Medisin og helse Prolaps

sims

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
195
Antall liker
127
Sted
Trondheim
Hei! Hva gjør man når man har fått prolaps i ryggen? Kona har fått påvist prolaps i ryggen og har nå vært sykemeldt i 3 måneder. Fastlegen har henvist til nevrokirurg for utredning men der kunne man vist håpe på å komme inn til sommeren:(. Det er jo helt sykt å skal gå å være sykemeldt så lenge uten å få behandling. Noen som har erfaring eller vet hva men kan gjøre. Når man leser på nett kan man jo se at både kiropraktorer-naprapater etc. driver med behandling av prolaps men hvor skal man begynne. Blir bare så jævla irritert av at systemet går så tregt. Tenk hva nav kunne spart på at folk fikk behandling istedenfor sykemelding. Mvh. Trond
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei! Hva gjør man når man har fått prolaps i ryggen? Kona har fått påvist prolaps i ryggen og har nå vært sykemeldt i 3 måneder. Fastlegen har henvist til nevrokirurg for utredning men der kunne man vist håpe på å komme inn til sommeren:(. Det er jo helt sykt å skal gå å være sykemeldt så lenge uten å få behandling. Noen som har erfaring eller vet hva men kan gjøre. Når man leser på nett kan man jo se at både kiropraktorer-naprapater etc. driver med behandling av prolaps men hvor skal man begynne. Blir bare så jævla irritert av at systemet går så tregt. Tenk hva nav kunne spart på at folk fikk behandling istedenfor sykemelding. Mvh. Trond
Hva med å gå til media? Det KAN gi noen et spark bak, og sørge for litt effektivitet. Det er jo rimelig ille å skulle måtte gå med prolaps i kanskje mer enn et halvt år...ikke minst pga det kan være smertefullt. Skrekkeksemplet jeg kan relatere til, førte til at en prolapsrammet gikk i årevis før noe skjedde... DET unner jeg ingen, verken fysisk eller psykisk!

mvh
PRoffen
 

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Innlegg
764
Antall liker
388
Be fastlegen ta kontakt med friskvernsklinikken i Asker til en konsultasjon, best kompetanse i landet på prolapsskader og meget bra treningsveiledning og oppfølging.
Snakker av egen erfaring:)

mvh Viggo
 

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
911
Antall liker
531
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Hei!

Min eks hadde en "mindre" prolaps. Ho hadde stor nytte av å gå til Naprapat, som da utførte både massasje og deretter "knekking" på henne. Symptoma forsvant.:)
Hos kiropraktorane på Majorstuaklinikken var det kun inn - "knekk" - ut, og hu var bra like lenge som behandlinga varte.:(

Eg har inntrykk av at fryktelig mange med prolaps fortsatt blir operert for å avstive området prolapsen er i. Relativt stor operasjon, med lang opptrening i etterkant som følge. Men av og til er det dette som må til, om prolapsen er stor nok.

Ei alternativ behandling - utvikla i Sverige (Lund?), går ut på å gå inn med fiber(optikk?) i steden for, og varme opp nerven som ligg i klem, og som da trekker seg tilbake. Pasienten er da sykemeldt kun ca. 1 uke. Og ikkje minst så er inngrepet rimelig.

Ta dette med den nødvendige klypa med salt, da eg (heldigvis) ikkje lengre har førstehåndskunnskap om emnet. Men husk at det er fritt sykehusvalg her i kongeriket, så det er kanskje muligheiter for å komme lengre fram i køa om ein reiser litt.

Mvh Arild
 

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Innlegg
764
Antall liker
388
Det absolutt viktigste når det gjelder prolaps er å trene opp støttemuskulaturen rundt ryggsøylen.
 
K

Kafka

Gjest
Jeg har påvist to prolapser i korsryggen. Det var fint lite som hjalp. Knekking og strekking gjorde ting bare verre. De måtte "tørke ut" av seg selv før noe ble bedre. Det tok omlag 6 måneder får jeg egentlig kan si jeg ble noe særlig bedre, men det gikk ennå mye lenger med smerter og nerveklem. Sliter med dem ennå, mange år etter.
Det eneste som jeg har erfaring med at hjelper litt er å strekke og masere bakside lår, dette gjør at ryggsøylen får bedre vilkår.
Men en ting jeg har lagt merke til:
Mange med prolapser har ulik erfaring og at det trolig er stor variasjon på omfanget av skaden og medfølgende problemer.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.307
Det er en stor misforståelse at man kan "knekke" på plass en prolaps. De fleste xxxpeuter driver villeding på dette området. Ryggsøylen har ikke ledd på samme måte som f.eks. en finger. Hvirvlene er forbundet med hverandre med bruskskiver hvor det er brusken som er det bøyelige elementet. Altså hvirvlene har ingen kontakt med hverandre. En prolaps heler seg selv i de aller fleste tilfeller.
Noe annet er at bortimot alle mennesker nesten til enhver tid har et prolaps, men det er bare et fåtall av dem som fører til smerter.
 
L

Lars.N

Gjest
Det absolutt viktigste når det gjelder prolaps er å trene opp støttemuskulaturen rundt ryggsøylen.
Støtter denne helt ut bare ta kontakt med fysio så setter dem opp et trenings program som styrker den indre musklaturen , uten den på plass som støtte for den yttre musklatur så vil du kanskje være plaget for resten av livet med prolaps med gjevne mellomrom .

En annen ting er at hvis du røyker så bidrar det sterkt til at stuktur i skjelet blir porøst som fy ( ikke en innetier altså for ryggplager & røyk ) Prolaps leger seg selv over noe uker , det å legge seg under kniven forkorter kun sykemeldingsperioden å en stor risiko ( jepp det er ikke alle som vet hva dem holder på med på de Norske sykehus )

Det er bare å bite tenna sammens til de som har vondt ( det er ikke farlig å ha vodt på noen måte bare pyton de ukene dagene det står på . Ut i skog å mark kupert terreng er konge for dårlige rygge på lang sikt , de ganger prolaps skjer er det kun en ting å gjøre samme F det er is masse is med en gang .

Mvh

Lars

PS : jeg støtter under ingen omstendigeter kiropraktor besøk ved prolaps .
 
Sist redigert:

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.150
Antall liker
6.722
Torget vurderinger
4
Det første du finner om du googler prolaps er nettopp prolaps.org....og der finner du faktisk en ganske så god forklaring av prolaps.

Jeg sliter med flere mindre prolapser selv og det er bare å innse at når man har hatt slikt en stund så vil det nok aldri bli borte. Det beste man kan gjøre er å innse nettopp det og gjøre det beste ut av det. Dvs. forebyggende behandling og trening. Ikke minst trening av støttemuskelatur som flere allerede har nevnt.

For meg funker kiropraktor i kombinasjon med muskelterapeut. Først en runde for å myke opp musklene, noen ganger skikkelig triggerpunktmassasje, deretter knekker kiropraktoren litt for å få skikkelig bevegelighet igjen. Det er som å bli et nytt og bedre menneske. Noen ganger føler jeg meg 5 cm høyere fordi holdingen blir bedre og jeg beveger meg bedre. En gang i måneden har jeg "fast vedlikehold". I mellomtiden gjelder det å holde seg i trening. Hva som helst som før i gang blodpumpa er positivt og langt bedre enn sofaen. Noen ganger i året får jeg mer akutte låsinger som krever flere påfølgende behandlinger. Noen ganger er det kiropraktoren som må fikse "grunnmuren", andre ganger er det muskelterapauten som må gi musklene litt juling før de slipper.

Et tips når det gjelder kiropraktorer, og forsåvidt andre ryggeksperter, er å gå til klinikker som har et bredt tilbud av behandlinger. Der jeg går er ikke kiropraktoren redd for å sende meg til muskelterapeut/fysioterapeut istedet dersom hun mener det er hva som gir meg mest nytte da. Eller motsatt. De vet at i lengden er de uansett mest tjent med fornøyde pasienter.

I snitt koster det meg 10.000 i året med slike behandlinger, men skulle jeg sitte på ræva og vente på helsevesenets tilbud ville jeg stadig vært sykemeldt og sannsynligvis arbeidsufør. Da er valget greit.
 

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Innlegg
1.149
Antall liker
302
Sted
Trondheim
Jeg er operert 2 ganger for prolaps. Jeg opplevde det samme som din kone. Jeg gikk så lenge at jeg mista følelsen på yttersiden av nedre del av høyre fot. Smertene var vanvittige, og det eneste jeg fikk for disse var Paralgin Fortè og Voltaren. Sistnevnte er forøvrig noe svineri. Til slutt ble jeg desperat og hentet påhengeren. Bar denne på den vonde siden i 200 m. Da smalt det, og det bar rett til sykehus for operasjon. Det som hjalp underveis for meg var å gå turer i tillegg til kiropraktor. Da kiropraktoren ga opp etter ca ett år var det ingenting annet enn turene, Paralginen og Voltaren som var tilbudet. Jeg anbefaler som mange andre forsiktig trening og turer utenfor vei.
 
L

Lars.N

Gjest
Til de som plages det gis rek av din primærlege til Fysioterapeut .

Det beste med det hele er at det holder med 15 min trening hver dag , men seff dette er opp til hver enkelte .

Ikke slurve med oppvarming helst 20 min på sykkel så der røyk de 15 min :)

Øvelser for styrking kan gjøres hvor som helst du trenger ikke noe helsestudio .

Mvh
 

sims

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
195
Antall liker
127
Sted
Trondheim
Takk for mange fine svar. Virker som det går igjen at trening er viktig forebygging ja. Å gå turer og være i bevegelse fungerer relativt smertefritt. Det værste er natta og ligge i ro i senga noe som igjen går utover nattesøvnen. Det kan jo virke som det ikke er noe fasitsvar på prolapsproblemet,så vi får ta en vurdering på hva veien videre skal være.
 
L

Lars.N

Gjest
Takk for mange fine svar. Virker som det går igjen at trening er viktig forebygging ja. Å gå turer og være i bevegelse fungerer relativt smertefritt. Det værste er natta og ligge i ro i senga noe som igjen går utover nattesøvnen. Det kan jo virke som det ikke er noe fasitsvar på prolapsproblemet,så vi får ta en vurdering på hva veien videre skal være.
Puter under legger i sengen kan avlaste noe (skal bygges godt opp eller puter mellom beina i sideleie kan avlaste for noen ved sterke ryggsmerter. Håper dette kan hjelpe hvis ikke testet ut :)
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.101
Antall liker
742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
122
fikk nylig en liten prolaps i nakken....må til kiropraktor ( heldigvis denne onsdagen) lykke til med behandling!
 

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Innlegg
764
Antall liker
388
fikk nylig en liten prolaps i nakken....må til kiropraktor ( heldigvis denne onsdagen) lykke til med behandling!
Med prolaps i nakken er vel kiropraktor det siste du skal gå til, ikke stort han kan gjøre annet enn å gjøre det værre.
 

hato

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
184
Antall liker
288
Torget vurderinger
8
Få fastlegen til å overføre MR bilder og henvise til vurdering hos en nevrolog hvis du har utstrålende smerter og/eller sensibilitetstap og kraftsvikt. Best med denne vurdering før nevr kir. Fysikalskmedisinerne er gode også på ryggsmerter. Langt fra alt skal opereres. Det må og skal være klar sammenheng mellom symptomer og bilder. Dette vuderes best av nevrolog eller fysikalsk medisiner. Hvis ikke forblir plagene uendret + risiko ved opr. Nevr. kir. opr for det meste nakkke og øvre del av rygg. Nedre del (lumbalt) er det stort sett ortopeder som opr. Heldigvis er spontan bedring vanlig, da prolapset tørker opp og trekker seg tilbake.
God bedring.
 

Ludvik2112

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
83
Antall liker
11
Av egen erfaring med prolaps nederst i korsryggen. Skulle flytte en vaskemaskin da det hugg i på høyre side av korsryggen. Fikk etter hvert voldsomme smerter i høyre legg og tær jeg mistet følelsen i. Var hos kiropraktor som henviste meg til fastlegen for kortisonsprøyter. Det roet det betente området så mye at jeg (min tosk) trodde jeg var blitt frisk dagen etter. Det var i starten av ferien og vi reiste på en handletur.. Selvfølgelig skulle jeg holdt meg helt i ro, og latt det bli bedre før jeg begynte å gå rundt på harde gulv. Det ble en kraftig forverring og jeg ble sendt på MR, og det ble konstatert at det var prolaps. Min kiropraktor er antakelig en av norges beste og har holdt på siden 70-tallet. Han var helt klar på at ro og betennelsesdempende (voltaren) var det eneste måten å bli bedre etter kortisonsprøytene. Jeg brukte ispose flere ganger om dagen for å redusere hevelsen i det irriterte området og det hjalp i alle fall meg. Kiropraktoren var helt klar på at han ikke kunne hjelpe meg med å knekke. Man knekker rett og slett ikke på betente områder. Det gjør bare vondt verre!

Jeg satt i ro i en drøy måned før jeg kunne merke noen særlig bedring. Deretter hadde jeg gradvis forbedring frem til jeg var i normal jobb etter ca 2 måneder. Heldigvis lærte jeg nok av denne prolapsen til at jeg begynte å trene. Begynte å gå på tredemølle og gjøre øvelser for å styrke magemusklene. Det er viktig å vente med dette til man er nærmest smertefri og all betennelse er borte fra det irriterte området.

Det har gått over fem år siden jeg fikk prolapsen og fortsatt har jeg litt dårlig følelse i tærne. Har vært hos kiropraktor av og til for å passe på at jeg har god bevegelse i det som skal bevege seg i ryggen. Ikke et sekund i tvil om at treningen har hjulpet meg til ikke å få igjen dette svineriet. Jeg har hatt et par-tre episoder (uforsiktig) der jeg har fått føling med noe, og da har jeg iset, holdt meg i ro og brukt voltaren noen dager. Da blir det raskt borte igjen.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.127
En kollega går til kiropraktor med prolapsen sin, og har hatt stor framgang siden han begynte med det. Ikke minst løser det opp i fastlåste muskler rundt prolapsen. Selv har jeg mer tro på manuellterapaut, men hva vet vel jeg?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.379
Antall liker
20.784
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har også mer tro på manuellterapi enn kiropraktikk. Men en skikkelig terapeut vil uansett insistere på et bilde av skaden før han eller hun setter i gang.
 

topline1

Medlem
Ble medlem
07.05.2012
Innlegg
28
Antall liker
12
Sted
Årnes
Prolaps i seg selv er jo en normal tilstand som det ble nevnt her. Mange går med det uten å vite om det engang, helt uproblematisk. Derfor forteller heller ikke MR så mye om hva som er årsaken til smertene. Det kan være prolapsen - eller andre strukturer rundt som er uavhengige av prolapsen. Operasjoner blir brukt i alt for stor grad, der opptrening hadde vært mye bedre medisin. Og ikke minst omlegging av bevegelsesmønster!

"Knekkpunktet" ved bøying må vekk fra f.eks L4-L5 og ned til hofteleddet, dette må læres inn da ingen har hofteledd som fungerer lenger, og hele "posterior chain" muskulaturen er deaktivert på folk flest, skyld på sittesamfunnet..

Dessuten er det altfor mye dårlig trening der ute som gir for dårlige resultater. Google "Foundation training" og se hva som gjelder. :) Lev deretter lykkelig med den sterkeste core muskulaturen du noensinne har hatt, og no pain! :)
 
Topp Bunn