?
    Så la oss kalle det en basshøyttaler og ikke en subwoofer.

    Angående deling av fronter - på generelt grunnlag er jo det opp til sluttbruker og det systemet man har.

    Hva gjelder spesifikt hvordan Nad C368 som Aleksander nevnte fungerer så vet jeg ikke - manualen er veldig uklar. Men basert på denne tråden https://www.avsforum.com/threads/na...8-dac-amplifiers-at-cedia-2016.2586369/page-5 og et stykke uti der så ser det ut som man kan velge å highpasse frontene også, mye uklarhet i hva den gjør, men ser ut som de til slutt blir enige om at det er 150hz highpass og 150hz lowpass 2.ordens på begge.

    @AleksanderMR I følge manualen kan du uansett velge å kjøre fullrange preout til subwooferen, så du er ikke begrenset til 150hz som crossover, da du kan velge å styre den på subwooferen isteden. Men 150hz og med highpass-funksjonen aktivert kan fungere fint det!
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Så la oss kalle det en basshøyttaler og ikke en subwoofer.

    Angående deling av fronter - på generelt grunnlag er jo det opp til sluttbruker og det systemet man har.

    Hva gjelder spesifikt hvordan Nad C368 som Aleksander nevnte fungerer så vet jeg ikke - manualen er veldig uklar. Men basert på denne tråden https://www.avsforum.com/threads/na...8-dac-amplifiers-at-cedia-2016.2586369/page-5 og et stykke uti der så ser det ut som man kan velge å highpasse frontene også, mye uklarhet i hva den gjør, men ser ut som de til slutt blir enige om at det er 150hz highpass og 150hz lowpass 2.ordens på begge.

    @AleksanderMR I følge manualen kan du uansett velge å kjøre fullrange preout til subwooferen, så du er ikke begrenset til 150hz som crossover, da du kan velge å styre den på subwooferen isteden. Men 150hz og med highpass-funksjonen aktivert kan fungere fint det!
    Ja vi kan da kalde den alt muligt :) Men har bare selv erfaret at man får det bedste ud af en sub ved at den kun sørger for at gengive det front ikke kan. (Det er vel det der er meningen )Ved godt der er flere der gør dette lader subs spille højt oppe i frekvens.
    Det gav alt for mange problemer i de forsøg jeg jag har lavet . Når sub blandede sig med front gav det alt for mange unoder. Mine Subs kan bruges helt op til 80Hz men deles ved 35Hz hårdt . Jeg nævner ikke dette for at starte en negativ debat men kun fordi jeg er nysgerrig over at nogen kan få dette til at fungerer.
    Der er jo en verden til forskel at få mere bas og ægte sub bas gengivelse.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ja vi kan da kalde den alt muligt :) Men har bare selv erfaret at man får det bedste ud af en sub ved at den kun sørger for at gengive det front ikke kan. (Det er vel det der er meningen )Ved godt der er flere der gør dette lader subs spille højt oppe i frekvens.
    Det gav alt for mange problemer i de forsøg jeg jag har lavet . Når sub blandede sig med front gav det alt for mange unoder. Mine Subs kan bruges helt op til 80Hz men deles ved 35Hz hårdt . Jeg nævner ikke dette for at starte en negativ debat men kun fordi jeg er nysgerrig over at nogen kan få dette til at fungerer.
    Der er jo en verden til forskel at få mere bas og ægte sub bas gengivelse.
    Ja, du må ha støtte for å highpasse frontene hvis de skal spille høyere opp i frekvens. En god sub spiller frekvenser hvertfall opp til 100hz og kanskje høyere bedre enn nesten alle høyttalere. Så når man ikke har mulighet til å highpasse (og dermed må dele av ved 30-40hz) så er det mye potensiale igjen i subben som man ikke får utbytte av.
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Så la oss kalle det en basshøyttaler og ikke en subwoofer.

    Angående deling av fronter - på generelt grunnlag er jo det opp til sluttbruker og det systemet man har.

    Hva gjelder spesifikt hvordan Nad C368 som Aleksander nevnte fungerer så vet jeg ikke - manualen er veldig uklar. Men basert på denne tråden https://www.avsforum.com/threads/na...8-dac-amplifiers-at-cedia-2016.2586369/page-5 og et stykke uti der så ser det ut som man kan velge å highpasse frontene også, mye uklarhet i hva den gjør, men ser ut som de til slutt blir enige om at det er 150hz highpass og 150hz lowpass 2.ordens på begge.

    @AleksanderMR I følge manualen kan du uansett velge å kjøre fullrange preout til subwooferen, så du er ikke begrenset til 150hz som crossover, da du kan velge å styre den på subwooferen isteden. Men 150hz og med highpass-funksjonen aktivert kan fungere fint det!
    Det er riktig det du sier. For øyeblikket bruker jeg noen Seas Loki som høyttalere. De er jo ikke store sakene, så det er begrenset hvor høyt jeg kan spille. Ved å dele på 150 Hz får jeg mer å gå på. Ideelt sett skulle jeg gjerne kunne justert det punktet, men da må jeg ha en annen forsterker.

    På sikt kunne jeg tenkt meg en MiniDSP SHD eller liknende sammen med hypex/purifi forsterker. Kommer vel med tiden.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    I min verden bør en sub ikke sige noget som helst over 35Hz :) skal bare være helt tyst
    Men et spørgsmål :
    ER front så delt ved 150Hz eller spiller Subs og front samme frekvensområde?
    Det er mange, faktisk, har jeg merket meg gjennom flere år. Som hardnakket mener 35 - 40 hz er der det skal deles. Og det er kun dette 35- 40 området disse snakker om. Ellers gjelder jo alt av generelle meninger opp til et par hundre hertz.
    Denne "harde 35 - 40 Hz kjernen" - det trigger i hvert fall meg - skulle likt noen med slike erfaringer uttalle seg litt mer hva som ligger bak.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det er mange, faktisk, har jeg merket meg gjennom flere år. Som hardnakket mener 35 - 40 hz er der det skal deles. Og det er kun dette 35- 40 området disse snakker om. Ellers gjelder jo alt av generelle meninger opp til et par hundre hertz.
    Denne "harde 35 - 40 Hz kjernen" - det trigger i hvert fall meg - skulle likt noen med slike erfaringer uttalle seg litt mer hva som ligger bak.
    Det er vel naturlig å anta at det er en erfaring fra anlegg hvor man ikke har mulighet til highpass. Hvis man da har relativt store fronter er det naturlig å begynne å rulle av rundt 40hz for å unngå for mye overlapp.

    Hvis man derimot har støtte for highpass blir jo alternativene flere, og fasiten en annen.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Store fronter med høypass her. Deling rundt 100Hz. Synes det hjelper mye å avlaste frontene under dette. Spillere renere oppover. Dessuten får jeg bukt med frontveggkanselleringen da den havner over delefrekvensen for sub men under delefrekvensen til fronter.

    Edit: Sub inntil vegg. Fronter et stykke ut.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er vel naturlig å anta at det er en erfaring fra anlegg hvor man ikke har mulighet til highpass. Hvis man da har relativt store fronter er det naturlig å begynne å rulle av rundt 40hz for å unngå for mye overlapp.

    Hvis man derimot har støtte for highpass blir jo alternativene flere, og fasiten en annen.
    Joda, logisk, alt du her sier. Ikke egentlig det jeg snakker om - snakker om skikkelig "high-endere" hvor det ikke står interesse, erfaring eller utstyret - bare merket meg så mange opp gjennom og av disse 35 - 40 hz som absolutt øverste avskjæring.
    Sånt gjør meg nysgjerrig - det at så mange hevder nøyktig det samme - med alle de andre på et helt annet sted på frekvensskalaen.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Joda, logisk, alt du her sier. Ikke egentlig det jeg snakker om - snakker om skikkelig "high-endere" hvor det ikke står interesse, erfaring eller utstyret - bare merket meg så mange opp gjennom og av disse 35 - 40 hz som absolutt øverste avskjæring.
    Sånt gjør meg nysgjerrig - det at så mange hevder nøyktig det samme - med alle de andre på et helt annet sted på frekvensskalaen.
    Jeg tror jo fortsatt det er samme årsak, siden "skikkelig high-end" anlegg typisk ikke har highpass-mulighet. Men kanskje noen som faktisk har slike anlegg og denne meningen kan uttale seg istedenfor at jeg spekulerer. :D
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Det er mange, faktisk, har jeg merket meg gjennom flere år. Som hardnakket mener 35 - 40 hz er der det skal deles. Og det er kun dette 35- 40 området disse snakker om. Ellers gjelder jo alt av generelle meninger opp til et par hundre hertz.
    Denne "harde 35 - 40 Hz kjernen" - det trigger i hvert fall meg - skulle likt noen med slike erfaringer uttalle seg litt mer hva som ligger bak.
    Jeg har 8 X 15" Som netop begynder at rulle af ved 45/40Hz
    Derfor har jeg valgt at dele ved de 35Hz. :) Og det fungerer
    Front og Subs spiller stort set ikke samme frekvens :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nå har vi etter litt klabb og babb med grillene endelig fått alt vi trenger av deler, så nå er 10D på lager i både satin black og satin white farge, for de som måtte lure på det!

    Løsningen med grillene ble til slutt veldig bra, med kraftige magneter festet fra stoffsiden/utsiden av grillene. Dermed er baksiden av grillen bare en ren flate som magisk fester seg til subbene (Blir samme løsning på SBS.1 høyttalerne). :love:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn