Prototyping av ny dobbel 10" subwoofer (Sigberg Audio 10D)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    I ei vanlig stue, så skal det hålde me 2 stk JBL 15 tommere i hvert kabinett som Everest. Det er heller ikke no sub m. lav deling. Personlig har jeg ikke noe subwoofer, men heller et fullrange system med lav deling mellom Woofer og midwoofer. 100-150 hz som i et 2 1/2 veis system. Er mere opptatt av en bass som ikke går så veldig dypt, og heller stram og deltagjert og drivere med stivere oppheng,
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Mange velger jo sub rett og slett fordi høyttalernes plassering gjerne er et kompromiss mellom å få midbassen eller dypbassen til å sitte. Så mange ofrer dypbassen, sørger for at midbassen sitter, og legger heller til et par suber som plasseres der dypbassen sitter som best.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Mange velger jo sub rett og slett fordi høyttalernes plassering gjerne er et kompromiss mellom å få midbassen eller dypbassen til å sitte. Så mange ofrer dypbassen, sørger for at midbassen sitter, og legger heller til et par suber som plasseres der dypbassen sitter som best.
    Jeg er usikker på om kompromiss er riktige ordet her. Hoved høyttalere og subwoofere eller sub bass systemer har forskjellige oppgaver og vel ha forskjellig lokasjon for å låte best.

    Jeg opplever bestemt man ikke får aldri høyttalere til å spille dypbass, samtidig som de spiller med optimalt perspektiv, imaging, magic. Hvis man ser etter kompromiss så ofrer man gjengivelseskvaliteten til høyttalerne. Altså høyttalere der de spiller optimalt og subwoofer der de spiller optimalt, win-win :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    basshorn, bassrefleks, lukket bass, dipol bass -> OB, SLOB
    Alle bass løsninger fungerer glimrende, om det gjøres på riktig måte.

    ...og litt smak og behag.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Apekister kan låte svært bra, men til hvilken pris...og hvilke utfordringer/kompromisser kan man leve med?
    Jeg har hørt mange gode apekister, men jeg har også hørt en del gode hornsystemer.
    DIY horn oppsett er det som har kommet mitt hjerte nærmest.

    Men denne tråden er vel ikke om apekister.
    SigbergAudio suber, som sikkert låter knall.
    Må få hørt ett komplett Sigberg oppsett en dag.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Apekister kan låte svært bra, men til hvilken pris...og hvilke utfordringer/kompromisser kan man leve med?
    Jeg har hørt mange gode apekister, men jeg har også hørt en del gode hornsystemer.
    DIY horn oppsett er det som har kommet mitt hjerte nærmest.

    Men denne tråden er vel ikke om apekister.
    SigbergAudio suber, som sikkert låter knall.
    Må få hørt ett komplett Sigberg oppsett en dag.
    Jeg står på demolånelista sier konstruktøren.
    Da kan du jo bare ta de tre stoppene med banen ned når ting er klart.
    Kanskje vi tar med oss nurkene opp til deg også hvis vi får tillatelse en dag. Så jekker vi noen bokser å ser hva gamla borti gata syntes om lydtrykket utpå kveldinga🤓
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Høres ut som en god plan.
    Hvor mange suber var det du skulle få låne?
    Hos meg kan vi ikke stable flere enn opp til 205 cm.
    Litt lav takhøyde i hula mi.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Bra.
    Da må vi kjøre to turer. Jeg har liten bil.
    Men du klarer ikke lure meg til å kjøpe, skal kun høre.

    (har andre planer ,som når opp til taket ;) )
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg står på demolånelista sier konstruktøren.
    Da kan du jo bare ta de tre stoppene med banen ned når ting er klart.
    Kanskje vi tar med oss nurkene opp til deg også hvis vi får tillatelse en dag. Så jekker vi noen bokser å ser hva gamla borti gata syntes om lydtrykket utpå kveldinga🤓
    OK, jeg kjøper dine Sub1 til latterlig lav pris:ROFLMAO:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Apekister kan låte svært bra, men til hvilken pris...og hvilke utfordringer/kompromisser kan man leve med?
    Jeg har hørt mange gode apekister, men jeg har også hørt en del gode hornsystemer.
    DIY horn oppsett er det som har kommet mitt hjerte nærmest.

    Men denne tråden er vel ikke om apekister.
    SigbergAudio suber, som sikkert låter knall.
    Må få hørt ett komplett Sigberg oppsett en dag.
    Går evt an å komme innom her etterhvert også, hvis man vil høre før Alphamale har stablet ferdig. :D
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Går evt an å komme innom her etterhvert også, hvis man vil høre før Alphamale har stablet ferdig. :D
    Jeg er mere enn middels interessert for å si det forsiktig, men som du vet er bor jeg ikke i Norge ..... :ROFLMAO:
    (så litt logistikkproblemer å komme innom)

    Her er litt underlagsinfo
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er mere enn middels interessert for å si det forsiktig, men som du vet er bor jeg ikke i Norge ..... :ROFLMAO:
    (så litt logistikkproblemer å komme innom)
    Haha, kona er også fra borti der. :) Vi har 90 dagers åpent kjøp hvis det hjelper :p - ellers får du hyle ut neste gang du er i Norge :D
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Flyttet om litt i testrommet i går, nå står 10D ved frontvegg, rett til venstre for høyre høyttaler, kanskje 70cm fra hjørne. Litt manuell EQ så ble det ganske flatt selv med kun én sub.

    1613204640803.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ikke dårlig det der!
    Kan du si litt om roomsize, lydtrykk og forvregning?
    De fleste ville nok ha levd lykkelig med det resultatet der😃
    Lydtrykk ser du jo, 70dB, nå står alt på maks. :p

    Neida. Lydtrykk i bånn styres jo veldig av rom og plassering. Med hjørneplassering hadde jeg 100dB@20hz på rundt 2% forvrengning om jeg husker rett. Med dagens plassering langs frontvegg litt ut av hjørnet ligger jeg på 100dB@20hz og ca 5% forvrengning. Rommet er ikke så veldig stort, 15-17kvm tenker jeg.

    1613211482272.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Lett digresjon på tråden, men har satt opp Antimode 8033, her resultatet på frekvenskurven - grønn er da subben rent i rommet uten noe EQ, og blå er med Antimode aktivert (uten noen av de innebygde løftefunksjonene). Brun er med "Lift 25" aktivert. Med sistnevnte ble det jo totalt sett ganske så flatt.

    1613557555970.png


    Og med høyttalere koblet på, 10-200hz, ingen smoothing på noen av disse grafene forøvrig)
    1613557717881.png
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvorfor ikke lage en fullverdig ht for sub allergikerne. Slå sammen prototypene i ett?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor ikke lage en fullverdig ht for sub allergikerne. Slå sammen prototypene i ett?
    Det er på tegnebrettet / idéstadiet det også, da blir det litt mer ala DutchDutch og co. Bakdelen med det er at du ikke får fordelen av / muligheten til å sette subben et annet sted for jevnere frekvensrespons. Jeg har f.eks en dude som har bestilt to stk Inkognito 12 på tross av at han allerede har DutchDutch 8C.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det er riktig, men det er ikke viktig for allergikerne. :)
    Ja, vi får se. Vi har ikke kapasitet til å utvikle spesielt mange produkter samtidig, og nå har vi allerede både et par høyttalere og en sub under utvikling, men kanskje med tid og stunder. :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor ikke lage en fullverdig ht for sub allergikerne. Slå sammen prototypene i ett?
    Dette med suballergikere er jo forøvrig litt interessant i seg selv. Det har jo spesielt blant hifipuristene gjerne vært neserynking til sub, enten at det er noe som hører til hjemmekinofolket, så det på et vis ikke passer med identiteten, eller at man basert på egen eller andres erfaring tenker at det ikke er mulig å integrere det godt, eller at man tenker at man rett og slett ikke trenger det fordi man har så store og flotte høyttalere fra før.

