Prosjektor. Hva skal jeg velge?

Soundmannen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.12.2015
Innlegg
504
Antall liker
851
Sted
Sandnessjøen
Jeg vurderer å kjøpe meg en prosjektor til lytterommet/studio.

Det skal ikke brukes til hjemmekino primert. Mest dele skjerm fra PC, se musikkvideo på youtube osv. Og selfølgelig av og til en film, men ikke det som står i fokus. Så 3D og annet snacks er ikke viktig. Må være lyssterk som mulig da jeg ønsker å dele skjerm fra PC uten å måtte skru ned lyset for mye. Og så bra bilde som mulig selvsagt 😅

Maks budsjett 20.000,-

Hva anbefaler folket?
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.065
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Epson og Sony har hatt en del gode kandidater i segmentet. JVC blir som oftest for dyrt.

Regner med at du allerede har tatt en runde med deg selv allerede siden du har konkludert med at du skal ha projektor og ikke en vanlig skjerm, siden du vil kunne få høyere oppløsning og betydelig bedre kontrast og farger i et opplyst eller delvis opplyst rom med en stor skjerm enn hva du får på en projektor.

Er jo ikke akkurat et skred av 4K-projektorer til prisen du har som maksgrense, så det blir jo isåfall vanlig HD du kommer til å kjøre om du kjører projektor.
 
S

Syncrolux

Gjest
Da ville jeg nok heller valgt en TV.
Projektorer er normalt sett ingen match for en vanlig TV når det gjelder lysstyrke.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.065
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ja, men det finnes jo flere andre gode grunner til å velge projektor allikevel, selv om resultatet ikke blir fullt så bra.
Kommer som oftest an på hvordan rommet ellers skal brukes, og hvor kompatibelt det er med innredning og slikt. Men det er jo sånt som trådstarter forhåpentligvis har tenkt på allerede.
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
633
Antall liker
1.921
Torget vurderinger
1
Heisann

Har som trådstarter spør etter prosjektor og lerret (i ramme) koblet til en Mac air. Brukes til en film i ny og ne, en del YouTube, litt tidal og delt skjerm mm. Blir også stående uvirksom ofte ved normalt musikklytting

Det første å passe på er støy, må være så lav som mulig. Bli irriterende med sus over tid. Mange har eco modus som støyer mindre men gir også litt svakere bilde. Hvor lang avstand er det fra der projektor blir plassert til lerret? Hvor mye zoom forteller deg hvor stort bilde du kan få på en gitt avstand. Har 3m fra linse til lerret og klarer akkurat 90 tommers bilde. Bruker en panasonic pt-ae6000, mange andre ville slite med å levere 90’ på så liten avstand. Det finnes nok mange dyrere og bedre løsninger en min men jeg er jeg er godt fornøyd og det er uansett sekundær hos meg da musikk er hovedinteresse.

Et nytt moderne stort tv vil antagelig gi bedre bilde men personlig syntes jeg lerret og prosjektor er mer ute av veien når det er avslått. Et tykt rammelerret kan dessuten gi litt demping i rommet og om man evt gjemme ekstra demping bak lerret.

lykke til

mvh Atle
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.281
Antall liker
3.624
Torget vurderinger
1
Først og fremst, hvor stort bilde tenker du, og hvor lang kasteavstand har du mulighet til?
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.914
Antall liker
1.944
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Om det ikke er en dedikert kino: kanskje kan den nye generasjon short throw projector fra f.eks Samsung være greit?
Lite mikk, enkelt å kople til div utstyr, greit å slipe oppheng, kabling og susingen over hodet etc.?
Jeg bumper seff ikke her bare fordi storskjermen er solgt, og jeg vurderer en slik løsning selv;)
Bare sette den i øverste hylle i stereo racket.
Er jo iflg tester blitt flott og lyssterk kvalitet selv på meget få cm avstand til vegg.
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
@Soundmannen som det blir sagt: Støy. No har vel du dedikert rom, då er "hush box" noko å se inn på. Eg held på med det no, men det blir ikkje optimalt før ein henter lufta frå eit anna rom, noko du virker som typen til å gjere:)

Ellers ville eg vurdert å gå litt opp i pris, samt ha motorisert lærret. Har manuelt no, og er drittlei det. Synast den laser projektoren til Optoma virka interessant, men har absolutt ikkje noko oversikt om det kan fås skikkelig bra ned i 20k. Personlig liker eg å kjøpe noko til 30k som eg kan være nøgd med dobbelt så lenge. Er ikkje SÅ moro å henge opp projektorar.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.281
Antall liker
3.624
Torget vurderinger
1
Generelt, Epson er lett å plassere da man har mye zoom på linsen og justeringer vertikalt og horizontalt på linsen. Men skal man ha stort bilde så må man ha litt kasteavstand, om man da ikke går for en UST type og den står bare 10cm ifra. Optoma har endel begrensninger, og man må være mer nøye med plassering og der får man short throw og long throw etter som hvor lang kasteavstand og stort bilde man trenger men mindre zoom enn det Espon har på linsen. UST er også noe dårligere på større bilde, (var ihvertfall) enn de man plasserer lengre unna. Om man ikke har plass til mer enn 70-85" bilde så ville jeg like greit kjøpt en TV, noe jeg også gjorde nå sist og byttet ut UST 4K projektoren med laser. UST bør man også ha et bra lerret til som er beregnet til UST da den projekterer i vinkel bratt opp så det kan fort bli uklart bilde i toppen.
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Når jeg flyttet sist og fikk et nytt rom hadde jeg kun plass til Max 92". Da valgte jeg en 85" TV i stedet for lerret.

Må si den irriterer meg mindre enn Sony vw-95 som jeg hadde før. TV er helt stille og jeg må ikke på død og liv ha det helt mørkt hele tiden.

Bildet er nok heller ikke akkurat dårligere.
 

Halair

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2014
Innlegg
1.609
Antall liker
1.718
Sted
Sandefjord
Holder også en knapp på TV fremfor projektor, primært pga at for 20k får man mye stor TV for pengene og man ikke er så utsatt mtp annen belysning i rommet/vinduer etc.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.281
Antall liker
3.624
Torget vurderinger
1
Holder også en knapp på TV fremfor projektor, primært pga at for 20k får man mye stor TV for pengene og man ikke er så utsatt mtp annen belysning i rommet/vinduer etc.
Har man rom til det, og skal opp i over 100" så er det ikke et alternativ med TV lengre spør du meg.
 

Halair

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2014
Innlegg
1.609
Antall liker
1.718
Sted
Sandefjord
Har man rom til det, og skal opp i over 100" så er det ikke et alternativ med TV lengre spør du meg.
Det er klart men når TS spesifiserer "Det skal ikke brukes til hjemmekino primert. Mest dele skjerm fra PC, se musikkvideo på youtube osv. Og selfølgelig av og til en film, men ikke det som står i fokus." så antar jeg at 100"+ ikke er det han først og fremst vektlegger.
Ønsket størrelse er forøvrig ikke oppgitt av TS.
 
Topp Bunn