Propp i baderomsservant

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
Hadde en møkkastart på dagen i dag tidlig. Dyttet ned proppen i sluket på servanten på badet. Og nå vil den ikke opp igjen. Er av typen som man dytter ned, og så "låses" den i lukket posisjon. Dytter man den ned en gang til, så er det en fjær som dytter den opp igjen. Nå dytter jeg den noen millimeter ned og så vil den ikke sprette opp til åpen posisjon igjen. Servanten er type Hafa og proppen ser slik ut:

Noen som vet hvordan denne fjærmekanismen egentlig ser ut? Kommer jeg til fra undersiden av vasken? Har aldri toucha et rør før. Titta så vidt under servanten og det var en plast-ring som det så ut som jeg kunne løsne med henda. Håper i hvert fall det, for jeg har null egnet verktøy.

Kjedelig å ringe rørlegger for en slik filleting. Noen som har noen tips?
 

Vedlegg

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har kan hende et overoptimistisk syn på slike ting: Alt som er satt sammen av menneskehender, kan tas fra hverandre av menneskehender. For deretter å settes sammen igjen.

Det er bare å gå løs på undersiden. Ett eller annet må det være mulig å få ut og fikle nærmere med. Sikkert en mekanisme som har fått litt rusk i seg - eller en justering som ikke er 100%. Det er neppe hifi-elektronikk vi snakker om her - det pleier å være ganske robuste, enkle og velprøvde mekaniske prinsipper ute og går. Kikk nøye etter steder hvor det ser ut til å være potensialer til å komme i gang. Noe å skru på, en klips eller en fjær du kan vippe ut av posisjon - en slik "proppmodul" eller hva det nå heter, er neppe en fastgrodd komponent.

Hvis du ikke får det til, kan du i hvert fall glede deg over at du ikke lenger bare har en liten filleting å tilby rørleggeren.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Den er ikke bare skrudd i fra toppen da?

Mvh
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
Delle skrev:
Den er ikke bare skrudd i fra toppen da?

Mvh
Har fått noen tips fra andre hold at den muligens er det ja. I hvert fall "lokket" på toppen. Skal prøve når jeg kommer hjem, men det er nok ikke lett å få noe tak på det lokket.
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Vi har tilsvarende propp-løsning i vår vask. (DuraVit vask men propp-løsning er kjøpt separat og satt inn i vasken.)
Proppen her er skrudd ned i avløpet fra oversiden. Den kan også skrus løs når den er lukket.

Hele midtstykket hvor fjæren/demperløsning sitter følger med her når jeg skrur den opp. Dette midstykket ligner på et overdimensjonert bakstykke på en penn met trykkfjær. Det har gjenger nederst for å skues fast i avløpsstykket.

Edit: Så også at det er en mindre skrue på midstykket som står 90 grader på fjærretningen. Denne er vel til å åpne løsningen slik at den kan renses, eller for å justere fjær/demping.
 
Topp Bunn