    Men jeg får inntrykk av at det har begynt et forsiktig skift i denne oppfattelsen, og at flere nå er nysgjerrig på om sub til musikk faktisk kan ha noe for seg. Jeg håper jo på at vi kan ta del i et slikt skifte, og også kanskje være med å snu oppfatningen litt. :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du måtte bruke ordet "skifte"?

    Godt noen satser, men jeg er nok litt for kynisk til å dele folks begeistring for enda en produsent på markedet med det samme alle andre tilbyr.

    Lykke til!
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Lett digresjon på tråden, men har satt opp Antimode 8033, her resultatet på frekvenskurven - grønn er da subben rent i rommet uten noe EQ, og blå er med Antimode aktivert (uten noen av de innebygde løftefunksjonene). Brun er med "Lift 25" aktivert. Med sistnevnte ble det jo totalt sett ganske så flatt.

    Vis vedlegget 698035

    Og med høyttalere koblet på, 10-200hz, ingen smoothing på noen av disse grafene forøvrig)
    Vis vedlegget 698036
    Ser jo meget bra ut dette , bortsett fra en utfasing ved ca 95 hz :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Hva er cutoff på flankene på siste målinger?
    har du prøvd med andre?
    Ser jo svært så lovende ut det her. Mtp at dette er prototyper som er satt inn i tilnærmet ubehandlet rom som tilsvarer det folk flest besitter, ser jo dette veeeeldig bra ut. Gratulerer! Gleder meg til å få lyttet til dette.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hva er cutoff på flankene på siste målinger?
    har du prøvd med andre?
    Ser jo svært så lovende ut det her. Mtp at dette er prototyper som er satt inn i tilnærmet ubehandlet rom som tilsvarer det folk flest besitter, ser jo dette veeeeldig bra ut. Gratulerer! Gleder meg til å få lyttet til dette.
    Det er vel høypassfilter på 10hz akkurat nå, i tillegg lurer jeg på om det er høypass i den antimodegreia som muligens slår inn på disse målingene. Deling mellom høyttalere og sub (siste individuelle kurven i det antimodeinnlegget) er vel på 90 eller 100hz, husker ikke i farten hva den står på akkurat nå. Er mye prøving hit og dit om dagen. Er forsøkt litt forskjellig ja, 80 er vel det laveste og 120 det høyeste. Alt fungerer egentlig ganske bra. Subben har også vært flyttet litt rundt på. Tror ikke jeg har sett noe oppsett med kun én sub i et vanlig rom som ikke har minst én slik dip, veldig ofte har man flere. At hele området 100-200hz holder seg oppe i nivå og ikke har flere store dipper er vel ganske sjelden å se. Det er nok en kombinasjon av litt flaks med rommet + at det er noe demping.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Dette med suballergikere er jo forøvrig litt interessant i seg selv. Det har jo spesielt blant hifipuristene gjerne vært neserynking til sub, enten at det er noe som hører til hjemmekinofolket, så det på et vis ikke passer med identiteten, eller at man basert på egen eller andres erfaring tenker at det ikke er mulig å integrere det godt, eller at man tenker at man rett og slett ikke trenger det fordi man har så store og flotte høyttalere fra før.

    Men jeg får inntrykk av at det har begynt et forsiktig skift i denne oppfattelsen, og at flere nå er nysgjerrig på om sub til musikk faktisk kan ha noe for seg. Jeg håper jo på at vi kan ta del i et slikt skifte, og også kanskje være med å snu oppfatningen litt. :)
    Nu kan subs bruges til andet end dyyyb Bas om det er til Stereo eller Bio
    Laver nok en tråd om dette emne på et tidspunkt :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nu kan subs bruges til andet end dyyyb Bas om det er til Stereo eller Bio
    Laver nok en tråd om dette emne på et tidspunkt :)
    Ja, og vi legger jo litt opp til det med de kommende SBS.1-høyttalerne våre som ruller av uvanlig tidlig. Men man kan naturligvis også bruke det enda lenger opp i frekvens, hvertfall såfremt man har mulighet til å velge plassering som ikke gjør at det blir ubalanse i lydbildet/stereoperspektivet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn