Problemer med vibrasjon

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Hei

Når jeg snurrer plater opplever jeg at spillern blir forstyrret vibrasjoner fra bassen.

Har en Rega P3-24 stående på et nattbord: http://www.jysk.no/4/94/3648051/a/catalog

Bordet står midt i mellom høyttalerne, med ca 1 meter avstand hver vei og, ved varmtlydende innspillinger og ved innspillinger hvor bassgitar og basstrommer osv er tydelige, hører jeg at lyden blir forstyrret når jeg snurrer plater. Legger jeg hånden på bordet, kjenner jeg vibrasjonene ganske tydeligt, har tenkte på å prøve å få spillern på veggen, men kjenner på veggen når jeg spiller musikk at vibrasjonene er der og. Høyttalerne står godt inne i hvert sitt hjørne.

Tips til tiltak jeg kan gjøre?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.538
Torget vurderinger
1
Avkobling av HT fra gulv? prøv f.eks. vektavstemte skumputer type Thema Isolator eller SD-foten.

mvh
KJ

radiated

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
1
Sted
Kristiansund
Jeg har satt min ProJect 1.3 på 4 vibrapods og en slakteblokk fra IKEA. Hvis jeg banker på benkeplaten plukkes det knapt opp gjennom pickupen. Hvis jeg banker rett på slakteblokken derimot høres hvert dunk meget tydelig.

Fungerer fint, tydeligere bass, og mindre subsonisk støy. Uten vibrapods står elementene og slår med ganske stort utslag selv om det ikke kommer noe lyd. Med vibrapods er dette også redusert, og jeg tør å spille litt høyere uten å være redd for høyttalerelementene.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Roberth skrev:
... har tenkte på å prøve å få spillern på veggen, men kjenner på veggen når jeg spiller musikk at vibrasjonene er der og.
Vegghyller bør absolutt festes i en bærevegg.

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
radiated skrev:
Jeg har satt min ProJect 1.3 på 4 vibrapods og en slakteblokk fra IKEA. Hvis jeg banker på benkeplaten plukkes det knapt opp gjennom pickupen. Hvis jeg banker rett på slakteblokken derimot høres hvert dunk meget tydelig.

Fungerer fint, tydeligere bass, og mindre subsonisk støy. Uten vibrapods står elementene og slår med ganske stort utslag selv om det ikke kommer noe lyd. Med vibrapods er dette også redusert, og jeg tør å spille litt høyere uten å være redd for høyttalerelementene.
Hadde det vært nok med noe ala vibrapods, hvis platespilleren bare skal takle vibrasjoner fra HT og jeg kan prøve å unngå å banke i bordet platespilleren står på? :)

KJ skrev:
Avkobling av HT fra gulv? prøv f.eks. vektavstemte skumputer type Thema Isolator eller SD-foten.

mvh
KJ
Regner med du mener tema isolator? som vist her: http://www.mamut.net/jfssoundsystems/subdet126.htm

Ville det vært helt hull i huet å bruke de under platespilleren?

FZ skrev:
Roberth skrev:
... har tenkte på å prøve å få spillern på veggen, men kjenner på veggen når jeg spiller musikk at vibrasjonene er der og.
Tror jeg vil prøve å forbedre dette hvor platespilleren står nå, før jeg gå såpass til verks.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.538
Torget vurderinger
1
Roberth skrev:
...
KJ skrev:

mvh
KJ
Regner med du mener tema isolator? som vist her: http://www.mamut.net/jfssoundsystems/subdet126.htm

Ville det vært helt hull i huet å bruke de under platespilleren?
...
Det er ikke helt idiotisk, men det kan bli en utfordring med vaktavstemmingen ift resonansfrekvensen for avkoblingen. Det kan hende du evt trenger ei relativt tung underlagsplate for å komme i mål - hva veier en rega P3-24?

Dersom problemet er en «strukturell» kobling av vibrasjoner fra HT via gulvet, så er det beste å ta problemet ved roten dvs avkoble HT fra gulvet. Dersom det er en akustisk kobling kan du evt vurdere å jonglere litt med plasseringen av hhv HT og platespiller, f.eks. trekke HT litt lengere ut av hjørnet.

mvh
KJ

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Klarer ikke å finne noe sted hva vekten på spillern er.
Har sett noen har en enorm tykk trestykke under platespilleren, hvis noen skjønner hva jeg mener, kan det også være noe?
Kan vibrapod være et enda bedre alternativ til tema isolator?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.538
Torget vurderinger
1
Roberth skrev:
Har sett noen har en enorm tykk trestykke under platespilleren, hvis noen skjønner hva jeg mener, kan det også være noe?
Hvor for ikke starte med å avkoble HT?

mvh
KJ

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
Spiller på et solid,tungt bord med koner og spikes( under hylle)+gummiknotter på spilleren, hvis det står så nære. Racket(70 kg m. hyller) jeg har står helt inntil høyttaleren uten noe problemer. Det går ann og prøve gummiknotter under høyttalerne også.Umagnetisk materialer er også viktig og bruke over allt. Stålrack gir feedback. mvh Guit

Z

Zomby_Woof

Gjest
Der er generelt en god idé å gripe inn tidligs mulig i en årsakskjede. Derfor er jeg enig i forslaget om å sette Tema isolator eller lignende under høyttalerne. Men man kan godt gjøre begge deler. Skal man få myke føtter til å virke under Rega, må man nok til med en plate som veier litt og føttene under den. Vegghylle er sikkert rent gull hvis du har muligheten.

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
KJ skrev:
Roberth skrev:
Hvor for ikke starte med å avkoble HT?

mvh
KJ
Har koblet ut høyttalerne nå, spiller en plate, bruker headset fra forsterker, ingen vibrasjoner på registrere på bordet platespillern er på, lyden gjennom headset er nå perfekt, ingen unormale forstyrrelser.

ou812rh skrev:
digiman skrev:
Har ikke prøvd selv, men sies av andre brukere at den skal fungere fint:

http://www.project-audio.com/main.php?prod=grounditdl&cat=accessories&lang=en
Bruker selv en slik med godt resultat. Spilleren min står like ved den ene høytaleren.

OU812
Den så meget intresang ut, har mailet forhandler om pris, tror jeg vil prøve denne først og om den ikke fikser biffen, kan i tillegg prøve vibrapod eller tema isolator.

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Hei

Da har jeg fått Pro-Ject Ground It Deluxe 1 i hus. Kan ikke høre noen form forstyrrelse i lyden pga vibrasjon nå, platformen virker helt død. 8)

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
24.357
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Roberth skrev:
Hei

Da har jeg fått Pro-Ject Ground It Deluxe 1 i hus. Kan ikke høre noen form forstyrrelse i lyden pga vibrasjon nå, platformen virker helt død. 8)
Tung og død :) Merker du noen andre forbedringer i lyden?

OU812

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
ou812rh skrev:
Roberth skrev:
Hei

Tung og død :) Merker du noen andre forbedringer i lyden?

OU812
Ja, lyden ble bedre, mer kontroll i lydbildet. Litt bedre bass, oppløsning og dynamikk.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Griffenfeldt skrev:
FZ skrev:
Roberth skrev:
hvorfor det egentlig?
Sjølv om Rega ikkje er spesielt tunge platespelarar, er det alltid greitt at hylla er festa til stenderverket. Stenderane fangar ikkje opp resonnansar på same måte som ei sponplate. Dessutan kan det vere behov for ei "plan B" der ein brukar eit tungt materiale på vegghylla. Eg hadde eingong i tida eit kjempeopplegg for å hindre golvboren feedback, og laga ei diger sandkasse med tre justerbare bein, der eg plasserte min 50 kg tunge spelar. Dette fungerte stort sett greitt. Men så fekk eg ei Target platespelarhylle som eg festa til stenderverket, og fekk DET løftet i lydkvalitet - svartare bakgrunn og tydelegare nyansering av dynamikken pluss endå strammare bass. Så eg tilrår ei hylle (Rega har nokre spesialhyller som passar akkurat, og dei er dessutan svært rimelege)

Deep Purple

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
55
Sted
Mosjøen
Torget vurderinger
3
Bruker Rega vegghylle med Tema Isolator mellom platespiller og hylle+Tema Isolator under høyttalerne.
Platespilleren er ca.10cm fra ene høyttaleren.Kan spille på konsertnivå med 15" bass uten feedback...

Topp Bunn