Prosjekt på gang - Lifeforce 55 monoblokker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Da var det nytt prosjekt på gang. Det ble ikke rør allikevel, men 55W transistormonoblokker. Denne forsterkeren selges som kit med forsterkermodulene ferdig montert på heatsinks. Så da er jeg i gang med den kjedelige jobben med å bore hull i kabinetter og stå i. Om det kan kalles DIY er en annen sak, men resultatet blir forhåpentligvis litt mer stabilt enn mine tidligere forsterkere.

    Her er mer info om forsterkeren som er designet av en australer ved navn Hugh Dean: http://aksaonline.com/products/products_LF55.html

    Noen som har kjennskap til denne forsterkeren fra før, eller har fått lyttet til den? Er spent på resultatet, men arbeidet går sakte framover, så det tar nok en ukes tid før jeg blir ferdig.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Klarer du det på en uke blir jeg imponert. Har du kjøpt resten av kabinettene ferdig? Hvordan lager du psu-ene?
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Da ble jeg faktisk ferdig i løpet av helgen. Det ble en lang dag i går riktignok. Nå gjenstår kun rejustering av bias, og noen timer med innspilling. Allerede virker det lovende. Ingen problemer under oppstart. Selve oppkoblinga tok et par timer. Kan anbefales som et nybegynnerprosjekt.

    Jeg er veldig fornøyd med resultatet. Kommer sikkert til å poste noen bilder så fort jeg får tid. Kabinettene er fra Autocostruire i Italia, og de er uten noen form for hull, så alt er gjort fra bunnen av. Har montert både RCA og XLR-terminaler. Internkabling med Mundorf Silver/Gold.

    Strømforsyninga kommer også ferdig med kitet. Det eneste jeg har gjort med den er å sage den i to. Det er en veldig enkel greie med 2x4,700uF Nichicon Gold lytter, et par bleeder motstander og en likeretterbro.

    Det er jo ikke et billigprosjekt, da det endte opp på drøye 10 lapper alt inkludert. Jeg har allikevel trua på at det et godt kjøp. Allerede fra første sekund var det klart at dette er en bedre forsterker enn SKA.
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Disse forsterkerne er ikke store sakene. Vekta er kanskje mellom 5 og 10 kg for paret. Trafoene er 24V 150VA, og det er 4,700uF kapasitans pr rail i strømforsyninga. Effekten er oppgitt til forholdsvis beskjedne 55W RMS i 8 ohm.

    Allikevel låter det veldig tungt. Basstyngden er enorm, og har skikkelig punch. Bassen går også dypere sammelignet med SKA. Det er ikke tegn til noen dynamisk kompressjon når jeg drar på volumet, og jeg kan spille så høyt inventaret i leiligheten takler uten at det blir slitsomt å høre på.

    Timbre, hurtighet og detaljer er bedre enn noe annet jeg har hørt. Lyden er mer "levende" enn jeg har opplevd tidligere. Dette er rett og slett en ekstremt god forsterker.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Artig med bilder. Er det Triangle høytalere vi skimter der? Da holder vel 55W i lange baner.
     
    B

    bendis

    Gjest
    hva er det som gjør at denne og SKA er så gode? ser utrolig enkelt ut.. er delene dyre, eller er det en krets til dømes nad og rotel burde sett på?
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Aksa er bra, fordi den har vært under kontinuerlig utvikling lenge. Og konstruktøren er perfeksjonist...
    Første utgave var basert på den ikke ukjente(?) P3a 8)

    Arne K
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    bendis skrev:
    hva er det som gjør at denne og SKA er så gode? ser utrolig enkelt ut.. er delene dyre, eller er det en krets til dømes nad og rotel burde sett på?
    Det er rett og slett fordi kretsdesignet betyr alt. Forsterkeren benytter noen dyrere deler, som Black Gates og sølvglimmer kondensatorer, Dale overflatemonterte motstander og litt småsnacks. Men det er ikke snakk om noen voldsom delepris.

    Jeg har nettopp hatt en Rotelforsterker på lån. Her er det standard design med høy veldig feedback for å kontrollere forvrengning, litt drøy filtrering osv. Resultatet er at det låter platt og kjedelig. LifeForce er designet med tanke på best mulig lyd, og ikke best mulig spesifikasjoner. Lav forvrengning er her bare et heldig sammentreff.
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Andreas skrev:
    Artig med bilder. Er det Triangle høytalere vi skimter der? Da holder vel 55W i lange baner.
    Jepp, Triangle Antal Esw. 91dB/1W/1m og impedansen dipper vel ikke under 4,8ohm såvidt jeg husker. En passe enkel last.
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Etter litt mer lytting, innspilling og tilvenning så er det ganske klart at dette er en helt rå forsterker. Jeg klarer ikke å forestille meg at en forsterker kan være bedre enn dette. Det er ekstremt oppløst og luftig, med fullstendig kontroll fra topp til bunn på alle fornuftige lydnivåer. Detaljnivået er også utrolig bra på lavt volum. Forsterkeren gjør alt riktig, og blir aldri kjedelig, slitsom eller klinisk.

    Selv på mine veldig middelmådige høyttalere låter musikken veldig troverdig.

    Anbefales på det varmeste!
     

    TLT

    Medlem
    Ble medlem
    13.06.2007
    Innlegg
    22
    Antall liker
    0
    4,7 µF ?

    Er ikke dette litt i minste laget?
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Hva ble prisen totalt for prosjektet, i den form de står i nå? (er kabinettet levert fra samme sted som "innmaten"?)

    mvh Kai
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    zemtex skrev:
    Hva ble prisen totalt for prosjektet, i den form de står i nå? (er kabinettet levert fra samme sted som "innmaten"?)
    Prisen for modulene ferdig montert på kjøleribbe, inkludert ferdig psu kom på 6800,- norske med frakt. AKSA leverer ikke andre deler. Kabinettene er fra www.autocostruire.it. Jeg husker ikke helt prisen, men jeg mener det ble rundt tusenlappen for to stykk inkludert frakt. Trafoer og kontakter har jeg kjøpt på Elfa. Totalt kom det på rett under 11 tusenlapper.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Hei!

    Jeg er iferd med å kjøpe en Lifeforce 55. Kabinettene du har brukt ser interessante ut. Tror du det er mulig å få plass til begge kanalene i en slik boks, eller blir det for trangt?

    Mvh Ola
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Det er sikkert mulig å få presset to trafoer og PSU og forsterkere i ett av disse kabinettene, men jeg tror du vil få litt dårlig plass til høyttalerterminaler og nettbrønn og denslags, hvis ikke du plasserer det på siden av kabinettet. Hadde nok kanskje satset på noe litt større. Alltid fint med litt god plass. :)
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Ja, det skulle jeg tro. :) Lifeforceforsterkerne er ganske tolerante overfor ulike forsyningsspenninger. Men hvis du sender mail direkte til Hugh Dean får du nok et mer utfyllede svar. Han yter god service via mail og snakker mer enn gjerne om forsterkerdesignene sine.
     

    chieng

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    66
    Antall liker
    6
    Hei,
    har du noe nye inntrykk av desse forsterker modulene? Er du like overbevist?
    Spekulerer på om jeg skal gå for Lifeforce 55 / 100 eller Holton Precision.

    Mvh
    Kjell
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er stadig like fornøyd med disse forsterkerne. Om noe er jeg bare enda mer imponert. De er dønn stabile, støyfrie og spiller nydelig musikk. I løpet av de to årene jeg har hatt de har jeg ikke vurdert å anskaffe noe nytt.

    Men når det er sagt så har jeg ikke hørt Aussieampsene. Jeg er overbevist om at disse også er knakende gode, og skulle gjerne lånt øre til dem en gang. De er jo også noe vennligere mot lommeboka.

    For min egen del er jeg nok såpass forelsket i Hugh Dean at jeg kommer til å forbli trofast i en del år til. Kanskje oppgradere til Soraya-modellen etter hvert. 8)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn