Produsenter som ikke deler teknisk informasjon. Hvorfor?

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.842
Antall liker
17.346
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Hva er de viktigste grunner til at en hifi produsent ikke vil dele tekniske tegninger av sine produkter? Bransjehemmeligheter, inntjening (ettermarked for produsent/ditributør), for å holde på mystikken? Når ett produkt er over 5 år, burde ikke servicemanualer da være tilgjengelig? Jeg har selv nylig opplevd at kretskort var lakkert for å skjule kretsene. Jeg skjønner bare ikke hvorfor?

Hva er hovedargumentet for en produsent?
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Du svarer vel egentlig på ditt eget spørsmål :)
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.842
Antall liker
17.346
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
He he, ja jeg ramser vel opp mine tanker/teorier om det. Ingen av dem forståelige for meg. Lurer vel egentlig på om det finnes andre grunner som jeg ikke har tenkt på.
Sitter selv med ett produkt det produsent/distributør tilbyr å bytte ut hele cd drevet for 15.000,- ++. Antagelig en enkel fiks, men produsent gir ikke ut skjema. Produktet er 10 år gammelt.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
He he, ja jeg ramser vel opp mine tanker/teorier om det. Ingen av dem forståelige for meg. Lurer vel egentlig på om det finnes andre grunner som jeg ikke har tenkt på.
Sitter selv med ett produkt det produsent/distributør tilbyr å bytte ut hele cd drevet for 15.000,- ++. Antagelig en enkel fiks, men produsent gir ikke ut skjema. Produktet er 10 år gammelt.
Fine ting som skal være reparerbare i årtier koster penger. Tenk hva det koster å holde reservedeler og et serviceapparat tilgjengelig.

Jeg liker godt tanken om å reparere i stedet for å kjøpe nytt, men det er ikke enkelt med slike priser. Og det å male over kretskort for å fjerne informasjon er regelrett uetisk.

FWIW, selv kjøpte jeg nylig en Sony-spiller for ca. 3500 kroner:


Visstnok den beste platespilleren (spiller dog ikke lp-plater, men det meste av plater for øvrig) som er å få kjøpt for tiden, og helt uten påkostet analogeri slik at den digitale utgangen går rett inn i forforsterker.

Verden har vel blitt slik at det skal være enklest å kjøpe nytt. De miljø- og nostalgiorienterte betaler dyrt.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.046
Antall liker
2.990
Torget vurderinger
2
Send dCSen til India for reversed engineering ! Koster sikkert mindre enn 15kkr..

Uansett, jeg har stor forståelse for at folk som finner gode løsninger med standard komponenter treffer tiltak for at ikke kopister skal spise av markedsandelene deres. Men 10 år ?

På den annen side; jeg hørte nylig en interessant podcast der Demis Hassabis, mannen bak Alpha Zero og Alpha Go ble intervjuet. ( søk på "DeepMind" )

Hans selskap Deep Mind ( Google eid ) publiserer all sin forskning. Hvorfor ? Fordi de vet de har kommet lengst, og de ligger alltid et hode foran den forskningen de publiserer. Den slags selvtillit er kanskje noe vi savner i High End audio...
 

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Innlegg
391
Antall liker
270
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Kan jo også være at produsenten rett og slett ikke har tegningene.
Mange av kortene kan være kjøpt av underleverandører som har kjøpt av underleverandører etc.

Ellers er jeg enig i at det er en merkelig holdning. Tipper åpenhet rundt dette hadde medført økt goodwill og salg, ikke mindre salg.
Forretnings hemmeligheter kan være en ting, men tegninger vil vel normalt sett ikke røpe mer enn det man kan se/ måle seg til selv hvis man er konkurrent.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.134
Antall liker
9.292
Torget vurderinger
2
Kjøp Accuphase så slipper du å lure på noen ting.. og Revel eller KEF høyttalere, og Benchmark elektronikk.
Der er det ingen unnaluring av tekniske ytelser. Men krets smådetaljer er nok internkunnskap som ikke deles, naturlig nok
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Dette er en kombinasjon av ren humbug, - og beskyttelse av egen teknologi. Når det gjelder "tradisjonelle" kontruksjoner ( typ forsterkere) er det egentlig ikke noe særlig nytt under kjolen i de siste 20-30 år, så her dreier det seg i beste fall om en slags påtatt beskyttelse av designet. På en måte greit nok så lenge apparatet er i produksjon, men deretter..... Moderne digtale konstruksjoner dreier seg i stor grad om progammerbar logikk ( i alle fall i mitt arbeidsområde) hvor designet egentlig har sin egen beskyttelse. Jeg synes Pass Labs har en flott tilnærming, hvor detaljer rundt utgåtte modeller blir publisert, dog ofte med god hjelp av godt kyndige nyskjerrig-Per'er....
Delekost og lagerhold er stort sett ikke særlig økonomisk drivende for en produsent, som faktisk har et supportansvar. Dersom en produsent ikke vedkjenner seg dette ansvaret bør de faktisk boycottes fullstending, uansett hvor godt menigheta synes produktet er.
HiFi - og spesielt det som påståes å være "Hi End" ( fullstendig idiotisk uttrykk, forøvrig) er dessverre stadig nærmere en parodi på seg selv.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Jeg gjorde et forsøk på å reparere en BioLite.
1591041173220.png

Dette er en utgått modell og det eneste som var defekt var kretskortet på grunn av dårlig beskyttelse mot fuktighet og søl. Dette kretskortet utgjør litt under 1% av produktet.
Produsenten nekter å selge nytt kretskort. Litt komisk siden produsenten har en utpreget miljøprofil...
Forøvrig et kult produkt.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Bruk og kast er tidens melodi.... Ikke akkurat Haifai, men for noen år siden fikk vi en Wilfa stavmixer, et sett, i julegave. Den ble svært lite brukt, men så sluttet den bare å virke... konfeksjonerte støpsler er no' dritt, så jeg klipte det av, - fortsatt død....virket heller ikke som kabelbrudd ved inntaket, som også er et typisk problem, men jeg fant ikke ut hvordan jeg skulle få den fra hverandre... Dermed sendte jeg en mail til Wilfa og spurte om instruksjon om hvordan den skulle åpnes, og prøvde forsiktig å forklare at jeg yrkesfaglig har reparert ting som er tusengangern større, både i størrelse og pris.....
Svaret fra en fjott av en markedskontakt var at "Det er ikke meningen forbruker skal reparere ting selv...." Kommer ikke no' Wilfa mer i dette huset...
 
Topp Bunn